Funderar på att börja med SC 2!

Medlem
Funderar på att börja med SC 2!

Hallå!
Äntligen ljusnar det lite i speltorkan.
Det enda som jag faktiskt är sugen att spela just nu är SC 2.
Jag har spelat det lite redan men skulle vilja testa det lite mer.
Problemet är att jag får vänta några dagar tills jag kan köpa det och det är inte fel att få möjlighet att testa det innan heller.
Ska kolla med någon kompis om de kan låna ut konto typ 3 dagar men tvivlar på det...
Är det för mycket för att sätta sig in i spelet nu tro?

Hur som helst, jag har spelat väldigt mycket och olika saker genom åren. Kommer väl ihåg när jag var liten och fastnade för Starcraft ett.
Sedan dess har jag inte spelat någon större strategi. Visst lite WC 3 och AoE någon gång men med Sc 2 känns det som det blir mer seriöst.

Här vill jag ha hjälp!
Vad behöver jag för att lära mig saker så jag inte får pisk varje match?
Tänkt lira Protos då det var mina favoriter i ettan! Finns det någon bra hemsida där jag kan lära mig spela dem?
Sen vilka hemsidor är bra i övrigt att hålla koll på?
Vet du något sätt jag kan testa Sc 2 lite mer på? Full nyckel i 4-5 dagar skulle inte vara fel!

Kan du inte skriva lite varför du tycker om SC 2 så mycket på typ 10-20 meningar?
Vad är det som gör det så bra gentemot andra liknande spel?

Helt enkelt ge mig lite basic nybörjar info om Sc2 om varför jag ska börja lira det!

lap
Medlem

teamliquid.net och http://blip.tv/day9tv#EpisodeArchive sök i hans arkiv efter Newbie Tuesday. Kolla även in dApollo och FilterSC på youtube.

Medlem
Skrivet av lap:

teamliquid.net och http://blip.tv/day9tv#EpisodeArchive sök i hans arkiv efter Newbie Tuesday. Kolla även in dApollo och FilterSC på youtube.

Okej tack så mycket!
Är det på något sätt svårt att börja med Protos?

lap
Medlem

Närå, kör protoss du. Men prova även dom andra raserna, rätt vad det är upptäcker du att zerg eller terran är roligare.

Kolla även in http://www.reddit.com/r/allthingsprotoss finns en hel del bra info där också.

lap
Medlem
Medlem
Skrivet av lap:

Här kan du testa SC2 innan du köper det.

https://eu.battle.net/account/sc2/starter-edition/

tack!
Kan jag lira Protos med detta?
Fick någon 7h test via wow en gång men kunde bara lira Terran, lite campanj eller online.
Bott games skulle va kul i början o lära sig protos

lap
Medlem
Skrivet av Swink:
Skrivet av lap:

Här kan du testa SC2 innan du köper det.

https://eu.battle.net/account/sc2/starter-edition/

tack!
Kan jag lira Protos med detta?
Fick någon 7h test via wow en gång men kunde bara lira Terran, lite campanj eller online.
Bott games skulle va kul i början o lära sig protos

Har faktiskt aldrig spelat Starter Edition så jag har ingen aning. Btw, skickade ett PM till dig. Så kolla in din inbox.

Medlem
Skrivet av Swink:
Skrivet av lap:

Här kan du testa SC2 innan du köper det.

https://eu.battle.net/account/sc2/starter-edition/

tack!
Kan jag lira Protos med detta?
Fick någon 7h test via wow en gång men kunde bara lira Terran, lite campanj eller online.
Bott games skulle va kul i början o lära sig protos

Du kan endast lira terran i starter edition.

Starcraft 2 är sjukt skoj. Bered dig dock på en fet utmaning om du vill lära dig spelets alla aspekter, tekniker och tankegångar för framgång. Jag har lirat runt 1000 games och ligger långt ifrån att ens nästan vara bra.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Swink:
Skrivet av lap:

Här kan du testa SC2 innan du köper det.

https://eu.battle.net/account/sc2/starter-edition/

tack!
Kan jag lira Protos med detta?
Fick någon 7h test via wow en gång men kunde bara lira Terran, lite campanj eller online.
Bott games skulle va kul i början o lära sig protos

Du kan endast lira terran i starter edition.

