Nvidia: "Nästa konsolgeneration blir den sista"

Medlem

Ja tyvärr tror jag det kommer bli så att det bli cloudgaming som tar över, tyvärr..


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

Ja man kan bli 15 år äldre

Medlem

Cloud gaming kan jag nog vara utan, konsoler likaså om man ska gå efter denna generationen, jag tror mer på vad Steam försöker göra i så fall, en öppen plattform.

Inaktiv
Skrivet av Roxxer:
Skrivet av Mjauv:

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

Ja man kan bli 15 år äldre

...ja?
Ursäkta frågan men var din kommentar avsedd att dumförklara mina påståenden?

dmn
Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

För storleken på en kraftfull, stationär dator har minskat mycket de senaste 15 åren, menar du?

Medlem
Skrivet av dmn:

...precis som att du inte kan spela när det blir strömavbrott. Och hur ofta händer det?
Min uppkoppling har inte varit nere en enda gång på de tre åren jag bott i min nuvarande bostad. Strömmen har heller aldrig gått.
Åh, vilket jätteproblem du beskrev!

Så bara för att du inte haft några problem betyder det att det helt enkelt inte finns några problem alls, har jag tolkat det rätt ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av Mjauv:

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

För storleken på en kraftfull, stationär dator har minskat mycket de senaste 15 åren, menar du?

Nej, det har den inte egentligen (eller ja, man kan ju köpa minidesktops numera om man vill) men det ser jag främst som beroende på att de som köper desktop prioriterar annat än storlek. Dock så har priset på laptops sjunkit markant samtidigt som prestandan ökat på dem och numera kan även mobiltelefoner innehålla (relativt) kraftfulla grafikkort.

Kom ihåg, necessity is the mother of all inventions.

dmn
Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av dmn:

...precis som att du inte kan spela när det blir strömavbrott. Och hur ofta händer det?
Min uppkoppling har inte varit nere en enda gång på de tre åren jag bott i min nuvarande bostad. Strömmen har heller aldrig gått.
Åh, vilket jätteproblem du beskrev!

Så bara för att du inte haft några problem betyder det att det helt enkelt inte finns några problem alls, har jag tolkat det rätt ?

Så...hur ofta har du strömavbrott då?

Medlem
Skrivet av dmn:

Så...hur ofta har du strömavbrott då?

Tror nog det bara är två gånger de senaste fem åren eller så. Det ena runt halvtimmen och det andra dryga två timmar. Så det är inte så ofta.

Internet har jag haft lite sämre tur med, särskilt på sistonde. De senaste två veckorna har det varit nere mer än uppe på grund av någon stor driftstörning som påverkat ett större område. Fungerat bra innan dess och verkar fungera bra nu dock.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Roxxer:
Skrivet av anon_98854:

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

Ja man kan bli 15 år äldre

...ja?
Ursäkta frågan men var din kommentar avsedd att dumförklara mina påståenden?

Tolka det hur du vill, det är ett fritt land

Medlem

Det känns ju lite som om man behöver någon form av hårdvara på klientsidan som tar emot och behandlar data som skickas från molnet oavsett hur man gör. Så visst, man kanske inte köper skivor/kassetter eller laddar ned hela spel, men man måste väl ändå ha en form av "låda" som tar emot och hanterar data innan den visas upp på TV:n. Så det blir en form av konsol i alla fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tummen:

En uppkoppling är ju aldrig felfri, vad göra om bredbandsuppkopplingen strular, eller det är vägjobb och nån gräver sönder fiberkabeln i marken ?
Med en spelskiva kan man ju alltid spela oavsett om man har upkoppling eller ej,
med molnet så får man ju bara hoppas att uppkopplingen funkar, eller att man inte blir hackad.

...precis som att du inte kan spela när det blir strömavbrott. Och hur ofta händer det?
Min uppkoppling har inte varit nere en enda gång på de tre åren jag bott i min nuvarande bostad. Strömmen har heller aldrig gått.
Åh, vilket jätteproblem du beskrev!

alla har inte samma tur som du.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Tummen:

En uppkoppling är ju aldrig felfri, vad göra om bredbandsuppkopplingen strular, eller det är vägjobb och nån gräver sönder fiberkabeln i marken ?
Med en spelskiva kan man ju alltid spela oavsett om man har upkoppling eller ej,
med molnet så får man ju bara hoppas att uppkopplingen funkar, eller att man inte blir hackad.

Har inte de flesta spel idag online-krav, oavsett om man har skiva i eller inte?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Frux:

Tror knappast stream gaming kommer slå igenom under överskådlig tid. Motsvarande teknik för datorbruk har ju funnits i decennier. Dvs att man har en liten billig klientburk och låter CPU-beräkningar ske i en stordator nånstans. Men detta har knappt någon spridning alls.

Spelgrafik är ju ännu mycket mer realtidskritiskt och jag är tveksam till om det går att lösa vettigt med latency osv. Möjligtvis för casualspel.

S k Thin clients. Det var Pyttemjuk som sabbade det. Det finns fortfarande som lösning men det blev inte det genomslag som det borde blivit. En stor del av det var för att den tunna klienten i ursprunget inte ens hade en hårddisk. Allt sparades på serversidan. Sedan kom MS och sa "Njaaeeee.. En hårddisk måste man ju ha.. " och så var det förstört. Alla tunna klienter blev bara en vanlig skit Windows PC.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

Det finns två saker som driver hårdvaru och Internetutvecklingen:

1. Porr driver bandbreddsutbyggnad. Det är ett faktum. Porr är den ensklijt största tjänsten på Internet.
2. Hårdvara (för hemmabruk) drivs av spel.

Now, om spelutvecklarna säger "Nu skall vi tanka upp våra spel i molnet istället" så kommer NVidia att säga "Bra, nu kan vi utveckla våra Tesslakort". För de kommer inte att investera miljarder i utvecklning av GPUer som ingen kommer att behöva. Datorn kommer att förändras och, tror jag, närma sig konsollerna. Kanske persondatorn dör ut helt och hållet. Inte otänkbart. Kvar blir en slags hybridkonsoll sett med dagens ögon som fungerar som spelmaskin och samtidigt kan ordbehandla e t c.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tummen:

En uppkoppling är ju aldrig felfri, vad göra om bredbandsuppkopplingen strular, eller det är vägjobb och nån gräver sönder fiberkabeln i marken ?
Med en spelskiva kan man ju alltid spela oavsett om man har upkoppling eller ej,
med molnet så får man ju bara hoppas att uppkopplingen funkar, eller att man inte blir hackad.

Har inte de flesta spel idag online-krav, oavsett om man har skiva i eller inte?

Nope,
vissa spel har online krav om spelet inte är licensierat på ditt konto,
typ om en din xbox pajar och du köper ny, då krävs det att vissa spel har kontakt online,
men när man väl överfört licensen på sina nedladdade spel då kan man köra dom utan uppkoppling.

Det finns en speciell drm sida för det ändamålet.

Du kan överföra innehållslicenser från en konsol till en annan var fjärde månad.

Om du nyligen har fått konsolen reparerad eller köpt en ny konsol överför du innehållslicenserna med hjälp av konsolens alternativ för licensöverföring. Så här gör du:

Logga in på Xbox LIVE på konsolen med den gamertag som du använde för att köpa innehållet.

Gå till Settings (Inställningar) och välj sedan Account (Konto).

Gå till Your Billing Options och välj License Transfer.

Överför innehållslicenserna genom att följa anvisningarna på skärmen.

När licenserna överförts måste du ladda ned innehållet igen för att uppdatera de lokala licenserna. På så sätt kan innehåll användas av andra profiler på din konsol och när du inte är ansluten till Xbox LIVE.

Information om hur du laddar ned tidigare köpt innehåll finns på Buy and redownload content from Xbox LIVE (Köpa och ladda ned innehåll igen från Xbox LIVE).

Så när det väl är gjort så är det bara att köra med eller utan internet uppkoppling.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Ett argument som många tycks ha missat:

Idag köper du en konsol eller PC för 5000 / 15000 kr och använder den hur mycket då? 4 eller 6 timmar om dagen max kanske.

