Tintin förbjuds på bibliotek - eller inte

Flakmonkey
Tintin förbjuds på bibliotek - eller inte

Debatten kring rasismen i Tintin-albumen är inte någon ny diskussion utan har legat och grott under många många år för att ibland flamma till lite extra. Personligen så förstår jag varför det tas upp gång efter gång. Icke västerlänningar har ju en tendens att framställas lite ensidigt i de tidiga albumen och framförallt tydligt blir det i Tintin i Kongo. Dock har jag svårt att förstå varför detta skulle färga små barn i den grad att de skulle bli fördomsfulla eller rentav rasister senare i livet vilket är argumentet som Kulturhuset i Stockholm använder som argument när de tar bort alla seriealbum från sitt ungdomsbibliotek.

Kanske bidrar det till att de börjar fundera på det, men samtidigt så har jag och väldigt många andra vuxit upp med att ha läst, sett och lyssnat på väldigt många Tintin-berättelser utan att för den sakens skull tro att afrikaner är "lite dumma" och araber "sitter på flygande mattor". Ska man förbjuda viss literatur, film och musik bara för att somliga tar mycket intryck från dem utan att tas om hand av föräldrar och andra personer i deras närhet?

Tintin i Kongo i ljudboksform med Tomas Bolme som Tintin

Visserligen är det här bara ett bibliotek och det kommer väl knappast vara som så att Tintin förbjuds rakt av, men tycker ändå det är ett dåligt tecken. Om Tintin förbjuds, hur många andra barnböcker ska då inte förbjudas? Pippi talar ju som bekant om sin far negerkungen tex och det kan väl inte vara bra för barn att läsa det heller? Båda dessa saker är ju så vitt jag kan utläsa inte skrivna med något rasistiskt motiv utan helt enkelt som ett resultat av hur världen var på den tiden och hur lite folk visste. Inte konstigare än att vi trodde att jorden var platt under väldigt många år.

Tror inte att en värld utan barn som läser Tintin kommer göra det till en bättre plats, snarare tvärtom då Tintin bidrar med så mycket mer än så. Jag vet i varje fall att jag kommer köpa den till mina potentiella barn, även om de inte får läsa dem på biblioteken. Så mycket litar jag på min egen förmåga att uppfostra en liten knodd att de inte kommer ta intryck från den otroligt lilla bit av Tintin som kan klassas som rasistiskt och fördomsfull.

Läs mer på DN

Uppdatering
Nu har de visst beslutat att inte dra tillbaka böckerna från ungdomsbiblioteket. Folkstormen hjälpte visst i det här fallet.

#blogg

Medlem
Tintin förbjuds på bibliotek - eller inte

Tycker allt att det är märkligt att det finns folk som känner sig tvingade att ta åt sig av de allra mest konstiga saker. Det måste ju finnas bättre saker att göra. Som för ett tag sedan när någon tyckte att inställningarna master/slave för hårddiskar var rasistiskt, gick till domstol med det och vann. Vill man se något negativt om något kan man det bara man försöker.

Stadsbiblioteket här bestämde som tur var för några år sedan att Tintin skulle få vara kvar när det var någon som började härja om det.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Detta var mitt inlägg på expressen:
Ja här visar sig kultur maffia från sin rätta sida. Det är viktigare att vara P olitiskt K orrekt än att vårda tecknad fantasi kultur serier.

Hallå syns jag vi här representerar PK maffian och vårt nästa steg blir troligen att ändra till "hen" i alla böcker.
Tyvärr är det snart inget som förvånar mig när det gäller att vara PK .
Det sorliga är att man är med och betalar för dessa muppar.
Vi vanliga "svenssons" är ju fråntagna avsvaret att ha en egen åsikt för det sköter kulpur proffsen åt oss mindre vetande. Sorglig utveckling!

Vi har stått upp för Salman Rushdie och Solsenitsyn , men ska införa censur på Tintin. Man undrar hur tänler denna mupp?
Antar att nu ligger Pippi Långstrump risigt till...
För det måste hen om han ska vara så jäla PK

En genom gående reaktion på detta var inlägg som: "Göm era Tintin album, eller andra förmål som inte är PK godkända, Behrang kommer snart hem till er och kontrollera att ni har ett PK-rätt hem. Behrang 000, med rätt att vara PK.

Man tänker " Hur står det till bland åsiktspoliserna på Kulturhuset? Är det för censur av litteratur vi avlönar dem? "
Vem är kulturhustet till för? Knappast oss vanliga skattebetalare.
Denna utrensning av böcker är att utarma vårt kulturarv och ett hot mot yttrandefriheten och den konstnärliga friheten.
Tänk efter när skrevs böckerna och hur såg världen ut då.

History is filled with brilliant people who wanted to fix things and just made them worse


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Till min lättnad läser jag: Kulturhuset backar om Tintin.
Böckerna får vara kvar.
Men kritiken kvarstår.. Ska det vara så jäla svårt att tänka efer före? Jäla klant kultur mupp!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Du kan dock fråga dig hur ett afrikanskt barn, eller ett barn med sitt ursprung i Afrika reagerar på en bok där befolkningen är en karikatyr.

Boken är en spegling av tankebanorna då, men hör den hemma på barnavdelningen?

Jag har förståelse för båda argumenten. Det är en svår balansgång.

Medlem

Klart som spad att Tintin måste väck, den jävla rasisten!
Likaså Bamse som knaprar allehanda droger, hur tolkas det av ett barn vars förälder är missbrukare? Pippi säger sig självt, använder ju N ordet, väck direkt. Och hur fan ligger det till med musse pigg egentligen, hans ärkefiende är spökplumpen, en svart man, och för att inte tala om "svarte"(!?!?!) petter! Hur fan tänker Disney?! Varför är orcher mörkhyade? Finns det inga vita orcher bara för att dom är onda? Bort med all illustrativ fantasy innehållandes mörka orcher, vättar och oknytt. Förresten, är inte ordet svart i sig väldigt kränkande? Byt ut ordet till vyt istället, vit och vyt, nog anonymt. Eller bara svit, varken svart eller vit är ju egentligen en färg så skit samma.

Vi kan behöva sätta in en speciel enhet som handskas enbart med liknande mål, för att jobba mot en så anonym och intetsägande folkbild att ingen till slut kan bli kränkt. Kan väl kalla dem Geshäfto eller liknande.

Medlem

Fan, stackars Aladin och hans flygande matta.

Medlem

Kan stolt meddela att biblioteket backade om Tintin. Det var faktiskt en enorm media-storm som fick dom att backa om beslutet.
Länge leve yttrandefriheten!

Medlem

Kulturmänniskan ville dessutom plocka bort alla böcker som hade rasistiskt eller homofobiska inslag.

Jag antar att man inte hade planerat plocka bort koranen och bibeln....

"Färga" *fniss*


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

"Färga" *fniss*

Tyst rasse! Det finns inga färger!
Din signatur är dessutom otroligt kränkande mot en person jag känner som förlorat sin vänster hand, skärpning! Tänk på dina medmänniskor och sluta vara så okänslig.

Skrivet av trasapa:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

"Färga" *fniss*

Tyst rasse! Det finns inga färger!
Din signatur är dessutom otroligt kränkande mot en person jag känner som förlorat sin vänster hand, skärpning! Tänk på dina medmänniskor och sluta vara så okänslig.

Trodde du skulle säga "mot en kompis som stammar" haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar