David Jaffe: "Så skulle jag nystarta Resident Evil"

Robot
David Jaffe: "Så skulle jag nystarta Resident Evil"

"Kapa utvecklingsbudgeten! Ge ett litet team kreativ frihet för att skapa ett litet spel som förnyar genren." David Jaffe har det klart för sig hur han skulle förnya Resident Evil.

#resident-evil-6, #capcom


Medlem
David Jaffe: "Så skulle jag nystarta Resident Evil"

Det behöver läggas ner, inte startas om. Det har gjorts för många spel i serien.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det behöver läggas ner, inte startas om. Det har gjorts för många spel i serien.

Korrigering: Det har gjorts för många dåliga spel i namnet av "Resident Evil". Zero och 1ans remake är fortfarande väldigt bra


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det behöver läggas ner, inte startas om. Det har gjorts för många spel i serien.

Det sa jag om Tomb Raider för fyra år sedan.


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

De flesta spel som kommer ut nu för tiden skulle behöva gå i den riktningen (hans första tips). Mindre teams, mindre krav etc. Ge teamet fria tyglar och håll alla som bryr sig om att de drar in pengar så långt borta från dem som möjligt. Se bara på hur det gått för Funcom som har satsar på tok för högt med både AoC samt TSW och helt missat. Dagens indie spel är ofantligt mycket mer nytänkande och i många fall mycket bättre spel än det som kommer från större bolag. Ta bara uppenbara exempel som Minecraft, FTL, Amnesia och Braid.

Medlem

Jag saknar när man faktiskt blev rädd när man spelade ett RE-spel

Medlem

Om jag vill känna skräck spelar jag Amnesia eller Penumbra.
Om jag vill kämpa mot zombier spelar jag L4D.
Om jag vill kämpa mot usla kontroller spelar jag Resident Evil.

Medlem

Ettan och tvåan var riktigt bra, resten kan man gott klara sig utan.

Medlem
Skrivet av luftman:

Jag saknar när man faktiskt blev rädd när man spelade ett RE-spel

Ojoj, det var länge sen... Resident Evil 2... Bra spel.

Medlem

Problemet är att det inte är Resident Evil längre.

Det är Mash, hack & slash the Evil.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Posta snabbsvar: Fyll i ditt meddelande här och klicka på knappen "Posta snabbsvar".

För att komma till det vanliga svarsformuläret, klicka istället på knappen "Nytt inlägg" nedan.

OBS: När du svarar hamnar ditt inlägg alltid sist i tråden.

Skrivet av ohem:
Skrivet av Paddington:

Det behöver läggas ner, inte startas om. Det har gjorts för många spel i serien.

Korrigering: Det har gjorts för många dåliga spel i namnet av "Resident Evil". Zero och 1ans remake är fortfarande väldigt bra

Du tycker ju 6an är ok. Vilka menar du att du tycker är dåliga?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

De sista Resident Evil spelen som verkligen var Resident Evil för mig är GameCube's remake av ettan samt Zero.

4 an var okej, men efter det total katastrof!
Reboot krävs!

Efter RE5 har gnistan släckts, men, kanske kan dålig försäljning bli en nystart?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av izayoi:
Skrivet av luftman:

Jag saknar när man faktiskt blev rädd när man spelade ett RE-spel

Ojoj, det var länge sen... Resident Evil 2... Bra spel.

Har som aldrig spelat 1:an, 2:an eller 3:an, men att sitta mörka kvällar hos polare och kolla på när dom spelade... det var tider det

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Om jag vill känna skräck spelar jag Amnesia eller Penumbra.
Om jag vill kämpa mot zombier spelar jag L4D.
Om jag vill kämpa mot usla kontroller spelar jag Resident Evil.

cool kommentar! badass!

Medlem

Leons kampanj har väldigt mycket RE känsla.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Enklaste sättet som finns, remake Resident Evil 2 = Profit.

Eller gör Resident Evil, i open world skala.


signatur

Nämen!

Inaktiv

Hans kommentar påminner mig om Jim Sterlings video-rant om skräckspel - påkostade produktioner är sällan läskiga. Det stämmer rätt bra då produktioner med hög budget hellre satsar på action än skräck så... 1-0 till Jaffe.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

De sista Resident Evil spelen som verkligen var Resident Evil för mig är GameCube's remake av ettan samt Zero.

4 an var okej, men efter det total katastrof!
Reboot krävs!

Word.

Re 0,1,2,3 & 1ans remake är alla guld värda.
Saknar skräcken, de statiska kameravinklarna, ovissheten , de otroligt knepiga pusslen m.m
Håller med dig precis att 4an iaf var ett "OK" försök att förnya genren , men både 5an och 6an är total katastrof.

ELF
Medlem

Varje ny artikel om Resident Evil skapar bara mer och mer smärta. Mitt hjärta står snart inte ut längre. Jag måste ha en ny dos av RE snart.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Efter RE5 har gnistan släckts, men, kanske kan dålig försäljning bli en nystart?

Säger dom inte att RE6 säljer som smör trots dåliga recensioner?

Medlem
Skrivet av Roudolf:
Skrivet av walter_iego:

Efter RE5 har gnistan släckts, men, kanske kan dålig försäljning bli en nystart?

Säger dom inte att RE6 säljer som smör trots dåliga recensioner?

Bara för att något säljer innebär inte att det är bra. :\ Finns många spel på marknaden som visar just det här.

Resident Evil är inte DÅLIGT förstås, det är bara...inte lika bra som det brukade vara. Kanske är en smaksak, men ungefär som med Final Fantasy för min del. Det var bra förr, och nu går det bara allt mer neråt för var titel som släpps.

Medlem

Eller så gör man det enkelt för sig, lägg ned skiten och skapa något nytt . . .

RE gick i graven efter 4an, sen bar det utför, 5an var crap, och 6an är ännu värre.

Inget slår 1an eller 2an, det kunde stannat vid dessa. Filmerna är så dåååliga att de inte ens förtjänar eftertexter, 1an går an men resten, fan sämre än Uwe bolls hjärnspöken.

Nej begrav RE, Capcom kommer aldrig att kunna rädda denna serien. Iofs helt rätt åt dem. man lagar inte eller försöka förbättra något som fungerar eller inte är trasigt!

Om 5an fick 60%, så förtjänar 6an iaf inte mer än 40%, ingen utmaning, pussel / problem som en 5åring löser på direkten, bara evinnerligt knapptryckande och dragande i spakarna . . . Mer eller mindre en railshooter, och folk skulle FÅ betalt för att spela det.

R.I.P RE1-2 you will be with me always!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Om jag inte minns rätt så sålde RE6 bra och för capcom är det allt som är relevant.

jag tycker att 6an har fått för hård kritik. jag har spelat mer än 20 timmar på spelet och jag tycker att det är rätt roligt.. visst finns det saker man retar sig på, men det är inte värt 3/10 som en del har gett det. jag skulle nog sätta betyget 7+/10 minst..

Medlem

Resident Evil 6 ÄR ett bra spel. På sätt och vis har Capcom redan gjort det som David Jaffe pratar om. Vill ni ha skräck i Resident Evil, spela Resident Evil: Revelations. Det påminner mycket om de gamla, förutom när spelet gör flashbacks till action-scener.

Medlem

Btw, det känns väldigt bra att folk tar en kommentar från en person som inte ens har spelat spelet seriöst.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Resident Evil 6 ÄR ett bra spel. På sätt och vis har Capcom redan gjort det som David Jaffe pratar om. Vill ni ha skräck i Resident Evil, spela Resident Evil: Revelations. Det påminner mycket om de gamla, förutom när spelet gör flashbacks till action-scener.

Bra spel? handlar inte om skräck eller inte utan handlar om att slakta en hel spelserie och göra en dålig gears of war kopia. Tro fan folk skulle bli sura om halo förvandlades till en 3:e persons platformare

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av DarkZide8:

Resident Evil 6 ÄR ett bra spel. På sätt och vis har Capcom redan gjort det som David Jaffe pratar om. Vill ni ha skräck i Resident Evil, spela Resident Evil: Revelations. Det påminner mycket om de gamla, förutom när spelet gör flashbacks till action-scener.

Bra spel? handlar inte om skräck eller inte utan handlar om att slakta en hel spelserie och göra en dålig gears of war kopia. Tro fan folk skulle bli sura om halo förvandlades till en 3:e persons platformare

Har du ens spelat det? Det är ingen dålig Gears of War-klon, det är ett action-spel med sin egen identitet och en hel del utrymme för finlir. Jag har suttit och sträckspelat det flera dagar nu och jag har haft riktigt kul med det och jag kommer definitivt spela vidare det en hel del.

Också, Resident Evil 4 kom ut 2004-2005, spelserien har handlat om action nu i åtta år, er kritik är väldigt sen.

1
Skriv svar