Min dator stänger av sig utan varning

Medlem
Min dator stänger av sig utan varning

så... jag måste medge att detta problem inte kom från ingenstans. ärligt talat så knuffade jag omkull lådan... dock inte med vilje
så problemet är när jag startar datan så går allt som vanligt dock det tar längre tid att starta . sen kommer jag till windows loggin screen slår in lösen sen startar datan kommer in och mina program startar( märkt att min..... sen utan anledning så stängs den av utan varning, och det händer också när jag är i bios så jag tror inte att det är windows. sen startar den upp igen, utan hjälp av mig då och stängs av nästan på en gång sen fort sätter den tills jag drar ut ström kontakten.

så är det någon som har ett förslag eller ett svar?

Medlem

Hade du något liknande problem innan datorn for i golvet?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag skulle nog öppna datorn och kolla så att inte nånting lossnat. Kan ju vara att t.ex cpu kylaren lossnat lite så den inte kyler optimalt så att datorn stänger av sig pga överhettning. Kolla även så att alla fläktar startar som dom ska.

Medlem

Nej magma.
har kollat i datorn så cpu fläkten går

Medlem

Låter som att den stänger av utav överhettning, kolla så att Cpukylaren sitter fast som den ska (inte bara att fläkten snurrar) och inte har hamnat på sniskan.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Är lite inne på om det är något expansionskort som glappar, t ex grafikkort eller ljudkort. Det kan vara el-sladdarna till moderkortet också i och med att den ibland startar.

// edit

Kan vara så att reset-knappen har blivit intryckt eller ngt, så att den startar om för det. Kolla så att den inte är i kläm.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

1. CPU-värmen
2. Nätagget/PSUn

That's my 2 cents.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Zymac det verkar vara det som var problemet den var väldigt lös xD tack allihopa som hjälpte

Medlem

Hm vad har du för processor och fläkt? Den ska ju ändå vara skruvad, så inte bör den lossna av att datorn tippar omkull?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm vad har du för processor och fläkt? Den ska ju ändå vara skruvad, så inte bör den lossna av att datorn tippar omkull?

intels sitter med piggar som går igenom moderkortet, inga skruvar direkt, men det borde ändå krävas en rejäl jävla smäll för att de ska poppa ut.

amd's spänns fast, likväl där bör det krävas en rejäl smäll för att nått ska lossna.

Medlem

Hm.. Jag har Intell och min är skruvad. Skruvat va?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Stag:

Hm vad har du för processor och fläkt? Den ska ju ändå vara skruvad, så inte bör den lossna av att datorn tippar omkull?

intels sitter med piggar som går igenom moderkortet, inga skruvar direkt, men det borde ändå krävas en rejäl jävla smäll för att de ska poppa ut.

Är det inte en slags kombination? Alltså, man klämmer dit dom fast sedan måste man skriva lite grand för att dom skall sitta åt och komma på plats. Har för mig det är en plastvariant med hakar under, som åker på plats när man vrider dom.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm.. Jag har Intell och min är skruvad. Skruvat va?

Skrivet av conthox:
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Stag:

Hm vad har du för processor och fläkt? Den ska ju ändå vara skruvad, så inte bör den lossna av att datorn tippar omkull?

intels sitter med piggar som går igenom moderkortet, inga skruvar direkt, men det borde ändå krävas en rejäl jävla smäll för att de ska poppa ut.

Är det inte en slags kombination? Alltså, man klämmer dit dom fast sedan måste man skriva lite grand för att dom skall sitta åt och komma på plats. Har för mig det är en plastvariant med hakar under, som åker på plats när man vrider dom.

så här har intels kylare sett ut väldigt länge.
ser din annorlunda ut så har du antagligen en eftermarknadskylare, det finns ett par få undantag, exempelvis intels i7 980X kom med en annorlunda kylare, fast en sådan processor kostade runt 10 tusen.
http://xtreview.com/images/conroe-boxed-cooler.jpg

just den här bilden är på en klyare från ca 2006.
i dagsläget ser de likadana ut, förutom att de är aningen mindre, pga processorerna inte genererar lika mycket värme i dag.

man skall enbart trycka ner piggarna.
vrida ett kvarts varv gör man när man ska lossa på kylaren, det får hullingarna att släppa.
har ni vridit på era så sitter de inte ordentligt.

jag presenterar er med den mest seriösa videon på hela nätet!!!

1
Skriv svar