War of the Roses

Medlem

Har spelat WotR ett tag nu, då jag köpte det tidigt. Kan verkligen inte hålla med om det som står i recensionen - det förtjänar enligt mig minst 4/5.

Skrivet av PaperPlane:

Djup inlärningskurva är ett minus nu för tiden? Hur simpla ska spelen vara egentligen...

heh just vad jag loggade in för att skriva när jag såg betyget men kul ändå att se att man inte är ensam iaf.

Spelat sen betan, småkul spel trots allt, rekommenderas och det kan bara bli bättre.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:
Skrivet av PaperPlane:

Djup inlärningskurva är ett minus nu för tiden? Hur simpla ska spelen vara egentligen...

heh just vad jag loggade in för att skriva när jag såg betyget men kul ändå att se att man inte är ensam iaf.

Spelat sen betan, småkul spel trots allt, rekommenderas och det kan bara bli bättre.

Med tanke på att några av spelen i Men of War-serien(Konstigt nog inte första då spelen liknar varandra) fick minus för att det var för mycket micromanagement så är detta inte direkt förvånande.

Men of War: Assault Squad
Mycket micromanagement

Men of War: Vietnam
Lite för mycket micromanagement

Skägg.
10 Chambers

Missförstå mig rätt, det är skillnad mellan djup i gameplay och inlärningskurva. Kanske vore "brant" ett bättre ord. Jag kan nöta saker i timtal, dodgeramp i UT2k4, speedjump i QW eller Trials extreme-banor. Jag tycker inte att Wotr samma typ av respons, svärdsstriderna känns för random. Just nu tjänar många på att masha yxor istället för att faktiskt lära sig att fäktas.


signatur
Medlem

Jag tycker WotR är vansinnigt kul, personligen. Det är inte ett lätt spel, om din motståndare vet vad han gör. Helt underbart


signatur

I drank what?

Medlem

När släpps detta spel i Sverige egentligen? Har beställt från cdon och där står det från och med 2012-10-30 .. vilket det oxå gör på de andra webb-butikerna som har spelet.

Skägg.
10 Chambers

Släpptes igår på Steam iaf.


signatur
Medlem
Skrivet av PaperPlane:

Djup inlärningskurva är ett minus nu för tiden? Hur simpla ska spelen vara egentligen...

Man börjar ju undra när till och med recensenter skriver det...

oavsett så ska det inte vara ett minus. Han kunde ju bara kommenterat det i recensionen. Det är ju en smaksak, det kanske är skitlätt för någon men svårt för någon annan.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

"Djup inlärningskurva" som ett minus? Vad är det för spelrecensenter ni anställer nu för tiden?! Inte undra på att alla spel blir sämre och sämre med tiden, folk som arbetar med spelrecensioner verkar bara bli mer och mer inkompetenta noobs som egentligen aldrig spelar spel...

Redaktör
Skrivet av krad:

"Djup inlärningskurva" som ett minus? Vad är det för spelrecensenter ni anställer nu för tiden?! Inte undra på att alla spel blir sämre och sämre med tiden, folk som arbetar med spelrecensioner verkar bara bli mer och mer inkompetenta noobs som egentligen aldrig spelar spel...

Calle har svarat på detta ovan. Det handlar inte om att spelet är svårt, snarare att det inte förklarar hur saker och ting funkar.


signatur
Medlem

Underbart spel med vissa balanseringskrav på sig. Men helt underbart.

Skägg.
10 Chambers

Cynical Brit sammanfattar det på ett bra sätt:


signatur
Medlem

På tal om feedback; En riktigt jobbig grej är att man inte riktigt vet hur man mår, det här "bloodsplattret" räcker bara så långt som indikation.. Man svingar loss, sen blir man huggen, sen dör man.

Men kul är det!


signatur
Medlem

Jag gillar spelet och att det tar ett tag att lära sig.
Funderar på varför FZ inte har kollat någonting på Chivalry: Midieval Warfare..kommer nog också att bli en intressant titel.

https://www.youtube.com/watch?v=y0kTAW-Un9o

Medlem

Personligen tycker jag det är synd att de inte försöker sätta sig emot Mount & Warband genom att köra större servrar.. Taktiskt total-slakt är aldrig så kul som när man är 250 pers.


signatur
Medlem
Medlem

Den mest kritiserade recensionen?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Recensioner är subjektiva, d.v.s alltid färgade av den recenserande personens egna preferenser.

Ett korrekt sätt att titta på en recension är att tolka informationen du blir erhållen och sedan bilda dig en egen preliminär uppfattning om du väljer att utforska spelet närmre eller inte.

Jag gillar skarpa inlärningskurvor, så då tolkar jag recensionen att detta spel ligger närmre mig själv än personen som recenserade.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Förvisso reagerade jag också på att "djup inlärningskurva" var listat som negativt, men har nog med perspektiv för att kunna förstå hur det skulle kunna upplevas som något negativt.

Ärligt talat tycker jag inte man kan berättiga en onödigt svår inlärningskurva, speciellt inte i form av tid, i dagens läge. Det är inget varken en casual gamer har tid med i och med mindre fritid för spel eller en hardcore gamer då det släpps så pass många bra spel att jag har svårt att lägga speciellt mycket tid på ett enda spel.

Hur det nu är speciellt svårt att lära sig dock, kan jag inte annat än undra över.

Och det här med att låsa upp vapen för att ens ha en grundliggande chans... FAN vad trött jag är på det rent ut sagt.

Men det finns ju redan en miljard noob-spel för alla som inte orkar lära sig nånting. Kan väl knappast vara negativt om ett enda spel vill vara lite mer avancerat eller?

Och det du snackar om med att låsa upp vapen för att ha en chans... Alltså vilket spel pratar du om då? För i alla spel jag spelat har man åtminstone några vapen från början...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Missförstå mig rätt, det är skillnad mellan djup i gameplay och inlärningskurva. Kanske vore "brant" ett bättre ord. Jag kan nöta saker i timtal, dodgeramp i UT2k4, speedjump i QW eller Trials extreme-banor. Jag tycker inte att Wotr samma typ av respons, svärdsstriderna känns för random. Just nu tjänar många på att masha yxor istället för att faktiskt lära sig att fäktas.

Jo dom flesta förstår nog vad du menar nu, although choose your words wisely around here, these people are already living on the edge, they'll chop your head off;) Bra recension btw

Medlem

Detta påminner grymt mycket om Mount & Blade serien. Så skulle någon som spelat båda kunna ge lite info om vad som kanske är bättre i detta spelet? Vad är anledningen till att spela detta över Mount & Blade?

Edit: Menar multiplayer då. Har spelat mycket Mount & Blade men faktiskt inte singelplayer, lol

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av burkmopp:

Förvisso reagerade jag också på att "djup inlärningskurva" var listat som negativt, men har nog med perspektiv för att kunna förstå hur det skulle kunna upplevas som något negativt.

Ärligt talat tycker jag inte man kan berättiga en onödigt svår inlärningskurva, speciellt inte i form av tid, i dagens läge. Det är inget varken en casual gamer har tid med i och med mindre fritid för spel eller en hardcore gamer då det släpps så pass många bra spel att jag har svårt att lägga speciellt mycket tid på ett enda spel.

Hur det nu är speciellt svårt att lära sig dock, kan jag inte annat än undra över.

Och det här med att låsa upp vapen för att ens ha en grundliggande chans... FAN vad trött jag är på det rent ut sagt.

Men det finns ju redan en miljard noob-spel för alla som inte orkar lära sig nånting. Kan väl knappast vara negativt om ett enda spel vill vara lite mer avancerat eller?

Och det du snackar om med att låsa upp vapen för att ha en chans... Alltså vilket spel pratar du om då? För i alla spel jag spelat har man åtminstone några vapen från början...

Har ingenting med att vara en nybörjare eller veteran att göra, även det mest enkelgreppade spelen kan vara näst intill omöjliga att bemästra utan att behöva ta onödigt lång tid att lära sig. Till och med RTS är relativt enkel greppade, men kan ha oändligt djup.

Nu finns det ju såklart folk som vill ha simulator känsla, där man behöver vrida på olika reglage, vrida nycklar, trycka på fem knappar, släppa bromsklossarna och sakta dra upp gasen för att börja rulla framåt, för mig räcker det med att trycka på W.

Senaste spel jag köpte med denna förbannade vapen upplåsning var Battlefield 3, där andra springer runt med kikarsikte, bipod, heavy barle, och säkert något mer jag missat + klass specifika verktyg. Jag? Iron sight på ett sketet vapen, och så visar det sig såklart att fordonshelvetena måste också låsa upp sina vapen t ex plan med bara maskingevär mot andra plan med värmelåsande missiler, det är ju väldigt rättvist!

noob-spel...
pfft

Medlem

Det är bara lite hjälpmedel

Om man ska använda WoR som exempel så handlar det om att lära sig vilka rustningstyper som inte gillar vad. I början kan man komma ganska långt om man bara vet när man ska hugga och när man ska sticka.

