Valve kan dras in i rättstvist om Steam

Robot
Valve kan dras in i rättstvist om Steam

En konsumenträttsgrupp i Tyskland anser att det nya användaravtalet för Steam är dåligt för konsumenter. Valve har fram till den 10 oktober att svara – sedan ska gruppen dra dem inför rätta.

#valve


ELF
Medlem
Valve kan dras in i rättstvist om Steam

Bra


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det låter oerhört klyddigt med en tjänst som Steam. Sen så förstår jag inte varför det ska vara en rättighet att kränga vidare det hela heller.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Även fast jag gillar Steam så känns detta helt rätt. Gillar inte att företagen lagligt ska få försämra sin service.

Skrivet av Skäggbiffen:

Det låter oerhört klyddigt med en tjänst som Steam. Sen så förstår jag inte varför det ska vara en rättighet att kränga vidare det hela heller.

Varför inte? Om man vill dra det långt behöver ingenting vara en rättighet. Det handlar trots allt om moraliska beslut, inte någon objektiv sanning.


signatur

Have a good time!

Medlem

Rätt, rena rama maffiametoderna kör Valve med.

Medlem

Man kan väl inte avtala bort vad som helst? Då syftar jag på "Bland annat ska det inte gå att dra spelföretaget inför rätta i en grupprättegång."

Medlem
Skrivet av aholman:

Man kan väl inte avtala bort vad som helst? Då syftar jag på "Bland annat ska det inte gå att dra spelföretaget inför rätta i en grupprättegång."

Precis - det är just därför de också förtjänar detta. Annars har jag inte mycket negativt att säga om Steam som förövrigt är fantastiskt bra. Har själv snart 400 spel på mitt konto där


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Om de nu stämmer Valve, kommer det då bli en grupprättegång?


signatur

How can we win when fools can be kings?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hammer:

Om de nu stämmer Valve, kommer det då bli en grupprättegång?

Ja, det är väl troligt. Vad är din poäng? Konsumentsrättsgruppen är knappast en medlem av steam.

Medlem

Tycker dom borde införa att man kan trade:a spel mellan varandra och så tar dom bara en liten summa pengar för bytet, typ 1 euro eller något, genererar ju mer pengar åt steam tekniskt sett då.

Inaktiv
Skrivet av DAoG:

Rätt, rena rama maffiametoderna kör Valve med.

Ingen tvingar någon att acceptera avtalen direkt?

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av DAoG:

Rätt, rena rama maffiametoderna kör Valve med.

Ingen tvingar någon att acceptera avtalen direkt?

Om man redan har spel på tjänsten, vad för alternativ har man då, om man nu inte vill förlora sina spel? Inga

Svensk konsumentlag säger också att man inte får har sämre avtal än vad lagen säger.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av DAoG:

Rätt, rena rama maffiametoderna kör Valve med.

Ingen tvingar någon att acceptera avtalen direkt?

När du har över 200 spel på ditt konto så har du inte mycket till val. Tackar du nej förlorar du tillgången till spelen, och eftersom nästan varje utvecklare nuförtiden säljer sina spel på Steam så... tja, det säger ju sig själv hur stort problem det kan bli.

Medlem

Well duh... Sen när började företag göra avtal som inte gav nackdelar för konsumenterna?
Det är klart dom vill gå med vinst, kapitalistsvinen

Medlem
Skrivet av aholman:

Man kan väl inte avtala bort vad som helst? Då syftar jag på "Bland annat ska det inte gå att dra spelföretaget inför rätta i en grupprättegång."

Skrivet av showerguy:

Ingen tvingar någon att acceptera avtalen direkt?

Nä, och vi har det bra i sverige där såna här patetiska användarvillkor inte håller i rätten, eftersom det helt enkelt inte kan krävas att en vanlig människa läser genom skiten!

Medlem

Otroligt fjantigt, begagnade digitala spel.. seriöst?
Att folk orkar gnälla och klaga på så triviala saker.

Rent generellt gillar jag steam. Dock är de nya användarvillkoren inte bra ur någon synvinkel (annat än steams då).

Tror hela situationen orättvist får en mindre vikt än vad den egentligen har. Om steam kommer undan med detta är det stor risk att andra bolag kommer undan med det.

Bara för att detta gäller digitala produkter finns det ingen garanti att det kryper vidare till andra områden.

Tänk samma situation på en bil; då måste acceptera ett femtiosidors avtal innan du börjar köra varannan månad?

Hippsomhapp när nu är ute och kör så freakar bilen ur och du krockar med en mötande bilist. Det är ett tekniskt fel i bilen och inte ditt fel.

Men eftersom du godkänt avtalet där det klart och tydligt står att biltillverkaren inte kan skyllas för några tekniska fel som kan ha uppstått i och med den senaste mjukvaruppgraderingen.... så kan du inte göra ett smack.

Efter en månad framkommer det att flera olyckor har inträffat och ni vill gå ihop och stämma biltillverkaren tillsammans... så nej, det går inte pga användarvillkoren

Löjligt jämförelse? Kanske. Men principen är densamma.

