Vad tycker du om vår reklam?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av monark:

Jag har aldrig stört mig på annonser förutom popups, popovers och sen såna som följer din muspekare som en irriterande sak. Dvs reklam som KRÄVER uppmärksamhet. Reklam ska vara passivt och bara intressera mig med distraktioner a.k.a "ooh shiny, ooh shiny, ooh shiny". Så jag installerade flashblock som motmedel mot andra siter, men den verkar vara lite väl overkill. Jag minns att fz kör temabaserade bakgrunder. Men dom är borta. Jag ämnade aldrig att blockera fz eftersom jag tyckte att det var relativt ok reklampolicy.. förutom ibland då mitt minne hävdar att det var en popover för en kampanj som jag blev sur på.

Det finns både fördelar och nackdelar med det. Nackdelen är förstås att jag missar erbjudandet. Fördelen är däremot att jag får en area att korrigera min webbläsare med. T.ex när jag vill klicka någonstans på sidan för att kunna scrolla iom att webbläsare vägrar scrolla förrän du klickar i rätt frame UTAN att automatiskt öppna en reklamlänk som jag absolut inte ville klicka på.

M.a.o jag har inga problem med reklam. Bara störig reklam.

Bra feedback! Gällande krävande reklam ska ni definitivt rapportera sådant, då får reklammakarna bakläxa.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag vill poängtera att OM vi inför någon form av VIP-konto så kommer inget i det nuvarande utbudet att förändras, det kommer att rulla på som vanligt (med reklam). Det skulle i så fall vara en mervärdestjänst, något som förhöjer upplevelsen.

Så blir det ju inte i praktiken dock. Kommer vara dom som betalar som får förtur till tävlingar, betatestningar och annat.

I praktiken blir det precis så vi vill ha det, och gärna med input från er medlemmar. Vi är redan rörande överrens om att inte låsa något på sajten för den vanliga besökaren.


signatur
Medlem

Jag använder mig av Ad-Block med inställningen "Tillåt viss icke-störande reklam". Mer info på:
https://adblockplus.org/en/acceptable-ads

Denna funktion har varit aktiv automatiskt sedan ett tag i Ad-BlockPlus, och denna inställning gör att reklam visas från sidor som endast tar in reklam som uppfyller ett par uppställda krav. Inga stora krav... och väldigt likt den beskrivning redaktionen själva har för hur reklam borde vara.

Så inte omöjligt att fz kan uppfylla dessa krav, och få sig listade som "approved site" på AdBlockPlus. Och då skulle vi inte ens ha denna diskussion.

...men även jag pitchar gärna upp en medlemsavgift om det får mig att slippa ALL rörlig grafik, inte bara reklam. Har man handikapp, så har man, och om det kostar att få en ramp för rullstolen så får jag helt enkelt acceptera det. Kan inte som vissa här säger "filtrera" bort det som rör sig automatiskt. Vi är alla byggda olika.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I praktiken blir det precis så vi vill ha det, och gärna med input från er medlemmar. Vi är redan rörande överrens om att inte låsa något på sajten för den vanliga besökaren.

Men då finns det ju ingen anledning till att betala? Annat än för att visa goodwill, eller så.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I praktiken blir det precis så vi vill ha det, och gärna med input från er medlemmar. Vi är redan rörande överrens om att inte låsa något på sajten för den vanliga besökaren.

Men då finns det ju ingen anledning till att betala? Annat än för att visa goodwill, eller så.

Jo, genom att tillföra nya saker och inte ta bort gamla. Låt mig måla en bild:

Person 1 betalar inte utan besöker sajten precis som vanligt, med samma innehåll, samma tjänster och samma reklam.

Person 2 har ett VIP-konto kanske får en särskild status i forumet, möjlighet att stänga av reklamen, exklusiva rabatter, signerat julkort från redaktionen. Vi har några idéer men där är som sagt er input viktig!

Get it?


signatur
Medlem

Har AdBlock installerat. Har inte tänkt på att man kan tillåta reklam på vissa domäner, har nu gjort som Ichabod och tillåter reklam på FZ, då jag surfar in på FZ dagligen och vill stödja er med det lilla jag kan

Medlem

Precis stängt av AdBlock för FZ med efter att såg en gul liten rand längst upp på skärmen som bad en snällt att fundera på att göra det. Vettiga sidor som FZ kan man stödja genom att låta reklamen synas.

De enda krav jag har är att det inte är några bautastora pop-ups eller flashreklam med film- och/eller ljudklipp som körs igång automatiskt.

T.ex. Aftonbladet utan adblock kan få en vanlig medelsvenssons surfdator att gå på knäna bara av all flashskit som den startar direkt när sidan laddas. Skönt slippa överdrift med sånt på FZ iaf.

AW8
Medlem

Mina åsikter om reklam:

Hatar rörlig reklam, det stör mig och gör att jag tappar koncentrationen när jag läser artiklar.

Ogillar även reklam som ligger mellan nyhetsrubriker och bryter flödet.

Statisk reklam har jag däremot ingenting emot och det kan gärna fylla sidorna ända ner till botten.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Blockerar all reklam i webbläsaren av samma anledning som jag inte kollar på TV-reklam.
Får inte dåligt samvete för att jag brer en macka eller slår en sjua när det blir reklampaus, liksom.
Förstår att ni måste tjäna pengar, men jag tycker den personliga integriteten och surfupplevelsen kommer i första hand. Med vilken rätt ska något annonsföretag få spåra, mäta och analysera mitt beteende när jag inte specifikt bett om detta? Nej, allt det där blockerar jag.

Medlem

Tar gärna bort blockeringen bara så länge annonserna håller hyffsad kvalitet och relevans, sen har man ju hängt här länge och vill även kunna göra det i fortsättningen :).

Medlem

Tog bort blockeringen efter att jag läst eran annons. Ska jag vara helt ärlig så har eran reklam aldrig stört mig. Mest blivit en vana att blockera allt. Det ända är dom pop-up som dyker upp när man öppnar sidan. Men inget allvarligt. Ni gör ett bra arbete och jag vill ha kvar den kvaliteten så bort med blocken

Medlem

Jag har nu stängt av adblock, men nu rapporterar Ghostery att den blockerar TIO stycken trackers, tillåt mig att ta på mig foliehatten och säga att det inte känns helt ok. Nej lär er av SweClockers så ska jag överväga att stänga av adblocken igen, och försök göra något åt era spel-videor så jag slipper leta rätt på dem på youtube för att slippa artifakter och skit.

Medlem

Har inte stört mig på någon reklam som har funnits på FZ någonsin tror jag. Header/postern som finns längst upp och längst sidorna på sidan tycker jag bara förhöjer känslan av att vara inne på en seriös spelsida (eftersom de alltid handlar om just spel och dels är snygga)

Betaltjänst, ej den som Calle talat om utan den som nämnts här skulle nog IMO skrämma bort folk och många yngre som läser sidan skulle nog få problem med detta.

Fortsätt bara i samma stil så är jag nöjd


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Ett litet tips... "Allow some non-intrusive advertising" är aktiverad i Adblock för Firefox när du installerar det. Ni borde titta lite på vad det betyder... medan ni kämpar för mer relevant/bättre reklam.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Moderator | Testpilot

Shit trodde det här var någon gammal grej så slängde iväg ett meddelande till massvis för lite hjälp.. aja.

Hur gör jag för att lägga in ett undantag för fz.se på OPERA webbläsaren?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min feedback är:

Icke-störande reklam är inte blockerad. Så om er reklam nu inte är störande så borde den ju synas! Men uppenbarligen är den störande, och så länge den är det kommer den vara blockerad!

Finns det möjlighet till donationer, för att surfa reklamfritt med gott samvete?

Medlem

Hej Redaktionen!

Jag skriver sällan, om ens nånsin ett inlägg. Men ni nådde min hjärta med eran vädjan.
Jag älskar ju också det ni gör, så ett undantag för AdBlock har jag nu gjort, för eran skull.

Första och enda gången, jag hoppas ni är nöjd nu. För jag vet att jag är

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Loxus:

I båda bilderna ser jag en sajt som inte skulle finnas utan reklam.

Tror användaren menar att "Ducka skattesmällen från Abax" inte är relevant och ligger mitt i där man scrollar.
Kan vi inte bara få betala istället, och om man nu betalar varför ska vi då få fortsatt reklam? Jag vill betala för att slippa reklamen, inte för att få premiumgrejer jag inte vill ha. Nu är detta rent hypotetiskt såklart.

Medlem

Jag stod ut länge med att ha FZ vitlistat just för att stödja er men till sist gick det inte. Anledningen till att jag adblockade var:

1. Popups som man behövde klicka bort
2. Popups som man behövde klicka bort igen
3. Popups som man behövde klicka bort igen
4. Popups som man behövde klicka bort igen
5. Sajten laddade snabbt men reklamen tog lång tid att ladda klart
6. Ointressant reklam för resor, försäkringar osv.

