"Fansens reaktioner fick Bioware-grundarna att sluta"

Robot
"Fansens reaktioner fick Bioware-grundarna att sluta"

En före detta Bioware-anställd tror att de negativa reaktionerna mot SWTOR och Mass Effect 3 var en del i att Muzyka och Zeschuk lämnade företaget.

#bioware, #baldurs-gate, #mass-effect-3, #star-wars-the-old-republic, #ea


Moderator | Testpilot
"Fansens reaktioner fick Bioware-grundarna att sluta"

Tyvärr är Biowares fans (storskaligt) ganska så taskiga mot sitt företag. Man får tycka vad man vill om SWTOR och ME3 (ME2 också då folk klagat där också), men KONSTRUKTIM KRITIK är ju det bästa sättet att gå.

Jag skäms när jag var inne på forumen och folk skrev om slutet och skriver om hur dåligt SWTOR var. Låter precis som alla COD HATERS fast det hatar på sitt "älsklingsföretag".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem

Trist att dom tog åt sig så hårt av allt whine. Gamers måste vara den grupp av människor som är svårast att pleasa.

Alla har sin egna idé och vision om hur dom vill att spelet ska kännas och vara och får man inte det sätter man sig på tvären och skäller ut spelmakarna.

Att negativt kritisera någons verk och dess konstnärliga vision kan vara känsligt. Vilket det bevisligen (kanske) var för dessa herrar. :/

Medlem

Är väll synd om det ligger sanning i det, och det gör det säkert. Tyvärr är det väll oftare folk gör sig hörda när dom är missnöjda med något snarare än tvärtom, och med väldigt populära serier som dessa lär man ha fått en jävla massa skit oavsett vad man gjort.

Men har svårt att tro att det var hela anledningen.

Medlem

Tråkigt men säkert sant, folk är snabba på att klaga utan att förklara sig samt att bara "bestämt" sig för att hata tex. ME3 eller vad det nu kan vara.. kan säkert vara en liten del av förklaringen till varför de slutar.

Hoppas på DA3 och att det håller serien vid liv!


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Har inga sympatier för Bioware, det var ingen som tvingade dem att sälja sig själva till EA. Vad hade de förväntat sig, egentligen?

Medlem

Det var inte helt oväntat att folk klagade så mycket kring ME3, jag tror majoriteten tyckte 98% av spelet var jättebra men eftersom slutet är det som man tar med sig efter att man klarat ett spel så blir folk väldigt negativt ställda till det. Det kändes som en käftsmäll till alla fansen och att inget man gjort upp till den punkten spelade någon roll. Slutet var dessutom så himla löst beskrivet att man aldrig kände att serien tog slut, den var så öppet för tolkning att man bara kände hur de ville kunna bygga mer DLC kring spelet. De har ju visat tidigare att de inte haft något mot att slänga in DLC precis innan spelet är slut, varför behöver de göra ett så öppet slut nu för?

Det värsta med alltihop är hur fansen, som älskar spelet, satt och började göra teorier om hur djupt slutet egentligen var, Indoctrinationteorin, som faktist var väldigt bra uttänkt av fansen. Det gjorde att spelet blev förståeligt och innan de avvisade teorin helt, så kände man nästan hur bioware hade gjort det igen, skapat ett falskt slut så man skulle känna sig lurad och att det egentligen låg så mycket mer bakom det. Hade bioware bara snott idén rakt av hade antagligen ingen haft något mot det, för idén var så brilliant. Istället så fick vi 10 minuter mer konversation och lite fler clip, vilket var bra men det var fortfarande samma slut.

Jag behöver hylla bioware för att de faktist lyssnade på fansen och gjorde något åt sitt slut, men jag tycker fortfarande det är väldigt synd att de inte körde på teorin som så många hade jobbat på som skulle gjort slutet så mycket bättre.

Det här blev mycket längre än jag väntade mig. :S Säg vad du vill om bioware, de väcker åtminstone känslor hos spelare, bra eller dåliga.

PS: Old Republic kändes som WoW med ett star wars skin över sig, det finns en del väldigt bra ändringar såklart, men det kändes som att de borde gått i sin egen riktning med det. Det och jag tycker inte om när alla kan köra force users. Saknar Star Wars: Galaxies (innan patchar och expansioner).

Medlem

Jag är lite kluven. Alla dessa år sen dagarna med Interplay och Black Isle har jag varit ett stort Bioware-fan. Men jag kan inte sticka under stolen med att deras senaste alster har varit mer eller mindre besvikelser för min del.

Jag tror att en liten semester på ett par år för att hitta tillbaka till det som gjorde dom så bra tidigare kan vara på sin plats. Dom säger nu att dom "lämnar" spelbranschen men jag är övertygad om att dom kommer tillbaka i någon skepnad inom en inte allt för avlägsen framtid. Kickstarter någon?


signatur
Medlem

Jag betatestade SW:ToR, gillade inte alls spelet (särskilt inte då det var orsaken till att SW: Galaxies stängdes ner...) men jag tog mig tid att skriva flertalet långa rapporter om vad som kunde förbättras, varför jag inte gillade det och vad som skulle kunna vara potentiella problem i framtiden i spelet.

Svaret jag fick var "Thank you. We are glad that you like our game .... " , vilket direkt fick mig att inse att de inte läste rapporterna från någon -> vilket också ledde till ett (i mina ögon) uselt spel, som kanske gjort sig bra på konsol för de yngre.

Medlem

Hoppas också att DA3 lyckas, ju fler duktiga studios ju bättre, så klart

Medlem

Haha! Fyfan vad skönt att veta! Aaahh!

Medlem

Jag köpte och spelade igenom ME3 så fort extended cut kom ut. Jag älskade (!) ME3 från början till slut och förstår att folk blev arga när dom inte fick reda på allt man fick reda på i extended. ME3 med extended är ett av världens bästa spel, enligt mig.

Medlem

Jag tror inte det är något fel på personen i sig, men utgivaren och deras jävla koppel. Det är synd att han ska behöva ta den skiten, det är trots allt något han faktiskt ville göra.

Medlem
Skrivet av KoP:

Trist att dom tog åt sig så hårt av allt whine. Gamers måste vara den grupp av människor som är svårast att pleasa.

En annan möjlighet annat än att gamers är allra svårast att tillfredsställa kan ju också vara att eftersom datorspel kräver en dator för att spela har de god datorvana och inte alls långt till bästa närmaste forum för att dela med sig av sina åsikter. De flesta andra grupper som gillar böcker, filmer, table top och så vidare har ju lite längre fram till datorn och då kanske inte ids eller så har känslorna hunnit svalnat lite.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Starta om Bioware utan EA så blir det mycket bättre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Om de inte ens kan palla lite kritik så är dem jävligt veka och svaga!

Medlem

Dom har gjort sina spel så casual och tillgängliga för så många att ingen vill spela dom.

Medlem

Det har varit väldigt turbulent för Bioware sedan DA2 släpptes. ME3 var fantastiskt tills slutet. Jag tror fortfarande att de kan. Vi får vänta o se när DA3 släpps. Jag hoppas att de har lärt sig utav sina misstag.

Medlem

Dragon age: Origins är ett av de bästa spelen jag har spelat. Gillade även mass effect 1 och 2.

Sen kom helt plötsligt DA2 och ME3 ut. då gick det åt helvete. jävla mainstream spel (dock var det kul att spela dom EN gång).

Varför måste devs alltid simplifiera nu-tidens spel? folk börjar bli för dumma...

Medlem

Även om de förtjänade viss kritik mot både dragon age 2 och mass effect 3 så var kritiken som vanligt löjligt överdriven. Kan förstå att man kanske tappar lusten. Om jag hade tillräckligt med pengar för att sluta skulle jag också sluta om man fick ta så mycket idiotisk skit.

Medlem

Jag har kommit långt på ME3, men har inte hunnit spela klart, nån får gärna berätta varför ni tycker slutet är så dåligt, men är tacksam om ni kan berätta så mycket som möjligt om vad som är just dåligt, utan att ge för mycket spoilers för mig? Kan säkert hitta det på google, men då lär det vara så pass svårt att inte få spoilers för man vet inte vad man får läsa? Så tacksam om nån kan hjälpa mig me det?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av cm0s:

Har inga sympatier för Bioware, det var ingen som tvingade dem att sälja sig själva till EA. Vad hade de förväntat sig, egentligen?

Och att ett företag säljs till ett annat är ju något som de anställda har mycket makt över.
Fjantig kommentar.

Medlem
Skrivet av meat4u:
Skrivet av cm0s:

Har inga sympatier för Bioware, det var ingen som tvingade dem att sälja sig själva till EA. Vad hade de förväntat sig, egentligen?

Och att ett företag säljs till ett annat är ju något som de anställda har mycket makt över.
Fjantig kommentar.

Det är klart att de har kontroll över det. Hur trodde du att det fungerade?

FM-guru
F.d. Sisyr

Själv hade jag inget emot slutet av ME 3 alls ur kvalitetssynpunkt (även om jag personligen kanske hade hoppats på något annat), men det kanske har att göra med vilket slut man fick.

För att konkretisera lite så menar jag alltså att det var tråkigt att Shepard dog i mitt slut, men inte för att det drog ner på storyns kvalitet eller liknande, utan helt enkelt för att man kanske hade hoppats på ett lyckligare slut. Fan, min huvudkaraktär dog i Dragon Age: Origins också, så jag är van.

Jag tyckte BioWare sa att de hade nära kontakt med fansen, om det vore sanningen hade det väl inte blivit som det blev med DA:2, ME:3 och KoToR?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av cm0s:

Har inga sympatier för Bioware, det var ingen som tvingade dem att sälja sig själva till EA. Vad hade de förväntat sig, egentligen?

Bioware hade absolut ingenting att säga till om att bli en del av EA. Dom ägdes redan av Elevation Partners, vilka EA köpte Bioware och Pandemic Studios från.

Skrivet av Neatherblade:

Starta om Bioware utan EA så blir det mycket bättre.

Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dessa herrar startar en ny studio inom två år.

Medlem

Lovar att sanningen är långt mer komplicerad än att det bara skulle vara fansens reaktioner.

Medlem

Fattar inte att alla dissar DA3... Tyckte det grymt som 1:an....finns för övrig många whiners här

Medlem

Google translate? Texten är väldigt illa skriven: " Att då ha fansen skapa omröstningar mot arbetet är svårt att hantera,"

"Jag tror också att fanreaktion på Mass Effect 3 och deras negativa inställning till The Old Republic var alldeles för mycket för honom."
Kom igen nu, visserligen är det bara FZ men lite kvalitét vill ni väl ändå att ert redaktionella material ska ha?

Inaktiv

Spelade nyligen igenom ettan och tvåan men klarade mig inte igenom trean. Kvalitén på hela spelet är i min mening, kass.


signatur

The definition of insanity?

123
Skriv svar