Black Mesa - Min åsikt utan rosa glasögon.

Testpilot
Black Mesa - Min åsikt utan rosa glasögon.

Halflife 1 , ett av de bästa spelen som nånsin gjorts , jag kommer ihåg då jag körde igång det och imponerades av åkandet i början och de grymt coola commandosoldaterna som försökte flanka en då man sköt på dem.

Givetvis som så många andra tyckte jag att det såklart kunde vara värt att köra Black Mesa , gratis är gott och att de sedan också gjort om en del saker och uppgraderat grafikmotorn ett släpp gör ju att man törs testa.

Många gamla spel man återkommer till får man en sur smak i munnen då man testar eftersom tekniken går framåt och spelen åldras i många fall inte med värdighet varken grafiskt eller gameplay mässigt.
Så är också fallet med Halflife 1 i dess Black Mesa form , även om det mesta av det bra finns kvar.

Viktigt att påpeka är att har man INTE lirat Halflife 1 så hör det nog till allmänbildningen att iallafall försöka spela Black Mesa alternativt originalet (av orsaker jag skriver strax)

Saker som inte är så kul att återuppleva är:

* Crouch jump , jepp man måste ducka ner för att hoppa 2mm högre , urf det saknar man verkligen inte i nya spel.
* Fiender som träffar med alla skott : Jup , numera kan faktiskt NPC fiender missa med skott , i kombination med att de alltid träffar utstickande delar av din avatar så känns duckandet bakom lådor o väggar inte speciellt roligt för att så fort man sticker ut en del att skjuta tillbaka vet man att man tar garanterad skada direkt.
* Fiender med 0 sek reaktionsförmåga : detta vet jag faktiskt är lite balans de lagt in i Black Mesa , i originalet är detta inte lika illa , men då alla fiender spawnar och pangar inom 1 sekund så tycker gamla reaktionsslöa gubbar som mig att det är lite trist.

* Minimap - ja även om det var rätt kul att rita kartor på block då man tragglade sig genom Lands of lore eller Eye of the beholder på den gamla goda tiden så anser jag att moderna minimaps och kartor inbyggda i spelen är ett bra påfund!
* Tydliga mål & objectives: Också här är det betydligt trevligare i nyare spel att man får tydligare visat att "denna knapp går att trycka på medan texture knappen därborta inte har nån funktion"

Saker som är bra:
* Stämningen är fortfarande underbar
* Musiken är cool även om jag vill minnas att Black mesa har helt nytt soundtrack
* Ammo conservation - ammon tar slut du måste switcha vapen och utnyttja rätt annars blir du torsk.
* Ingen regen av hälsa gör också sitt till att man är mer försiktig , dock lite surt i combo med nackdelar ovan gällande fiender gör att autosave är ens bästa vän.
* Gratis är gott , finns inget bättre än att spela nåt som är BRA och gratis

* Vapnen är precis som orginalet med några extra finesser, även om nymodigheter som iron sight är enligt mig jävligt drygt i många fall så funkar det bra här , jag stör mej faktiskt mest på Zoom effekten då man kör upp siktet och inte själva siktet i sig. Men somsagt inte i detta spelet , här är det gjort på ett bra sätt.
* Fortfarande en cool story och de nya addons Black mesa gänget gjort passar som handen i handsken med mer levande story särskilt i början.
* Ej resurskrävande , du kan nog spela detta på typ vilken skapligt modern maskin som helst utan problem.

Så har du inte testat Black mesa tycker jag du ska ta ett tag i det hela! väl värt att slösa tid på.

Jag? , jag orkade inte härja efter missilsilo monstret , så nostalgisk kände jag mig inte och Borderlands 2 lockade mera.

#blogg

Medlem
Black Mesa - Min åsikt utan rosa glasögon.

För min del så var upplevelsen mer eller mindre tvärt om.

I Black Mesa så finns där ingen gigantisk pil som uppdateras varannan sekund och berättar exakt var du ska gå.

Dagens spel matar dig fusk och information som du inte borde veta genom nappflaska, det kräver inte ens en enda sekund av din egen hjärnkapacitet att spela ett spel som det ser ut idag och här är Black Mesa helt tvärt om.

Black Mesa tar dig på ett äventyr där du är huvudrollen, du är inte kartläsaren i bakrunden. Du tvingas tänka, springa fram och tillbaka som en yr höna för att hitta rätt och lösa varenda litet pussel som finns. Det finns konsekvens om du inte är försiktig och du måste alltid vara på topp för att lyckas.

Black Mesa är det bästa spel jag spelat sedan Half Life och jag kunde inte vara mer tacksam åt skaparna av Black Mesa då de äntligen gav mig en utmaning igen.... Jag kan inte komma ihåg något annat spel jag har velat spela direkt igen efter jag klarat det på nära 10 år.

I dagens spel springer du med Karta, kompass, GPS, Autoaim och skulle du vara så jävla puckad att du ändå inte hittar dit så finns det alltid en lagkamrat som står å skriker hey, come here... over here.. hoy this way! where are you? we're waiting...

Testpilot

Även om jag håller med delvis så är det ju så att klicka på 10 dörrar där dörr 11 är den dörren som ser identisk ut men som går att öppna är inte vad jag anser är upplevelsehöjande eller roligt.

Minimaps är en klurigare fråga , dels finns det en inlevelsefaktor att utforska en miljö för att komma vidare som jag håller med om , dock finns det ju gränser där man får göra som i gamla äventyrsspel , utforska hela spelet med musmarkören för att hitta den pixeln som är en sak du kan interagera med eller sättet att ta dig vidare med.

Där är det en avvägningsfråga där Blackmesa ibland är oförlåtande medans nyare spel är övertydliga , själv föredrar jag spel där det är mer öppet och man har flera sätt att komma vidare eller lösa problemen och inte är låst till en sak.

Inaktiv

Intressanta åsikter, men min upplevelse av Black Mesa var tvärtom, jag saknar den tiden då jag själv fick välja vad jag skulle göra i spelet, eller åt vilket håll jag skulle gå. För ärligt talat finns det oftast bara en väg ändå.

Var så förbannat skönt att inte bli matad med information och popups för varenda lilla grej som man kan trycka på, gå på, knuffa på, gå över, gå under osv. Ärligt talat så fattar jag inte varför det ska vara så i dagens spel, är det så jävla svårt att fatta vad man ska göra i ett FPS?

För övrigt saknar jag också crouch jump, äntligen lite timing och skill i någon sekund iaf!

I övrigt så håller jag med dig om de positiva

Testpilot

Haha ja jo det med att det kommer upp en popup ruta då man kommer i närheten av nåt "Press X to crouch" osv .. ganska irriterande nytt påfund.

Irriterade mig i Max Payne 3 på att ens companion alltid stod o skrek "Hurry upp" - "Over here!!" osv .. jag som hela tiden ville utforska hela leveln innan jag sprang vidare.

Ser grymt fram emot Dishonored som verkar vara ett öppet spel där ens egen fantasi är det som sätter stopp på alla kombinationer man kan lösa uppdragen på!

Medlem

Tyckte moden var väldigt välgjord med tanke på att den är gratis. Klart att orginalet är ändå bäst men det var kul att få återuppleva och känna igen sig när man spelade för väldigt längesen dom har verkligen lyckats göra ett kanonjobb, nästan pinsamt att inte valve brydde sig om att göra en remake och samtidigt sälja den till fullpris när ett gäng amatörkodare kunde göra detta även om det tog nästan 7 år eller hur länge dom höll på många trodde ju inte ens det nånsin skulle komma som duke nukem forever.

Testpilot

Med tanke på hur illa Duke Nukem Forever var så är ju Black Mesa ett mästerverk.

Jag pallade 30-40 minuters spelande av Duke Forever innan jag avinstallerade och ångrar köpet fortfarande!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Med tanke på hur illa Duke Nukem Forever var så är ju Black Mesa ett mästerverk.

Jag pallade 30-40 minuters spelande av Duke Forever innan jag avinstallerade och ångrar köpet fortfarande!

Det där kan jag hålla med om

Min första tanke var att jag skulle köpa spelet av anledningen just för att stödja dessa underbara utvecklare som tar sig an jobbet att få det gjort.

Min andra tanke var att jag är tamefan dum i huvudet, det var efter jag hade installerat det.

Black Mesa är lite av det bästa av två världar. När HL kom då var det grymt på vissa ställen för man inte hade någon erfarenhet; idag kan man lira det mesta på allra högsta svårighetsgraden.

Frågan är kanske om inte HL bara hade den svåraste graden


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar