Grafikkortskrångel

Medlem
Grafikkortskrångel

Har nyligen bytt Grafikkort på datorn från ett geforce gt 320 1 GB till ett zotac geforce gt 630 4 GB, men datorn blev sämre?!
Och ja, jag har gjort dom självklara grejerna som att installerat nya drivrutiner m.m.

Någon som vet vad problemet är?

Edit: Btw, jag gillar att någon går in och röstar ner mina inlägg när jag bara ställer en ärlig fråga

Medlem

Kan du ge lite mer info om din dator typ nätagg m.m

Medlem
Skrivet av Elzior:

Kan du ge lite mer info om din dator typ nätagg m.m

Har bara nätagg på 450 W, det ska räcka för ändamålet iaf, då kortet bara kräver att man har 400W

Medlem

Definera hur du menar med sämre.

Medlem
Skrivet av luftman:
Skrivet av Elzior:

Kan du ge lite mer info om din dator typ nätagg m.m

Har bara nätagg på 450 W, det ska räcka för ändamålet iaf, då kortet bara kräver att man har 400W

Det du ska tänka på är att nätagget driver andra saker också så oftast så ska man ha ungefär ett agg som är 100-150w över kraven om man vill att det ska funka som det ska..

Testpilot

Gjort en clean installation av drivarna?

På vilket sätt fungerar allt sämre ?

Medlem

Sämre = Lägre FPS i spel etc

Medlem

Och du har de senaste drivrutinerna? Inte så att datorn gått över till att använda ditt moderkorts integrerade grafikkrets eller något sådant?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Gjort en clean installation av drivarna?

På vilket sätt fungerar allt sämre ?

Jag omformaterade hela datorn och installerade allt på nytt, mer "cleant" än så kan det nog inte bli :/

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Och du har de senaste drivrutinerna? Inte så att datorn gått över till att använda ditt moderkorts integrerade grafikkrets eller något sådant?

Nej nej, Hämtade senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida och enligt enhetshanteraren så ska allt stämma

Medlem

Då skulle jag också tro att det är strömmen som inte duger för att hålla igång systemet ordentligt, har du sett till att koppla in alla strömsladdar till grafikkortet? Jag har gjort detta misstag tidigare, fast det resulterade i att datorn stod och tjöt och vägrade starta ordentligt istället för det problem du beskriver.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Då skulle jag också tro att det är strömmen som inte duger för att hålla igång systemet ordentligt, har du sett till att koppla in alla strömsladdar till grafikkortet? Jag har gjort detta misstag tidigare, fast det resulterade i att datorn stod och tjöt och vägrade starta ordentligt istället för det problem du beskriver.

Vad jag vet så verkar kortet inte ha någon strömsladd? Det förra kortet som jag hade var utan sladd och det verkar även det nya vara... Värt att nämna är väl att "GT-serien" är hyffsat gamla kort.

Medlem

Då skulle jag tyvärr tro att det är så att nätagget inte pallar med, även fast det låter konstigt. Annars skulle du ju kunna kolla hur temperaturerna på exempelvis processorn ser ut? Kan processorfläkten ha hamnat lite löst när du satte in grafikkortet och därför inte utnyttjar hela processorkraften?

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Då skulle jag tyvärr tro att det är så att nätagget inte pallar med, även fast det låter konstigt. Annars skulle du ju kunna kolla hur temperaturerna på exempelvis processorn ser ut? Kan processorfläkten ha hamnat lite löst när du satte in grafikkortet och därför inte utnyttjar hela processorkraften?

CPU tempen låg på 40 grader när jag kollade och det var efter att datorn hade varit igång ett gode bra tag.

Medlem

Då låter det som att problemet inte ligger där i alla fall, jag är långt ifrån någon datortekniker men har själv fixat mycket med liknande problem med min egen dator. Hoppas du lyckas fixa det utan att behöva ersätta nätaggregatet, släng upp en tråd på sweclockers så kanske de kan hjälpa dig bättre där.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Då låter det som att problemet inte ligger där i alla fall, jag är långt ifrån någon datortekniker men har själv fixat mycket med liknande problem med min egen dator. Hoppas du lyckas fixa det utan att behöva ersätta nätaggregatet, släng upp en tråd på sweclockers så kanske de kan hjälpa dig bättre där.

Jamen tackar för hjälpen iallafall, men jag tror jag inte orkar göra någon större grej av det, byter nog tillbaka till det gamla och kör på det istället.
"If it aint broke, don't fix it" brukar man ju säga

Medlem
Skrivet av luftman:

Har nyligen bytt Grafikkort på datorn från ett geforce gt 320 1 GB till ett zotac geforce gt 630 4 GB, men datorn blev sämre?!
Och ja, jag har gjort dom självklara grejerna som att installerat nya drivrutiner m.m.

Någon som vet vad problemet är?

Edit: Btw, jag gillar att någon går in och röstar ner mina inlägg när jag bara ställer en ärlig fråga

Ett GT 630 är samma som GT 430, dvs det är ett gammalt kort med nytt namn. Bör kanske vara snabbare än ett GT 320, men inte nödvändigtvis. Prestandan är inget att hurra över, och vad jag förstår är den integrerade GPUn(HD 4000) i en Ny i5/i7 i stort sett lika snabb.

Medlem

GT 630 är inte nämnvärt snabbare än GT 320 enligt en snabb googling.

Medlem
Skrivet av chimo:

GT 630 är inte nämnvärt snabbare än GT 320 enligt en snabb googling.

Tycker ändå det inte borde bli sämre o.O

Medlem

630'n har marginellt bättre klockhastigheter på papperet, men med tanke på att det kostar mellan hälften och en tredjedel av vad 320'n kostar..

Skulle t.om kunna tänka mig att du gjort ett nedbyte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Japp, tyvärr så har du gjort en nedgradering.

Medlem

Viktig fråga i sammanhanget, var köpte du ditt nya kort? Privat eller butik? samt, vad gav du för det?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Det här är vaför man hatar Nvidia och ATI o deras sjuka namnsättningar , de döper bara om gamla kort och så blir folk blåsta.
Värsta är ju på Laptops där gamla&bantade kort har samma namn som högpresterande kort på stationärt.

Bah!

Medlem

Riktigt så är det ju inte. ATI's kort är ju i 95% av fallen så att en högre siffra innebär ett bättre kort. Nvidia är det ju som har börjat om sina numreringar m.m.

Sen kanske man borde görda lite efterforskning och inte bara köpa. Att skylla på företaget för att namnet "blåser folk" känns inte speciellt logiskt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot
Skrivet av Stag:

Riktigt så är det ju inte. ATI's kort är ju i 95% av fallen så att en högre siffra innebär ett bättre kort. Nvidia är det ju som har börjat om sina numreringar m.m.

Sen kanske man borde görda lite efterforskning och inte bara köpa. Att skylla på företaget för att namnet "blåser folk" känns inte speciellt logiskt.

Bättre kan man ju ta med en hink salt som tex i detta fall , just på mellanklass/budgetkort så är det en jäkla soppa , och somsagt laptop kort är i mångafall gamla generationens kort med lite saker ändrade och sålda med nytt namn.

Kolla bara en jämförelselista som denna:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Där ser man bättre hur olika generationer kort presterar gentemot varanda , nu är detta estimerat men man får ju en betydligt bättre översikt.

Medlem

Så... Jag har bara blivit lurad helt enkelt?....
ATI kort i framtiden? - Jajamen.

Medlem
Skrivet av luftman:

Så... Jag har bara blivit lurad helt enkelt?....
ATI kort i framtiden? - Jajamen.

Vad är din ungefärliga budget?

Medlem

Köpte du grafikkortet inom senaste två veckorna så ska du enligt lag få göra retur.
Har du köpt grafikkortet på någon vettig butik borde det inte vara något problem i vilket fall som helst.


signatur

Have a good time!

Medlem

@Luftman; sluta skylla på Nvidia eller dylikt. Det var du som inte kollade upp köpet tillräckligt. Nvidia har inte gjort något fel, utan hur de namnger sina serier är ju deras ensak. Det är upp till konsumenten att se till att man vet vad man köper.

Som Brain säger, returnera och byt till nytt! Perfa då.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

om du ska köpa nytt graffekort så kan jag rekommendera voodoo 2 av 3dfx


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

12
Skriv svar