Tänk dig att den används 24 timmar om dagen och 6 eller 4 pers delar på kostnaden istället.

Hur ofta köper man ny? PC var 3:e år kanske, Konsol var 6:e.

Kostnaden för att spela i molnet på high end PC grafik blir då ca 100kr i månaden och konsol grafik runt 20kr i månaden. Sedan tillkommer förståss spel lincenserna men dem har vi ju redan på steam?

Medlem

För många herrans år sedan snackade dom om att elbilen skulle ta över osv. Jag tankar fortfarande bensin, och när den är slut blire förmodligen gas eller etanol. Sånna här grejjer tar i regel jävla mycket längre tid än vad dom tror.

Medlem

Låter mest som att vederbörande Nvidia-person försöker spänna musklerna lite. Eller i alla fall göra folk medvetna om att de garderat sig inför framtiden.

Sen är det väl värt att nämna att det är ganska långt in i framtiden han talar om. Det är inte säkert att nästa konsol-generation verkligen tar fart nästa år, och räknar man då med samma livsläng som nuvarande (6-7 år hittills) så hamnar vi på år 2018-2019. Han påstår faktiskt inte att detta skulle ta över dirrekt efter nästa generation heller. Kan mycket väl vara så att det dröjer några år mer, så länge det är inom tidsramen för näst-nästa konsol-generation.

Medlem
Skrivet av shinesp4rk:

Låter mest som att vederbörande Nvidia-person försöker spänna musklerna lite. Eller i alla fall göra folk medvetna om att de garderat sig inför framtiden.

Sen är det väl värt att nämna att det är ganska långt in i framtiden han talar om. Det är inte säkert att nästa konsol-generation verkligen tar fart nästa år, och räknar man då med samma livsläng som nuvarande (6-7 år hittills) så hamnar vi på år 2018-2019. Han påstår faktiskt inte att detta skulle ta över dirrekt efter nästa generation heller. Kan mycket väl vara så att det dröjer några år mer, så länge det är inom tidsramen för näst-nästa konsol-generation.

Dessutom är det ju så att programmerarna blivit väldigt bortskämda med allt snabbare hårdvara. De behöver inte optimera sin kod längre på samma sätt som för 10 år sedan. Vi har så mycket overhead ofta (speciellt på PC) att
vi inte märker hur uselt skrivna spelen är. Ibland så rinner det klart över som i GTA IV som får ta priset som det mest ooptimerade spelet i historien. Inte ens en NASA superdator har mycket att hämta där.
Men SONY har ju sagt att PS3 kommer att hålla lika länge som PS2 så.. Då blir det att EA får öppna plånboken och skaffa in lite bättre folk. För att det går att skriva bra spel till dagens konsollgeneration, det går det. Speciellt till PS3an.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Ett argument som många tycks ha missat:

Idag köper du en konsol eller PC för 5000 / 15000 kr och använder den hur mycket då? 4 eller 6 timmar om dagen max kanske.

Tänk dig att den används 24 timmar om dagen och 6 eller 4 pers delar på kostnaden istället.

Hur ofta köper man ny? PC var 3:e år kanske, Konsol var 6:e.

Kostnaden för att spela i molnet på high end PC grafik blir då ca 100kr i månaden och konsol grafik runt 20kr i månaden. Sedan tillkommer förståss spel lincenserna men dem har vi ju redan på steam?

Jo, men då ska det vägas in att när du köper en PC så äger du den. Du bestämmer själv över den, ingen kan banna dig, du blir inte lidande när internet är nere på samma sätt. I mina ögon kommer en sak alltid vara mer värdefullt än en tjänst.
Jag vet hur det har fungerat tidigare med exampelvis diablo 3 i början. Servrarna är nere och ingenting fungerar. Då kunde jag glädja mig åt mina andra spel åtminstone.
Jag vet hur Max Payne 3 var i mp under en lång tid, till viss del fortfarande är. Laggigt som satan och dålig service overall. Om detta överhuvudtaget ska bli aktuellt så får dom som håller i trådarna hosta upp en fans mycket bättre service än någon i denna branschen gjort tidigare, för annars lär det bli ett jävla liv...

Skriv svar