Muse: The 2nd Law - Låt-för-låt recension!

Medlem
Muse: The 2nd Law - Låt-för-låt recension!

Har nu lyssnat igenom albumet ca. 8 gånger och den bara växer och växer i mina öron. Så här kommer min låt-för-låt recension! Kommer även att utse de tre bästa låtarna.

1. Supremacy - (Topp 2)
- Tung start på albumet! Det märks att inspirationen i gitarr riffen har hämtats från Led Zeppelin, som Matthew själv har sagt. Älskar Matthew's falsett som leder till det tunga Zeppelin riffet.

2. Madness - (Topp 3)
- Hade svårt för låten i början, men den har bara växt ju mer jag lyssnar på den. Gillar hur låten byggs upp och når sitt klimax då Matthew börjar skrika så underbart närmare slutet. Påminner väldigt mycket om Queen, speciellt solot.

3. Panic Station
- Den stora överraskningen har vi här. Funk av Muse? Gillas starkt! Här har Muse jobbat med musiker som tidigare har jobbat med Stevie Wonder.

4. Prelude
- Inledningen till nästa låt. Vackert.

5. Survival
- Ni som har kollat på OS 2012 känner igen denna. En väldigt mäktig låt med råa gitarr riff. Den bästa delen är enligt mig outrot som växlar mellan ett tungt riff och snabba solon.

6. Follow Me
- Låten som är skriven till Matthew's nyfödda son. Gillar disco/dubstep influenserna i låten. Två tummar upp!

7. Animals
- Trumspåret, de otroligt vackra gitarrlicksen och Matthew's underbara stämma smälter samman. Påminner lite om en typisk blues låt i "konstruktionen". Men vänta bara tills du får höra outrot av låten. HEAVY METAL!

8. Explorers
- "Can you free me and free me from this world?" Med det, och resten av texten, tolkar jag det som kritik mot hur vi människor förstör vår planet. Mycket vacker låt med ett äkta budskap.

9. Big Freeze - (Topp 1)
- Albumets bästa låt har vi här. Gitarrspåret sticker verkligen ut och påminner väldigt mycket om Bruce Springsteen. Refrängen är så fruktansvärt stark!

10. Save Me
- I denna och nästa låt tar bassisten Chris över mikrofonen och sjunger om sina alkoholproblem. Det här spåret är lite för "flummig" för min smak men ändå helt okej och rätt vacker faktiskt.

11. Liquid State
- Den sämsta låten. Gillar den inte alls.

12. The 2nd Law: Unsustainable
- Dubstep! Inspirerad av Skrillex. Gillas.

13. The 2nd Law: Isolated System
- Känns som att låten byggs upp men aldrig når sitt klimax. Just när man tror att det ska smälla till så tonar låten ner istället. Förväntade mig mer här. Fortfarande skön att lyssna på.

Betyg: 4.5/5 | 9/10

Albumet släpptes på Spotify idag som du kan lyssna på här. Den 6 december spelar Muse i Globen, biljetter finner du här.

Vad tycker du om albumet?

/Walter

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Muse: The 2nd Law - Låt-för-låt recension!

"Dubstep" och "Bruce Springsteen" är alltså positiva adjektiv i din bok..?


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Reize:

"Dubstep" och "Bruce Springsteen" är alltså positiva adjektiv i din bok..?

Lyssnar varken på Dubstep eller Springsteen annars, men jag känner att influenserna från dessa passar in i Muse musikstil.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Tack för recensionen. Ska kolla in albumet vid ett senare tillfälle, men de leverar alltid.

Medlem

Själv så tycker jag att albumet är riktigt bra, så när som på de bitarna som innehåller dubstep... Usch!

älskar plattan från början till slut!


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Nu efter några tiotal genomspelningar så gillar jag detta album mer än det förra, håller i stort sett med varje punk i inlägget.

Medlem

Vad bra! Blir det någon konsert i december då?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Vad bra! Blir det någon konsert i december då?

Tror det! Måste bara övertyga en polare också, ganska trist att dra dit "ensam".

Medlem

Jo det stämmer. Var också nära på att skita i det för att jag inte hade någon att gå med, men jag lyckades övertyga syrran till sist


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar