Romero-studio vill kickstarta klassiskt rollspel

Robot
Romero-studio vill kickstarta klassiskt rollspel

John Romeros studio Loot Drop söker investerare för ett rollspel av den gamla skolan.


Medlem
Romero-studio vill kickstarta klassiskt rollspel
Medlem
Medlem

John har börjat få gråa hår =(

Det var länge sedan Doom och Quake kom ut =(


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Taget!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Är inte $1.000.000 ganska mycket för ett kickstarter-projekt, eller är det standard?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Så... massa stora spelföretag vill ha spelet... varför pungar dom inte ut? xD


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Fruktansvärt dålig pitch. Att upprepa "old-school rpg" och locka med en karta lyckas inte direkt sälja spelet. Tidigare Kickstarter-projekt har gett en bild av vad utvecklarna ville göra, här känns det mest som "ge oss dina pengar så gör vi vad fan vi vill". Hoppas verkligen inte att de uppnår sitt mål.

Medlem

Gav 15.
Kommer bli grymt.
Undra vad Romero kommer göra.
Old school FPS?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

John har börjat få gråa hår =(

Det var länge sedan Doom och Quake kom ut =(

Eller hur! Får mig att känna mig gammal också! :-/

Medlem

Hahaha, Notch i slutet där.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tror personligen mer på Obsidians Project Eternity som (i min mening) har betydligt tyngre namn bland sina led, samt flera av mina favorittitlar i bagaget

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fruktansvärt dålig pitch. Att upprepa "old-school rpg" och locka med en karta lyckas inte direkt sälja spelet. Tidigare Kickstarter-projekt har gett en bild av vad utvecklarna ville göra, här känns det mest som "ge oss dina pengar så gör vi vad fan vi vill". Hoppas verkligen inte att de uppnår sitt mål.

Håller med helt och hållet. Verkar helt klart vara ett snabbt och enkelt sätt för dem att få extra pengar. Själv tycker jag mer om att skänka pengar till indie spel för de faktiskt behöver det mer enligt mig. Samt att de ofta lägger ner sin tid på en bra presentation vilket dessa inte gjorde


signatur

Steam: xtreme_venom | PSN: Betrayed | League of Legends: Hand of Wrath (EUW) | Battlenet: Betrayed#2655

Blir det inte lite missvisande att dra så mycket på John Romero när han inte tycks vara någon av frontpersonerna för projektet?

Tom Hall och Brenda Brathwaite är ju två giganter som varit med i branschen i evigheter och jobbat med storspel. Skulle hellre se att dessa lyftes fram istället, det handlar ju trots allt om deras spel!

Sen kan jag personligen känna att det nästan blir lite förminskande att bara nämna att Brenda är John Romeros fru. Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Är inte $1.000.000 ganska mycket för ett kickstarter-projekt, eller är det standard?

Svårt att säga, allt beror ju på hur mycket folk som kommer sitta i projektet.

Kollar man bilden på dras sida så ser det ju ut att vara ~25 pers på fotot. Sen står det release 2014, jan. Ät det tänkt att alla 25 ska sitta i projektet fram tills dess så täcker den millen inte ens lönekostnaderna.

Sen är ju dock feågan om det blir 25 pers, samt om det är rimligt att utvecklingen går mot att företag ska kunna förvänta sig att ett projekt är 100% finansierat när det drar igång...

För tillfället verkR dock KS vara en awesome modell om man får in kapital, då man kan utveckla utan ekonomisk risk, och all merföraäljning vid release bara är bonussmet ner i fickan!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?

Brenda berättar själv att hon jobbat med Wiazrdry, RoA, Jagged alliance och D&D på 1:47 eller missförstod jag dig?
Även om det finns mer relevanta namn i projektet så är det ändå så att John Romero är oändligt mycket mer känd offentligt än någon av de andra, hans namn får automatiskt en hel armé av nyhetssiter och gamers att uppmärkasamma projektet.
Som exempel - ta en titt på er egen rubrik för den här artikeln, vems namn ser du?

Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sebastian Lind:

Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?

Som exempel - ta en titt på er egen rubrik för den här artikeln, vems namn ser du?

Ja, det är ju precis det jag kommenterar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sebastian Lind:

Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?

