Xcom: Enemy Unknown

Robot
Xcom: Enemy Unknown

Förnya utan att fördumma och vårda utan att sno rakt av. Firaxis har spelat Xcom sen det hette UFO, och därför vet de exakt hur nytolkningen ska vara.

#ufo-enemy-unknown, #firaxis, #sid-meiers-civilization-revolution, #2k-games, #2k-marin, #xcom


Medlem
Xcom: Enemy Unknown

Som man längtar... minns än idag första gången man spelade UFO:

Medlem

Enda som jag själv är lite skeptisk över är det här med icke slumpmässiga kartor. Det sköna med orginalet var att om man var duktig kunde man spela vidare för evigt om man ville. Detta verkar vara borta nu tyvärr. Får hoppas de släpper en expansion med mer möjligheter för längre spel.

Men annars ser allt asbra ut! Väntan är nästan outhärdlig.

Medlem

Har soldaterna fortfarande färdigheter som förbättras med erfarenhet? Kan inte minnas att jag sett något sådant. Men det var ju en av de saker som var bäst med originalet.

Medlem

Ska bli riktigt roligt - ser fram emot att prova MP också.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tror verkligen dom lyckats med detta, har tittat på det mesta som släpts kring spelet och en hel del från deras PAX live sändningar. Enda man inte sett så mkt av är det strategiska läget men resten verkar vara riktigt bra och sant orginalet.

Medlem

Att döma av demot så HAR de förenklat och fördummat spelet. Och här kommer naturligtvis det vanliga försvarstalet från en utvecklare när man gjort en sån grej: "pedagogiskare", "visualisera tydligare", "innan var det för många soldater att hålla reda på".

Visst, det blir säkert spelvärt (inte så säker än pga att man bara fick styra själv och göra vad man ville i en bråkdel av demot) men det är som vanligt uppenbart att man anpassat spelet för konsolmarknaden för att man tror att "det är för komplicerat" annars.

Nu tappar man plötsligt skräckmomenten från originalet när det kommer skott från mörka delar av banan och man inte ser vem som skjuter; i nya X-Com måste aliens hoppa in och dansa i fullskärm i bästa tecknad film-stil innan man får slåss med dem. Annars blir ju det för "svårt".
Det är för "jobbigt" att sköta flera baser, så nu berövas man den utmanande och intressanta endgame-delen där fienden skickar massa attackskepp och man desperat måste försvara sina baser på marken om de inte har överjävliga försvarssystem. Eller kanske tom överge någon bas och lägga sina resurser på de andra för att inte hela ens ekonomi skall rasa ihop.

När jag spelade spel för 20 år sedan så hade jag den naiva inställningen att spelen i framtiden skulle bli mer sofistikerade och mer gameplaymässigt avancerade allt eftersom datorkraften tillät det. Vilket jag såg fram emot enormt.
Någon borde ha sagt till mig att "glöm det, i framtiden kommer spelen gå mer mot att vara enkla brädspel med snygg grafik".

Nåja, vi får se hur fulla spelet ter sig, men jag är inte övertygad på långa vägar.
Under tiden spelar jag alphaversionen av Xenonauts, en ny X-Com-klon som utspelar sig under kalla kriget. Där får jag iaf ingen brist på utmaning.

Medlem
Skrivet av Runken:

Har soldaterna fortfarande färdigheter som förbättras med erfarenhet? Kan inte minnas att jag sett något sådant. Men det var ju en av de saker som var bäst med originalet.

Ja, fast istället för att soldaten blir bra på det den gör under uppdraget och de därmed utvecklas helt dynamiskt av sina erfarenheter som i originalet så låser du upp skills bundna till soldatens klass.

Ett exempel från demot: en soldat blir belönad med "rocket launcher"-skill. Nu kan han skjuta en (1) raket under ett uppdrag. Ingen annan kan bära på eller skjuta med det vapnet, den är som en skill hos en MMORPG-karaktär, ungefär.

Vad jag förstår kan man inte plocka upp saker eller interagera med omgivningen alls för att det är för "svårt" med inventory management. Du kan t.ex. inte ta över en skadad soldats vapen och slåss med, eller plocka upp saker från dödade aliens, eller bära bort en avsvimmad kamrat i säkerhet, vilket man ju kunde i originalet. Detta medgav en mycket rikare spelupplevelse: den som desperat tog över vapnet kanske inte alls var lämpad för att skjuta med det, vilket ledde till dålig träffbild. Den som fått panik, släppt allt och sprungit iväg kanske kunde rädda sitt liv genom att plocka upp en Alien Grenade från ett lik. Sjukvårdsrollen var mycket sårbar och bidrog till en intressant understödsfunktion där man behövde skydda tillbakaryckningsvägar etc.

Ytterligare förenkling och fördumning.

Medlem
Medlem
Skrivet av Forcie:

Att döma av demot så HAR de förenklat och fördummat spelet. Och här kommer naturligtvis det vanliga försvarstalet från en utvecklare när man gjort en sån grej: "pedagogiskare", "visualisera tydligare", "innan var det för många soldater att hålla reda på".

Visst, det blir säkert spelvärt (inte så säker än pga att man bara fick styra själv och göra vad man ville i en bråkdel av demot) men det är som vanligt uppenbart att man anpassat spelet för konsolmarknaden för att man tror att "det är för komplicerat" annars.

Nu tappar man plötsligt skräckmomenten från originalet när det kommer skott från mörka delar av banan och man inte ser vem som skjuter; i nya X-Com måste aliens hoppa in och dansa i fullskärm i bästa tecknad film-stil innan man får slåss med dem. Annars blir ju det för "svårt".
Det är för "jobbigt" att sköta flera baser, så nu berövas man den utmanande och intressanta endgame-delen där fienden skickar massa attackskepp och man desperat måste försvara sina baser på marken om de inte har överjävliga försvarssystem. Eller kanske tom överge någon bas och lägga sina resurser på de andra för att inte hela ens ekonomi skall rasa ihop.

När jag spelade spel för 20 år sedan så hade jag den naiva inställningen att spelen i framtiden skulle bli mer sofistikerade och mer gameplaymässigt avancerade allt eftersom datorkraften tillät det. Vilket jag såg fram emot enormt.
Någon borde ha sagt till mig att "glöm det, i framtiden kommer spelen gå mer mot att vara enkla brädspel med snygg grafik".

Nåja, vi får se hur fulla spelet ter sig, men jag är inte övertygad på långa vägar.
Under tiden spelar jag alphaversionen av Xenonauts, en ny X-Com-klon som utspelar sig under kalla kriget. Där får jag iaf ingen brist på utmaning.

Bra skrivet Forcie jag tänker i samma banor när det kommer till X-Com. Många spel verkar ha dummats ner nu för tiden vet inte om det är en anpassning till konsol marknaden eller om utvecklarna tror att spelarna inte gillar spel som är utmanande.

Medlem
Medlem

Jake Solomon är en framtida superstjärna när det gäller spel. Den mannen kommer fan gå långt.

Medlem

Ja det är något förenklat men det är inte bara nackdelar med det, orginalet hade en del frustrerade och omständiga element som förenklingen har eliminerat.
Man ska kanske inte bara se på vad som saknas, utan även vad som har tillförts i det nya spelet. Jag tror att det jämnar ut sig.
Men det kommer vi ju inte att veta förrens spelet släpps.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Ja det är något förenklat men det är inte bara nackdelar med det, orginalet hade en del frustrerade och omständiga element som förenklingen har eliminerat.
Man ska kanske inte bara se på vad som saknas, utan även vad som har tillförts i det nya spelet. Jag tror att det jämnar ut sig.
Men det kommer vi ju inte att veta förrens spelet släpps.

Absolut handlar det om en balansgång, men enligt min erfarenhet av remakes och uppföljare från de senaste 10 åren i spelindustrin har det till 90% handlat om att stryka features och speldjup utan att tillföra särskilt mycket mer än flashig grafik och cutscenes som ger ökad "wow"-faktor åt folk med kort attentionspan.

Jag dömer absolut inte ut nya X-Com, men jag tycker det är hyckleri att varenda spel som neddummas mycket alltid skall ha en talesperson som säger att det inte är det minsta neddummat men däremot "more accessible" och sånt bullshit. De kan ju vara ärliga och säga att de gör ett simplare spel istället, men det vågar man aldrig.

Tänker avvakta lite och se mer av spelet, köper inte vid release iaf men kanske senare.

Inaktiv

Ned med Amigan i papperskorgen, bred istället plats åt era PC/PS3s, för nu ska det spelas XCOM: Enemy Unknown! (11-12 oktober) Haters Gonna Hate!! 8)

Medlem

Den som slänger Amigor i papperskorgar borde slängas i finkan

Medlem

Alltså:

- Inget basbyggande (för det är tydligen "jobbigt")
- Max 6 soldater (För mer än så är "jobbigt" att hålla reda på)
- Ingen Fog of war ( "Jobbigt" att inte se var, vem och vad som skjuter på en)
- Ingen attributs-förbättrande, utan nya "skills" (COD??)
- Avsaknad av att kunna utrusta sina soldater som man vill (Antar att det är "jobbigt" att behöva tänka till innan uppdragen)
- Förenklad spelstil, utan psykologisk krigsföring (För det var ju också tydligen "jobbigt")
- Tillfångatagande av aliens? Ingen stun längre?

Detta blir säkert ett bra spel.
Men det känns mer som ett nytt konsollspel: Xcom: Call of duty

Ni kan påstå vad ni vill, men baserat på det jag sett så ÄR spelet fördummat och förneklat. Man ska inte behöva tänka strategiskt alls.

Det kan det säkert bli ett kul spel.
MEN, de har tagit bort för mycket av vad som gjorde Xcom till ett bra spel, och är därför i mina ögon INTE en värdig remake av Xcom: Enemy Unknown.

Önskar köpare av spelet en god spelupplevelse.
Sparar pengarna till http://www.xenonauts.com/.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Alltså:

- Inget basbyggande (för det är tydligen "jobbigt")
- Max 6 soldater (För mer än så är "jobbigt" att hålla reda på)
- Ingen Fog of war ( "Jobbigt" att inte se var, vem och vad som skjuter på en)
- Ingen attributs-förbättrande, utan nya "skills" (COD??)
- Avsaknad av att kunna utrusta sina soldater som man vill (Antar att det är "jobbigt" att behöva tänka till innan uppdragen)
- Förenklad spelstil, utan psykologisk krigsföring (För det var ju också tydligen "jobbigt")
- Tillfångatagande av aliens? Ingen stun längre?

Detta blir säkert ett bra spel.
Men det känns mer som ett nytt konsollspel: Xcom: Call of duty

Ni kan påstå vad ni vill, men baserat på det jag sett så ÄR spelet fördummat och förneklat. Man ska inte behöva tänka strategiskt alls.

Det kan det säkert bli ett kul spel.
MEN, de har tagit bort för mycket av vad som gjorde Xcom till ett bra spel, och är därför i mina ögon INTE en värdig remake av Xcom: Enemy Unknown.

Önskar köpare av spelet en god spelupplevelse.
Sparar pengarna till http://www.xenonauts.com/.

Enda punkten jag skulle klassa som fördummande är "ingen fog of war". Dock vet jag inte om du har rätt, spelet har ju line of sight. Så du ser ingen innan du "sett dem". Vet dock iunte om fienderna försvinne rigne efter det att du sett dem.
Resten är inte fördummande, efter som absolut vem som helst klarar av alla sakerna utan problem. Är bara irriterande saker man måste klicka igenom innan man kan spela.

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Den som slänger Amigor i papperskorgar borde slängas i finkan

Jag kanske rentutav är för ung för att förstå mig på er överhypade Amiga fanboys.. inget är förevigat ta och tänk på det innan ni trollar!

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

- Inget basbyggande (för det är tydligen "jobbigt")

Man kan ju påstå att begränsningen att bara ha en bas gör att man måste utnyttja den bättre. Men ja, inte helt hundra bakom detta beslutet.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Max 6 soldater (För mer än så är "jobbigt" att hålla reda på)

Man kan påstå samma sak här. Har du bara 6 soldater är det stor risk att de flesta av dom e några du haft med dig ett tag, och det är svårare att ha "kanonmat" som du bara kan offra för dom tar upp en såpass viktig plats i gruppen.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Ingen Fog of war ( "Jobbigt" att inte se var, vem och vad som skjuter på en)

Finns ju fortfarande kvar, pga Line of Sight m.m. Ifrån vad jag läst av dom som fått spela bra mycket längre än demot (som var riktigt kasst) så kommer det komma skott ifrån ställen du inte ser.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Ingen attributs-förbättrande, utan nya "skills" (COD??)

För det första, COD var inte först med skills... ... ... Antar att du inte trodde det heller dock. Jag skulle ju gissa att soldaterna blir bättre på "allt" i takt med att de går upp i rang, plus de bonus sakerna du får välja. Vet inte riktigt var jag står här i förhållande till orginalet, måste nog lägga ner en hel del med speltid för det.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Avsaknad av att kunna utrusta sina soldater som man vill (Antar att det är "jobbigt" att behöva tänka till innan uppdragen)

Du kan ju fortfarande utrusta dom med varierande utrustning. Det e dock så att bara vissa typer av soldater kan ha rpgs, och de har dom som skill istället. Tror att blandingen av utrustning och skills kan bli bra, men den som lever får se antar jag.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Förenklad spelstil, utan psykologisk krigsföring (För det var ju också tydligen "jobbigt")

Här är jag inte helt på det hundra med vad du menar?

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Tillfångatagande av aliens? Ingen stun längre?

Stuns och tillfångatagande av aliens finns med.

Medlem

Riktigt kul och informativ intervju. Vet inte om jag blev mer sugen på spelet dock.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

ge mig spelet NU!

Medlem

Jag spelade aldrig ufo, men jag minns att en polare lirade, tyvärr hade jag ingen egen dator då. Jag har alltså inga direkta minnen från originalet vilket jag räknar som positivt då säkert många nostalgiker kommer bli besvikna på nåt sätt. Jag hoppas på ett bra spel, får se om det blir ett köp:)

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Alltså:

- Inget basbyggande (för det är tydligen "jobbigt")
- Max 6 soldater (För mer än så är "jobbigt" att hålla reda på)
- Ingen Fog of war ( "Jobbigt" att inte se var, vem och vad som skjuter på en)
- Ingen attributs-förbättrande, utan nya "skills" (COD??)
- Avsaknad av att kunna utrusta sina soldater som man vill (Antar att det är "jobbigt" att behöva tänka till innan uppdragen)
- Förenklad spelstil, utan psykologisk krigsföring (För det var ju också tydligen "jobbigt")
- Tillfångatagande av aliens? Ingen stun längre?

Detta blir säkert ett bra spel.
Men det känns mer som ett nytt konsollspel: Xcom: Call of duty

Ni kan påstå vad ni vill, men baserat på det jag sett så ÄR spelet fördummat och förneklat. Man ska inte behöva tänka strategiskt alls.

Det kan det säkert bli ett kul spel.
MEN, de har tagit bort för mycket av vad som gjorde Xcom till ett bra spel, och är därför i mina ögon INTE en värdig remake av Xcom: Enemy Unknown.

Önskar köpare av spelet en god spelupplevelse.
Sparar pengarna till http://www.xenonauts.com/.

Enda punkten jag skulle klassa som fördummande är "ingen fog of war". Dock vet jag inte om du har rätt, spelet har ju line of sight. Så du ser ingen innan du "sett dem". Vet dock iunte om fienderna försvinne rigne efter det att du sett dem.
Resten är inte fördummande, efter som absolut vem som helst klarar av alla sakerna utan problem. Är bara irriterande saker man måste klicka igenom innan man kan spela.

"Line of sight", är inte heller helt hundra på om de försvinner eller om de blir taggade, typ bakom väggar eller skydd.
Personligen så ser jag det som en förenkling när det taktiska och strategiska planet begränsas, och jag ser det som en eftergift för att passa till det begränsade konsollspelandet.