Starcraft 2 är sjukt skoj. Bered dig dock på en fet utmaning om du vill lära dig spelets alla aspekter, tekniker och tankegångar för framgång. Jag har lirat runt 1000 games och ligger långt ifrån att ens nästan vara bra.

okej, fick låna en kompis spel nån dag då han aldrig spelar det men tack för infon!
Haha jo jag har förstått att det är väldigt komplicerat! Men hade inte tänkt att bli särskillt bra på detta heller utan hålla mig på en låg och mysig nivå och njuta av lite självtagna strategier som faller en in under matchen.Om det finns någon sådan liga eller grupp?
Sen lite 2vs2 men någon kompis. På låg nivå igen bara för att det är kul att lira med polare och lägga upp taktiker
Får väl se om man kanske blir nästa bra efter ett tag!

Sen kan man spela mot datorn?
Tycker det är skönt att börja på det sättet tills man vet vad alla byggnader och allt gör iaf

Tankar det as we speak!

Edit: kollar även på dina länkar Lap! väldigt hjälpfulla, tack så mycket.

Medlem
Skrivet av Swink:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Swink:
Skrivet av lap:

Här kan du testa SC2 innan du köper det.

https://eu.battle.net/account/sc2/starter-edition/

tack!
Kan jag lira Protos med detta?
Fick någon 7h test via wow en gång men kunde bara lira Terran, lite campanj eller online.
Bott games skulle va kul i början o lära sig protos

Du kan endast lira terran i starter edition.

Starcraft 2 är sjukt skoj. Bered dig dock på en fet utmaning om du vill lära dig spelets alla aspekter, tekniker och tankegångar för framgång. Jag har lirat runt 1000 games och ligger långt ifrån att ens nästan vara bra.

okej, fick låna en kompis spel nån dag då han aldrig spelar det men tack för infon!
Haha jo jag har förstått att det är väldigt komplicerat! Men hade inte tänkt att bli särskillt bra på detta heller utan hålla mig på en låg och mysig nivå och njuta av lite självtagna strategier som faller en in under matchen.Om det finns någon sådan liga eller grupp?
Sen lite 2vs2 men någon kompis. På låg nivå igen bara för att det är kul att lira med polare och lägga upp taktiker
Får väl se om man kanske blir nästa bra efter ett tag!

Sen kan man spela mot datorn?
Tycker det är skönt att börja på det sättet tills man vet vad alla byggnader och allt gör iaf

Tankar det as we speak!

Edit: kollar även på dina länkar Lap! väldigt hjälpfulla, tack så mycket.

Ja, bronsligan finns ju och du lär inte få några överdrivet bra fiender emot dig. Laddersystemet i Starcraft 2 fungerar väldigt bra. Det fungerar på så sätt att om du förlorar matcher pitchar Battle.net lättare motståndare. Vinner du många får du istället svårare motståndare.


signatur

Have a good time!

Medlem

Det låter bra det!
Typ som ELO då, eller samma rank system som många andra spel har. Har ju spelat LoL 5s5 upp till 1600, wow Arena till 1,9 o massa annat så känner allt till hur det rankas.

Men det känns otroligt befriande med Sc 2. Här kan man koppla av och njuta av matchen ist för som i lol där man måste spela på topp och vara jätte seriös annars får man 4 pers som rapporterar en och allt.
Inte en massa nerd rage med andra ord!
Så det ska bli intressant!

Sen finns det möjlighet att spela mot en bott?

lap
Medlem
Skrivet av Swink:

Sen finns det möjlighet att spela mot en bott?

Ja, du kan spela mot AI, finns ett antal olika svårighetsgrader att välja mellan. Kan även välja hur många AI's du vill möta.

Medlem
Skrivet av lap:

Närå, kör protoss du. Men prova även dom andra raserna, rätt vad det är upptäcker du att zerg eller terran är roligare.

Kolla även in http://www.reddit.com/r/allthingsprotoss finns en hel del bra info där också.

Rätt vad det är så upptäcker du att någon av de andra raserna är mer OP
menar du ? ; )

jag tycker det är ganska uppenbart att zerg troligtvis är lite bättre än de andra.
På sista tiden så har det endast varit massa zergs som toppar, i finaler osv.

lap
Medlem
Skrivet av adfi:
Skrivet av lap:

Närå, kör protoss du. Men prova även dom andra raserna, rätt vad det är upptäcker du att zerg eller terran är roligare.

Kolla även in http://www.reddit.com/r/allthingsprotoss finns en hel del bra info där också.

Rätt vad det är så upptäcker du att någon av de andra raserna är mer OP
menar du ? ; )

Haha, ja typ.

