Förvirrad konstnär

Medlem
Förvirrad konstnär

Den där Vilks. Man blir aldrig klok på honom, och efter gårdagens dokumentär på SVT är man ännu mindre klok. Vad är hans konstverk? Vad har han för personliga åsikter, vad är hans agenda? Han talar i tungor och lägger krokben på sig själv, är både för och emot allting. I dokumentären får vi följa honom när han ska tala på SION konferansen som ägde rum den 11:e September på årsdagen av terroristattacken på World Trade Center. Janne Josefsson och hans team följer med, ställer frågor och försöker förstå vad han är ute efter.

I min bok så är nordskåningen en tämligen förvirrad själ, som slits mellan kändisskap, trasiga ambitioner och sina egna åsikter (om han ens själv vet vad han tycker). Själva konferansen, eller rättare sagt dess talare är inte nådiga i sin kritik mot Islam och dess anhängare. Enligt dem är vi mitt uppe i kalla krigets efterträdare, det religiösa kriget och alla som är emot Islam är soldater av friheten, samtidigt som att de är för religionsfrihet. Knepigt det där.

La dokumentär:

Uppdrag Granskning - Lasse Vilkis

#blogg

Medlem
Förvirrad konstnär

Skillnad att vara för fri religion och att vara för att andra religioner påverkar ens eget liv. Jag är för alla form av religion hur hemsk den än är så länge man inte påverkar andra människor eller tar den utanför sitt hem.

Medlem

I teorin är det fint, i praktiken blir det svårare.

Bra dokumentärtips! Skall ses senare i afton.

Medlem

Jo där kan man snacka om att flyta fritt i tillvaron inga bestämda åsikter om något. Ganska underlig typ.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Vem fan bryr sig om vad Vilks gör ? Låt han göra vad han vill så länge det inte skadar någon.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem
Skrivet av Headcutter:

Vem fan bryr sig om vad Vilks gör ? Låt han göra vad han vill så länge det inte skadar någon.

Tydligen, så är hela mellanöstern ytterst intresserad av vad karln hittar på.

Medlem

Lite överdrivet kanske, men en hel del.

Han skulle aldrig ha begett sig in på området religion, för nu har han upptäckt sina gränser, men istället för att dra sig tillbaka, göra han tvärtom, och det enda som lyser genom är han förvirring.

Han mår nog inte så bra själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Så sjukt liksom när man målar av jesus är det ingen som bryr sig men när man målar av mohammed så lever man under dödshot. Är det sant förresten att killen som gjorde Innocence of Muslims åkte fast? För vad isåfall? Hets mot folkgrupp?

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Så sjukt liksom när man målar av jesus är det ingen som bryr sig men när man målar av mohammed så lever man under dödshot. Är det sant förresten att killen som gjorde Innocence of Muslims åkte fast? För vad isåfall? Hets mot folkgrupp?

Andra brott har jag för mig.. glömt bort vad dock..

Medlem

Jag träffade Lars Vilks på en föreläsning för något år sedan, och just grejen med Nimis och hans lilla stenprojekt bredvid Nimis, så handlar hans konstnärskap just där uteslutande om att hitta kryphål i rättsystemet, vilket är väldigt intressant utgångspunkt.

Har dock inte koll på vad killen gör nu dock, antar att han försöker att tänja på gränserna om yttrandefrihet.

Medlem

Hej Simon, tack för kommentaren!

Ja, det är väl det som är tanken misstänker jag. Vi får se hur det går för honom.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Han skulle aldrig ha begett sig in på området religion, för nu har han upptäckt sina gränser, men istället för att dra sig tillbaka, göra han tvärtom, och det enda som lyser genom är han förvirring.

Han mår nog inte så bra själv.

Upptäckt gränser ? Tror att det finns mycket att göra konst inom islam eftersom ingen har gjort det förut. Någon ska vara den första även om Vilks kanske inte är så bra enligt mig själv.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem
Skrivet av Headcutter:
Skrivet av walter_iego:

Han skulle aldrig ha begett sig in på området religion, för nu har han upptäckt sina gränser, men istället för att dra sig tillbaka, göra han tvärtom, och det enda som lyser genom är han förvirring.

Han mår nog inte så bra själv.

Upptäckt gränser ? Tror att det finns mycket att göra konst inom islam eftersom ingen har gjort det förut. Någon ska vara den första även om Vilks kanske inte är så bra enligt mig själv.

Konst inom islam? Utveckla.

Den muslimska kulturen är fullsmäckad med dekorativ konst för att inte säga högt utvecklad arkitektonisk stil. Att man inte får avbilda människor är en sak, det finns inom vissa kristna fundamentalistiska kretsar med, men konsten är nog det som de allra minst behöver jobba på. Jag förstår hur du menar, men konst är så mycket mer än avbildandet av mänskliga gestalter.

Lasse använder konsten som utgångspunkt i sin kritik, men halvägs - nästan som fluxus, försvinner de konstnärliga aspekterna och allt handlar om en sorts kritik mot mänskliga värderingar; dvs. att den ene har företräde framför den andre.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Headcutter:
Skrivet av walter_iego:

Han skulle aldrig ha begett sig in på området religion, för nu har han upptäckt sina gränser, men istället för att dra sig tillbaka, göra han tvärtom, och det enda som lyser genom är han förvirring.

Han mår nog inte så bra själv.

Upptäckt gränser ? Tror att det finns mycket att göra konst inom islam eftersom ingen har gjort det förut. Någon ska vara den första även om Vilks kanske inte är så bra enligt mig själv.

Konst inom islam? Utveckla.

Jag erkänner att jag bör ha svarat med en mera precision Så jag copy pastar ifrån NE om det jag ville få fram." En religiöst grundad motvilja mot avbildningar av levande väsen inriktade tidigt den konstnärliga verksamheten mot konsthantverket, den arabiska kalligrafin och en bildkonst enbart i mindre format, t.ex. illustrationer i vetenskapliga och poetiska verk".
Det må finnas religiösa motbud men det menas ju inte att man inte ska få göra konst över islam för det. Satirer är något som alltid kommer att finnas och varför skulle vissa folkgrupper/kulturer få en immunitet mot sådant?
Bara för att man tycker om viss konst så behöver man inte alltid stå för skaparens budskap.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem

Det är intressant det här med Vilks. Han provocerar en religion och blir hatad av alla.
Men när en annan konstnär gjorde det samma för att provocera kristna i Sverige blev hon hyllad. (Ecco Homo).
Tycker båda är usla konstnärer, men det luktar lite hyckleri från många "kultur-människor".
My two cents.

Skrivet av Fargo:

Det är intressant det här med Vilks. Han provocerar en religion och blir hatad av alla.
Men när en annan konstnär gjorde det samma för att provocera kristna i Sverige blev hon hyllad. (Ecco Homo).
Tycker båda är usla konstnärer, men det luktar lite hyckleri från många "kultur-människor".
My two cents.

De enda som hyllade henne var väl feministerna och HBTQ-sidan?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag antar det var därför man lät tillställningen få ta plats i riksdagen gällande ecco homo?
Som sagt, jag ser att bemötandet gör en skillnad beroende på vad man väljer att provocera.

1
Skriv svar