Nvidia: "Nästa konsolgeneration blir den sista"

Robot
Nvidia: "Nästa konsolgeneration blir den sista"

Grafikkortsjätten hävdar att framtiden är lika med att spela i molnet.

#sony


Medlem
Nvidia: "Nästa konsolgeneration blir den sista"

Skönt.

Medlem

Stör mig på den högre latency på lcd monitorer jämfört med crt monitorer så detta lär inte va nåt för mig Har själv 100/100 mbit Bahnhof, men hur många andra har det i Sverige? Lär dröja läääänge innan alla har tillgång till det.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Det låter underbart.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bullshit.
Om det inte kommer finnas molncentern i varje liten by och stad i alla världens länder så är latencen för stor redan.
Har ca 30 i ping till Malmö från där jag bor, sen ska signalen då från centern i Malmö till Paris eller liknande så i slutändan får man ändå ett lag som är otroligt irriterande.

Det kanske är framtiden för casuals men för hardcore spelare och e-sport är det inget.

*(men ja detta är riktakt mot konsoller så visst, folket där bryr sig inte direkt)

Medlem

Ytterst trevligt.

Medlem

Knappast troligt.

Medlem

Stream conceptet är onekligen intressant. men det ligger nog fortfarande några år in i framtiden.

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Stör mig på den högre latency på lcd monitorer jämfört med crt monitorer så detta lär inte va nåt för mig Har själv 100/100 mbit Bahnhof, men hur många andra har det i Sverige? Lär dröja läääänge innan alla har tillgång till det.

OLED är svaret.

F.ö. så tror jag inte på cloudgaming. Latenser och avsaknad av bra bredband kommer även vid nästa generationsskifte bli svår att hantera.

Inaktiv

Tror också det är framtiden, tråkigt nog. Möjligheten till någon form av anpassning raderas ju, inte ens att pilla i en .ini fil finns ju kvar isåfall utan allt är upp till leverantören, och det är ju tråkigt.

Mods och allt som stärker communityn dör ju ut.

Och folk har whinat om ubisofts drm...

Medlem

Givetvis kommer molntjänsterna att växa.

Medlem

Ni som gnäller om dagens problem ska nog tänka en gång till!

Tex spara i moln.. crap tyckte många. Men hur många har inte tex dropbox som är suveränt i dag.
Tekniken kommer att utvecklas så det fungerar. Och vad skönt att slippa alla dåliga portningar. En plattform för programmerarna det ökar ju chansen att mer blir rätt från början.Behöver inte välj ps3 eller 360 boc eller annat alla spel kör samma!
Kommer väl att sakna min feta spel dator men alla får lika så OK.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Tror knappast stream gaming kommer slå igenom under överskådlig tid. Motsvarande teknik för datorbruk har ju funnits i decennier. Dvs att man har en liten billig klientburk och låter CPU-beräkningar ske i en stordator nånstans. Men detta har knappt någon spridning alls.

Spelgrafik är ju ännu mycket mer realtidskritiskt och jag är tveksam till om det går att lösa vettigt med latency osv. Möjligtvis för casualspel.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Bullshit.
Om det inte kommer finnas molncentern i varje liten by och stad i alla världens länder så är latencen för stor redan.
Har ca 30 i ping till Malmö från där jag bor, sen ska signalen då från centern i Malmö till Paris eller liknande så i slutändan får man ändå ett lag som är otroligt irriterande.

Det kanske är framtiden för casuals men för hardcore spelare och e-sport är det inget.

*(men ja detta är riktakt mot konsoller så visst, folket där bryr sig inte direkt)

Om man bara ser problem så är det inte lätt att se positivt på ny utvecklnig för spelare. Om du läst texten så ser du att de är medvetna om dagens problem. Så de jobbar på det.:)


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Ni som gnäller om dagens problem ska nog tänka en gång till!

Tex spara i moln.. crap tyckte många. Men hur många har inte tex dropbox som är suveränt i dag.
Tekniken kommer att utvecklas så det fungerar. Och vad skönt att slippa alla dåliga portningar. En plattform för programmerarna det ökar ju chansen att mer blir rätt från början.Behöver inte välj ps3 eller 360 boc eller annat alla spel kör samma!
Kommer väl att sakna min feta spel dator men alla får lika så OK.

Vilka har sagt att molnlagring är en dålig idé rent allmänt? Har aldrig hört någon säga det.

Sen lär ju knappast streamingtekniken göra att vi får en enda spelplattform. Finns ju inget som tekniskt hindrar Sony, Microsoft och Nintendo att gå ihop och göra en gemensam konsol redan idag ifall de nu skulle vilja göra det.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Bullshit.
Om det inte kommer finnas molncentern i varje liten by och stad i alla världens länder så är latencen för stor redan.
Har ca 30 i ping till Malmö från där jag bor, sen ska signalen då från centern i Malmö till Paris eller liknande så i slutändan får man ändå ett lag som är otroligt irriterande.

Det kanske är framtiden för casuals men för hardcore spelare och e-sport är det inget.

*(men ja detta är riktakt mot konsoller så visst, folket där bryr sig inte direkt)

Generellt är det faktiskt högre fördröjning från en vanlig konsol -> HDMI -> TV.

Medlem
Skrivet av Frux:
Skrivet av chopper:

Ni som gnäller om dagens problem ska nog tänka en gång till!

Tex spara i moln.. crap tyckte många. Men hur många har inte tex dropbox som är suveränt i dag.
Tekniken kommer att utvecklas så det fungerar. Och vad skönt att slippa alla dåliga portningar. En plattform för programmerarna det ökar ju chansen att mer blir rätt från början.Behöver inte välj ps3 eller 360 boc eller annat alla spel kör samma!
Kommer väl att sakna min feta spel dator men alla får lika så OK.

Vilka har sagt att molnlagring är en dålig idé rent allmänt? Har aldrig hört någon säga det.

Sen lär ju knappast streamingtekniken göra att vi får en enda spelplattform. Finns ju inget som tekniskt hindrar Sony, Microsoft och Nintendo att gå ihop och göra en gemensam konsol redan idag ifall de nu skulle vilja göra det.

Gemensam konsol? fattar inte varför du måste ha en konsol..
Streama kommer funka bra och räcker. Med smart TV behöver du ingen box utan går direkt ut på nätet..
Mao mjukvaru styrning.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Så länge man har tillgång att gå in på servern och se sina filer och ändra hur man vill, eller ladda ner dom om man vill, så skulle jag inte ha något problem med det.

men tror tyvärr inte det kommer vara så det funkar...

Medlem

Jag tror nog mest att nästa generations konsoler blir den sista för att folk kommer att spela på surfplattor och telefoner istället. Speldatorn kommer finnas kvar men kommer nog inte ta marknadsandelar direkt.

Streamade spel kommer nog att dröja bra mycket längre innan det slår. De snabba bredbands-uppkopplingarna som krävs kommer att ta något decennium innan det finns i de flesta städerna. Kolla bara hur "snabbt" 4G nätverken byggs ut, trots att de är bakåtkompatibla med 3G-telefoner och borde vara bra mycket billigare att bygga ut än kabelnätverk .Det finns väl bara handfull mobilmodeller med 4G/LTE-stöd dessutom.

Medlem

Han sa FRAMTIDEN. Inte nu. Framtiden.

Medlem
Skrivet av dMike:

Jag tror nog mest att nästa generations konsoler blir den sista för att folk kommer att spela på surfplattor och telefoner istället. Speldatorn kommer finnas kvar men kommer nog inte ta marknadsandelar direkt.

Streamade spel kommer nog att dröja bra mycket längre innan det slår. De snabba bredbands-uppkopplingarna som krävs kommer att ta något decennium innan det finns i de flesta städerna. Kolla bara hur "snabbt" 4G nätverken byggs ut, trots att de är bakåtkompatibla med 3G-telefoner och borde vara bra mycket billigare att bygga ut än kabelnätverk .Det finns väl bara handfull mobilmodeller med 4G/LTE-stöd dessutom.

Om de stor inom spel branschen satsar på denna ide så kan det ge fart på utbyggnaden Då fler kunder ökar intresset att bygga ut i snabbare takt. Så många kan vinna på snabb utbyggnad.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Moderator | Testpilot
Skrivet av tuckdragon:

Så länge man har tillgång att gå in på servern och se sina filer och ändra hur man vill, eller ladda ner dom om man vill, så skulle jag inte ha något problem med det.

men tror tyvärr inte det kommer vara så det funkar...