Medlem

Tackar så hemskt mycket för all info!
Särskilda tack till Lap som länkade alla grymma videos!
Har precis avslutat mitt första AI game med protos vilket var sjukt roligt så det blir ett garanterat köp till veckan, tror dock jag väntar nån vecka med expansionen.
Ska spela vidare lite det blinda innan jag läser på lite och använder en mer uttänkt taktik

Men åter igen tack så mycket för all info, detta kommer verkligen skicka iväg mig på en lysande start

Medlem
Skrivet av adfi:
Skrivet av lap:

Närå, kör protoss du. Men prova även dom andra raserna, rätt vad det är upptäcker du att zerg eller terran är roligare.

Kolla även in http://www.reddit.com/r/allthingsprotoss finns en hel del bra info där också.

Rätt vad det är så upptäcker du att någon av de andra raserna är mer OP
menar du ? ; )

jag tycker det är ganska uppenbart att zerg troligtvis är lite bättre än de andra.
På sista tiden så har det endast varit massa zergs som toppar, i finaler osv.

Bättre och bättre... hur definierar du då "bättre"? Att de vunnit högre procentsats i någon liga? Vilken liga? I någon ladder?

Jag tycker själv att spelet känns oerhört balanserat.. och det känns även så när man kikar på proffsmatcher.


signatur

Have a good time!

Medlem

Tänkte ge er en liten update.
Kört lite AI matcher nu.
Har 3-1 på Medium tänkte köra en till innan jag går upp till Hard. Även tänkt att faktiskt lära mig någon taktik innan jag gör detta med.
Tack återigen för all hjälp!

Vad är det för p12or som seglar runt och ger downvotes på alla posts?..

Medlem
Skrivet av Swink:

Tänkte ge er en liten update.
Kört lite AI matcher nu.
Har 3-1 på Medium tänkte köra en till innan jag går upp till Hard. Även tänkt att faktiskt lära mig någon taktik innan jag gör detta med.
Tack återigen för all hjälp!

Härligt. Låter som om du är på god väg till att köra hårt på laddern.

Skrivet av Swink:

Vad är det för p12or som seglar runt och ger downvotes på alla posts?..

Antagligen någon som protesterar mot systemet som själv blivit nedröstad för någon åsikt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Lär dig några basic builds och håll koll på macrot så kommer du lära dig fort!

Medlem

Hallå igen!
Jag börjar väl ta mig in i Starcraft miljön sakta men säkert.
Jag har inte spelat mot någon annan än utan bara mot AI. Hade väl egentligen inte vart några problem att spela mot någon annan, dels för att jag gillar att vara väl förberedd och dels för att jag inte spelar på eget account än utan lånar som sagt och vill inte sabba någon statistik.

Om det inte är för mycket besvär finns det möjlighet för er att länka några väldigt grundligt beskrivna basic builds mot varje ras. Ärligt talat förstår jag inte allt som finns i många basic builds på teamliquid. Tycker det är en rörig hemsida och svårt att hitta information. Finns det några andra hemsidor där det kanske står bygg x pylons och så får man en ikon på vad en pilon är osv (nu vet jag ju vad en pylon är naturligtvis men som ex). På så vis lär jag mig namn och lättare via bilder ist för en grötig text mitt i en uppsjö av text som på Teamliquid.

Jag har lärt mig nästan alla snabb byggnads binds nu och tränar mest på Blink stalkers med macros. Blir lite rörigt ibland att byta mellan stalkers och sentrys men det kommer väl.

Men Hard vann jag 3 raka på. dagen efter gick ja med förlust på 3 raka och bröt förlust sträckan mot terran tillslut. De fick ihop Armé än mig otroligt mycket snabbare. Sen är jag dålig på att anfalla. jag väntar gärna med att bygga klart få en monsterarmé och sedan vinna vilket kanske inte är så bra då jag får lägga ner mycket på att försvara mig. Behärskar inte riktigt masa små krig och bygga än. blir väl lättare om jag lär mig builds så jag vet vart jag är på listan ist för att behöva klicka på 3 byggnader och ser vad jag behöver nu.

Men nu gick jag tbka till medium för att träna upp snabbhet, har gått mycket bättre sedan jag börja stänga av saker med Gates iaf.