Nu har ni iaf fixat anledning 1-4 så jag ger er en chans igen. Fundera gärna vidare på 5-6.

dmn
Medlem

Blockar all reklam på alla sidor därför att jag inte vill se nån reklam, det är inte svårare än så. Tänker också fortsätta med det, alltid.

Medlem

tycker all reklam är helt ok.. det är väl därför ni kan ha sidan osv osv..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Gjort ett undantag för gamla hederliga FZ


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av monark:

Jag har aldrig stört mig på annonser förutom popups, popovers och sen såna som följer din muspekare som en irriterande sak. Dvs reklam som KRÄVER uppmärksamhet. Reklam ska vara passivt och bara intressera mig med distraktioner a.k.a "ooh shiny, ooh shiny, ooh shiny". Så jag installerade flashblock som motmedel mot andra siter, men den verkar vara lite väl overkill. Jag minns att fz kör temabaserade bakgrunder. Men dom är borta. Jag ämnade aldrig att blockera fz eftersom jag tyckte att det var relativt ok reklampolicy.. förutom ibland då mitt minne hävdar att det var en popover för en kampanj som jag blev sur på.

Det finns både fördelar och nackdelar med det. Nackdelen är förstås att jag missar erbjudandet. Fördelen är däremot att jag får en area att korrigera min webbläsare med. T.ex när jag vill klicka någonstans på sidan för att kunna scrolla iom att webbläsare vägrar scrolla förrän du klickar i rätt frame UTAN att automatiskt öppna en reklamlänk som jag absolut inte ville klicka på.

M.a.o jag har inga problem med reklam. Bara störig reklam.

Bra feedback! Gällande krävande reklam ska ni definitivt rapportera sådant, då får reklammakarna bakläxa.

Jo precis, det var lite det som jag var inne på tidigare, när jag skrev om reklam dom skriker "Se mig! klicka på mig!" och sådant som kommer upp i ansiktet på mig.

Jag har inget emot reklam som ligger still, utan att låta, blinka eller något annat fuffens - är passiv som monark skrev.

Men när reklam är skapat för att till varje pris få uppmärksamhet och tar till varje tänkbar metod för att fånga läsarens ögon (och öron) - reklam som till och med hindrar läsaren för att surfa på det sätt dom han/hon vill genom popup, (skit som lägger sig ovanpå i nytt fönster eller DHTML-rutor), kontroller av fönster och allt annat hittepå - då åker adblock på med en gång.

Istället för att skapa reklam som det finns en chans att läsaren ser, kanske liten men ändå en chans, så skapar en del reklam som folk blir sura för och väljer att blockera - vilket resulterar i att reklamen inte syns alls överhuvud taget. Raka motsatsen till vad reklamskaparen, den som beställt reklamen och annonsören vill.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Shit trodde det här var någon gammal grej så slängde iväg ett meddelande till massvis för lite hjälp.. aja.

Hur gör jag för att lägga in ett undantag för fz.se på OPERA webbläsaren?

Du högerklickar på sajten, väljer "Edit Site Preferences", går till fliken "Content" och bokar ur "Enable Content Blocking". Borde fungera efter att du laddat om sidan.

Skrivet av jolla:

Hej Redaktionen!

Jag skriver sällan, om ens nånsin ett inlägg. Men ni nådde min hjärta med eran vädjan.
Jag älskar ju också det ni gör, så ett undantag för AdBlock har jag nu gjort, för eran skull.

Första och enda gången, jag hoppas ni är nöjd nu. För jag vet att jag är

Tack!

Skrivet av Aresz:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Loxus:

I båda bilderna ser jag en sajt som inte skulle finnas utan reklam.

Tror användaren menar att "Ducka skattesmällen från Abax" inte är relevant och ligger mitt i där man scrollar.
Kan vi inte bara få betala istället, och om man nu betalar varför ska vi då få fortsatt reklam? Jag vill betala för att slippa reklamen, inte för att få premiumgrejer jag inte vill ha. Nu är detta rent hypotetiskt såklart.

Vi har historiskt varit väldigt skeptiska till möjligheten att betala, det är känsligt för många, men i och med Spotify och liknande tjänster slagit igenom har kanske acceptansen ökat.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur gör jag för att lägga in ett undantag för fz.se på OPERA webbläsaren?

Du högerklickar på sajten, väljer "Edit Site Preferences", går till fliken "Content" och bokar ur "Enable Content Blocking". Borde fungera efter att du laddat om sidan.

Fast fliken "Content" är ologiskt nog översatt till "Visning" på svenska.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Flash ads, gif ads, intryckta ads mellan var fjärde artikel - Nej tack.

Minimalistiska ads lite här och där - Don't mind them.

Medlem

Ni borde ta bort eller flytta på sån här reklam

Markerat med röd
[ia=682603]


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

skrev:

Skrivet av Loxus:

I båda bilderna ser jag en sajt som inte skulle finnas utan reklam.

jag ser en sida som går att surfa på och en som inte är intressant alls. vill ni fylla er sida med reklam så är det fritt fram, så länge jag kan blockera reklam är jag nöjd. om ni inte tror att ni kan överleva utan reklam så får ni väl hitta något annat ni kan försörja er på. min surftid är inte till salu, så jag stänger av reklamen.

ni behöver inte känna er ledsna, samma gäller alla sidor på hela internet för mig. med ert resonemang kommer väl internet snart stängas ner, för ingen kommer ha råd med att driva några sidor. min gissning är att när ni stänger ner, så kommer någon annan ta över - antagligen någon som hittar ett bättre sätt att få in pengar på än att mata läsaren med reklam.

men vad vet jag, jag är väl bara en dum läsare som inte förstår ...


signatur
Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Ni borde ta bort eller flytta på sån här reklam

Markerat med röd
[ia=682603]

Jag reagerade också på just de varianterna när jag slog av adblock för en stund sen. De annonsblocken är tyvärr för stora och störiga och behöver kapas ner till hälften på höjden.

De jättestora blocken inne i nyheterna bryter flowet i läsningen. Jag har verkligen full förståelse för att ni behöver ha annonsintäkter, jag tror inte att allt i världen är gratis, och jag vill stödja er. Men vill ni ha min feedback så är jätteblocken inne bland nyheterna det så får det att rycka i adblock-fingret.

Resten av reklamen är ok. Ett exempel på relativt BRA reklamformat är den smala bannern mellan toppnyheterna och listan med nyheter. Jag kollar huvudnyheterna, slänger ett öga på reklambannern, går vidare till nyheterna. Helt ok, då kan jag fokusera på en sak i taget. Samma sak med wallpaper-reklamen. Jag ser den och lägger märke till den utan att den stör mig hela tiden.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur gör jag för att lägga in ett undantag för fz.se på OPERA webbläsaren?

Du högerklickar på sajten, väljer "Edit Site Preferences", går till fliken "Content" och bokar ur "Enable Content Blocking". Borde fungera efter att du laddat om sidan.

Fast fliken "Content" är ologiskt nog översatt till "Visning" på svenska.

Tack för hjälpen!

Skrivet av Neatherblade:

Ni borde ta bort eller flytta på sån här reklam

Markerat med röd
[ia=682603]

Reklamplacering är såklart en sak att diskutera. Vi tillåter inte annonser i redaktionellt material, den där ligger ju mellan rubrikerna. Vi tar till oss all feedback.

Skrivet av leper:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

skrev:

Skrivet av Loxus:

I båda bilderna ser jag en sajt som inte skulle finnas utan reklam.

jag ser en sida som går att surfa på och en som inte är intressant alls. vill ni fylla er sida med reklam så är det fritt fram, så länge jag kan blockera reklam är jag nöjd. om ni inte tror att ni kan överleva utan reklam så får ni väl hitta något annat ni kan försörja er på. min surftid är inte till salu, så jag stänger av reklamen.

ni behöver inte känna er ledsna, samma gäller alla sidor på hela internet för mig. med ert resonemang kommer väl internet snart stängas ner, för ingen kommer ha råd med att driva några sidor. min gissning är att när ni stänger ner, så kommer någon annan ta över - antagligen någon som hittar ett bättre sätt att få in pengar på än att mata läsaren med reklam.

men vad vet jag, jag är väl bara en dum läsare som inte förstår ...

Vi kallar ingen dum, omoralisk eller oetisk. Vi tar hellre en sådan här diskussion och samlar feedback så att vi kan utvecklas. Besökarna på FZ är oftast tekniskt bevandrade så adblock är ett större problem här än på till exempel Hemmets Journal. Det är också en stadigt ökande trend varför vi måste problemet på allvar.

Motfråga, av ren nyfikenhet, skulle du då ett premiummedlemsskap vara intressant för dig?


signatur
Skriv svar