Nät-bandbredd på laptop

Medlem
Nät-bandbredd på laptop

Hejsan!
Har en nyinköpt laptop som inte når full bandbredd när man kör via ethernet.
Nätverkskortet skall dock ligga på 100, men efter diverse tester så visar det sig att det inte ens kommer upp i 4mbit/s.
Kör jag dock samma tester via trådlöst så får jag full hastighet.

Trodde från början det var en flaskhals någonstans, men eftersom den ger fullt via wi-fi så har jag blivit helt vilsen.

Någon som har några tips?

Medlem

Dålig/trasig/oskärmad kabel? Cat 5/6 och inte cat 3 osv? Installerat senaste drivarna för kortet?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Dålig/trasig/oskärmad kabel? Cat 5/6 och inte cat 3 osv? Installerat senaste drivarna för kortet?

Har provat 3 olika kablar (i 3 olika hushåll). Samma resultat. Senaste drivrutinerna skall vara installerade. Har sökt runt efter folk med liknande problem, men jag antar att gemene man inte lägger märke till det här.
För övrigt denna datorn: Asus A55A-SX069V

Medlem

Har övriga datorer i hushållet samma problem?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Har övriga datorer i hushållet samma problem?

Nix.
Datorn skall användas där det inte finns trådlös förbindelse. Finns det något billigt alternativ till att göra ett fiberuttag trådlöst utan att behöva köpa en hel router?

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av 73mpl4R:

Har övriga datorer i hushållet samma problem?

Nix.
Datorn skall användas där det inte finns trådlös förbindelse. Finns det något billigt alternativ till att göra ett fiberuttag trådlöst utan att behöva köpa en hel router?

Njae. Du behöver en router för att kunna dela ut IP-adresser, men om du redan har en sådan, så räcker det med en accesspunkt.

Testpilot
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av Zymac:

Dålig/trasig/oskärmad kabel? Cat 5/6 och inte cat 3 osv? Installerat senaste drivarna för kortet?

Har provat 3 olika kablar (i 3 olika hushåll). Samma resultat. Senaste drivrutinerna skall vara installerade. Har sökt runt efter folk med liknande problem, men jag antar att gemene man inte lägger märke till det här.
För övrigt denna datorn: Asus A55A-SX069V

Finns en del inställningar man kan pilla på , först testa att ställa om Checksum offload/Task offload - Hade krashproblem på ett internt kort på en maskin jag hade och genom att stänga av Task offload fixade det sig.
Sen kan man också hårt ställa hastigheten till 100Mbit full duplex , en del kort har problem med att känna av hastigheten.

Medlem

Kanske skulle meddelat att det löste sig.
Det VAR drivrutinerna. Men dom vägrade installera sig automatiskt tydligen, så var tvungen att lägga in dom manuellt. Jäkligt skumt, men det funkar nu. Tack för alla svar.

1
Skriv svar