Xcom: Enemy Unknown

Robot
Xcom: Enemy Unknown

Favoriten från 1994 ser ut att bli en strategisk älskling också för 2012. Men vart har UFO-mystiken och den täta, tryckande stämningen tagit vägen? FZ spelar Xcom: Enemy Unknown.

#ufo-enemy-unknown, #xcom-enemy-unknown, #firaxis


Medlem
Xcom: Enemy Unknown

Liten hälsning till FZ:

Det är i princip omöjligt att skriva en adekvat artikel av detta slag på bara ett par paragrafer. Vet inte om det är skribentens eget val eller redaktionens riktlinjer. Resultatet blir i vilket fall att texten varken täcker samtliga huvudsakliga aspekter av spelet eller lyckas gå på djupet (vilket väl är poängen med "previews"?). Detta är ibland ett problem även med era recensioner.

För läsaren blir det ungefär som att läsa på baksidan av cd-fodralet. De allra flesta personer här tror jag redan visste eller kunde lista ut det som står i texten. De som vill ha "riktiga" recensioner/reflektioner går snarare till andra sajter.


signatur

Imperator

Medlem

Det är som sagt svårt att skriva en artikel om en liten preview, men jag tycker att FZ fick med det som var viktigt för mig, känslan, nivån av beroendeframkallning, och hur spelet fungerar i förhållande med originalet. Jag ser fram emot recensionen:)

Redaktör
Skrivet av Reize:

Liten hälsning till FZ:

Det är i princip omöjligt att skriva en adekvat artikel av detta slag på bara ett par paragrafer. Vet inte om det är skribentens eget val eller redaktionens riktlinjer. Resultatet blir i vilket fall att texten varken täcker samtliga huvudsakliga aspekter av spelet eller lyckas gå på djupet (vilket väl är poängen med "previews"?). Detta är ibland ett problem även med era recensioner.

För läsaren blir det ungefär som att läsa på baksidan av cd-fodralet. De allra flesta personer här tror jag redan visste eller kunde lista ut det som står i texten. De som vill ha "riktiga" recensioner/reflektioner går snarare till andra sajter.

Det där tror jag handlar om flera saker: vilket spel det gäller, hur skribenten skriver och (inte minst) läsarens smak. Redaktionen beställer en ungefärlig textmängd av skribenten. Texterna har alltså nästan alltid en maxgräns ord, bl.a. för att fler än de allra mest inbitna ska orka ta sig igenom hela och för att begränsad ordmängd höjer kravet på kvalitet hos skribenten (han/hon måste välja ut det som är viktigt). Dessutom har vi förr skrivit enormt långa recensioner (5-6 sidor, kanske 3000 ord). De är... inte bra.

Poängen med previews är att ge en bild av spelet. Men de ska inte rabbla upp varenda aspekt av titeln. Det jobbet görs (eller ska göras) av spelets marknadsförare, medan vårt jobb mer är att tala om hur spelets delar funkar ihop.


signatur
Medlem

Måste ha!!


signatur

Styret upp och däcken ner

Testpilot

Finns inget som avskräcker mig även om denna förhandstitt verkar vara lite negativ över att stämningen saknas , finns inte en sportmössa att det skulle saknas efter alla filmer och förhandstitter jag läst så är FZ den enda som ens nämner den saken , Do the math

Medlem

Bara jag som har problem med att det scrollar uppåt hela tiden oavsett hur man gör?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Det där tror jag handlar om flera saker: vilket spel det gäller, hur skribenten skriver och (inte minst) läsarens smak. Redaktionen beställer en ungefärlig textmängd av skribenten. Texterna har alltså nästan alltid en maxgräns ord, bl.a. för att fler än de allra mest inbitna ska orka ta sig igenom hela och för att begränsad ordmängd höjer kravet på kvalitet hos skribenten (han/hon måste välja ut det som är viktigt). Dessutom har vi förr skrivit enormt långa recensioner (5-6 sidor, kanske 3000 ord). De är... inte bra.

Poängen med previews är att ge en bild av spelet. Men de ska inte rabbla upp varenda aspekt av titeln. Det jobbet görs (eller ska göras) av spelets marknadsförare, medan vårt jobb mer är att tala om hur spelets delar funkar ihop.

Men det är ju just det Kraftling INTE gör (inte illa menat). Även om texten är nedbantad till blott en sammanfattning lyckas skribenten i princip missa t.ex. hela aspekten av basbyggandet, något som i princip upptar 40% av spelet. Läser man previews hos vilken annan renommerad spelsajt som helst har de tagit med detta.

Jag menar inte att man skall "rabbla upp varje aspekt" som du uttrycker det, så skriver man inte en bra artikel. Vad jag däremot anser centralt är i vilken grad man återger vad spelet lägger fokus på. Väljer man att göra objektiva (får man säga ytliga?) artiklar istället för professionella reflektioner/resonemang så kan man i alla fall förvänta sig att ni skriver om det som är relevant.

Detta är min vanligaste kritik mot er journalistik. Ni är toppen på nyhetsåtergivning, men när det kommer till "egenkomponerade" artiklar och recensionsjournalistik är ni fortfarande på ruta ett.


signatur

Imperator

Redaktör
Skrivet av Reize:

Konstruktiv kritik

Ah, då förstår jag. Tack för feedback.


signatur
Medlem

...nej fan detta är bra journalistik jämfört med Aftonbladet! Ni stavar åtminstone rätt och återanvänder inte gamla nyheter!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

phi
Medlem

Sjukt taggad inför xcom.

Är inte ett dugg oroad över att stämningen inte riktigt finns där, dels för vi alla som spelade det gamla xcom har vuxit upp och skräms knappast längre av stereotypiska aliens osv.

Så länge spelet känns rätt när det kommer till striderna och basbyggandet och framför allt att det är svårt, så kommer jag att bli nöjd.

Impossible och iron man för min del.

Medlem

SLUTA GNÄLL, och testa demot, så får ni eran preview exakt som ni vill ha den, när ni spelar det själv??


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

SLUTA GNÄLL, och testa demot, så får ni eran preview exakt som ni vill ha den, när ni spelar det själv??

Helt rätt - det är knappast så det tar tid att ta ner demot iheller

Edit: Dock vill jag nog påstå att demot inte direkt tillför SÅ mycket. Det är väldigt begränsat.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Håller med Reize.

Förhandstitten är fylld med påståenden som aldrig utvecklas, och ja, blir som Rieze säger som baksidan på fodralet.

Kan ge några exempel:
"Med de första timmarna Xcom i backspegeln kan jag konstatera att detta ser det ut att bli en minst lika beroendeframkallande upplevelse som allra första gången, 1994."
Hur? Meningen under förklarar inte.

"Jag ser hur Firaxis ansträngt sig för att blidka seriens fans, samtidigt som man vill tillföra något nytt och eget till bordet."
Hur?

Förhandstitten skulle behövt vara på två sidor. Värdelöst när den är så kort att den inte hinner behandla det relevanta.

Medlem

Vad det gäller demot blev jag riktigt förvånad..

,...första spelet jag varit med om i eyefinity som hamnar upp å ner! Det var en jävla skum bugg. Hela skärmen har vänts 180 grader haha...sen blir det fisheye - men det går nog att fixa i settings. Känns som jag får sänka till 1 skärm till att börja med.

Edit: Det konstiga är att menyerna är på rätt håll - men spelet är inte det hahaha!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Medlem
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?

greenmangaming.com

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?

greenmangaming.com

Ahh! Tackar!

Edit: Fast iofs, det är väl bara digitalt? Jag vill ha den fysiska kopian till min samling också.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?

greenmangaming.com

Ahh! Tackar!

Edit: Fast iofs, det är väl bara digitalt? Jag vill ha den fysiska kopian till min samling också.

Jupps bara digitalt, vill du ha gammal dvd så får du inhandla någon annanstans
Men spara länken dom säljer oftast de senaste liren i liknande prisklasser.

Medlem

Gillade demot, så jag gillar spelet hittills.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Givet köp! Har nog minst 200 timmar med originalspelet. Sjukt peppad

Medlem
Skrivet av HaZe303:

SLUTA GNÄLL, och testa demot, så får ni eran preview exakt som ni vill ha den, när ni spelar det själv??

Min kritik var inte riktad mot XCOM utan mot hur FZ skriver många av sina artiklar.


signatur

Imperator

Medlem

Ska förboka på Steam tänkte jag, dom har ju en sån där rolig trappstege med rewards. Om tillräckligt många förbokar så är trappsteg 3 (det sista som den är på nu) Civilization 5 som bonus (Trappsteg 2 är givetvis mössor till TF2 )


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

hah! Bokat spelet sedan tidigare. Tror detta kommer bli en given succé eftersom man inte ändrat på mycket sedan första spelet! Men jag är väldigt osäker hur det kommer tas emot av den yngre generationen.

Medlem
Skrivet av Muy-thai:

hah! Bokat spelet sedan tidigare. Tror detta kommer bli en given succé eftersom man inte ändrat på mycket sedan första spelet! Men jag är väldigt osäker hur det kommer tas emot av den yngre generationen.

Jag tror faktiskt att folk uppskattar spel som inte är helt förenklade, har hur som helst sjukt bra minnen av klassiska XCom på 3,5" disketter


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Testade demot, kan inte spara och spelet hänger sig hela tiden:(. Verkar kul dock.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?

greenmangaming.com

Ahh! Tackar!

Edit: Fast iofs, det är väl bara digitalt? Jag vill ha den fysiska kopian till min samling också.

http://www.wowhd.se/games/xcom-enemy-unknown-pc/dp/30385953/5...

Här finns det billigt i fysiskt form om du skyndar dig Rean tar slut imorgon natt.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?

greenmangaming.com

Ahh! Tackar!

Edit: Fast iofs, det är väl bara digitalt? Jag vill ha den fysiska kopian till min samling också.

http://www.wowhd.se/games/xcom-enemy-unknown-pc/dp/30385953/5...

Här finns det billigt i fysiskt form om du skyndar dig Rean tar slut imorgon natt.

Man tackar - men Wow Hd? Vad är det för några?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Horniak:

Förbokat!! 240kr vart inte så farligt

Var hittade du den för 240?

greenmangaming.com

Ahh! Tackar!

Edit: Fast iofs, det är väl bara digitalt? Jag vill ha den fysiska kopian till min samling också.

http://www.wowhd.se/games/xcom-enemy-unknown-pc/dp/30385953/5...

Här finns det billigt i fysiskt form om du skyndar dig Rean tar slut imorgon natt.

Man tackar - men Wow Hd? Vad är det för några?

Det är gamla CDWOW som har avrit verksamma ganska länge som jag förstår det. Jag är ny till affären men har polare som handlat där ganska länge utan större problem. Men de är inte folk som vill ha saker dag 1 så vet inte hur precisa deras preorders är.


signatur

Videomupp

12
Skriv svar