Helt sjukt gripande läsning

Inaktiv
Helt sjukt gripande läsning

Jag kan inte annat än rekommendera att läsa smakprovet för boken "Äkta vara".
Boken handlar om våra "vanliga" livsmedel som alla vi Sverige äter dag för dag.

Det är en läskig bok, och det finns ingen "debunk" för faktan som presenteras i boken.

http://www.smakprov.se/smakprov.php?isbn=9789170373916&l=cdon

Skulle boken vara intressant så finns den givetvis på biblioteket.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Skribent

Jag är fortfarande fascinerad av att folk inte vet mer om vad de äter och blir chockade vid varje artikel/bok där någon författare/jounarlist skriker sig hes över E-nummer (där vissa faktiskt är nödvändiga av olika skäl). Sålänge det smakar sött och är billigt verkar folk tycka det är toppen.

Skulle kunna många sidor men är trött för tillfället.

Kontentan är i alla fall att folk efterfrågar den billiga maten och i den billiga maten finns alla skumma tillsatser samt den tillsatta sötman. När folket då är vana vid den söta smaken uppfattas t.ex. smaken på riktig skinka jämfört med Eldorados variant på skinka som konstig eftersom den inte har den tillsatta sötman. När samma personer sedan tittar på förpackningen och räknar E-nummer kan de komma fram till att den dyra skinkan minsann bara har ett E-nummer mindre än den billiga och då är det inte så stor skillnad så varför ska jag betala 100:- mer per kilo?

Sedan fortsätter kretsloppet, handlaren tar in mer söta och billiga produkter för de säljer bra och efterfrågas av konsumenter samt minskar på utrymmet för de dyrare riktiga livsmedlen eftersom förtjänsten är mindre och försäljningen minskar/inte öka lika mycket som den billiga varianten.

Ingen tänker efter hur 1kg köttbullar kan vara billigare än 1kg köttfärs osv. Finns många exempel men som sagt så måste jag gå och lägga mig nu, blev betydligt längre post än jag hade tänkt mig men det blir så när man är lite insatt i ett ämne som intresserar en.

Skribent

Bara för att klargöra så var inte första stycket menat som en pik mot dig sipmo, när jag läser det jag skrev igår natt kan det uppfattas så men det var inte min mening.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ingen tänker efter hur 1kg köttbullar kan vara billigare än 1kg köttfärs osv. Finns många exempel men som sagt så måste jag gå och lägga mig nu, blev betydligt längre post än jag hade tänkt mig men det blir så när man är lite insatt i ett ämne som intresserar en.

Som fattig student med tidsbrist kan det ibland bli 1kg billiga köttbullar istället för 1kg dyr köttfärs.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Shadee:

Ingen tänker efter hur 1kg köttbullar kan vara billigare än 1kg köttfärs osv. Finns många exempel men som sagt så måste jag gå och lägga mig nu, blev betydligt längre post än jag hade tänkt mig men det blir så när man är lite insatt i ett ämne som intresserar en.

Som fattig student med tidsbrist kan det ibland bli 1kg billiga köttbullar istället för 1kg dyr köttfärs.

Å ena sidan är det mer än bara kött i dom färdiga köttbullarna. Å andra sidan är det mer än bara kött i dom hemlagade köttbullarna också...

Jag har i alla fall lök, ägg, mjöl, kryddor och ibland någon extra fyllning. Så köper man 1 kg färs så blir det mer än 1 kg köttbullar.

Men jo, det är mycket skit i dom färgdiga bullarna, precis som i allt annat hel-/halv-fabrikat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Handlar om ekonomi för det mesta när folk handlar sina varor, men som även nämnts.. tid.
Att göra egna köttbullar tar ju bra mycket mer tid än att öppna en scan förpackning..

Hade alla haft bra inkomst och tid över hade förmodligen mer ekologiskt blivit sålt samt hade folk gjort mer eget.. men så ser inte världen ut tyvärr.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Handlar om ekonomi för det mesta när folk handlar sina varor, men som även nämnts.. tid.
Att göra egna köttbullar tar ju bra mycket mer tid än att öppna en scan förpackning..

Hade alla haft bra inkomst och tid över hade förmodligen mer ekologiskt blivit sålt samt hade folk gjort mer eget.. men så ser inte världen ut tyvärr.

Exakt.

Skrivet av conthox:

Å ena sidan är det mer än bara kött i dom färdiga köttbullarna. Å andra sidan är det mer än bara kött i dom hemlagade köttbullarna också...

Jag har i alla fall lök, ägg, mjöl, kryddor och ibland någon extra fyllning. Så köper man 1 kg färs så blir det mer än 1 kg köttbullar.

Men jo, det är mycket skit i dom färgdiga bullarna, precis som i allt annat hel-/halv-fabrikat.

Det är dock oftast inte mer kött per krona när köttfärs ligger på ~79kr/kg och köttbullar 39kr/kg. Och sedan är inte kötthalten det viktigaste i mitt val av föda när jag pluggar 14h/dag under tenta-p samt har en oerhört begränsad budget. När priset på köttfärs dyker under 50kr köper jag dock 3-4kg och fryser för framtida köttfärssås eller köttfärspaj.

Det finns även en hel del studier på att halvfabrikat/billigare varor genomsnittligt inte är "onyttigare" än helfabrikat. I våras drog de något sådant reportage på Rapport. Dock är det ju värt att kritisera vad som menas med "onyttigare" och vad som menas med "billigare". Jag är alltså inte särskilt säker på att era påståenden om att halvfabrikat vore sämre stämmer.


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar