Djurplågeri? Människoplågeri?

Flakmonkey
Djurplågeri? Människoplågeri?

Snubblade över en artikel på Aftonbladet gällande taxen Obie som väger 34kg och nu måste banta bort hälften av dessa för att överleva. Anledningen till den här grova övervikten var att ägarna inte kunde stå emot när Obie ville ha mer mat. Nu vet man väl inte om han alltid ville ha det bara för att han fick det då det ju kan ha varit så att ägarna bara ville ge mat som ett tecken på kärlek, men det viktiga är iaf att han inte behövde mer mat.

Är det här djurplågeri? Att tvångsmata sitt djur skulle ju vara det (antar jag) och även om det i det här fallet inte är gjort med ont uppsåt borde det ju ändå klassas som omedvetet djurplågeri (finns det en dråpvariant för misshandel?). En "normal" människa skulle ju inse att djuret inte mådde bra av att knappt kunna gå och då sluta, inte bara fortsätta. Stackars Obie har i varje fall tagits omhand av någon som kan se till att hand får den mat han behöver så att han ska kunna rasa de kilon som krävs för att han ska få ett drägligt liv. De har helt enkelt ansett att ägarna inte varit kapabla till att ta hand om djuret ordentligt.

Om nu det här skulle vara djurplågeri, skulle detsamma kunna gälla även för människor? Så vitt jag vet så kan du förlora vårdnaden av ditt barn om du skulle svälta det, men gäller detsamma om du skulle göda det? Tvångsmatningen är det väl självklart för, men om du likt i fallet med Obie inte kan stå emot och matar och matar och matar din bebis/barn så att det blir så sjukligt överviktigt att det går ut över dennes liv. Kan man fråntas vårdnaden på något sätt eller vis? Och vore det isf rätt att göra det?

Självklart är det inte något som man skulle kunna sätt en hård regel på där man tex anmäls om ens barn skulle få ett BMI (jo jag vet att BMI är helt värdelöst men det fungerar som exempel) över ett visst värde utan man måste se det från fall till fall. Men är idén så himla hemsk ändå? Har ju varit väldigt stor själv (dock självförvållat) så vet hur trist och jobbigt det kan vara, och att föräldrar skulle utsätta sitt barn för det skulle jag nog se som vanvård. Även om de har de bästa av intentioner så kan de förstöra otroligt mycket för sin barn med sjukdomar och en tillvaro där de kanske inte kan göra allt de vill.

Hmm, vet inte riktigt var jag ville komma med det här. Kanske bara den enkla frågeställningen om det kan ses som vanvård när man låter sina barn bli sjukligt feta?

#blogg

Inaktiv
Djurplågeri? Människoplågeri?

Jag tycker helt klart de är djurplågeri....Det är synd om hunden. Visst kan man ge sin hund en go bit ibland men de får minsann finnas gränser. Ibland tycker jag vi människor e riktigt dumma som låter detta ske. Det är skrämmande och gör mig ledsen..fy fasen säger jag bara.

Flakmonkey
Skrivet av e-m:

Jag tycker helt klart de är djurplågeri....Det är synd om hunden. Visst kan man ge sin hund en go bit ibland men de får minsann finnas gränser. Ibland tycker jag vi människor e riktigt dumma som låter detta ske. Det är skrämmande och gör mig ledsen..fy fasen säger jag bara.

Mjo i det här fallet verkar det ju som sagt vara dumhet snarare än elakhet som ligger bakom. Tyvärr får ju Obie lida lika mycket för det dock :/

Usch


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror att vi får lösa det genom att göra okunskap till ett brott. Eller möjligtvis införa ett system som endast ser till effekt och inte uppsåt.

Det jobbiga blir att bygga fängelser som kan husera hela mänskligheten...

Känns som det t.o.m blir djurplågeri att banta ett djur så mycket, med allt vad det innebär.

Och inser man inte att djuret börjar bli tjockt, jag måste akta mig nu, så är det ju nått som fattas också.

Sjölvklart djurplågeri


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Stackars hund :/

Medlem

Stackars hund, och stackars barn runt om i världen vars föräldrar gör dom lika feta som den här hunden.

a fy fan såg videon nu och i det där läget skulle hunden få slippa lida och ägarna spärras in


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Helvete!! :S

Jätte synd om hunden! Motion och bra och strikt kost så kommer han må bättre och få det lättare!

1
Skriv svar