Forum Spooky´um 2012: The Return of CHKDSK!

Forum Spooky´um 2012: The Return of CHKDSK!

Forum Spooky'um 2012!

Årets öppningsbild är skapad av den talangfulla FZ medlemmen: Simon Karlsson.

God afton, mina vänner.

Ikväll står vi för tredje gången inför en banquet av rysligheter, mysigheter och festligheter! I detta fantastiska kråkslott har vi samlats, trots vandringsägner från traktens barn om att forumet vore hemsökt. Detta forum, belyst med kandelaber och oljelampor och spindelnät i varje hörn, skall inhysa oss i årets seans. Så låt nu lägereldshistorierna sväva fritt, medans jag hämtar förfriskningar från källaren, om jag skriker, så behöver ni inte oroa er, jag slog säkert tån i något. Men om ni vill vara säkra på det så kan ni alltid gå och leta efter mig...

Så, nu när mörkret hittat hem och sluter sig runt oss, trots våra skärmars sken. Söker vi åter igen efter allt som behandlar spöken och gastar, monster och synvillor. I denna tråd ska vi skratta och rysa tillsammans här på FZ, och det år som har passerat sedan vårt senate möte har varit ovanligt gott mot oss. Skräckspelen och monstren har fått ett uppsving av aldrig tidigare skådade proportioner.

Vi har alla härmed chansen att tända ett ljus i denna Jack-o'-lantern som är forumet. Från och med den första Oktober till och med den fjärde November kan vi:
Tipsa varandra om läskiga spel du spelat eller ser fram emot att spela, Filmer du sett som inte gärna släpper taget, eller filmer som kan ses av vuxna såsom av barn (i love Scooby Doo, dont you?), eller du kanske läser något ruskigt du vill dela med dig. Naturligtvis godkänns roliga inlägg med läskiga teman (tänk Scooby Doo ).

Kanske har du upplevt något spökligt, någon historia från en svunnen kväll av kalla kårar. Eller som Waltx föreslog, en dröm. Ta då tillfället i akt vid tolfte timmens slag, och berätta..hmmhmhmhm

Naturligtvis Gäller det att ha god smak och ton i edra inlägg. Gå inte överstyr med det groteska. Detta är en festival för gamla som för små, hela FZ'as community har tillträde. Vi vill ju alla ha roligt och mysigt i oktober månad, eller hur. Sådant som bryter mot forumets regler kommer rensas, bara en liten påminnelse.

Håll i minnet,
Jag håller inte i denna tråd själv!
Hur kul vi har beror på edra instatser...eller edra inlägg, så att säga.
Men det kan komma att ske en eller två överaskningar eller lekar, vilken typ utav överaskning och lekar? Den som hänger med får se

Låt nu Forum Spookyum 2012 Börja!
Ha skoj mina vänner, och ta gärna för er av buffén. (Det kan vara samma buffé sen förra året men en matförgiftning eller två har ingen gast tagit skada av)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

ÅH! Äntligen, som jag har längtat efter Spookyum!

Medlem

Då kan jag värma upp med lite stämningsmusik!


signatur

Everybody needs help.

Jag vill personligen tacka Simon Karlsson som målade årets intro-bild. Jag tycker den är fantastiskt fin och rolig


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Håll ögonen på:

Detta spel som avslöjades på årets Gamescom har så många saker som talar för ett lyckat bidrag till de bra skräckspelens lexikon. Men vad vet vi såhär långt, informationen har varit sparsmakad som bäst men ändå verkar den lilla indiestudion med endast fyra anställda vara något på spåren, de verkar i alla fall ha lyckats hitta den där formeln på vad som gör ett bra skräckspel, åtminstone tycker tillräckligt många det, för spelet har lyckats charma ett godkännande på Steam Greenlight och kommer finnas tillgängligt någon gång 2013.

Routine utspelar sig på en ödslig månbas i det förmodade färglada åttio-talet, men här finns varken färgglada MTV referenser eller neonfärgade kavajer. Även om månen är känd för att inte hysa något liv, så fanns här ändå en mänsklig närvaro, betoning på "fanns".
Vart basens anställda har tagit vägen är det ingen som vet, och vem du antar rollen som spelare är även den höjd i dunkel, allt vi vet är att du är olyckligt nog fast på denna extremt ogästvänliga installation och ditt mål är att finna svar, svar som i slutändan, beroende på hur mycket du lyckades upptäcka, bestämmer vilket slut du får. Om du inte dör innan dess, så att säga. För Routine skyltar med ett perma-death system som tar bort allt du har på dig när du varit oförsiktig.

Okej då, en eller annan 80-tals doftande neonflört finns att finnas.

Ditt mål är alltså att finna svaren på vad som skett, inte ovanligt i dessa spel. Men för att göra det hela lite extra besvärligt efter att olyckan knackat på dörren med oönskad entusiasm, så spawnar alla items på olika ställen varje gång, så det är inte en fråga om att springa tillbaka till samma rum i väl utstakade rutiner a lá först går jag hit och hämtar denna uppgradering och sen går jag den vägen och hittar item x.
Förutom de viktiga "svaren" så kan spelaren även hitta Flopp-disks som uppgraderar ditt verktyg, detta verktyg kallad:
CAT (Cosmonaut Assistance Tool) som inte enbart är ditt enda vapen, utan även det som hjälper dig igenom spelets olika puzzelmoment. ( en så kallad momentnyckel )
Nu, även om spelaren har ett vapen, så vill utvecklarna betona att detta inte är en shooter, Och spelets fiender har ännu inte presenterats. Routine må vara sett ur ett FPS perspektiv, men de har något de kallar "deadzone aiming", vad detta betyder är inte helt klart. Det finns inte heller någon HUD, inget health bar system eller något system som räknar din poäng, LunarSoftwares egna ord är "you must run, hide and survive!"
Och springa kommer vi få göra, hur fort det nu går i rymddräkt. Eftersom LunarSoft valt att följa Amnesia modellen med att vara sparsmakade med fienderna och satsa mer på atmosfär och estetisk design. Hoppas bara att det finns bra gömställen på månen.

Mötet avbröts efter att någon stack in huvudet och sa "det finns tårta i personalrummet".

En intressant notis är att på LunarSofts hemsida kan vi läsa att de via Kickstarter ansökt efter två utvecklar-kitt för VR frälsningen Oculus Rift för att förstärka spelets "Full body awareness". Det, plus att arbetet gör i UDK , kommer vi kanske snart finna oss ståendes i denna sluss med inget utom garanterad död på andra sidan.

Jag blir i alla fall intresserad av tanken på denna scen sett med Oculus Rift och kanske om utvecklarna skulle utnyttja Novint Falcon, då skulle inlevelsen bli övermäktig.

Så, snart kommer vi att placeras långt ifrån alla former av trygghet på månen, en plats som mänskligheten länge har drömt om, men 2013 kanske den drömmen blir en mardröm!.

Vad vi vet:

  • Icke linjärt utforskande på en övergiven månbas.

  • Inga health packs, inga extraliv eller andra chanser tack vare spelets Perma-death system

  • Ingen HUD, health bar, och "deadzone-aiming med Full body awareness"?

  • Random placerade items, fiender och andra faror

  • Uppgradera utrustning för att påverka din CAT's beteende

  • En åttiotalsdoftande estetik i det visuella och ljuddesign, på månen!

  • Kommer inte bli en Dead Space kopia. Det har vi blivit lovade.

  • PC och Mac

  • Olika slut beroende på din framgång.

Personligen tycker jag:
Premissen håller formen från de mest framgångsrika skräckexemplen, Den totala utsattheten och känslan av ensamhet påminner om allt från Alien, The Thing och The Shining till Månbas Alpha. Du har ingenstans att ta vägen och den enda uppenbara vägen ut är att finna svaren på vad som hänt. Perma-death kommer hålla en på stolskanten och tvinga oss till att ta det försiktigt, det och att alla items spawnar randomly vid varje spelomgång hindrar att spelet blir alltför familjärt och därmed mindre läskigt.
Retro flörten "hur skulle det sett ut om vi hade byggt en bas på månen på åttiotalet?" är riktigt intressant. Så kom igen LunarSoftware! Skräm mig!
Hyp faktor: 4/5

Vad tror ni, blir det ett av de spel vi i framtiden kommer hålla som ett lyckat exempel, där de flesta AAA-skräckspel fallit i action fällan?.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det ser fantastiskt ut, har längtat efter Spooky'um.

Skrivet av Apministern:

Då kan jag värma upp med lite stämningsmusik!

Grym musik! Har själv alltid älskat spökhusen i Mario.

Har haft denna bokmärkt ett tag nu, passar in i det övergripande temat, och det ger en inblick i hur det skulle ha varit ifall Fantomen på Operan var en gamer


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Return of chdsk... I see what you did there!

Medlem

Kvällen är (iaf någorlunda) dedikerad till skräcktemat! Jag och en kamrat har lånat jobbets bio för att lira RE6 hela kvällen på större projektor. Its gonna be naaaaiz!


signatur

Videomupp

Tummen upp! Jag spelar "Alone In The Dark 5" och försöker att inte väta byxorna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Nu knackar John Carpenter på dörren och det är dags att se "Ghosts Of Mars".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

John Carpenter's "Ghosts Of Mars" såg jag för väldigt länge sedan, men det jag minns var att filmen inte direkt var något vidare bra. Fast själv såg jag igår kväll John Carpenter's "The Fog", den var ju inte så värst bra den heller, men hans filmer har ändå en viss charm.

Jag kan rekommendera ett besök till biografen, "Paranorman". Där kan vi snacka charm.

Charm charm charm!

(Har jag stavat charm fel så blir jag väldigt upprörd )


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

"Ghosts Of Mars" är inte världens bästa rulle, men den har sin charm. Ikväll blir det "Event Horizon".