Medlem

Jag längtar så det knakar i tänderna
Låt veckan gå magiskt fort, nu när jag klarat av XCom: Terror from the Deep nyligen igen.

Medlem

Ang ni som säger att spelet blir neddummat pga konsoler. Jag spelade originalet x-com: enemy unknown på playstation (ja det hette xcom och inte ufo där)
och det var en PC-port och på den tiden behövde inte konsol-spel vara "neddummade"

Jag tror helt enkelt det är nått som är i tiden för att man verkligen ha med alla i spelen, på gott och ont, ibland funkar det ibland blir det katastrof.

Jag har förbokat detta spelet, tror det blir bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Nightsorrow:

Text

Basbyggandet, placering och utformning mm var en väldigt viktig del i orginalet, och en nödvändighet för att kunna avancera sin organisation. Att ta bort en så pass väsentlig del på det strategiska planet ser jag som en förenkling helt klart.

Gällande storleken på gruppen soldater så blir ens spelsätt väldigt begränsad. Storleken borde sitället vara beroende på taktik, ekonomi, utrustning mm, det ska vara efter spelarens eget sätt att vilja spela. Man tar bort en stor del av det taktiska iom detta.

Ok, om Line of sight fungerar, och aliens inte blir taggade när de har setts en gång och sedan försvinner igen, så tar jag tillbaka mitt påstående. En spelförstörare utan dess like om man hela tiden vet var sina motståndare är. Tex JA Back in action.

Såklart att cod inte var först. Det var mer en reflektion att spel idag har en tendens att göra cod av allt. Gillar inte att begränsa sina soldater till vissa vapentyper. Ej heller att det inte går att plocka upp vapen eller utrustning från döda soldater, aliens.

Att utrusta sina soldater "fel" ser jag som en självklarhet. Att ge tunga vapen till svaga soldater eller granater till dem som inte kan kasta får såklart dåliga konsekvenser, men personligen så ser jag det som en del i spelet, att man ska lära sig från sina misstag. Både strategiska och taktiska. Något som jag fått intrycket av att spelet har för lite av, nämligen möjligheten att kunna göra fel. Begränsat och förenklat helt enkelt. (shit vad gammal jag känner mig).

Ingen mer PSI, panik, aliens som tar över soldater och tvärtom, är inget jag sett heller än. Kanske har missat det.

Återigen, kommer säkerligen bli ett helt ok spel, men känns inte som Xcom...

Medlem

Basbyggade har såvitt jag vet numera fler strategiska element, än förut, det är inte borttaget.
PSI, panik och mind control är alla med i nya spelet.

En bra idé är att spela demot och läsa några av de recensioner som finns ute.

Medlem

Här är ännu en som lirat originalet då det begav sig...och nog verkar det som att det är en del "förenklingar" gjorda i denna nyversion.

Dock känns det lite för tidigt att säga innan jag provat den skarpa versionen.

Jo, t ex det faktum att det kunde komma fientlig eld ur toma det var utan tvekan en stor faktor till stämningen och känslan av osäkerhet. Än så länge, i alla videos som visats, så har jag bara sett att aliens "introduceras" med en liten cutscene vid första kontakt.

Förhoppningsvis så finns det åtminstone en inställning för detta som man kan ändra i spelet.

Slutligen...och detta kanske bara är jag som är hopplöst naiv...så håller jag tummarna för framtida moddar, eftersom det trots allt är gjort på Unreal motorn som ju brukar vara tämligen modd-vänlig.

Med lite tur så kommer många av de saker som tagits upp i denna tråd kanske bli möjliga med hjälp av lite kreativitet från spelarnas sida som resulterar i diverese trevliga modifikationer.

SE

Medlem

Jag har läst och begrundat många personers reflektioner rörande gameplay men jag kommer ändå köpa spelet.
Förhandsbokade på Webhallen idag.
Jag tror personligen på att det kommer bli en bra spelupplevelse även om det inte fyller föregångarnas skor.
Några dagar kvar till att vänta sen smäller det

12
Skriv svar