Inaktiv

Snart hör vi väl Gabe Newell i ett nytt uttalande: "Europeiska rättsystemet är en katastrof".

Jag hoppas verkligen att detta leder nånstans, för då kommer det att ske en stor förändring när det gäller konsumenträtt inom spelindustrin. Iallafall i Europa.

Medlem

Man måste få ett val anser jag när det gäller nya användaravtal.

Att välja mellan att förlora tillgång till sitt Steam konto med allt vad det innebär eller acceptera nya avtalet... är ju inte ett riktigt val. Med ett sånt system kan ju företag tvinga fram vad som helst i avtalen.

I det minsta borde man kunna välja "Nej, jag accepterar inte", för att sedan få tillgång till sitt konto men utan möjligheten att köpa framtida spel/program på Steam.

ELF
Medlem

Detta skrevs i en tidigare artikel då avtalet dök upp på Steam, men tåls att skrivas igen.

Delen i avtalet som gör att gruppavtal ogiltigförklaras räknas inte i Europa då det finns någon lag mot det. Vi har ju dessutom konsumentköplagen och allt vad det nu heter här i Sverige som skyddar oss konsumenter mot sådant här.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Om jag tolkat texten rätt så avser det omnämnda stycket i avtalet att varken vi eller valve får starta eller delta i en rättegång

Citat:

YOU AND VALVE AGREE NOT TO BRING OR PARTICIPATE IN A CLASS OR REPRESENTATIVE ACTION, PRIVATE ATTORNEY GENERAL ACTION OR COLLECTIVE ARBITRATION, EVEN IF AAA's PROCEDURES OR RULES WOULD OTHERWISE ALLOW ONE. THE ARBITRATOR MAY AWARD RELIEF ONLY IN FAVOR OF THE INDIVIDUAL PARTY SEEKING RELIEF AND ONLY TO THE EXTENT OF THAT PARTY'S INDIVIDUAL CLAIM. You and Valve also agree not to seek to combine any action or arbitration with any other action or arbitration without the consent of all parties to this Agreement and all other actions or arbitrations.

Jag har ingen juridisk utbildning och jag kan tolka texten fel. Men som jag ser det så avsäger sig Valve rättan att inte vara med på gruppstämningar till exempel mot piratsidor där enskilda personer står anklagade. Detsamma gäller oss i stämningar mot Valve i till exempel fall där grupper vill censurera innehåll i spel mm.

Angående vidareförsäljningen av spel så tolkar jag avtalet så att vi köper en prenumeration på en digital licens för användandet av en virtuell vara.

Citat:

D. The Steam Trading Marketplace.

Valve may operate a trading marketplace where certain types of Subscriptions (for example, license rights to virtual items) can be traded between Subscribers (the “Steam Trading Marketplace”). By participating in the Steam Trading Marketplace, you authorize Valve, on its own behalf or as an agent or licensee of any third-party publisher of the applicable Subscriptions in your Account, to transfer those Subscriptions from your Account in order to give effect to any trade you make within the Steam Trading Marketplace.

You understand and acknowledge that Valve may decide to cease operation of the Steam Trading Marketplace, or change the terms or features of the Steam Trading Marketplace, in the future. Valve shall have no liability to you because of any inability to trade Subscriptions in the Steam Trading Marketplace, including because of discontinuation or changes in the terms, features or eligibility requirements of the Steam Trading Marketplace.

You also understand and acknowledge that Subscriptions traded in the Steam Trading Marketplace are license rights, that you have no ownership interest in such Subscriptions, and that Valve does not recognize any transfers (including transfers by operation of law) of Subscriptions that are made outside of the Steam Trading Marketplace.

Så i princip så köper du aldrig spel på steam utan en licens för att kunna spela spel genom steam. En person får ju inte rätt att köra bil bara för att han köpt ett körkort av en annan privatperson. Utan körkortet måste komma från transportstyrelsen.

Jag påpekar ännu en gång att jag inte har någon som helst juridisk utbildning, men det är så jag tolkar avtalet i alla fall.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Inaktiv

Bra att även dem är i blåsvädret, kanske är detta just den väckarklocka som Valve behöver för att kanske inom kort inse att deras Amerikanska lagar och regler inte gäller utanför dess gränser. Men oavsett hur de slutar, så har dem min kärlek och jag ser hellre ett Valve med globalt monopol än Blizzard, EA, Activison eller Ubisoft.

Inaktiv

Det är ingen här (eller i Tyskland) som har tänkt tanken att Valve faktiskt skulle kunna säga "Nähä, men då låser vi ute Europeiska marknaden från STEAM" och stänga ner tjänsten. Då kan ju folk gnälla om att de inte kan sälja vidare sina spel...

Nu säger jag inte att det är särskilt troligt, men det är inte bara användarna som kan "jävlas" om man nu ska se det så.

Medlem

Att de inte vill ha gruppåtal var väl som jag förstod det egentligen mest bra för konsumenterna för en gångs skull ? De resonerade att de tar en jäklarns lång tid och kostade en hel drös med pengar i onödan som egentligen bara gynnade advokaterna. Står väl något om att vid rättegång är det bara mellan Valve och den enskilde och då ersätter Valve personen för åtalskostnaderna ?

De skriver om det här och tydligen är "a certain amount" $10'000.

För egen del vet jag inte om jag tycker det är bra eller dåligt. Det låter bra, tycker jag, men å andra sidan räknar jag inte med att behöva ge mig på dem heller.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Brain:

Även fast jag gillar Steam så känns detta helt rätt. Gillar inte att företagen lagligt ska få försämra sin service.

Skrivet av Skäggbiffen:

Det låter oerhört klyddigt med en tjänst som Steam. Sen så förstår jag inte varför det ska vara en rättighet att kränga vidare det hela heller.

Varför inte? Om man vill dra det långt behöver ingenting vara en rättighet. Det handlar trots allt om moraliska beslut, inte någon objektiv sanning.

Fast så länge konsumenten blir upplyst om det så ser jag inte problemet. Det här har väll egentligen varit ett problem sen man införde CD-Nycklar? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Brain:

Även fast jag gillar Steam så känns detta helt rätt. Gillar inte att företagen lagligt ska få försämra sin service.

Skrivet av Skäggbiffen:

Det låter oerhört klyddigt med en tjänst som Steam. Sen så förstår jag inte varför det ska vara en rättighet att kränga vidare det hela heller.

Varför inte? Om man vill dra det långt behöver ingenting vara en rättighet. Det handlar trots allt om moraliska beslut, inte någon objektiv sanning.

Fast så länge konsumenten blir upplyst om det så ser jag inte problemet. Det här har väll egentligen varit ett problem sen man införde CD-Nycklar? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

CD-nycklar har aldrig varit något problem. Endast "registrering" till något speciellt konto har varit ett problem. T.ex. Battle.net, Origin eller Steam.

Det är din politiska/moraliska åsikt som bestämmer om du tycker det är okej eller inte. Jag tycker t.ex. inte att det är okej att förbjuda vidareförsäljning av spel även fast konsumenten meddelas.


signatur

Have a good time!

Medlem

Grymt bra att någon gör något åt detta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av DAoG:

Rätt, rena rama maffiametoderna kör Valve med.

Ingen tvingar någon att acceptera avtalen direkt?

Om man redan har spel på tjänsten, vad för alternativ har man då, om man nu inte vill förlora sina spel? Inga

Svensk konsumentlag säger också att man inte får har sämre avtal än vad lagen säger.

Steam förbehåller sig även rätten att ändra sitt avtal när avtalsperioden löper ut. Steam har ett allmäntavtal som du godkänner, de behöver skriva olika avtal för alla länder i världen om det ska vara rätt, något de inte har gjort.

Konsumentköplagen är suddig och i princip inte tillämplig på digitala tjänster eftersom att tjänsten inte ligger i Sverige, du accepterar ett utländskt avtal. Du kan dra det vidare som konsument men du kommer med all säkerhet förlora. Sverige måste förändra konsumentköplagen om vi ska vara "skyddade".

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Brain:

Även fast jag gillar Steam så känns detta helt rätt. Gillar inte att företagen lagligt ska få försämra sin service.

Skrivet av Skäggbiffen:

Det låter oerhört klyddigt med en tjänst som Steam. Sen så förstår jag inte varför det ska vara en rättighet att kränga vidare det hela heller.

Varför inte? Om man vill dra det långt behöver ingenting vara en rättighet. Det handlar trots allt om moraliska beslut, inte någon objektiv sanning.

Fast så länge konsumenten blir upplyst om det så ser jag inte problemet. Det här har väll egentligen varit ett problem sen man införde CD-Nycklar? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

CD-nycklar har aldrig varit något problem. Endast "registrering" till något speciellt konto har varit ett problem. T.ex. Battle.net, Origin eller Steam.

Det är din politiska/moraliska åsikt som bestämmer om du tycker det är okej eller inte. Jag tycker t.ex. inte att det är okej att förbjuda vidareförsäljning av spel även fast konsumenten meddelas.

Jo men det är precis det jag menar, om jag köper ett begagnat Starcraft så går väll inte det att aktivera, vilket torde vara samma princip när det kommer till Steam och deras spel? Förbjuda är ganska extremt men blir det inte ett förbud i sig när man tvingas registrera cd-nyckel och spel till ett särskilt konto? Det är därför jag frågar mig huruvida topic skiljer sig från hur övrig marknad, jag försöker inte vara någon rabiat anti-sälja-vidare-spel-aktivist.
Sen kan man fråga sig hur det rör sig rent praktiskt, dvs. ska begagnatköpare skicka in kvitton och dyl för att kunna erhålla sitt spel? Det låter extremt klyddigt bara och således kan jag tycka att om ett företag inte tillåter det så kan jag förstå det då det för mig låter extremt omständigt för deras del.
Som sagt, rätta mig om jag har missförstått någonting, det är lite därför jag försöker resonera kring hela fenomenet


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Finns en anledning till att jag koper, om jag kan, via gamersgate och/eller gog, istallet for steam. Det ar skrammande vilken dominans steam har och den hegemoni kring Valve och steam som verkar rada.

12
Skriv svar