Något i den formen, och garanterat kommer det nog funka så tillslut på något sett men frågan är ju hur lång tid det kommer ta tills det är verklighet.

Jag är inte så duktig på att se in i framtiden och säger heller inte emot cloud konceptet, men jag tvekar starkt på att Wii U, Xbox 720 samt PS4 kommer vara de sista konsollerna. När det kommer till dessa tre företag som har sina egna franchises och dylikt så tror jag säkert konsoller kommer komma flera gånger efter och så finns det CLOUD på FRAMTIDA KONSOLLER.

Bara för att "teknologin" eller vad man ska kalla det kommer så dödar det inte ut annat än MÖJLIGEN fysiska kopior.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Konsoler å sina matchmaking gör ju många spel ospelbara ibland..

Om 15 år.. ja.. kanske.. när xbox 1080 och ps4 kommer, och "aWiisome"

Medlem
Medlem

Ett stort problem blir ju att man tappar "piraterna sänkte vårt spel" som ursäkt till varför skitspel inte säljer.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv

Synd att man får mindre frihet och kommer bli bra mycket mer begränsad. Priset på konsolerna kommer säkerligen gå ner men mer monopol på spel och skit kommer säkert bli en jävla nackdel.

Jag ser heldre en Steamtjänst på typ Playstation 4 vilket troligtvist kommer dominera fram till cloudgaming. Tar ju bara en kvart eller två för många svenska hushåll att ladda ner spelen idag, konsoler kommer nog bara bli billigare och billigare att producera allt eftersom tekniken blir mindre.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Moderator | Testpilot
Skrivet av RobbazSweC:

Synd att man får mindre frihet och kommer bli bra mycket mer begränsad. Priset på konsolerna kommer säkerligen gå ner men mer monopol på spel och skit kommer säkert bli en jävla nackdel.

Jag ser heldre en Steamtjänst på typ Playstation 4 vilket troligtvist kommer dominera fram till cloudgaming. Tar ju bara en kvart eller två för många svenska hushåll att ladda ner spelen idag, konsoler kommer nog bara bli billigare och billigare att producera allt eftersom tekniken blir mindre.

Kan ju inte vara det största spelet om det tar en "kvar". Tänk på att det finns många som inte har en bra dator och ännu hellre bra internet. Förstår vad du menar men jag gillar inte när folk antar att "alla har det".

Som smartphones, många har en, långt ifrån alla har en.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag är enoooooooormt tveksam till cloud gaming, tror aldrig konsolmarknaded kommer dö, spela Fifa med polarna från soffan på en 60tums-tv och sänka några öl blir aldrig tråkigt. Sen så hatar jag när single-playerspel kräver konstant internetuppkoppling, det gör mig bara arg.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Bullshit.
Om det inte kommer finnas molncentern i varje liten by och stad i alla världens länder så är latencen för stor redan.
Har ca 30 i ping till Malmö från där jag bor, sen ska signalen då från centern i Malmö till Paris eller liknande så i slutändan får man ändå ett lag som är otroligt irriterande.

Det kanske är framtiden för casuals men för hardcore spelare och e-sport är det inget.

*(men ja detta är riktakt mot konsoller så visst, folket där bryr sig inte direkt)

Tänk på att vi snackar om 10-15år framåt i tiden. Har inte internetuppkopplingen blivit bättre runt om i världen förrän 2025 så är det inget annat än deprimerande.

Förhoppningsvis lär många ha Gbit-hastigheter, och länder som inte har snabbt internet har förmodligen en så pass dålig infrastruktur och ekonomi att spelkonsoler inte ens finns i deras tankar.

Jag ser ingen anledning till varför vi i framtiden inte skulle utnyttja bandbredden till cloud gaming. Runt 80% av den globala internettrafiken går idag åt till piratkopiering, snacka om slöseri.

Medlem

Cloud gaming är säkert framtiden för konsoler, men fan inte PC. Vill inte att mina personliga bilder/filer/projekt etc ska finnas på någon server som jag inte har koll på.

För att inte tala om spel mods etc.

Skriv svar