Legend of Grimrock får nivåediterare – imorgon!

Robot
Legend of Grimrock får nivåediterare – imorgon!

Ja, redan imorgon! Då smäller det till när nivåskaparpaketet lämnar betatestandet, som i sin tur ledde till en gigantisk drös förbättringar och förändringar.

#legend-of-grimrock


Medlem
Legend of Grimrock får nivåediterare – imorgon!

Spelutvecklare borde börja ha öppna betor med full QA till sina respektive editors, som vore även de egna spel.

Alla som någonsin moddat eller suttit i en editor vet säkerligen att i allmänhet är editorn långt buggigare än spelet själv. Vilket i förlängningen gör att spelet kan patchas i all evighet utan att fundamentala problem som ligger i editorn blir fixade (detta måste oftast lösas av moddare genom smutsiga hacks och dylikt).

Medlem

Ska bli spännande att se vad för slags dungeons folk kommer skapa.
Replayability kommer öka med 1000%

Medlem

Jävligt coolt... och varför har ni inte recenserat detta spelet - ni recenserar alla möjliga andra spel som ni hellre kunde skippat...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

phi
Medlem

Behövs en mod som gör spelet svårare ju.

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

Spelutvecklare borde börja ha öppna betor med full QA till sina respektive editors, som vore även de egna spel.

Alla som någonsin moddat eller suttit i en editor vet säkerligen att i allmänhet är editorn långt buggigare än spelet själv. Vilket i förlängningen gör att spelet kan patchas i all evighet utan att fundamentala problem som ligger i editorn blir fixade (detta måste oftast lösas av moddare genom smutsiga hacks och dylikt).

Jag älskar smutsiga hacks, good ol days..

Medlem
Skrivet av KatOne:

Spelutvecklare borde börja ha öppna betor med full QA till sina respektive editors, som vore även de egna spel.

Alla som någonsin moddat eller suttit i en editor vet säkerligen att i allmänhet är editorn långt buggigare än spelet själv. Vilket i förlängningen gör att spelet kan patchas i all evighet utan att fundamentala problem som ligger i editorn blir fixade (detta måste oftast lösas av moddare genom smutsiga hacks och dylikt).

Måste säga att jag inte alls håller med, de utvecklare som satsar på en seriös modscen lägger oftast tid på att utveckla sina verktyg för att slipa bort de hårdaste kanterna. De utvecklare som bara släpper editorn, kanske inte jobbar på att fixa vissa buggar, men det är ändå samma editor som de själva använt, det duger oftast.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av KatOne:

Spelutvecklare borde börja ha öppna betor med full QA till sina respektive editors, som vore även de egna spel.

Alla som någonsin moddat eller suttit i en editor vet säkerligen att i allmänhet är editorn långt buggigare än spelet själv. Vilket i förlängningen gör att spelet kan patchas i all evighet utan att fundamentala problem som ligger i editorn blir fixade (detta måste oftast lösas av moddare genom smutsiga hacks och dylikt).

Jag älskar smutsiga hacks, good ol days..

Ja, smutsiga hacks som Grimoire och WEU till Warcraft 3 (eller motsvarande till Morrowind) är vackra.

Men varför får jag tumme ner för att jag tycker att spelföretagen inte bara ska komma ihåg att patcha själva spelet, utan också editorn? Var jag så otydlig, eller finns det en kontrovers kring hurvida man faktiskt bör ha buggiga editors?

EDIT:

Skrivet av Hipshot:

Måste säga att jag inte alls håller med, de utvecklare som satsar på en seriös modscen lägger oftast tid på att utveckla sina verktyg för att slipa bort de hårdaste kanterna. De utvecklare som bara släpper editorn, kanske inte jobbar på att fixa vissa buggar, men det är ändå samma editor som de själva använt, det duger oftast.

Wow, här mötte jag oväntat motstånd märker jag. Tyckte jag närmast sparkade in en vidöppen dörr när jag påpekade att spel som har en separat editor därmed bygger på (åtminstone) två .exe-filer, och då finns det mål och mening med att inte lämna koden i den ena av dessa som en schweizerost. Eller kanske tänkte de att eftersom editorn inte är multiplayer så skadas inget tävlingsmoment av en CTD?

Problemet i min mening är just det du påpekar, att utvecklarna ofta sett till att de kunnat göra exakt precis vad de själva tänkt göra i sin motor (vilket ju är bra i sig), men samtidigt tas editorn med som ett säljargument - trots att den buggar sönder så fort du går utanför ramen för vad utvecklarna gjort med den. Idén med att modda är ju att kunna låta fantasin flöda - möjligheten till vilket minskar exponentiellt i takt med att man kedjas fast i dåliga editors.

Medlem

Vore grymt om man såg folk som skapade "remakes" på de gamla klassikerna (som EotB och Dungeon Master).

Medlem

Mitt kungadöme för en Dwarf Fortress till Legend of Grimrock map-exporter!

Medlem

Ser fram emot alla nya dungeons som kommer arbetas fram. Spelet är redan riktigt bra och nu får man snart tillgång till mer
Kan bli riktigt bra det här med tanke på alla entusiastiska fans där ute.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av KatOne:

Spelutvecklare borde börja ha öppna betor med full QA till sina respektive editors, som vore även de egna spel.

Alla som någonsin moddat eller suttit i en editor vet säkerligen att i allmänhet är editorn långt buggigare än spelet själv. Vilket i förlängningen gör att spelet kan patchas i all evighet utan att fundamentala problem som ligger i editorn blir fixade (detta måste oftast lösas av moddare genom smutsiga hacks och dylikt).

Jag älskar smutsiga hacks, good ol days..

Ja, smutsiga hacks som Grimoire och WEU till Warcraft 3 (eller motsvarande till Morrowind) är vackra.

Men varför får jag tumme ner för att jag tycker att spelföretagen inte bara ska komma ihåg att patcha själva spelet, utan också editorn? Var jag så otydlig, eller finns det en kontrovers kring hurvida man faktiskt bör ha buggiga editors?

EDIT:

Skrivet av Hipshot:

Måste säga att jag inte alls håller med, de utvecklare som satsar på en seriös modscen lägger oftast tid på att utveckla sina verktyg för att slipa bort de hårdaste kanterna. De utvecklare som bara släpper editorn, kanske inte jobbar på att fixa vissa buggar, men det är ändå samma editor som de själva använt, det duger oftast.

Wow, här mötte jag oväntat motstånd märker jag. Tyckte jag närmast sparkade in en vidöppen dörr när jag påpekade att spel som har en separat editor därmed bygger på (åtminstone) två .exe-filer, och då finns det mål och mening med att inte lämna koden i den ena av dessa som en schweizerost. Eller kanske tänkte de att eftersom editorn inte är multiplayer så skadas inget tävlingsmoment av en CTD?

Problemet i min mening är just det du påpekar, att utvecklarna ofta sett till att de kunnat göra exakt precis vad de själva tänkt göra i sin motor (vilket ju är bra i sig), men samtidigt tas editorn med som ett säljargument - trots att den buggar sönder så fort du går utanför ramen för vad utvecklarna gjort med den. Idén med att modda är ju att kunna låta fantasin flöda - möjligheten till vilket minskar exponentiellt i takt med att man kedjas fast i dåliga editors.

När du skriver som du gör, så är det nästan som att du tror att utvecklarna har lika mycket tid=pengar att lägga på utveckling av editor, som på spelet - att spelet fungerar bra och stabilt är dessutom en högre prioritet för massan, i de flesta fall.

Just de där editorerna du nämner är ju hacks som används för att göra saker man inte kan göra med den officiella editorn till WC3.
Alltså, utvecklarna gjorde en editor som kan göra vissa saker, sedan gjorde andra personer egna hacks och andra editorer - för att kunna göra fler saker - inte för att World Editor var så buggig och ostabil så att de var tvugna att fixa eller komma runt felen.

Alltså, jag har använt många editorer till många spel genom åren och det brukar faktiskt inte vara så mycket problem - kan faktiskt inte på rak arm komma på en editor som varit så dålig och buggig att jag inte kunnat göra banor till spelet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar