Jag tänker och skriver samtidigt.

Ish
Medlem
Jag tänker och skriver samtidigt.

Man skulle kunna säga att världen vore en bättre plats utan konflikter. Man skulle också kunna göra argumentet att det är en del av vad som gör människan till den komplexa varelse den är. Visst, det sk. djurriket är fullt av konflikter. Men där handlar det mer om överlevnad snarare än priset på olja.
Jag tror att vi har utvecklats mer än vad vi någonsin hade behövt.

Det känns som att mänskligheten ur ett biologiskt perspektiv är en parasit som löpt amok på dess offer. Planeten vi bor på. Man skulle kunna se på tex den industriella revolutionen som ännu en mutation. Vi är produkten av den biologiska programmeringens framfart där parasiten i fråga aldrig hejdade sig för att ifrågasätta om det skulle funka det långa loppet. Men varför skulle vi? - Parasiter dör när värden dör, eller var det vär(l)den?.

Från ett filosofiskt perspektiv kan jag tycka att det är tur att risken att vi fortfarande finns kvar som art när solen slocknar är ganska liten. För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. Vi är fyllot i baren som beter sig odrägligt utan att respektera resten av gästerna.Vi är en bratt som ärvt miljarder utan att förtjäna det och sedan låtsas som att vi förtjänat det.

Jag finner det ganska nobelt det här med terra forma (göra levbar för människor) Mars. När den dagen kommer, sign me up! Är det något mänskligheten visat prov på så är det väl att vi är bättre att framställa än att underhålla. Vara sig det handlar om bilar, natur eller relationer. Vi är ambitiösa, ganska naiva och lite trotsiga. Det är inte utan anledning man undrar om vi inte befinner oss i någon slags artpubertet?

Vi beter oss som om vi vet vad som är bäst för oss, men visar gång på gång prov på varför vi inte har ansvar nog att ta hand om vårt eget proverbiala hus, planeten. Folk brukar skaka på huvudet när jag skriver sånt här, och jag förstår de. Det är inte lätt att vara objektiv. Det är mycket enklare att bara välja en sida istället för att ta problemen som de kommer. Förhalning är mänsklighetens slagord! Det bör vara; "Varför vänta tills imorgon med vad du kan göra idag?" För det finns väldigt mycket vi skulle kunna göra om vi bara ville.

Men nu har vi kört på med de system vi har haft i flera hundra år, och allt går utav bara farten. Det finns en bra fras för detta fenomen. Det kallas "social inertia", eller "social tröghet". Jag kom först i kontakt med frasen på engelska, genom mitt rymdintresse. Låt mig förklara kontexten. "Inertia", inom fysik avser att föremål som som försatts i rörelse (eller ej är i rörelse) har en tendens att fortsätta befinna sig i samma stadie om inte en kraft utifrån agerar mot den. I kontexten rymden så kommer det sig av att det inte finns något luftmotstånd, eftersom rymden är vakuum. Kastar du en boll med X hastighet, så kommer den fortsätta så, teoretiskt för evigt, om inte en kraft kommer och motsätter sig.Jag tror det är det som är"fel" med samhället idag. Vi är vana! Är det inte dags att motsätta sig strömmen? Allt är uppenbarligen inte OK, så varför ska vi acceptera det?

Kthxbai!

#blogg


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Jag tänker och skriver samtidigt.

Nordamerikanska indianer har en syn på jorden och dess resurser samt hur vi som gäster här bör leva. Det är ta inte mer än du behöver. Det är tanke bakom det och om jag inte misstar mig så fanns det inte en enda del på buffeln som de inte använde. Så de levde väldigt Grönt som vi skulle kalla det i dag.

Resten av historien vet vi.. Den vite mannen kom och roffade åt sig allt. Så håller inte med om att vi inte klarar ansvaret för jorden. För det finns krafter som verkar för att leva vettigare och måtte de få tillräckligt med anhängare så vi vänder trenden.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Ish
Medlem
Skrivet av chopper:

Nordamerikanska indianer har en syn på jorden och dess resurser samt hur vi som gäster här bör leva. Det är ta inte mer än du behöver. Det är tanke bakom det och om jag inte misstar mig så fanns det inte en enda del på buffeln som de inte använde. Så de levde väldigt Grönt som vi skulle kalla det i dag.

Resten av historien vet vi.. Den vite mannen kom och roffade åt sig allt. Så håller inte med om att vi inte klarar ansvaret för jorden. För det finns krafter som verkar för att leva vettigare och måtte de få tillräckligt med anhängare så vi vänder trenden.

Fast nu var det ju helheten jag syftade till, inte minoriteter.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av chopper:

Nordamerikanska indianer har en syn på jorden och dess resurser samt hur vi som gäster här bör leva. Det är ta inte mer än du behöver. Det är tanke bakom det och om jag inte misstar mig så fanns det inte en enda del på buffeln som de inte använde. Så de levde väldigt Grönt som vi skulle kalla det i dag.

Resten av historien vet vi.. Den vite mannen kom och roffade åt sig allt. Så håller inte med om att vi inte klarar ansvaret för jorden. För det finns krafter som verkar för att leva vettigare och måtte de få tillräckligt med anhängare så vi vänder trenden.

Fast nu var det ju helheten jag syftade till, inte minoriteter.

Minoritet i dag ok. Men knappast när den vita mannen kom. Då var det deras kontinent. Samt att något gick väldigt fel när ingen då förstod hur bra deras sätt att leva var.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Detta gäller nog främst den västerländska och modern-asiatiska kulturen, då det finns kulturer som fortfarande respekterar annat liv på jorden.

"För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. "

Vi är produkten av evolution, det är inget vi kan göra åt det. Vad vi sedan har gjort med vår intelligens är en annan sak, för de flesta av oss så handlar inte vardagen om överlevnad som du har skrivit. Men även om människan inte skulle ha funnits, och endast liv utan större medvetande hade funnits, så hade det till slut funnits en "överlägsen" art som uppenbarligen inte kunnat regera som oss, men ändå utplåna andra arter.

Med det sagt, så bör vi absolut ta bättre hänsyn våra artsläktingar utan att för den delen hindra vår egen utveckling.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Detta gäller nog främst den västerländska och modern-asiatiska kulturen, då det finns kulturer som fortfarande respekterar annat liv på jorden.

"För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. "

Vi är produkten av evolution, det är inget vi kan göra åt det. Vad vi sedan har gjort med vår intelligens är en annan sak, för de flesta av oss så handlar inte vardagen om överlevnad som du har skrivit. Men även om människan inte skulle ha funnits, och endast liv utan större medvetande hade funnits, så hade det till slut funnits en "överlägsen" art som uppenbarligen inte kunnat regera som oss, men ändå utplåna andra arter.

Med det sagt, så bör vi absolut ta bättre hänsyn våra artsläktingar utan att för den delen hindra vår egen utveckling.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Detta gäller nog främst den västerländska och modern-asiatiska kulturen, då det finns kulturer som fortfarande respekterar annat liv på jorden.

"För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. "

Vi är produkten av evolution, det är inget vi kan göra åt det. Vad vi sedan har gjort med vår intelligens är en annan sak, för de flesta av oss så handlar inte vardagen om överlevnad som du har skrivit. Men även om människan inte skulle ha funnits, och endast liv utan större medvetande hade funnits, så hade det till slut funnits en "överlägsen" art som uppenbarligen inte kunnat regera som oss, men ändå utplåna andra arter.

Med det sagt, så bör vi absolut ta bättre hänsyn våra artsläktingar utan att för den delen hindra vår egen utveckling.

Om inte vardagen handlar om överlevnad och fortsatt liv vad handlar den då om?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:

Detta gäller nog främst den västerländska och modern-asiatiska kulturen, då det finns kulturer som fortfarande respekterar annat liv på jorden.

"För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. "

Vi är produkten av evolution, det är inget vi kan göra åt det. Vad vi sedan har gjort med vår intelligens är en annan sak, för de flesta av oss så handlar inte vardagen om överlevnad som du har skrivit. Men även om människan inte skulle ha funnits, och endast liv utan större medvetande hade funnits, så hade det till slut funnits en "överlägsen" art som uppenbarligen inte kunnat regera som oss, men ändå utplåna andra arter.

Med det sagt, så bör vi absolut ta bättre hänsyn våra artsläktingar utan att för den delen hindra vår egen utveckling.

Om inte vardagen handlar om överlevnad och fortsatt liv vad handlar den då om?

Det gör den till stor del, men en allt större del åt att stimulera sinnen och stilla begär som inte är nödvändiga för vår överlevnad. Det är inte så att vi behöver döda varandra för att överleva dagen, inte i Sverige i alla fall och de flesta andra länder.

Ish
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Detta gäller nog främst den västerländska och modern-asiatiska kulturen, då det finns kulturer som fortfarande respekterar annat liv på jorden.

"För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. "

Vi är produkten av evolution, det är inget vi kan göra åt det. Vad vi sedan har gjort med vår intelligens är en annan sak, för de flesta av oss så handlar inte vardagen om överlevnad som du har skrivit. Men även om människan inte skulle ha funnits, och endast liv utan större medvetande hade funnits, så hade det till slut funnits en "överlägsen" art som uppenbarligen inte kunnat regera som oss, men ändå utplåna andra arter.

Med det sagt, så bör vi absolut ta bättre hänsyn våra artsläktingar utan att för den delen hindra vår egen utveckling.

@Produkt av evolution/inget vi kan göra åt det.

Vi kanske inte kan göra något åt biologisk evolution så sett, men om vi nu är så himla smarta så bör vi kanske fixa det som inte går åt rätt håll? Jag är i och för sig inte så övertygad att vi är kapabla till det med det ekonomiska system vi har idag. Vi är som sagt bättre på att skapa än att underhålla. Sen menar jag inte att det defacto handlar om överlevnad, utan att det kanske borde göra det. Allt en väldigt nobel tanke, även om jag inte skulle klara mig utan moderniteter tex.

Återigen detta med social tröghet. Är man van vid ett sett så finns det en tendens att man fortsätter med det man alltid gjort. Evolution är väl egentligen det enda verktyg vi har för att ta oss framåt på sett och vis. Och då menar jag inte att teknologin skulle gå framåt utan mänskligt inblandning. Allt vi kallar modernt idag, har egentligen alltid existerat. Elektricitet fanns innan vi visste hur man framställde det och använde det. Det handlar om att sätta pusselbitarna på rätt plats. Jacque Fresco talar om detta bla. Kan rekommendera att du googlar "London Real Jacque Fresco".


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av 73mpl4R:

Detta gäller nog främst den västerländska och modern-asiatiska kulturen, då det finns kulturer som fortfarande respekterar annat liv på jorden.

"För vår art som helhet har verkligen inte förtjänat en hel planet för oss själva. "

Vi är produkten av evolution, det är inget vi kan göra åt det. Vad vi sedan har gjort med vår intelligens är en annan sak, för de flesta av oss så handlar inte vardagen om överlevnad som du har skrivit. Men även om människan inte skulle ha funnits, och endast liv utan större medvetande hade funnits, så hade det till slut funnits en "överlägsen" art som uppenbarligen inte kunnat regera som oss, men ändå utplåna andra arter.

Med det sagt, så bör vi absolut ta bättre hänsyn våra artsläktingar utan att för den delen hindra vår egen utveckling.

@Produkt av evolution/inget vi kan göra åt det.

Vi kanske inte kan göra något åt biologisk evolution så sett, men om vi nu är så himla smarta så bör vi kanske fixa det som inte går åt rätt håll? Jag är i och för sig inte så övertygad att vi är kapabla till det med det ekonomiska system vi har idag. Vi är som sagt bättre på att skapa än att underhålla. Sen menar jag inte att det defacto handlar om överlevnad, utan att det kanske borde göra det. Allt en väldigt nobel tanke, även om jag inte skulle klara mig utan moderniteter tex.

Återigen detta med social tröghet. Är man van vid ett sett så finns det en tendens att man fortsätter med det man alltid gjort. Evolution är väl egentligen det enda verktyg vi har för att ta oss framåt på sett och vis. Och då menar jag inte att teknologin skulle gå framåt utan mänskligt inblandning. Allt vi kallar modernt idag, har egentligen alltid existerat. Elektricitet fanns innan vi visste hur man framställde det och använde det. Det handlar om att sätta pusselbitarna på rätt plats. Jacque Fresco talar om detta bla. Kan rekommendera att du googlar "London Real Jacque Fresco".

Hade vi (den mänskliga arten) inte varit så förblindade av girighet, makt och våld så hade detta varit ett mindre problem än vad det är idag. Vi "är" smarta nog, vi har säkert teknologin för detta, men andra intressen är viktigare för "oss" som det ser ut idag.

Har sett lite med Jacque Fresco och andra om ämnet, och det är intressant. Det är egentligen bara att lyssna på vilken astrofysiker som helst, vi är nya i universum och har precis börjat förstå vad alla beståndsdelar är, och hur de fungerar. Men vi kan mycket väl vara den mest intelligentaste livsformen i vårt multiversum.

1
Skriv svar