Ingen superhögupplöst Super Mario?

Robot
Ingen superhögupplöst Super Mario?

Igår skrev vi att New Super Mario Bros. U kunde avnjutas i 1080p. Nu är varken vi eller Nintendo, vad det verkar, lika säkra längre.

#new-super-mario-bros-u-1, #nintendo


Inaktiv
Ingen superhögupplöst Super Mario?

Mario behöver inte 1080p, Mario är Mario och det är gott nog oavsett upplösning.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Kanske ändrades för att inte vilseleda okunniga som sitter på en 720p TV? Jag bryr mig inte särskilt mycket. Så länge det är i HD och att spelet är skoj så är jag nöjd.

Medlem

Det blir nog ett bra spel i alla fall.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nästa generations Nintendo konsol använder inte upplösningar som varit "standard" för PC i 5+ år. Grymt.

Medlem

Så himla fränt, viljket barndomsminne!


signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kanske ändrades för att inte vilseleda okunniga som sitter på en 720p TV? Jag bryr mig inte särskilt mycket. Så länge det är i HD och att spelet är skoj så är jag nöjd.

HD och HD, beror ju lite på vad man har för storlek på bildvisaren. 42" & 50" blir säkert ypperligt med 720p, men på 60" och uppåt vill jag nog helst att det är i 1080p. Å andra sidan så är ju huvudsaken att det är kul

Har dock svårt att förstå att man år 2012 gör spel som inte är i fullhd?

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! Jag som vill räkna hårstråna i Marios mustasch!

Medlem

Det skulle ju vara väldigt kymigt om inte Mario skulle funka i 1080p, isåfall finns det ju inte en chans i helvetet att Wii U skulle klara att köra "normala" 3Dspel i 1080P heller.

För den delen så är det väl lite långt gånget att år 2012 kalla 1080p för högupplöst?

Medlem

Om det skulle visa sig att det inte är i 1080p, och att det beror på prestandan i Wii U inte räcker till, så kommer inte många spel komma till Wii U efter att Sony och MS släppt sina nya.
Mario är Mario, inte Crysis 3 eller ett spel med Unreal Engine 4.

Skrivet av Allexz:

Det skulle ju vara väldigt kymigt om inte Mario skulle funka i 1080p, isåfall finns det ju inte en chans i helvetet att Wii U skulle klara att köra "normala" 3Dspel i 1080P heller.

För den delen så är det väl lite långt gånget att år 2012 kalla 1080p för högupplöst?

Mja, du får ha i åtanke att bara för att 1080p känns "normalt" för oss teknikbevandrade så innebär det inte per automatik att det är en självklarhet för den stora massan, eller ens den stora massan som spelar spel.

Skrivet av Lazaroth:

Om det skulle visa sig att det inte är i 1080p, och att det beror på prestandan i Wii U inte räcker till, så kommer inte många spel komma till Wii U efter att Sony och MS släppt sina nya.
Mario är Mario, inte Crysis 3 eller ett spel med Unreal Engine 4.

Oavsett om nya Mario blir i 1080p eller ej så ska Wii U, som jag förstått det, helt klart vara kapabel till upplösningen. Varför de trots detta ändå väljer att köra t ex Mass Effect 3 i 720p är... beyond me.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Mja, du får ha i åtanke att bara för att 1080p känns "normalt" för oss teknikbevandrade så innebär det inte per automatik att det är en självklarhet för den stora massan, eller ens den stora massan som spelar spel.

Oavsett om nya Mario blir i 1080p eller ej så ska Wii U, som jag förstått det, helt klart vara kapabel till upplösningen. Varför de trots detta ändå väljer att köra t ex Mass Effect 3 i 720p är... beyond me.

Va, nej... Jag menade inte på det viset.
Jag menade mest att det är väldigt osannolikt att Wii:et inte skulle orka driva ett 2D spel i 1080p.

PS3/Xbox360 har ju länge kastat runt ord som full hd och 1080p medans de riktiga upplösningarna i spelen har varit mycket lägre än så, vilket i sig inte är så jättekonstigt då maskinerna är ganska så hårt begränsade.

Tittade på trailern av Mariospelet nu och det verkar ju onekligen vara ett ganska långsamt spel jämfört med andra titlar, om är pga att man ska ha större kontroll när man är många spelare eller om det är för att hårdvaran inte orkar med snabbare panoreringar låter jag vara osagt då det är helt omöjligt att veta i detta skedet

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! Jag som vill räkna hårstråna i Marios mustasch!

Kommentarstjuv

Skrivet av Jozo:
Skrivet av Sebastian Lind:

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! Jag som vill räkna hårstråna i Marios mustasch!

Kommentarstjuv

Hehe, jag stjäl bara från de bästa, så känn dig hedrad.

Medlem

1080p har väl varit standard på PC i flera år? 5 år minst?

Är verkligen konsolgenerationen så himla efter? :/ börjar faktiskt ogilla konsoler mer och mer, kanske rätt utsagt börjar hata konsoler.

Som Nintendo, Sony och Microsoft håller på skapar BARA hat.. kassa portningar, nerdummade spel för att det inte finns tillräckligt med knappar på kontrollen, usch.. Jag har fått nog, jag kommer aldrig mer köpa en enda konsol innan någon faktiskt ser till att få upp standarden igen.

P.S 1080p börjar bli gammalt, 4k2k kameror finns, samt att datorskärmar har börjats bygga i 2k, UHD(Ultra High Definition).

Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Det skulle ju vara väldigt kymigt om inte Mario skulle funka i 1080p, isåfall finns det ju inte en chans i helvetet att Wii U skulle klara att köra "normala" 3Dspel i 1080P heller.

För den delen så är det väl lite långt gånget att år 2012 kalla 1080p för högupplöst?

Så bara för det är 2012 nu så kan man inte kalla 1080 för högupplöst? Hur tänker du? det kommer hur som helst vara högupplöst hur du än vrider och vänder på det även om du börjar bli kräsen.

Medlem

Roliga är ju att folk glömmer att fast det är i 1080, så kan bilden fortfarande vara skit. Allt beror ju hur grafikmotorn etc. Och tror jag Nintendo lär ju aldrig Mario vara "grafik-porr", utan ha en rundare karaktär o inte verklighetstrogen någon vart.
Om man skulle kunnat få ut 1080 av ett gammalt NES, så skulle det inte betyda att spelen skulle vara snyggare, fortfarande samma grafik med i högre upplösning på TVn.

Medlem
Skrivet av qun0:

Så bara för det är 2012 nu så kan man inte kalla 1080 för högupplöst? Hur tänker du? det kommer hur som helst vara högupplöst hur du än vrider och vänder på det även om du börjar bli kräsen.

Sony GDM-FW900 Flat Widescreen 24

http://www.amazon.com/dp/B00004YNSR?tag=best-price-products-2...

En 20" skärm från 2002
2,304 x 1,440 Upplösning @ 160 HZ

Att sen tvföretagen kom på ett smart sätt att sälja massvis med tv apparater till svensson genom att lansera något så episkt som FULL HD gör inte saken bättre.

1080P år 2012 är lika modernt som att kalla smör för en nyhet.

Medlem

Tycker Nintendo bör shocka alla och släppa en uppgradering till U som stödjer 4K och så sopar man ut ett Zelda + super mario i 4K upplösning.. Problemet är dock att det är nog ca 0.001% av Sveriges befolkning som har en 4K tv just nu.. Kul hade det varit

Sony och Microsoft hade skitit ner sig!! haha

Medlem
Citat:

Tittade på trailern av Mariospelet nu och det verkar ju onekligen vara ett ganska långsamt spel jämfört med andra titlar, om är pga att man ska ha större kontroll när man är många spelare eller om det är för att hårdvaran inte orkar med snabbare panoreringar låter jag vara osagt då det är helt omöjligt att veta i detta skedet

Finns ett spelläge i spelet som gör att panoreringen utav banan ökar i hastighet, man plockar helt enkelt mynt och ju mer mynt desto snabbare går det.

Medlem
Skrivet av radiuz:
Citat:

Tittade på trailern av Mariospelet nu och det verkar ju onekligen vara ett ganska långsamt spel jämfört med andra titlar, om är pga att man ska ha större kontroll när man är många spelare eller om det är för att hårdvaran inte orkar med snabbare panoreringar låter jag vara osagt då det är helt omöjligt att veta i detta skedet

Finns ett spelläge i spelet som gör att panoreringen utav banan ökar i hastighet, man plockar helt enkelt mynt och ju mer mynt desto snabbare går det.

Sedär, då tyder det iallafall inte på prestandaproblem

Medlem

"KONSOLER"

Din egen privata tidsmaskin - köp en idag och spela spel som de spelades 5 år sedan!

Medlem

Hellre 720p och hööööög framerate istället för 1080p och framerate problem.

Medlem

720p? Varför slänga ut pengar på en konsoll som förmodligen bara kommer att ha en handfull titlar som är ok. Nintendo börja tillverka spel till PC istället!


signatur

I don’t puke when I drink. I puke when I don’t.

Medlem

Jag tror att Nintendo kör på ett steg i taget principen så länge det går bra för dom. Så jag blir bara förvånad ifall nästan alla spel som kommer till wii u nästa år är 1080p. Jag har själv en bra 720p tv som är bra till allt annat en tv tittande för jag har inga hd kanaler och orkar inte fixa nåra. Men det är ju å andra sidan bara bra för då blir det ju så mycket mer spelande på den å lite film med ibland när man har tid

Medlem

Vet någon hur många i den rika delen av världen i % som har en 1080p+ tv?

Medlem

Men seriöst... hur mycket skulle det göra för spelupplevelsen om nya Mario går i 720 lr 1080? Ni som får problem med det spelet av den anledningen spelar nog spel av fel anledning.

Medlem
Skrivet av Tummen:

Mario behöver inte 1080p, Mario är Mario och det är gott nog oavsett upplösning.

Japp, men en helt ny konsol 2012 borde för fasen klara full hd! Sen att mario duger ändå är en helt annan femma.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Bojkott:

Kanske ändrades för att inte vilseleda okunniga som sitter på en 720p TV? Jag bryr mig inte särskilt mycket. Så länge det är i HD och att spelet är skoj så är jag nöjd.

HD och HD, beror ju lite på vad man har för storlek på bildvisaren. 42" & 50" blir säkert ypperligt med 720p, men på 60" och uppåt vill jag nog helst att det är i 1080p. Å andra sidan så är ju huvudsaken att det är kul

Har dock svårt att förstå att man år 2012 gör spel som inte är i fullhd?

Antagligen för att konsollen inte är kraftig nog för det.
Den är ngt bättre än 360/PS3 men inte med mycket. Lär inte bli så mycket spel i 1080p mao.

12
Skriv svar