Flakmonkey
Paltkoma

De flesta har nog hört talas om paltkoma men jag tror att det är rätt få som upplevt det, iaf om vi räknar bort de nordligaste delarna av Sverige. Själv känner jag till det mer än väl tack vare två föräldrar från norrland som lärt mig uppskatta saker som palt, pölsa, köttsoppa med klimp, blodkorv och en red andra rätter som mina vänner i Stockholm inte förstår sig på överhuvudtaget. Hursom så är det en speciell känsla efter att ha ätit någon palt för mycket, något som jag precis gjort.

På dagens paltmiddag blev det fyra stycken kompletta med smörgrop och sylt till. Lägg därtill lite ljusingsbröd och du har en på tok för mätt 32åring som sitter längst bak i en buss på väg in till stan och jäser. Det är inte någon direkt angenäm känsla men heller inte någon jobbig sådan. Man är bara så mätt att man inte orkar något annat än det direkt nödvändiga. Allt jag vill göra när jag kommer hem är att lägga mig i en soffa och inte röra mig.

Tyvärr lär ju inte det gå för sig, men borde iaf kunna spendera en kväll i spelandets tecken skulle det ju kunna bli. Lite Borderlands 2 kanske?

#blogg

Medlem
Paltkoma

Klimpsoppa är sjukt gott. Min mormor gör en underbar klimpsoppa. Men tror hon gör någon småländskt version.

Då vår släkt är småländsk.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Själv är jag lite o-norrländsk då jag inte alls gillar palt, men pölsa är ju riktigt gott när den är tillagad rätt! Däremot var det inte någon favorit när man var mindre, men det är ju kul att ens smak utvidgas litet med åren

phi
Medlem

"Paltschwimen" är inte att leka med.

Är själv norrlänning men särskilt förtjust i för varken palt eller andra typiskt norrländska maträtter.

Medlem

Själv så har jag inget norrländskt i mig, men jag antar att paltkoma är något liknande av det man får efter att ha ätit för mycket raggmunk eller kroppkaka?

Koma är väll aldrig bra, men som det går, så är Paltkoma den Bästa koman, och det smakar så gott åsså


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Hört ryktas i grannskapet att det är dags för lite palt här också snart.

Matkoma överhuvudtaget kan vara lite jobbigt, men paltkoman är nog den tyngsta att uppleva


signatur
Medlem

Bor själv vid världens staket i nordligaste norrland. Av de rätterna du räknade upp så käkar jag minst 9/10 av alla gånger hos min far just dom rätterna.

Om jag får en sista måltid så väljer jag min fars klimp/köttsoppa.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skrivet av Mellansalt:

Bor själv vid världens staket i nordligaste norrland. Av de rätterna du räknade upp så käkar jag minst 9/10 av alla gånger hos min far just dom rätterna.

Om jag får en sista måltid så väljer jag min fars klimp/köttsoppa.

Bor man i Stockholm så har man ju världens alla rätter vid ens fötter, men ändå avundas jag dig rejält!
Det finns inte mycket som klår den maten.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Mellansalt:

Bor själv vid världens staket i nordligaste norrland. Av de rätterna du räknade upp så käkar jag minst 9/10 av alla gånger hos min far just dom rätterna.

Om jag får en sista måltid så väljer jag min fars klimp/köttsoppa.

Bor man i Stockholm så har man ju världens alla rätter vid ens fötter, men ändå avundas jag dig rejält!
Det finns inte mycket som klår den maten.

Hmm, man kanske skulle ha en svensk matvecka: Raggmunk, stekt fläsk med löksås, kroppkakor, köttsoppa, pyttipanna, köttbullar med potatis och brunsås och till sist, kåldolmar

Släng med lingonsylt och pressgurka och härligt potatismos till köttbullarna så kör vi på det.
Stekt fläsk med löksås...nu sitter man hör och knorrar högt i magen vid midnatt. snacka om att kickstarta hungern.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Lingonsylt är ett måste till det mesta jag rabblade upp, men jag föredrar vit saltgurka (en östgötsk specialitet) framför pressgurka

Hehe, jag blev också hungrig, det blir nog till att laga lite nattamat.

Mot Kylskåpet!

Låt trumpeterna fanfara för: Rise of the peckish.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar