"Fansens reaktioner fick Bioware-grundarna att sluta"

Medlem

Jag orkar inte skriva en kommentar själv men jag tvivlar jättemycket på att Mass Effect 3 (som har sålt jättebra förresten) är det som har fått de att sticka ifrån företaget, speciellt när de inte var särskilt mycket involverade i det i slutändan. Jag hitta en kommentar bland en av länkarna som ungefär beskriver vad jag tycker:

So basically they flounced because they couldn't handle criticism on something their company, not even they themselves, wrote and worked on (for instance, I'm fairly certain the ME3 stuff lands squarely at the feet of Casey Hudson, not these two)? That's kind of childish. No, I doubt this was much of a factor. EA's management and expectations probably had WAY more to do with it than "Fans aren't happy on the internet!"

Also, kind of ridiculous that this will be the story run on all the gaming blogs, when it's the assumptions and presuppositions of a third party, not the guys themselves. And it'll be taken as gospel, because these sites love nothing more than to go on about OMG ENTITLED GAMERS. Rather than a headline like "EA expectations oust Bioware founders" the blame will fall on dissatisfied customers speaking up, because you don't bite the hand that feeds. Look at how well Konami took Jim Sterling's critical views, he was only blacklisted for it.

..Typ

Medlem
Skrivet av Stalker:
Skrivet av pingkonk:
Skrivet av Stalker:

Massor av text jag inte vill qoutea på nytt

Men de har inte förnekat teorin än. Bara för att de har förlängt sluten på ME3 behöver IT theory vara inkorrekt. Om du orkar kolla på hela den här kan du har ändrat dig: http://www.youtube.com/watch?v=ZoKCkSC-Os4&feature=pl...

Men jag tycker fortfarande de borde gjort slutet mer utförligt från allra första början

Jag sa inte att de förnekat det, men de har inte heller sagt att det är på det sättet. De vill att man sitta och tolka deras spel. Det är precis det som sägs i videon i länken du visade. Jag har sett de filmerna som personen gjort tidigare och jag är en av de som tror på indoctrination teorin. Jag håller inte med om vad han säger i slutet av den videon dock.

Min poäng är att de inte avslöjade något med det nya slutet, man får inga svar. Det är ifs något de kanske siktade på och något de vill ha, men det är uppenbarligen inget som en del av fansen vill ha.

Jaha Nice att du tror på teorin

Medlem
Skrivet av cm0s:

Har inga sympatier för Bioware, det var ingen som tvingade dem att sälja sig själva till EA. Vad hade de förväntat sig, egentligen?

Nja, så enkelt är det sällan för företag, speciellt i nöjesbranschen.
Jag har definitivt sympati för dem :/

Inaktiv

EA skördar offer som vanligt, hade inte de köpt Bioware hade de gjort vad de ville göra istället för att tvunget följa deadlines. Case and point Dragon Age 2.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av meat4u:
Skrivet av cm0s:

Har inga sympatier för Bioware, det var ingen som tvingade dem att sälja sig själva till EA. Vad hade de förväntat sig, egentligen?

Och att ett företag säljs till ett annat är ju något som de anställda har mycket makt över.
Fjantig kommentar.

Det är klart att de har kontroll över det. Hur trodde du att det fungerade?

Nej, anställda i allmänhet har ju ingen som helst kontroll över om bolaget säljs.

Det är bolagets befintliga ägare som har kontroll över detta och visserligen hade ju dessa två herrar rimligen stora andelar i Bioware från början men det är högst oklart hur mycket kontroll de hade kvar vid tidpunkten för EA-affären.

Om man tittar på pressreleasen från när EA köpte "Bioware" så kan man konstatera att:
* Det EA köpte var bolaget "VG Holding Corp"
* "VG Holding Corp" var ett bolag som ägde både Bioware och Pandemic Studios
* Som säljare (tidigare ägare) stod "Elevation Partners", ett riskkapitalbolag. Detta antyder ju att nämnda herrar redan i ett tidigare skede sålt och antagligen inte hade mycket att säga till om i frågan om just EA skulle få köpa bolaget.

http://www.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmV...

Med detta i åtanke verkar det ju sannolikt att just Zeschuk och Muzyka inte hade mycket till val längre. (Dock hade de väl skrattat hela vägen till banken i flera år redan.)

Medlem

Var inte både Bioware och Pandemic Studious i ekonomisk knipa innan EA köpte upp dem? Jag undrar hur många av dessa EA-hatare hade skrikit om Bioware hade lagts ned och Mass Effect och Dragon Age spelen aldrig blivit av, för att EA inte köpte upp dem och låtit bolaget dö?

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:

Var inte både Bioware och Pandemic Studious i ekonomisk knipa innan EA köpte upp dem? Jag undrar hur många av dessa EA-hatare hade skrikit om Bioware hade lagts ned och Mass Effect och Dragon Age spelen aldrig blivit av, för att EA inte köpte upp dem och låtit bolaget dö?

Nej, dom klarade sig rätt bra, vilket var varför EA ville köpa dom till att börja med. Och det fick dom betala dyrt för, 800 miljoner dollar om jag inte misstar mig, bra mycket mer än EA någonsin betalt för någon annan studio så som DICE osv.

Och Mass Effect kom innan EA köpte dom, och Dragon Age Origins hade redan varit under utveckling under flera år och skulle med största sannolikhet även ha släppts om EA inte köpte dom.

Pandemic Studious har dom dock redan lagt ner efter The Saboteur inte nådde förväntningarna. Snart kanske samma sak händer med Bioware också. EA har ju trots allt en historia av att lägga när bra utvecklare, så som Westwood, Bullfrog, Origin osv.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Lavrentivs:

Var inte både Bioware och Pandemic Studious i ekonomisk knipa innan EA köpte upp dem? Jag undrar hur många av dessa EA-hatare hade skrikit om Bioware hade lagts ned och Mass Effect och Dragon Age spelen aldrig blivit av, för att EA inte köpte upp dem och låtit bolaget dö?

Nej, dom klarade sig rätt bra, vilket var varför EA ville köpa dom till att börja med. Och det fick dom betala dyrt för, 800 miljoner dollar om jag inte misstar mig, bra mycket mer än EA någonsin betalt för någon annan studio så som DICE osv.

Och Mass Effect kom innan EA köpte dom, och Dragon Age Origins hade redan varit under utveckling under flera år och skulle med största sannolikhet även ha släppts om EA inte köpte dom.

Pandemic Studious har dom dock redan lagt ner efter The Saboteur inte nådde förväntningarna. Snart kanske samma sak händer med Bioware också. EA har ju trots allt en historia av att lägga när bra utvecklare, så som Westwood, Bullfrog, Origin osv.

Här ser vi också skillnaden i kvalité. Visst Dragon Age hade vissa saker jag inte riktigt gillade, men DA2 är skräp! Det är ett av de sämsta RPG:n som släppts på senare år. Mass Effect är ungefär samma sak, det har gått ifrån att vara ett intelligent rollspel till att mer och mer bli Gears of Effect, man lägger ner mera tid på action och tama beslut som du måste fatta med din karaktär. Och NEJ jag bryr mig inte om slutet i Mass Effect 3! Det kanske var precis så utvecklarna ville att serien skulle avslutas, det är inget jag har någon rätt att kritisera, jag gillar inte slutet däremot.

Medlem

Jag tror inte ett dugg på deras förklaring.
Om man har ett kreativt jobb får man faktiskt vänja sig vid kritik oavsett om den är konstruktiv eller ej.

Att gamers är krävande ser jag enbart som positivt. Om man betalar någon tusenlapp för Collector's Edition och ska betala i månaden har man rätt att vara krävande. Utan krävande gamers får vi till slut inga bra spel. Så enkelt är det.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Jag tror inte ett dugg på deras förklaring.
Om man har ett kreativt jobb får man faktiskt vänja sig vid kritik oavsett om den är konstruktiv eller ej.

Att gamers är krävande ser jag enbart som positivt. Om man betalar någon tusenlapp för Collector's Edition och ska betala i månaden har man rätt att vara krävande. Utan krävande gamers får vi till slut inga bra spel. Så enkelt är det.

Deras förklaring? Du menar Trent Osters teorier?

För Zeschuk och Muzyka själva har väl inte förklarat det närmare, i princip bara sagt att de efter närmare 20 år vill göra något annat?

Medlem

Cry moar. Det enda bra de släppt på sista tiden var DA:O

Inaktiv
Skrivet av blackholesun:

Cry moar. Det enda bra de släppt på sista tiden var DA:O

Jupp, och det är gjort till mycket stor del innan EA blev inblandade.

123
Skriv svar