Flytt av kungastatyer? Varför?

Flakmonkey
Flytt av kungastatyer? Varför?

Sitter på tunelbanan och läs om ett förslag från ett par politiker där de vill flytta på statyerna av Karl XII och Gustav II Adolf. Uppenbarligen så står de för centralt (Kungsträdgården och Gustav Adolfs Torg) eftersom de är gamla "krigarkungar" som vi ska skämmas för snarare än fred, tolerans, etc. Ett förslag är uppenbarligen att skicka dem till en statykyrkogård precis som gamla Lenin- och Stalin-statyer har fått i det forna Sovjetunionen.

Det här stör mig en aning. För det första så känns det som att det kan finnas viktigare saker att bry sig om. Visserligen så firades ju de här kungarna tidigare väldigt öppet av de som i min mening inte visste bättre dvs rasister, nationalister, etc, men det var vad jag vet aldrig någon på andra sidan som beskyllde kungarna för det. De blev aldrig symboler för främlingsfientlighet och annat otrevligt bara för några förvirrade människors åsikter skull. Det känns helt enkelt som om det skule finnas bättre och mer effektiva sätt att kämpa för rättvisa, tolerans, fred, etc än att flytta några statyer.

Karl XII-staty som de vill flytta på

För det andra så tycker jag att det vora en synd och skam att flytta dem eftersom de efter 200-300 år blivit en del av staden. Det går inte att likna vid Lenin eller Stalin där folket kort efter deras död ville markera att det de gjorde inte var okej. Och så för det tredje så känns det också fel att gömma vår historia bara för att den inte är så trevlig och politisk korrekt. Sverige var en stormakt som ockuperade många länder under vissa perioder, vi har en lika mörk historia bakom oss de flesta andra länder. Det råkar bara var så att det var rätt länge sen, men det är ingen anledning till att försöka sopa det under mattan och ta avstånd från det på det sättet.

Nej. Dåligt förslag alla sätt och vis tycker jag. Ger inget utav värde för någon utan kostar bara pengar och tid.

Läs mer på DN

#blogg

Flytt av kungastatyer? Varför?

Haha, är det här ett skämt eller? Vilka %#%# tokar det finns.

Medlem

Håller med fullständigt!


signatur
Medlem

Om man ger ett helt tokigt förslag som detta så får man sin tid i media = hallå syns jag. Varför skulle vi skämas för våra gamla kungar? Så jäla PK måste vi inte vara men en del gör vad som helst för att få några politiska poäng minuter i media. Sorgligt.

Att MP (miljöpartiet) inte har större krav på sina politiker är lite skrämmande samt att idiot förslag nr 2 är köp fria söndagar för alla affärer bör hålla stängt en dag i veckan. Så vilken dag är de flesta lediga och kan handla? Jo söndagar!

Har väl ofta tyckt att MP skulle behövas i regeringen men efter många suspekta politiska förslag fattar jag inte vad vänster falangen i MP sysslar med. Tror de att "svensson" är dumma i huvudet och inget fattar. Det blir nog inga politiska poäng av detta blir mer idiot förklarade förslag.
Hur lågt kan man sjunka.. Väldigt djupt om man är politiker.
Miljö parti? Detta är knappast miljöpolitik.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Flakmonkey
Skrivet av chopper:

Att MP (miljöpartiet) inte har större krav på sina politiker är lite skrämmande samt att idiot förslag nr 2 är köp fria söndagar för alla affärer bör hålla stängt en dag i veckan. Så vilken dag är de flesta lediga och kan handla? Jo söndagar!

Det där läste jag också om. Känns inte helt genomtänkt, eller hoppas att det inte är helt genomtänkt från deras sida för då är det ju bara läskigt :/

Medlem

Det är väl väldig få som ens bryr sig om vad statyerna föreställer och symboliserar nu för tiden ? De är väl mer dekoration och något för turister att fotografera. Låt dem vara kvar och lägg pengar på något vettigt i stället.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Länge leve knugen!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det låter som ett skämt, men det hade varit underbart.

Statyerna är helt förlegade och fyller ingen funktion på något sätt. Adeln kan klappa sig själv på ryggen, för ingen annan gör det.

Ned med kungahuset!

Oavsett om man vill ha bort kungahuset eller inte ser jag ingen poäng i att ta bort hundratals år gamla statyer som i mina ögon inte ens är stötande.

Om man tycker att monarkin är så hemsk kan man ju istället låta dem stå kvar så att människor inte glömmer att vi inte alltid har haft det så som vi har det idag med ett maktberövat kungahus och folkstyre istället.

Vad föreslår du att vi byter ut våra kungastatyer med? Något intetsägande konstverk som börjar sticka i ögonen efter knappt ett årtionde?

Länge leve knugen!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av walter_iego:

Det låter som ett skämt, men det hade varit underbart.

Statyerna är helt förlegade och fyller ingen funktion på något sätt. Adeln kan klappa sig själv på ryggen, för ingen annan gör det.

Ned med kungahuset!

Oavsett om man vill ha bort kungahuset eller inte ser jag ingen poäng i att ta bort hundratals år gamla statyer som i mina ögon inte ens är stötande.

Om man tycker att monarkin är så hemsk kan man ju istället låta dem stå kvar så att människor inte glömmer att vi inte alltid har haft det så som vi har det idag med ett maktberövat kungahus och folkstyre istället.

Vad föreslår du att vi byter ut våra kungastatyer med? Något intetsägande konstverk som börjar sticka i ögonen efter knappt ett årtionde?

Kungastatyerna är redan intetsägande "konstverk" som sticker folk i ögonen.

Inte att döma av omröstningen på DN:s hemsida där 88% vill ha kvar dem. Republikaner är i minoritet och den mängd republikaner som tycker att statyerna är anskrämliga och vill få bort dem är förmodligen färre än så. Kort sagt håller jag inte med dig.

Flakmonkey

Kungahuset har jag ingen direkt åsikt om. De kostar 115 mijoner (om man ska tro siffror från 2010) men jag tror också att man får tillbaka en hel del också. Både i fråga om turism men även PR. Det är en av få saker som sätter Sverige på världskartan och i många länder är såna här saker förvånansvärt viktiga.

Men förstår som sagt inte vad det skulle göra för gott att ta bort gamla statyer och andra monument bara för att de kan ha stått för något för länge sen som vi inte håller med om nu. Känns som att allt som byggts av slaveri eller monument efter krig skulle behöva tas ner då. Vasa var väl ett krygsfartyg och det kan vi ju inte stå för längre så då ska det bort. Pyramiderna byggdes av slavar till diktatorer så då måste ju de bort också. Sen så krigade ju de där gamla egyptierna rätt bra också...

Fast mest störd blir jag på att man lägger ner tid på att komma med ett sånt här förslag istället för att lägga ner tid och kraft på något som kan göra en verklig skillnad.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kungahuset har jag ingen direkt åsikt om. De kostar 115 mijoner (om man ska tro siffror från 2010) men jag tror också att man får tillbaka en hel del också. Både i fråga om turism men även PR. Det är en av få saker som sätter Sverige på världskartan och i många länder är såna här saker förvånansvärt viktiga.

Det folk ofta glömmer bort är att presidenter inte heller är gratis. Dessutom skulle vi oavsett sitta med kostnader för slott, fastigheter och annat även om vi inte hade ett kungahus med apanage. Förutsatt att vi inte jämnar dem med marken förstås. Det finns ingenting som säger att kostnaderna inte rentav skulle gå upp utan ett kungahus.

Om kungahuset ska bort ser jag ingen poäng i att vi strax därefter utser en president som i realiteten är lika värdefull/meningslös. Jag skulle bli väldigt förvånad om t.ex. USA m.fl. skulle se det som en större ära att besökas av en svensk president än en kung/drottning. Alltså: så länge vi vill ha några som ska representera vårt land i världen så ser jag mycket hellre vår nuvarande kungafamilj i den rollen än en president. Ett intressantare förslag skulle vara att strunta i bägge delar och enbart ha statsministerposten.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av walter_iego:

Det låter som ett skämt, men det hade varit underbart.

Statyerna är helt förlegade och fyller ingen funktion på något sätt. Adeln kan klappa sig själv på ryggen, för ingen annan gör det.

Ned med kungahuset!

Oavsett om man vill ha bort kungahuset eller inte ser jag ingen poäng i att ta bort hundratals år gamla statyer som i mina ögon inte ens är stötande.

Om man tycker att monarkin är så hemsk kan man ju istället låta dem stå kvar så att människor inte glömmer att vi inte alltid har haft det så som vi har det idag med ett maktberövat kungahus och folkstyre istället.

Vad föreslår du att vi byter ut våra kungastatyer med? Något intetsägande konstverk som börjar sticka i ögonen efter knappt ett årtionde?

Kungastatyerna är redan intetsägande "konstverk" som sticker folk i ögonen.

Nej Walter, det där håller jag verkligen inte med om. Men du bor väl långt från Stockholm så detta kan väl inte störa dig så värst mycket?

Att vi lever i en representativ monarki, där folket styr, är nått vi ska vara stolta över. Till skillnad från andra länder som klippt med sina kungahus så är vi förankrade i vår historia. De gör dessutom ett fantastiskt jobb när de representerar Sverige i internationella sammanhang, en "kostnad" vi inte skulle kommit ifrån ens med ett mindre färgstarkt presidentalternativ.

edit: fanboyen, väl formulerat!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Länge leve knugen!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det här är miljöpartiet i ett nötskal.
Hur kan vettiga människor rösta på detta parti överhuvudtaget?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det låter som ett skämt, men det hade varit underbart.

Statyerna är helt förlegade och fyller ingen funktion på något sätt. Adeln kan klappa sig själv på ryggen, för ingen annan gör det.

Ned med kungahuset!

Ja, historia är sånt strunt. Varför ska vi minnas sådant för?
Om man överhuvudtaget bryr sig om historia (vilket jag vet att du gör) så borde man väl ändå förstå att statyerna uppfyller en historisk funktion av ett minne. Av en svunnen tid.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Representativ monarki? Intressant.

Jean Baptist Bernadotte (Karl XIV Johan) kan mycket väl få ha en fallosstaty, för han var faktiskt med ett och annat, både före och efter den franska revolutionen. Vår knug (kung) och resten av socialbidragstagarna i familjen, får gärna representera folket om ni vill, men det är på ert samvete.

Det där med att kungafamiljen gör "ett fantastiskt jobb" är lätt att säga, för det ska man ju säga för att inte knyta näven i byxorna och medge att över 100.000.000 om året går åt att rå om deras hus och liv i lyx.

Säg mig, vad skulle hända med Sverige om kungafamiljen inte åkte runt om i världen och klippte snören, åt middag med andra digniteter och tvingades gå på tråkiga möten. På vilket sätt skulle vi lida om vi inte såg deras ansikten på TV i olika evenemang, eller höra deras tämligen ointressanta tankar om livet.

Kom gärna med konkreta förslag och överbevisa mig att de inte har suttit och häckat alldeles för länge.

Vad är det jag ska överbevisa? Du framför med all önskvärd tydlighet ditt synsätt, jag förmedlade mitt. Om kungafamiljen inte var de som "åkte runt och klippte snören" så skulle nån annan göra det.

Det vi skulle behöva för att fortsätta diskussionen vore konkreta siffror på vad ett presidentalternativ skulle kosta i jämförelse med kungahuset.

Sen skriver du att Jean Baptiste Bernadotte gärna skulle få sig en staty, men du vill ta bort de redan existerande?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ska sverige skämmas för vi varit stora en gång i tiden nu? Det är historia, statyerna har varit där i flertal år, varför ska de bort nu? Verkar som att sverige och vi svenskar inte kan stå för någonting längre, snart får vi väl knappt ha svenska flaggan på våra tomtar för det är kränkande.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Länge leve knugen!

Varför redigerade du alla dina inlägg?

Skrivet av fanboyen:
Skrivet av walter_iego:

Länge leve knugen!

Varför redigerade du alla dina inlägg?

Jag sysslar med historieförfalskning, en konstnärlig manifestation som är populärt nuförtiden

Allt jag skrivit finns ändå i citaten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar