Medlem
Opus

Säg hej till din nya ljudformatstandard, Audio Codec, på webben, Opus. Den 11 September klubbade IETF (Internet Engineering Task Force - Fuck Yeah!) igenom förslaget, då det finns "stora" problem med dagens standarder; MP3/MP4, Vorbis och AAC.

Tre anledningar till bytet (saxat från IDG):

1. Formaten bygger på patent och behöver licensieras för att få användas.

2. De är omoderna och låter inte bra sett till vad som går att åstadkomma med moderna tekniker.

3. De är inriktade på få applikationer. Mp3 och mp4/aac gör sig bra för musik i högre bithastigheter men inte för tal i lägre hastigheter. Formaten optimerade för tal är på motsvarande sätt inte lämpliga för musik.

Förutom dessa 3 anledningar, så ska Opus obligatoriskt stödja den nya realtidskommunikationswebbstandarden WebRTC. Tanken är att Opus ska användas för all ljudkommunikation på internet och ska sömlöst kunna växla mellan bitrates, och automatiskt optimera sig efter din uppkoppling. Tekniken bygger på två andra Codecs; SILK och CELT (efterträdare till Vorbis). Standarden pushas av stora företag som Microsoft, Google, Mozilla, Broadcom mm. och stöds redan nu av applikationer så som Mumble och Firefox.

Jag har skummat igenom en del forum där folk klagar på att FLAC och MP3 har bättre kvalité i högre bitrates (192 kbps+). Tillåt mig då att förtydliga att appliceringen på denna standard är avsedd för streamade kommunikationstjänster, och inte musik.

Källa: IETF RFC6716

#blogg

Medlem
Opus

Kul! Tror det här är ett rejält steg i rätt rikting. Bort från licenskrav och annat tjafs för webinnehåll.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Det var på tiden, men de senaste åren har jag använd mig av "Mega Codec" och allt har funkat som det ska.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tror att det kan bli bra faktiskt. Har hört gott om Opus.

1
Skriv svar