Presidentens hustru

Flakmonkey
Presidentens hustru

Efter ett pars veckor läsande på bussar och tunnelbanor i SL:s regi så har jag tagit mig igenom alla de 570 sidor som pocketversionen av "Presidentens hustru" består av. Egentligen så skulle jag vilja skriva något dåligt om den eftersom jag oftast bara hyllar böcker här, men hur mycket jag än vill så är det svårt att hitta saker att klaga på. Den är helt enkelt för bra för det.

Som titeln avslöjar så är det en bok som handlar om presidentens fru, den amerikanska presidenten närmare bestämt. Det är en fiktiv berättelse där huvudrollsinnehavaren heter Alice men författarinnan Curtis Sittenfeld har tagit en hel del inspiration från Laura Bush och hennes make George W Bush. Tex så är åren som first lady samma som för Laura Bush och precis som fallet var med George W så väljer Charlie Blackwell, som presidenten ochatt starta ett kostsamt krig mot terrorismen efter det 11 septemberattacken.

Tiden i Vita Huset är emellertid bara en liten del av boken och inte heller den viktigaste då det är betydligt mer intressant att höra om Alice enkla uppväxt med demokratiska värderingar och hur hon mot sitt egna förstånd faller för den republikanska festprissen Charlie som fötts med en groteskt stor silversked i munnen. Hur hon anpassar sig till sitt nya liv som en hemmafru i lyx där det handlar om Princeton, privatklubbar och gigantiska sommarställen. Hur hon dras med i sin makes strävan efter att "bli någon", att få träda ur sin fars och bröders skugga, trots att hon innerst inne inte vill och har helt andra värderingar.

Det låter kanske inte så fängslande men det är det faktiskt. Vissa skulle säkerligen klassa det som något av en tjejbok också och möjligtvis är det lättare att förstå vad Alice går igenom om man inte har en snopp, men jag fann det väldigt intressant och givande. Boken berättas ur Alice perspektiv som om det vore sin egen självbiografi vilket gör det lättare att gå in i hennes tankar och förstå varför hon gör det hon gör, trots att det i många fall går emot hennes instikt och vilja. Boken tar också upp intressanta frågor som klasskillnad, rasism och politik som gör att det är lätt att stanna upp och fundera på ens egna ståndpunkter.

Nej bra var den i varje fall och är du nyfiken på den så tycker jag definitivt att du ska köpa den. Själv kommer jag köpa författarinnans första bok "I en klass för sig" som visst ska vara väldigt bra den också.

#blogg

Presidentens hustru

Den verkar bra. Har aldrig hört talas om författaren innan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey

Hade inte jag heller gjort innan, men är visst väldigt poppis i staterna. Känns som att författare annars måste antingen skriva deckare eller få filmvarianter av sina böcker för att bli kända

Kolla upp Douglas Kennedy, en bra författare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar