Minns ni hotet om "svininfluensan"?

Inaktiv
Minns ni hotet om "svininfluensan"?

Tog ni någonsin sprutan för svininfluensan?
För det gjorde nämnligen inte Smittskyddsinstitutets Annika Linde!

http://runelanestrand.wordpress.com/2012/02/25/annika-linde-t...

Bilden kommer ifrån Aftonbladet, (dock är bildwebadressen) alltomvitamind.files.wordpress.com

edit: stavning


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Det enda rätta att göra i det läget var att ta sprutan om man inte hade hälsoskäl som tvingade en att avstå, oavsett om man var säker på att inte bli smittad eller svårt sjuk själv. Du tog inte sprutan bara för att skydda dig själv utan för att bygga upp "herd immunity" för att skydda de som inte kan ta sprutan, t.ex, gamla, spädbarn, sjuka osv.

Kommer man upp i runt 85% vaccinerade mot en sjukdom så blir det eller mindre omöjligt för sjukdomen att sprida sig vidare, och då skyddar vi de som inte har kunnat bli vaccinerade.

Folk som avstår från vaccinationer pga diverse konstiga skäl (Kvicksilver! autism! storebror lurar dig!) borde ta och läsa på ordentligt vad som är sant och falskt. I USA börjar de få stora problem pga att folk vägrar vaccinera sina barn, och när för många gör det så försvinner herd immunity och sen har vi epidemier av sjukdomar som var i stort sett utrotade igen.

Förstår mig fan inte på folk som kan med attt vägra ta en gratis vaccination som kan rädda livet på andra bara för att de läst nåt humbug om vaccinationer och/eller är för jävla lata. Men egoismen är tyvärr för stor idag, tänk på dig själv och skit i andra.

Så den kärringen på bilden borde sparkas för det är folk som hon som är problemet, de får bara många andra att följa hennes idiotiska exempel.

Inaktiv

DrAbraham:

Läs dessa kontroversiella rader som min länk innehöll
För något år sedan var Annika Linde intervjuad i svt och talade sig som vanligt varm för vaccinering mot influensa och hur viktigt det är att använda handsprit. Nu föll det sig så olyckligt att intervjuaren besökte toaletten i chefskorridoren på Smittskyddsinstitutet. Men där fanns ingen handsprit uppsatt. En lätt rodnande Annika Linde fick tillstå att man inte faktiskt inte brukade använda handsprit.

Nu undrar jag hur Annika Linde föreställer sig hur allmänheten reagerar på hennes dubbla budskap. Enligt mitt förmenande undergräver hon på det grövsta förtroendet inte bara för Smittskyddsinstitutet utan även andra myndigheters medicinska rådgivning. Hennes förtroende hos svenska folket är redan lågt då hon hämninglöst överdrev pandemihotet i samband med först fågelinfluensan och sedan också svininfluensan. Samtidigt som hon drev en alldeles obefogad hård kampanj för massvaccinering som har visat sig ge stora följdsjukdomar. Varav de drabbade narkolepsibarnen är det mest allvarliga.

Dvs. Det var hon som drev kampanjen för handsprit och massvaccinering i Sverige, men på hennes egna arbetsplats dvs. Smittskyddsinstitutet, fanns det dock ingen handsprit! Sen som grädde på moset så tog hon inte heller sprutan, som hon pratade så varmt om att alla vi andra skulle ta!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Vad anser du om alla de barn som fick bestående problem av sprutan?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag förstod aldrig vad som var så farligt med svininfluensan, den var/är väl inget värre än en vanlig influensa ? Efteråt känns det bara som om det var en massa härj för precis ingenting. Först är domedagen nära med skriverier i alla tidningar (inte bara Aftonbladet) och inte långt efteråt blev det precis knäpptyst, inte ett ljud. Inte något "faran är över" eller "nu är det värsta över" eller något i den stilen. Bara tyst. Nu har de kanske ropat varg en gång för mycket tycker jag så nästa gång vet jag inte.