Medlem
Skrivet av Swink:

Hallå igen!
Jag börjar väl ta mig in i Starcraft miljön sakta men säkert.
Jag har inte spelat mot någon annan än utan bara mot AI. Hade väl egentligen inte vart några problem att spela mot någon annan, dels för att jag gillar att vara väl förberedd och dels för att jag inte spelar på eget account än utan lånar som sagt och vill inte sabba någon statistik.

Om det inte är för mycket besvär finns det möjlighet för er att länka några väldigt grundligt beskrivna basic builds mot varje ras. Ärligt talat förstår jag inte allt som finns i många basic builds på teamliquid. Tycker det är en rörig hemsida och svårt att hitta information. Finns det några andra hemsidor där det kanske står bygg x pylons och så får man en ikon på vad en pilon är osv (nu vet jag ju vad en pylon är naturligtvis men som ex). På så vis lär jag mig namn och lättare via bilder ist för en grötig text mitt i en uppsjö av text som på Teamliquid.

Jag har lärt mig nästan alla snabb byggnads binds nu och tränar mest på Blink stalkers med macros. Blir lite rörigt ibland att byta mellan stalkers och sentrys men det kommer väl.

Men Hard vann jag 3 raka på. dagen efter gick ja med förlust på 3 raka och bröt förlust sträckan mot terran tillslut. De fick ihop Armé än mig otroligt mycket snabbare. Sen är jag dålig på att anfalla. jag väntar gärna med att bygga klart få en monsterarmé och sedan vinna vilket kanske inte är så bra då jag får lägga ner mycket på att försvara mig. Behärskar inte riktigt masa små krig och bygga än. blir väl lättare om jag lär mig builds så jag vet vart jag är på listan ist för att behöva klicka på 3 byggnader och ser vad jag behöver nu.

Men nu gick jag tbka till medium för att träna upp snabbhet, har gått mycket bättre sedan jag börja stänga av saker med Gates iaf.

Tanken med varje build är att bygga så många pylons du behöver och så många workers du kan (förutom för specialtaktiker för zerg).

Spelar du t.ex. protoss utgår i princip alla builds från att du hela tiden bygger workers och att du bygger pylons så att du aldrig blir supply-blockad.

Vanliga timing/push builds är:
4 warpgate 2 nexus 7 warpgate 1 robo, 3 warpgate + blink, 3 warpgate + robo. Poängen med dessa är att man gör ett tajmat push så snabbt som möjligt.

T.ex. 4 warpgate som är den vanligaste builden (framför allt under diamond) ser ut som följer (siffran som står till vänster är din supply, dvs hur mycket supply du förbrukar) - kom nu ihåg att det också är meningen att du hela tiden ska bygga probes:
- 9 pylon
- 12 gateway
- 14 assimiliator
- 16 pylon
- när gatewayen är klar bygg cybernetics core + 1 zealot
- när cybernetics är klar börja uppfinn warpgate research samt när zealot är klar bygg 1 stalker på cirka 21 i supply
- när warpgate research är på ca 50% bygg 3 gateways (så att du totalt har 4)
- 90% klar med warpgate research så ska en proxy pylon börja byggas (nära fiendens bas, oftast gömd)
- när warpgate research är klar så anfaller du genom att konstant warpa in enheter vid din proxy pylon nära deras bas. Om du känner att du kan vinna spelet med din "4 warpgate all in" så slutar du bygga probes. Annars om du lyckas förstöra deras ekonomi kan det vara värt att expandera med en till bas.

Chrono boost använder du först för att du få ut probes snabbare. När din Cybernetics Core är klar använder du chrono boost på den tills warpgate research är klart.

Spelar du mot protoss skippar man i regel den första zealoten.

Viktigast av allt är att du använder sunt förnuft och tänker igenom dina beslut. Eftersom SC2 körs i realtid kan det ibland vara svårt att hinna göra rätt beslut. Ibland kanske man måste skita i sin 4 gateway-plan pga vad fienden gör.

Förövrigt kan det vara vettigt att lära sig en build i taget. Dvs kör 4 gateway flera gånger tills du känner att du behärskar strategin utan och innan. Strunt samma om du förlorar 10 ggr innan du fattat hur just den strategin fungerar.

4 warpgate VOD:
http://blip.tv/day9tv/king-of-the-beta-day-4-tester-vs-huk-ga...


signatur

Have a good time!

Medlem

okej tack så hemskt mycket Brian!
Nu kanske jag kommer förstå mig på fler builds när jag vet vad siffrorna till vänster står för. Ska testa denna build genast!

1
Skriv svar