New Little King's Story

Robot
New Little King's Story

Lika bra. Likadant. New Little King's Story står stadigt kvar med fötterna i samma sagolandskap som för tre år sedan. Men den två äpplen höga diktatorn är ändå högst vital för Vita-spelarna.

#gravity-rush, #littlebigplanet-ps-vita, #sound-shapes, #new-little-kings-story, #uncharted-golden-abyss, #assassins-creed-iii-liberation, #tearaway


Medlem
New Little King's Story

"Precis som Carl-Gustaf gillar den här kungen att samla damer på hög."

OH SNAP.

Varför handlar recensionen så mycket om hur dödsdömd Vitan är? Fokusera på de positiva bitarna i stället, konsolen har inte ens funnits i ett år. PS1-spel har just blivit kompatibla, ett gäng spel är på väg, för att inte tala om Playstation Mobile som integrerar Android-spel med Vitan. Ni inom spelpressen borde låta produkten mogna innan ni dödsdömer den. Om alla skriver om hur dåligt det går, kan det ha negativ inverkan på folks vilja att köpa.

Redaktör
Ponny
Skrivet av sparriskrigaren:

Varför handlar recensionen så mycket om hur dödsdömd Vitan är? Fokusera på de positiva bitarna i stället, konsolen har inte ens funnits i ett år. PS1-spel har just blivit kompatibla, ett gäng spel är på väg, för att inte tala om Playstation Mobile som integrerar Android-spel med Vitan. Ni inom spelpressen borde låta produkten mogna innan ni dödsdömer den. Om alla skriver om hur dåligt det går, kan det ha negativ inverkan på folks vilja att köpa.

Läser du hela texten så ser du att jag gör just det – också fokuserar på de positiva bitarna. Nämner ett par spel som är på väg och att jag faktiskt tycker mycket om den (det är grymt kul att spela bra Vita-titlar och PSone-utbudet är awesome). Men det är samtidigt svårt att blunda för att den sålt riktigt dåligt. Och jag tror inte Little King's Story kommer ändra på den saken.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bra skrivet! Hur många timmar har du lagt på spelet innan du skrev recensionen? Och hur lång speltid har spelet (hur lång tid tar det att spela igenom alltså). Jag har ej PS Vita, men blir sugen på att leta upp spelet på rea eller begagnat till Wii. Dock kanske lite väl gulligt för min smak, men annars hade det väl å andra sidan blivit rätt så rått, om det handlat om blodiga krig mellan kungar. Nu blir det mer som en söt saga.

Och på tal om Pikmin, när släpps Pikmin 3 egentligen? Blir det ett releasespel i Europa?

Vad gäller PS Vita så blir jag nyfiken på hur den egentligen har sålt. Hur många exemplar har sålts hittills på de olika marknaderna, och sammanlagt? Köper folk PSP istället eftersom den är billigare? Var ju lite så med PS3 och PS2 i början.

Jag tror många nöjer sig med PSP eller mobilspel. PS Vita blir mer en lyxpryl än en bred konsol. PSP kändes bredare när den kom. Nu har väl mobilerna snott en del av marknadssegmentet. När PSP kom var ju mobilspel nästan alltid skräp, men sen dess har kvaliteten trots allt höjts mycket, även om man saknar ordentliga knappar såklart. Men såna finns ju på gamla PSP...

Varför går då 3DS så mycket bättre än PS Vita?

Tre orsaker tror jag.

1 Den riktar sig till barn. Barn kompromissar inte. För dem är portabelt spelande inget tidsfördriv i väntan på att komma hem. För dem är portabelt spelande på större allvar. De ska ha de senaste och bästa Nintendospelen.

2 Priset. 1400 kr är ungefär där smärtgränsen går för många föräldrar. PS Vita kanske kostar i mesta laget för att andra än den mest hängivna hårda kärnan av spelare ska
vara beredda att betala för den. Och många som ingår i den hårda kärnan lägger antagligen ändå hellre pengarna på stationära spel.

3 Nintendos egna spel. De har större dragningskraft än vad PS Vitas exklusiva spel har, vågar jag nog påstå utan att ha undersökt saken särskilt noga. Att PS Vitas stora titlar ofta känns rätt lika (men något nedbantade) spelen som finns på andra konsoler (oftast PS3) hjälper ju inte heller. 3DS exklusiva spel känns kanske mer unika? Eller vad säger ni? Jag får det intrycket ofta. Att 3DS största spel verkligen blir stora släpp, medan PS Vitas största titlar passerar mer med en axelryckning.

Det är oavsett hur det går en oerhört kompetent spelkonsol som Sony har byggt, både vad gäller teknisk prestanda och finesser. Och en stor fin skärm.

Medlem
Skrivet av Cybrus7:

"Precis som Carl-Gustaf gillar den här kungen att samla damer på hög."

OH SNAP.

Medlem

Själv bokade jag vitan och har i princip kört på den varje dag sen dess. Jag tycker att den mer är för vuxna gamers med/utan barn som inte behöver en iphone eller liknande. För ska barnen tex titta på barn program så kan man ju bara spela på vitan under tiden. Barn har nog lättare för enklare spel min son har fastnat för minis vers av angry birds på vitan. Så jag hoppas att det kommer en vita vers snart ochså Och det finns ju ett ton lätta billiga psp mini ps1 spel från 12-300kronor som passar barn dom håller bara inte samma kvalite som vita spelen.....

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

PSone-utbudet är awesome

Håller tyvärr inte riktigt med där, för många bra spel saknas i mitt tycke, så som Castlevania: Symphony of the Night, Suikoden och Suikoden II osv.

Och sedan för att inte tala om alla Square-Enix imports jag gärna skulle vilja se i våran europeiska PlaystationStore. Chrono Cross, Threads of Fate, Legend of Mana, Xenogears och ett flertal mer.

1
Skriv svar