Ska helt klart se "ParaNorman".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Den är klart bättre, jag gillar att de använder sig av så många klassiska skräckfilms troper fast i framtids-stuk.
Skeppet ligger i ett kosmiskt moln som avger kraftiga elektriska explosioner. Likt Frankensteins Slott med åskmolnen i bakgrunden, såna liknelser.

Har ni sett filmen så tycker jag att ni kan se denna musik video: http://www.youtube.com/watch?v=ttVaQ-qnm98
för er som inte har sett filmen så kan det förekomma Spoilers i texten. Men klart lyssningsvärd.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av walter_iego:

"Ghosts Of Mars" är inte världens bästa rulle, men den har sin charm. Ikväll blir det "Event Horizon".

Ska helt klart se "ParaNorman".

Event Horizon är en av mina favoriter inom Sci-Fi skräck. Gillar Sam Neills insats.

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

"Ghosts Of Mars" är inte världens bästa rulle, men den har sin charm. Ikväll blir det "Event Horizon".

Ska helt klart se "ParaNorman".

Event Horizon är en av mina favoriter inom Sci-Fi skräck. Gillar Sam Neills insats.

Jag är en av de få som har sett de oklippta versionen som fanns att köpa på VHS för tusen år sedan. Denna råkopia hade tydligen Anderson hittat nyligen med, så kanske blir det ett nysläpp på Blu-ray i framtiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Return of chdsk... I see what you did there!

Jag fattar inte, förklara mäster!

Medlem
Skrivet av Havocado:
Skrivet av 73mpl4R:

Return of chdsk... I see what you did there!

Jag fattar inte, förklara mäster!

Okej, jag kan inte säga att jag är 100%, men CHKDSK är ett legendariskt (gammalt) verktyg för att fixa logiska fel och visa status på integriteten i filsystemet. Så min tolkning är: "Watch your back - Watch you harddrive" i detta skräcktema. Långsökt måhända, men är man datornörd så är man!

Precis, man använde det mycket i DOS.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

500 poäng till er alla!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

"Ghosts Of Mars" är inte världens bästa rulle, men den har sin charm. Ikväll blir det "Event Horizon".

Ska helt klart se "ParaNorman".

Event Horizon är en av mina favoriter inom Sci-Fi skräck. Gillar Sam Neills insats.

Fy farao, vilken bra film Event Horizon är. Kom ihåg första gången jag såg den. Trodde inte alls att den skulle vara.... som den var. Kunde inte sova den kvällen

PS: Såg The last Exorcist (Hur stavas det?) ikväll. En riktigt bra film!


signatur

Everybody needs help.

Allt detta snack om Event Horizon fick mig att ta filmen ur hyllan för en ny omgång. Kan ha synpunkter på utförandet men premissen är det inget fel på, vissa bitar är klassiska i sin egen rätt.

@Apministern: Gillar din nya avatar, landar precis rätt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Allt detta snack om Event Horizon fick mig att ta filmen ur hyllan för en ny omgång. Kan ha synpunkter på utförandet men premissen är det inget fel på, vissa bitar är klassiska i sin egen rätt.

@Apministern: Gillar din nya avatar, landar precis rätt.

Åh man tackar Även du har en tendens att träffa rätt gällande avatarbilder


signatur

Everybody needs help.

Tja, jag har ett tema som är svårt att bryta från
Men jag tar det inte så allvarligt, eller.....gravallvarligt. Ah ah
Tråden till ära.

Min humor är inte torr, bara ovanligt dammig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers

Jag har väldigt svårt för skräck, för harhjärtad, så det läskigaste jag spelat är #Doom 3. Har #Amnesia: The Dark Descent sedan något Humble Bundle men inte en chans att jag vågar starta det!


signatur

Du borde pröva "Hidden" Calle.
En HL2 Mod som är nog så läskig utan att bli för mycket. Men att jaga någon som är osynlig, som samtidigt jagar dig, ger nog alla som gillade Predator den rätta kicken.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Traveller in time:

Du borde pröva "Hidden" Calle.
En HL2 Mod som är nog så läskig utan att bli för mycket. Men att jaga någon som är osynlig, som samtidigt jagar dig, ger nog alla som gillade Predator den rätta kicken.

Låter tvärläbbigt, kanske vågar installera iaf...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har väldigt svårt för skräck, för harhjärtad, så det läskigaste jag spelat är #Doom 3. Har #Amnesia: The Dark Descent sedan något Humble Bundle men inte en chans att jag vågar starta det!

Låter som att du ska recensera Slender då.

Medlem

På tal om det. Mitt bidrag till tråden: Slender Man.

"Dokumentären":

Spelet:

[http://slendergame.com/]

Medlem

Försöker lägga in en bild genom kommandot

men det funkar inte

Nån som vet något annat sätt? Bortsett från att länka.

PS: 1000:e kommentaren! Hurray!


signatur

Everybody needs help.

Skriv svar