Färglägg Battlefield 3 - bli bannad

Jag förstår DICE, ett BFs signum är den dassiga färgskalan, "realismen". I videon förvandlas BF till Just Cause och det ser inte särskilt "hårt" ut, snarare mjukt och fantasylikt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Såg bilderna från wake. Jösses. Wake ska vara ett färgglatt paradis med stridsvagnar. Inte en betong ö. Skämmes dice. Kommer ihåg att de hade val i Far Cry (ettan) där man kunde välja filter. Något för bf3 kanske?

Medlem

Jag gillar verkligen möjligheten att via FXAA-injektorn kunna ändra färgtemperatur o. dyl, men färgerna i den här videon är ju i de närmaste löjliga. Det blir inte alls snyggare. Det ser mer ut som gamla counter-strike =(
Nä... Testa FXAA-injektorn själv och ställ in färgerna så som du gillar dem, så ska du se hur in-i-helvete snyggt det kan bli (Om du törs nu efter detta uttalande om perm-ban)
Dessutom trodde jag (efter vad jag läst) att FXAA-injektorn inte ändrar ett skit i någon av game-filerna utan bara hackar videoströmmen som går via direct-X och att man därmed definitivt inte kan ändra saker som skademodell och rekyl och skit...

Medlem

Det ser ju mycket bättre ut som det är, jämfört med dom där glada och helt orealistiska färgerna.

Medlem

Inte för att jag haft så höga tankar om vare sig Battlefieldserien eller DICE heller för den delen. Men mest på grund av att de inte gjort spel som tilltalat mig. Det här däremot får mig ju inte att gilla dem mer precis.

Usch...

Medlem

Klart man ska bannas för detta!

Men försätt fuska, det bannas man inte för

Medlem
Skrivet av Struggle:

Varför tar inte DICE denna "hack" går igenom den och implementerar den i sin egna kod som en Setting i Video Options. De får en gratis "funktion" som många vill ha, det är så man gör sina fans nöjda?

mm och så kostar det vips 500kr at få bättre färg i BF3. DICE logiq FTW!

Medlem
Skrivet av bojaka:

Jag gillar verkligen möjligheten att via FXAA-injektorn kunna ändra färgtemperatur o. dyl, men färgerna i den här videon är ju i de närmaste löjliga. Det blir inte alls snyggare. Det ser mer ut som gamla counter-strike =(
Nä... Testa FXAA-injektorn själv och ställ in färgerna så som du gillar dem, så ska du se hur in-i-helvete snyggt det kan bli (Om du törs nu efter detta uttalande om perm-ban)
Dessutom trodde jag (efter vad jag läst) att FXAA-injektorn inte ändrar ett skit i någon av game-filerna utan bara hackar videoströmmen som går via direct-X och att man därmed definitivt inte kan ändra saker som skademodell och rekyl och skit...

FXAA Injector är bara en grafikkorts inställning så det är absolut ingen fara, däremot patchen de skriver om här kan eventuellt ändra någon fil eller dyligt. Så FXAA injector behöver man inte oroa sig alla över att använda.

Medlem

Ni som har Nvidia och vill ha bättre färger i BF (och andra applikationer) kan testa att använda Digital vibrance som ligger under color settings i NVIDIA Control Panel.

AMD kanske har något liknande.

Medlem

Till FZ och skribeten: Kan inte ni som publikation ta kontakt med en advokat, konsumentverket och kolla om de egentligen har rätt att stänga av sina spelare på detta sättet?

Ni är väll här för era läsare så det kan ju vara trevligt information för oss läsare att få reda på sådant en gång för alla.

Medlem

Det vissa inte förstår är att genom att ändra färgpaletten så kan det göra det lättare att se fiender, vilket då ger en klar fördel för de som använder modden.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Vackert


signatur

Rawr

Bara jag som tycker att Bad Company 2 ser bättre ut än bf3?


signatur

Holysmoke!

Medlem

Tragiskt. Spelet ser fan så mycket bättre och mer realistiskt ut med lite mer färger. Sen att de bannar folk som gör jobbet åt dem är nästan skrattretande.

Dice jobba för era jävla pengar och fixa skiten eftersom folk uppenbarligen i stor mån föredrar något ni inte lyckats skapa

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag förstår DICE, ett BFs signum är den dassiga färgskalan, "realismen". I videon förvandlas BF till Just Cause och det ser inte särskilt "hårt" ut, snarare mjukt och fantasylikt.

Fast du har laglig rätt att modifera ett spel efter ditt eget tycke enligt svensk lag, och det påverkar inte gameplay så jag är skeptisk till att de behandlar sina kunder på detta sättet.

Medlem
Skrivet av Frux:

Jag jobbar professionellt med grafisk design och har absolut inget emot color grading rent principiellt, men i BF3 har de helt enkelt klantat sig. Gör om, gör rätt, så behöver folk inte tvingas till mer eller mindre suspekta färghacks.

Det finns faktiskt än realistisk tanke bakom det.

Prova gå ut i solen med balistiska skyddsbrillor får du se. Jag gör det ett antal gånger i veckan, och kan dra liknelser till den "de-saturering" som sker.

Skrivet av Gandir:

Till FZ och skribeten: Kan inte ni som publikation ta kontakt med en advokat, konsumentverket och kolla om de egentligen har rätt att stänga av sina spelare på detta sättet?

Ni är väll här för era läsare så det kan ju vara trevligt information för oss läsare att få reda på sådant en gång för alla.

Ja, det har de. Deras spel, deras servrar, deras regler. Spelar ingen roll om svenska lagen säger så, då detta öppnar upp för möjligheten att även inkludera andra ändringar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:

Det vissa inte förstår är att genom att ändra färgpaletten så kan det göra det lättare att se fiender, vilket då ger en klar fördel för de som använder modden.

Ja fast det kan man ju åstakomma genom att ändra inställningar för färger på grafikkortet så det är inget fusk eller dyligt. Det är en feature på din dator.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Frux:

Jag jobbar professionellt med grafisk design och har absolut inget emot color grading rent principiellt, men i BF3 har de helt enkelt klantat sig. Gör om, gör rätt, så behöver folk inte tvingas till mer eller mindre suspekta färghacks.

Det finns faktiskt än realistisk tanke bakom det.

Prova gå ut i solen med balistiska skyddsbrillor får du se. Jag gör det ett antal gånger i veckan, och kan dra liknelser till den "de-saturering" som sker.

Hade köpt ditt argument där om spelet hade varit realistiskt vilket det inte är.

Medlem

Inget spel är helt realistiskt, och kommer mest säkerligen aldrig att vara. BF3 kommer närmare än t.ex COD-serien gör iallafall. Och närmare än de flesta andra spel jag kan tänka på. Och säger du ARMA; Tillåt mig skratta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Gandir:

Till FZ och skribeten: Kan inte ni som publikation ta kontakt med en advokat, konsumentverket och kolla om de egentligen har rätt att stänga av sina spelare på detta sättet?

Ni är väll här för era läsare så det kan ju vara trevligt information för oss läsare att få reda på sådant en gång för alla.

Ja, det har de. Deras spel, deras servrar, deras regler. Spelar ingen roll om svenska lagen säger så, då detta öppnar upp för möjligheten att även inkludera andra ändringar.

Ja de har tillverkat spelet det har du rätt i de säljer däremot spelet och då är det svenska konsument lagar som gäller och inte vad företag vill skall gälla. Sedan spelar det vädligt stor roll vad svensk lag säger inget företag som är aktivt i sverige står över svensk lag vad du än tycker.

Så där har du fel när det kommer till det juridiska i det hela.

Medlem
Skrivet av Stag:

Inget spel är helt realistiskt, och kommer mest säkerligen aldrig att vara. BF3 kommer närmare än t.ex COD-serien gör iallafall. Och närmare än de flesta andra spel jag kan tänka på. Och säger du ARMA; Tillåt mig skratta.

Skulle vilja säga att CoD är mer eller mindre lika realistskt som BF3, inte så stora skillander egentilgen. Vapen fungerar helt fel till att börja med i BF3, och det är väldigt få saker som är realistiska i spelet förutom i de flesta fall utseende på vapen och karaktärer.

Medlem

Jag sa inte att DICE står över lagen. Men jag skulle vilja se den lag som säger att man i sverige ska få modifiera spel som man vill.

Självklart finns det ju en gräns just ur anti cheat-syfte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Vilken otroligt dum titel på nyheten, i äkta aftonbladets stil. Detta är klassificerat som ett fusk, inte något visuellt roligare.

Medlem

det är krig, det ska inte vara färgglatt och gulligull.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Stag:

Inget spel är helt realistiskt, och kommer mest säkerligen aldrig att vara. BF3 kommer närmare än t.ex COD-serien gör iallafall. Och närmare än de flesta andra spel jag kan tänka på. Och säger du ARMA; Tillåt mig skratta.

Skulle vilja säga att CoD är mer eller mindre lika realistskt som BF3, inte så stora skillander egentilgen. Vapen fungerar helt fel till att börja med i BF3, och det är väldigt få saker som är realistiska i spelet förutom i de flesta fall utseende på vapen och karaktärer.

Nu får du nog ta och tänka om, och ge dig in på det du vet att du har rätt på istället. De ryska karaktärerna i BF3 ser inte realistiska ut, då de inte bär den utrustning de borde göra.

Du kan heller inte påstå att vapnen i COD är på något sätt realistiska. Det är så mycket felaktigheter och dumheter i COD att det är pinsamt.

Utv: Vad har du för referenser på vapenfunktion?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av gardis84:

Spelar inte B3 men utifrån filmen är ju orginalfärgerna mycket finare och mer passande, vem vill ha pastellfärger i ett spel som detta?

Skrivet av walter_iego:

Jag förstår DICE, ett BFs signum är den dassiga färgskalan, "realismen". I videon förvandlas BF till Just Cause och det ser inte särskilt "hårt" ut, snarare mjukt och fantasylikt.

Färgerna i den "moddade" BF3 delen, såg mer ut som 1942 och BF2... Deras 2 bästa spel (pre-BF3). Säger inte att BF3 är kasst, men det kunde lätt gjorts "snyggare" med liknande modifikation som denna.

Sen ser inte jag "dassiga färger" som BFs signum, när alla tidigare BF spelen varit långt mer färgranna än BF3.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Aldrig förstått varför folk tycker färgskalan är så jobbig...visst, solen är klart irriterande ibland, men på vilket sätt blir ett "blått filter" ett störmoment? Det är spelets grafiska stil, så enkelt är det.

Alla får väl tycka vad de vill men jag tycker då inte man behöver göra om färgskalan

Medlem

Det är väl ett typiskt exempel på hur folk blir grafik- och utseende-fixerade i spel antar jag?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Stag:

Inget spel är helt realistiskt, och kommer mest säkerligen aldrig att vara. BF3 kommer närmare än t.ex COD-serien gör iallafall. Och närmare än de flesta andra spel jag kan tänka på. Och säger du ARMA; Tillåt mig skratta.

Skulle vilja säga att CoD är mer eller mindre lika realistskt som BF3, inte så stora skillander egentilgen. Vapen fungerar helt fel till att börja med i BF3, och det är väldigt få saker som är realistiska i spelet förutom i de flesta fall utseende på vapen och karaktärer.

Nu får du nog ta och tänka om, och ge dig in på det du vet att du har rätt på istället. De ryska karaktärerna i BF3 ser inte realistiska ut, då de inte bär den utrustning de borde göra.

Du kan heller inte påstå att vapnen i COD är på något sätt realistiska. Det är så mycket felaktigheter och dumheter i COD att det är pinsamt.

Utv: Vad har du för referenser på vapenfunktion?

Har inte sagt att de har rätt uniformer med mera bara att karaktärerna ser realistiska ut, de ser ut som människor. COD vapen är utseende mässigt realistiska, vilket de är i BF3 också dock inte perfekta och skulle vilja påstå att COD har bättre realism när det kommer till utseende och ljud på vapen. Däremot är beter sig vapenen väldigt fel i COD, men de fungerar inte som de skall i BF3 heller. Vissa vapen är mera realistiska än andra däremot. Men ta tillex Stinger missiler som skall nå ett antal kilometer och inte bara ett antal meter som i BF3.

Sedan kan man ju kolla på hur pansarvangnar och flygplan med mera fungerar i BF3 vilket är ganska skratt retande. Man kan inte landa stridsflyg på det sättet, eller lyfta på det sättet man kan göra i BF3, man kan heller inte flyga så långsamt som man gör i BF3. Pansarvagnar fastnar i objekt som skulle bli krossade av pansarvangen.

Information om vapen system med mera finns det gott om på Wikipedia.

Medlem

Du är medveten om att BF3 i väldigt stor utsträckning är inspelade ljud?

Självklart handlar mycket om att balancera spelet. T.ex med stinger.

Men jag tror inte att det kräver mycket för att komma fram till att BF3 är mer realistiskt än COD, bara du sätter dig in lite i det. COD har inte ens bullet-drop. Heller ingen respekt för chamber-round eller reload cycle. Att COD skulle ha bättre realism när det kommer till utseende, där har du något skrattretande.

CODs vapen är inte dåliga, men de är verkligen inte realistiska.

Info på en wiki är inte nödvändigtvis faktabaserat du kan använda som bevis eller för att kontra reél erfarenhet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skriv svar