Så tycker jag det är lite skillnad på att ta en sputa mot något sådant här än mot de riktigt farliga sjukdomarna. Hur som är det lite märkligt att hon inte tog det (kanske rädd för sömnsjukan några fick ?) men det kanske finns något bra skäl.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Japp, minns det väldigt tydligt och all panik det resulterade i eftersom jag blev inlagt på isolering under min militärtjänst då de trodde jag blivit smittad... Personer i stora dräkter med andningsskydd kom med min mat, besöktsförbud av mina gruppkamrater samt mina kläder vet jag inte vad dom gjorde med men jag fick inte ha kvar dom och hela den kasernen blev avspärrad. Så det var jag ensam i ett hus med plats för runt 400 personer

Fun times ;P

Edit: Var ej smittad av svininfluensa men fick sprutan sen av FM.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Japp, minns det väldigt tydligt och all panik det resulterade i eftersom jag blev inlagt på isolering under min militärtjänst då de trodde jag blivit smittad... Personer i stora dräkter med andningsskydd kom med min mat, besöktsförbud av mina gruppkamrater samt mina kläder vet jag inte vad dom gjorde med men jag fick inte ha kvar dom och hela den kasernen blev avspärrad. Så det var jag ensam i ett hus med plats för runt 400 personer

Fun times ;P

Edit: Var ej smittad av svininfluensa men fick sprutan sen av FM.

Använd kondom nästa gång


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Kleptomaniac:

Japp, minns det väldigt tydligt och all panik det resulterade i eftersom jag blev inlagt på isolering under min militärtjänst då de trodde jag blivit smittad... Personer i stora dräkter med andningsskydd kom med min mat, besöktsförbud av mina gruppkamrater samt mina kläder vet jag inte vad dom gjorde med men jag fick inte ha kvar dom och hela den kasernen blev avspärrad. Så det var jag ensam i ett hus med plats för runt 400 personer

Fun times ;P

Edit: Var ej smittad av svininfluensa men fick sprutan sen av FM.

Använd kondom nästa gång

...what?


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Kleptomaniac:

Japp, minns det väldigt tydligt och all panik det resulterade i eftersom jag blev inlagt på isolering under min militärtjänst då de trodde jag blivit smittad... Personer i stora dräkter med andningsskydd kom med min mat, besöktsförbud av mina gruppkamrater samt mina kläder vet jag inte vad dom gjorde med men jag fick inte ha kvar dom och hela den kasernen blev avspärrad. Så det var jag ensam i ett hus med plats för runt 400 personer

Fun times ;P

Edit: Var ej smittad av svininfluensa men fick sprutan sen av FM.

Använd kondom nästa gång

...what?

Du hade ju uppenbarligen något annat istället


signatur

Burn in the light.

Medlem

Det har ju varit mycket diskussion hurruvida detta ens var svininfluensa.. Enligt det jag läst (Och min egen personliga tolkning), så var det inte det, och hotet överdrevs fruktansvärt.

Jag tog sprutan men fick som tur var inga men. Kändes däremot som att få en skruvmejsel inslagen i armen i flera dagar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Kleptomaniac:

Japp, minns det väldigt tydligt och all panik det resulterade i eftersom jag blev inlagt på isolering under min militärtjänst då de trodde jag blivit smittad... Personer i stora dräkter med andningsskydd kom med min mat, besöktsförbud av mina gruppkamrater samt mina kläder vet jag inte vad dom gjorde med men jag fick inte ha kvar dom och hela den kasernen blev avspärrad. Så det var jag ensam i ett hus med plats för runt 400 personer

Fun times ;P

Edit: Var ej smittad av svininfluensa men fick sprutan sen av FM.

Använd kondom nästa gång

...what?

Du hade ju uppenbarligen något annat istället

Det är sent så är lite seg men jag hoppas verkligen du trollar med mig nu för jag fattar verkligen inte vart du vill komma^^ Varför det blev sådant ståhej om det var för att min bror hade varit på Cypern (som då var ett högriskland för svininfluensan) och smittade mig när jag var hemma på permission. Det som jag hade var en vanlig influensa, om än en extremt kraftig sådan, men de tester dom gjorde gav utslag på just svininfluensan. Och det är ju lite skillnad på symptomen för svininfluensa vs könssjukdomar exempelvis...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag tog den! Och jag hade en jävla tur att jag inte började bli bättre på att gå baklänges än framlänges!
http://www.youtube.com/watch?v=URHhyP4lmQ4

KoP
Medlem

Det var ju tur att man inte gick på smittskyddsinstitutets/medias skrämselpropagande (never does). Vem vet vad som hade kunnat hända om man hade pumpat in skiten i sig?

För övrigt så är det fler människor som kolar i den vanliga återkommande influensan varje år.

Medlem
Skrivet av Jerome:

Jag tog den! Och jag hade en jävla tur att jag inte började bli bättre på att gå baklänges än framlänges!
http://www.youtube.com/watch?v=URHhyP4lmQ4

Jag vill minnas att det där var en Hoax...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Som sagt fick inte folk mera men av sprutan än av influensan?!
Tur man inte tog nåt panik framkallat skit som inte hunnits testas ordentligt.

Som sagt: x antal stycken dog i svininfluensan. Det dom inte sa var att xx antal st dog i den vanliga influensan som går varje år.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

För mig att jag blev krank som bara den dagen efter :S


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

phi
Medlem

Nej, jag tog aldrig eftersom att jag synade all vaccinationshysteri som då spred sig över hela sverige och jag är otroligt glad att jag har förmågan att tänka själv istället för att bara gå på allt som media pumpar in i skallen på gemene man.

Jag har en nära vän som tog sprutan som idag lider av en något mildare form av narkolepsi och där har man kunnat konstatera att det var till följd av vaccinet. Hon var en av de personerna i min vänskapskrets som i princip dumförklarade mig för att inte ta sprutan men idag är det synd om henne.
Hon har blivit uppsagd från sitt tidigare jobb, hon måste ha schemalagda sovtimmar under dagarna och hon går på ritalin (sånt man vanligtvis ger folk med adhd) för hålla sig vaken under timmarna som hon måste vara vaken. Men utöver det så mår hon bra men att ha ett socialt liv är svårt för henne.

Medlem

Föll inte för hysterin och dessutom var de ju inte hundra på alla biverkningar. Tycker synd om alla de barn som idag fått besvär p.g.a. sprutan.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag tog en och överlevde! Märkte av att man blev periodsvis jättetrött kort tid efter vaccinet men det har försvunnit för länge sen...

Medlem

chefen kom och frågade om jag kunde tänka mig att ta den så jag sa ja. man säger väl aldrig nej till en gratis spruta med okänt innehåll och okända biverkningar...

Jag tror det var mer eller mindre obligatoriskt i finska skolor. Hela skolan vaccinerades och jag fick 39 graders feber samma kväll. I en paralellklass med ca 15 elever var det endast 2 som kom till skolan dagen efter vaccineringen.

Medlem

Märkligt, i min stad verkar det inte alls ha varit populärt att ta sprutan, endast en som jag känner tog den. Resten avstod.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Ja jösses vilket liv det var. Ville inte ta den själv för allt kändes så överdrivet och jag är alltid en skeptiker. Men jag fick masa mig iväg och ta den förr syrrans skull då hennes immunförsvar inte är var det borde. Visste att paniken var överdriven.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Jag tog den pga astman och var markerad som riskgrupp, av att ha haft 2 astma-anfall i mitt liv (so far) så tar jag hellre sprutan än att riskera få ytterliggare ett anfall. Jag är själv lite av en skeptiker men inte ignorant, om det var så pass allvarlig att det kunde bli global(?) spridning samt öka risken för smittning av andra så mår jag åtminstone bättre av att ha tagit den.

Men under "biverkningsperioden" så fick jag aldrig några biverkningar, bara ömhet och hårdnad som huden får efter nålstick. Och då har jag ändå (relativt) besvärlig allergi (tar Cetirizin och Kortison), astma (sedan jag var 2 månader gammal) och har en kondition som motsvarar en överviktig amerikan.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag tyckte alltihop var väldigt överdrivet och jag har inga hälsoproblem som skulle göra mig riktigt sjuk om jag fick svininfluensan (eller någon annan influensa för den delen) så jag skippade det.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Jag tyckte alltihop var väldigt överdrivet och jag har inga hälsoproblem som skulle göra mig riktigt sjuk om jag fick svininfluensan (eller någon annan influensa för den delen) så jag skippade det.

Det handlar ju inte om att just du skulle bli sjuk utan svagare individer i din närhet skulle kunna smittas via dig om du bar på smittan, därför massvaccinerar man..

Medlem

Yes och blev tvingad till en spruta av min paranoida sambo. Resultaten var, båda fick feber av biverkningarna.

Medlem

Har inte tagit någon, tycker att vaccinet gör mer skada än själva influensan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tog en, fick inga allvarliga bi-effekter. Armen hettade upp och kändes lite som om den svullnat. Men det gick över efter ett tag.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Tog ni någonsin sprutan för svininfluensan?
För det gjorde nämnligen inte Smittskyddsinstitutets Annika Linde!

http://runelanestrand.wordpress.com/2012/02/25/annika-linde-t...

http://alltomvitamind.files.wordpress.com/2012/02/annika-lind...

Bilden kommer ifrån Aftonbladet, (dock är bildwebadressen) alltomvitamind.files.wordpress.com

edit: stavning

Det hade ju inte vart någon förlust om hon trillat av pinn heller

12
Skriv svar