Som exempel - ta en titt på er egen rubrik för den här artikeln, vems namn ser du?

Ja, det är ju precis det jag kommenterar.

Marknadsföring is a bitch

Medlem

dom ser luriga ut.

Medlem

Har inget förtroende för att dom här skall göra ett RPG, tvärt emot. Obsidian? Absolut. Men dessa här? Icke!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

När jag hör namnet Romero så tänker jag osökt på två spel, det ena är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat och det andra raka motsatsen om man ska gå efter det jag hört om spelet. Anledningen till att det första spelet är så bra berodde säkerligen på Warren Specter men de har ju även gjort Anachronox som många verkar gilla (5/5 stjärnor på GoG bland annat).

Jag har endast ett spel jag spelat från detta företag och det spelet är utan tvekan ett mästerverk i mina ögon. Potentialen finns helt klart men det kan även bli en ny "Daikatana " och det vore väldigt tråkigt om så skedde inte enbart för alla de som donerat till detta spel men även för Kickstarter som helhet.

Medlem

Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...

Medlem
Skrivet av mAwArm:

Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...

Poängen är att man skiljer på dagens RPG mot dåtidens som ärligt talat dagens spel inte kan mäta sig mot. Sedan så visar ju Wasteland 2 att det finns ett jättestort sug efter den typen av spel, många har helt enkelt tröttnat på de alltför enkla spelen som släpps idag och detta är bara en av många anledningar till att jag donerat pengar till Kickstarter.

Medlem

Lite för mycket "namedroppande" gjorde mig inledningsvis tveksam, sedan kom scenen med Notch i slutet och nu vet jag verkligen inte vad jag skall tro.

Egentligen så hoppas jag och vill verkligen tro att artisterna kan göra bättre och roligare spel utan någon utgivare som tronar över dem och tar "marknadsmässiga" beslut.

Å andra sidan så kan jag inte helt skaka av mig känslan att frontfigurerna för denna Kickstarter har sina bästa prestationer är bakom sig. Jag hoppas dock att jag har fel, har inte bestämt mig ifall jag skall skicka in några slantar än...

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av mAwArm:

Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...

Poängen är att man skiljer på dagens RPG mot dåtidens som ärligt talat dagens spel inte kan mäta sig mot. Sedan så visar ju Wasteland 2 att det finns ett jättestort sug efter den typen av spel, många har helt enkelt tröttnat på de alltför enkla spelen som släpps idag och detta är bara en av många anledningar till att jag donerat pengar till Kickstarter.

Den största anledningen är väl att det är mycket billigare att göra ett spel som är "old school". Och då blir det lätt att med hjälp av Kickstarter slå mynt på folks nostalgi. Sen finns det ju trevliga saker med äldre spel också såklart.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tror på det här även om jag inte gillar spelets namn alls. Även om Romero inte direkt associeras med genren så har jag väldigt stor respekt för hans idéspruteri. Han suger som projektledare (Daikatana) men som en del i ett bra team är/var han ett geni.

Medlem

Notch är så jävla söt.

Ingen direkt HC RPGare själv men detta ska följas å ses va som händer med det!

Medlem

Jag hoppar av glädje att ännu ett RPG kanske kommer
Har varit tunt med bra riktiga RPG av den gamla skolan tyvärr.
Jag älskar denna typ av spel och kör fortfarande gamla klassiker som EoB, Bards Tale 1-3, Dungeon Master 1 o 2 och andra bra rgps på min Amiga än idag.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av mAwArm:

Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...

Poängen är att man skiljer på dagens RPG mot dåtidens som ärligt talat dagens spel inte kan mäta sig mot. Sedan så visar ju Wasteland 2 att det finns ett jättestort sug efter den typen av spel, många har helt enkelt tröttnat på de alltför enkla spelen som släpps idag och detta är bara en av många anledningar till att jag donerat pengar till Kickstarter.

Jo visst, jag förstår att old school är gamla spel, men jag förstår inte hur ett spel som skapas idag kan vara old school. Tycker bara att det är dumt. Om det enda argumentet för det här projektet är att det ska bli old school känns det för mig ganska meningslöst att över huvud taget påbörja det.

Medlem

WTF är old school? Ultima möter D&D papper?

What game? Vilken spelmotor?

What what what?

12
Skriv svar