Sen kan man alltid utnyttja de stackarna som glömt bort att fälla ner visiret!


signatur
Medlem

är det nån slags cod version av M&B?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Just nu tjänar många på att masha yxor istället för att faktiskt lära sig att fäktas.

tror inte att det var en massa fäktandes på slagfälten på den tiden. Masha med yxor är nog mer likt verkligheten...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Just nu tjänar många på att masha yxor istället för att faktiskt lära sig att fäktas.

tror inte att det var en massa fäktandes på slagfälten på den tiden. Masha med yxor är nog mer likt verkligheten...

Beror väl på vad man menar med fäktas. Men dom gick nog bara ut och vevade. Det vore ju som att ta för givet att soldater idag inte siktar utan bara sprejjar. Har man krig som yrke så lär man nog bli bra på det eller avlida.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av burkmopp:

Förvisso reagerade jag också på att "djup inlärningskurva" var listat som negativt, men har nog med perspektiv för att kunna förstå hur det skulle kunna upplevas som något negativt.

Ärligt talat tycker jag inte man kan berättiga en onödigt svår inlärningskurva, speciellt inte i form av tid, i dagens läge. Det är inget varken en casual gamer har tid med i och med mindre fritid för spel eller en hardcore gamer då det släpps så pass många bra spel att jag har svårt att lägga speciellt mycket tid på ett enda spel.

Hur det nu är speciellt svårt att lära sig dock, kan jag inte annat än undra över.

Och det här med att låsa upp vapen för att ens ha en grundliggande chans... FAN vad trött jag är på det rent ut sagt.

Men det finns ju redan en miljard noob-spel för alla som inte orkar lära sig nånting. Kan väl knappast vara negativt om ett enda spel vill vara lite mer avancerat eller?

Och det du snackar om med att låsa upp vapen för att ha en chans... Alltså vilket spel pratar du om då? För i alla spel jag spelat har man åtminstone några vapen från början...

Har ingenting med att vara en nybörjare eller veteran att göra, även det mest enkelgreppade spelen kan vara näst intill omöjliga att bemästra utan att behöva ta onödigt lång tid att lära sig. Till och med RTS är relativt enkel greppade, men kan ha oändligt djup.

Nu finns det ju såklart folk som vill ha simulator känsla, där man behöver vrida på olika reglage, vrida nycklar, trycka på fem knappar, släppa bromsklossarna och sakta dra upp gasen för att börja rulla framåt, för mig räcker det med att trycka på W.

Senaste spel jag köpte med denna förbannade vapen upplåsning var Battlefield 3, där andra springer runt med kikarsikte, bipod, heavy barle, och säkert något mer jag missat + klass specifika verktyg. Jag? Iron sight på ett sketet vapen, och så visar det sig såklart att fordonshelvetena måste också låsa upp sina vapen t ex plan med bara maskingevär mot andra plan med värmelåsande missiler, det är ju väldigt rättvist!

noob-spel...
pfft

Min poäng, som du antingen valde att inte besvara, eller helt enkelt inte fattade var att det finns ju redan en massa spel som är "simpla" eller "enkla" eller hur jag nu ska uttrycka mig för att du ska kunna fokusera på vad jag vill komma fram till snarare än att sitta och vrida och vända på varje ord. Vad gör det om det kommer ett stackars litet spel som inte är mainstream?

Angående upplåsning av vapen osv så har jag också spelat Battlefield 3 och jag såg aldrig upplåsandet som ett handikapp gentemot andra spelare, eftersom jag bara går igenom det dom en gång gått igenom. Och väldigt sällan hamnade jag i en situation där jag verkligen kände mig chanslös på grund av att jag inte hade de där kikarsiktet eller bipoden. Jag kanske blev tvungen att tänka till lite och använda mig av en annan taktik, eller komma från ett annat håll, men det såg jag inte heller som något negativt. Jag tyckte snarare det var kul med ett spel där inte ALLT hänger på ditt aim och din reaktionsförmåga. Men alla är väl annorlunda...

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Min poäng, som du antingen valde att inte besvara, eller helt enkelt inte fattade var att det finns ju redan en massa spel som är "simpla" eller "enkla" eller hur jag nu ska uttrycka mig för att du ska kunna fokusera på vad jag vill komma fram till snarare än att sitta och vrida och vända på varje ord. Vad gör det om det kommer ett stackars litet spel som inte är mainstream?

Angående upplåsning av vapen osv så har jag också spelat Battlefield 3 och jag såg aldrig upplåsandet som ett handikapp gentemot andra spelare, eftersom jag bara går igenom det dom en gång gått igenom. Och väldigt sällan hamnade jag i en situation där jag verkligen kände mig chanslös på grund av att jag inte hade de där kikarsiktet eller bipoden. Jag kanske blev tvungen att tänka till lite och använda mig av en annan taktik, eller komma från ett annat håll, men det såg jag inte heller som något negativt. Jag tyckte snarare det var kul med ett spel där inte ALLT hänger på ditt aim och din reaktionsförmåga. Men alla är väl annorlunda...

Du gjorde ett motargument på mitt argument, mitt grundläggande argument var att jag inte finner det försvarbart med onödigt hög inlärningskurva utan god anledning, jag har inte vridit på nånting. Svåra kontroller eller dålig feedback i spelet bara för att göra ett spel svårare helt enkelt. Om det nu är fallet med war of the roses vet jag inte, men polaren skaffa det här om dagen och av vad jag förstår så är det just svårt att uppfatta saker som t ex ens vapens räckvidd.
Så säg inte att jag går å vrider på något, jag står fast vid vad jag har sagt. Om du då aldrig argumenterade mot det så ser jag ingen anledning till varför du citerade vad jag tidigare sagt, för jag bryr mig inte ett skit om det finns många eller få onödigt krångliga spel, det kommer aldrig vara en merit i mina ögon.

Men uppenbarligen skiljer våra uppfattningar så jag ser ingen mening med att fortsätta diskussionen.
Ang. BF3, så kul för dig. Chanslös kände jag mig aldrig, förutom möjligtvis i luften, men tycker fortfarande att det är helt onödigt och mest irriterande. Nu sa jag förvisso grundläggande chans så får väll ta flygerfarenheten som specifikt exempel. Har även kört cRPG efter mycket tjat från vännen min, där får man börja med en lie och ett par stenar mot bepansrade riddare på häst, men detta är ju en mod. MMO's är väll det mest klassiska exemplet. Oavsett tycker jag inte det har något att göra it ett multiplayer pvp spel, om det inte sker under spelets gång då alla i sådant fall har samma start chans.
Men det är just vad jag tycker, och tycker du annorlunda så är det ju bara bra för dig, då det är dit spel går åt numera!

Jag var ju personligen sugen på ett bra "riddare fps", så jag vart besviken när jag fick lärdom om dessa saker, varför jag kommentera i denna tråd. Om nu målgruppen är folk som gillar avancerade/krångliga kontroller eller vad det nu än är som är listat som problem här så räcker ju det med det, och jag får helt enkelt leta vidare, kanske chivalry kan vara något för mig.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Just nu tjänar många på att masha yxor istället för att faktiskt lära sig att fäktas.

tror inte att det var en massa fäktandes på slagfälten på den tiden. Masha med yxor är nog mer likt verkligheten...

Beror väl på vad man menar med fäktas. Men dom gick nog bara ut och vevade. Det vore ju som att ta för givet att soldater idag inte siktar utan bara sprejjar. Har man krig som yrke så lär man nog bli bra på det eller avlida.

visst, det beror väl på vilken tid man pratar om och vilken typ av trupper. vanliga bönder vevade nog mest. Men veteraner bör väl ha varit lite bättre...men fäktas gjorde man nog inte ändå. Känns som att de stred mer effektivt. Blocka med sköld, hugg med yxa, stick med spjut/svärd osv. inget massa parerande i en kvart.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Morganrone93:
Skrivet av Bensinspade:
Skrivet av Morganrone93:
Skrivet av zauii89:

Säger bara en sak.

Chivalry medieval warfare kommer smiska detta, jag äger båda två och jag tror jag kört War of the Roses 5 ggr kanske en knapp timme totalt, chivalry redan 20+ timmar i betan.

Fan vad bra det är och jag kan rekommendera det alla som drömt om att "be in the battle" någon gång.

https://www.youtube.com/watch?v=uIieSwo6jDQ

Jag har varit brutalt sugen på det där ett bra tag nu, kommer det ut på steam måntro?

Edit: Kollade nyss på deras hemsida och där stod steam loggan med så antar det =D

http://www.chivalrythegame.com/

Inte för att det skulle göra mig mindre sugen om det inte fanns.. Bara att det är bekvämt att få hem det direkt.

Manipulering av citat

Nej men vad skönt, väldigt bekvämt med Steam, har försökt ge Origin en chans, men det känns "plastigt".. Kanske för att man känner sig "hemma" i Steam..

Jupp det kommer via steam.
Kör betan via steam just nu.

123
Skriv svar