Nytt gameplay samt info från 0x10c

Robot
Nytt gameplay samt info från 0x10c

Notch vill att spelet ska kännas lite som Firefly, och drar inspiration från titlar som FTL. Nya gameplay-klippet visar även upp texturer som inte är hämtade från Minecraft.

#mojang-specifications, #0x10c, #minecraft


Medlem
Nytt gameplay samt info från 0x10c

tänker på cs 1.6, när jag ser designen

Medlem

System Shock 2 !


signatur

Nämen!

Medlem

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?


signatur

R.I.P The_maxx

Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Medlem

ah, yes oki!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ser inget speciellt alls med det här spelet än.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ser inte mycket av det än men jag är nyfiken på vad det kommer förvandlas till. Håller ett öga öppet.

Medlem

Ser att många i YT klippet gnäller på grafiken..... Seriöst, vad notch gjort änsålänge har mitt intresse och om slutgrafiken liknar det som det gör idag så ttror jag att spelet kommer bli mysigt

Medlem

och även = gameplay > grafik

Medlem
Skrivet av Jarnehall:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Så länge det är ett spel som är roligt ser jag inget som helst fel med det. Dagens spel har på tok för mycket fokus på grafik och nästan ingen fokus alls på spelmekanik. För tusan dagens spel behöver man ju nästan inte spela, de är nästan så de spelar sig själva. Jag har iaf tröttnat rejält på spel som har en vacker yta men erbjuder inte så mycket mer, här råder ingen tvekan om att spelen förr var bättre. Kan hända det är nostalgi men i så fall borde detta bara gälla spel jag spelat och inte spel jag aldrig spelat. Jag tilltalas betydligt mer av spel på GoG än dagens spel trots att jag inte gjort mer än att läsa om dessa.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Jarnehall:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Så länge det är ett spel som är roligt ser jag inget som helst fel med det. Dagens spel har på tok för mycket fokus på grafik och nästan ingen fokus alls på spelmekanik. För tusan dagens spel behöver man ju nästan inte spela, de är nästan så de spelar sig själva. Jag har iaf tröttnat rejält på spel som har en vacker yta men erbjuder inte så mycket mer, här råder ingen tvekan om att spelen förr var bättre. Kan hända det är nostalgi men i så fall borde detta bara gälla spel jag spelat och inte spel jag aldrig spelat. Jag tilltalas betydligt mer av spel på GoG än dagens spel trots att jag inte gjort mer än att läsa om dessa.

Kolla in Delver & Tigsource forumet.
http://forums.tigsource.com/index.php?topic=24764.0

Medlem
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Allting är byggt ingame från scratch (verkar vara många som missat den biten), vaje hörn och vrå manuellt placerad, du kan välja att bygga mer detaljerat om du vill, sen om jag förstått rätt är texturerna mest placeholders tills de på allvar börja fokusera på grafiken.

Medlem
Skrivet av Jarnehall:

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java ///
utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel

Ja, grafiken har jättemycket med programmeringsspråket att göra.
Får jag fråga hur du brukar göra när du programmerar grafik?

Du verkar väldigt insatt i ämnet..........

Sätter denna taggen här för säkerhets skull [/IRONI]

Inaktiv

Blir sjösjuk av grafiken.. XCOM!

Medlem

Detta låter spännande, ska bli kul att se slutprodukten.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Jarnehall:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Så länge det är ett spel som är roligt ser jag inget som helst fel med det. Dagens spel har på tok för mycket fokus på grafik och nästan ingen fokus alls på spelmekanik. För tusan dagens spel behöver man ju nästan inte spela, de är nästan så de spelar sig själva. Jag har iaf tröttnat rejält på spel som har en vacker yta men erbjuder inte så mycket mer, här råder ingen tvekan om att spelen förr var bättre. Kan hända det är nostalgi men i så fall borde detta bara gälla spel jag spelat och inte spel jag aldrig spelat. Jag tilltalas betydligt mer av spel på GoG än dagens spel trots att jag inte gjort mer än att läsa om dessa.

Jag kan hålla med om att det är jubelidioti att ha grafik som högsta fokus, men att inte focusera någonting alls på grafik är inte riktigt rätt tillvägagångssätt heller. Det är typ som att gå från 10 duschar/dagen till 1 dusch/årtiondet. Ett par duschar i veckan är väl lagom? Mojang har ju tillräckligt med kapital för att lägga ned lite extra kraft på grafiska speltillgångar.

Personligen har jag dock inga höga förväntningar av spelet. Ser varken kul gameplay eller innovation i det. Och Notch, om jag ska vara ärlig, är extremt överskattad. Visst, Minecraft var kul, men Notch's framgång var mer eller mindre bara tur. Bra timing och allt det där. Men som spelutvecklare verkar han inte särskilt märkvärdig, på gränsen till inkompetent snarare (och nej, jag kan inte göra det bättre själv -- men ra många andra kan). Så jag betvivlar att han kommer att leva upp till folks förväntningar -- medan myriader av verklighetsdisocierade nördar verkar se på han som någon messiah som ska frälsa spelindustrin så ser jag en endast en garanterad flopp. FTL och Star Citizen å andra sidan... där har vi fina grejer!

Medlem

När de nu tjänat en halv miljard så tycker man de borde ha råd med att licensiera en vettig 3d motor. Varför använda en från 1993?

Medlem
Skrivet av Zappa:

När de nu tjänat en halv miljard så tycker man de borde ha råd med att licensiera en vettig 3d motor. Varför använda en från 1993?

Varför hyra något av ett annat företag och använda deras verktyg, på deras regler när man kan skapa det själv och göra det precis så man vill ha det?

Inaktiv
Skrivet av Zappa:

När de nu tjänat en halv miljard så tycker man de borde ha råd med att licensiera en vettig 3d motor. Varför använda en från 1993?

Jag håller med, enkla spel men som säljer som smör i solsken.. tänk på oss som har förhoppningar på framtiden och inte tror att jorden är platt, hallå!?

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Där är en miljon gånger (possibly exaggerated number) fler människor som gör fula spel. Steam Greenlight-bidragen och Xbox Indie Games ger en mardrömmar och jag är ändå en sån som säger "nej grafiken är inte viktig". Om man kan göra det någorlunda snyggt så tycker jag att man ska göra det för att särskilja sig från dem, ful grafik är inget speciellt (längre?) och ger en bara ett dåligt intryck.

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Där är en miljon gånger (possibly exaggerated number) fler människor som gör fula spel. Steam Greenlight-bidragen och Xbox Indie Games ger en mardrömmar och jag är ändå en sån som säger "nej grafiken är inte viktig". Om man kan göra det någorlunda snyggt så tycker jag att man ska göra det för att särskilja sig från dem, ful grafik är inget speciellt (längre?) och ger en bara ett dåligt intryck.

Svårt för mindre utvecklare då grafik kostar pengar, men visst måste notch har råd att dra upp grafiken en bra bit? Men det kanske dom inte vill då alla som lirat MC också ska kunna lira nästa spel. Kul hursomhelst med fokus på gameplay istället för onlinefeatures och grafik som ingen egentligen behöver.

Minecraft, Lone Survivor och FTL är perfekta exempel på spel där grafiken inte gör ett skit för upplevelsen.

Medlem
Inaktiv

Vad heter spelet?

"noll gånger x gånger (tio upphöjt i ljusets hastighet) lika med noll"?

Medlem
Skrivet av Jarnehall:

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Err ... har ingenting med att göra att han programmerar i Java. Det är garanterat ett designval. Ditt påstående makes no sense överhuvudtaget.

Skrivet av Bikki:

Jag kan hålla med om att det är jubelidioti att ha grafik som högsta fokus, men att inte focusera någonting alls på grafik är inte riktigt rätt tillvägagångssätt heller. Det är typ som att gå från 10 duschar/dagen till 1 dusch/årtiondet. Ett par duschar i veckan är väl lagom? Mojang har ju tillräckligt med kapital för att lägga ned lite extra kraft på grafiska speltillgångar.

Personligen har jag dock inga höga förväntningar av spelet. Ser varken kul gameplay eller innovation i det. Och Notch, om jag ska vara ärlig, är extremt överskattad. Visst, Minecraft var kul, men Notch's framgång var mer eller mindre bara tur. Bra timing och allt det där. Men som spelutvecklare verkar han inte särskilt märkvärdig, på gränsen till inkompetent snarare (och nej, jag kan inte göra det bättre själv -- men ra många andra kan). Så jag betvivlar att han kommer att leva upp till folks förväntningar -- medan myriader av verklighetsdisocierade nördar verkar se på han som någon messiah som ska frälsa spelindustrin så ser jag en endast en garanterad flopp. FTL och Star Citizen å andra sidan... där har vi fina grejer!

Jag har endast testat Minecraft som kortast och är väl förmodligen en av få som inte har köpt det och jag är dessutom helt oinsatt i all "drama" och "politik" som kretsar kring Notch som person (något många verkar tycka är mer intressant än spelen han släpper tydligen) men jag kan inte förstå inte hur du INTE kan se innovation i 0x10c? Visst det är fortfarande väldigt abstrakt men några av grundpelarna i designdokumentet som exempelvis den programerbara 16 bitars CPU:n i varje skepp måste ju anses vara väldigt innovativa. Konceptet med att man inte "styr ett skepp" utan agerar som kapten innifrån istället är kanske ingen innovation "per se" men något som är relativt unikt ändå, FTL har ju samma koncept (och det är tydligt helt otroligt bra i din bok?). Sedan Star Citizen, kom igen? Vi vet till och med mindre om det spelet än 0x10c. Det om något har ju potential att bli en överhypad smörja även om jag är hoppfull även där.

Jag ser hur som helst fram emot det här spelet då det har potential att fylla ett tomrum i "space sim" nischen och för att det därutöver visar tendser till många innovativa företeelser.

Medlem

Grafik är rätt oviktigt när man vet att det ligger ett seriöst team bakom det hela som fokuserar på att göra ett fräsht spel. Som tex. minecraft, som jag faktiskt inte har spelet men har sett spelats, så är ändå dessa spelen up to date med andra finesser. Allt handlar i slut ändan bara om olika concept som utvecklarna väljer. Och jag tycker det är häftigare med en ut tänkt design än en livlös strävan efter realism.

Medlem

Om det är något som jag lärt mig att spelutvecklare inte ska göra så är det att lyssna på bortskämda bäbisars gnäll.

Medlem
Skrivet av DrToker:

Vad heter spelet?

"noll gånger x gånger (tio upphöjt i ljusets hastighet) lika med noll"?

Jag trodde först att det var 268 i hexadecimalt, men såg att det verkligen var 10 upphöjt med c, så nu är jag förvirrad igen.

Medlem
Skrivet av IronCouncil:
Skrivet av DrToker:

Vad heter spelet?

"noll gånger x gånger (tio upphöjt i ljusets hastighet) lika med noll"?

Jag trodde först att det var 268 i hexadecimalt, men såg att det verkligen var 10 upphöjt med c, så nu är jag förvirrad igen.

Det är 10 upphöjt med c i hexadecimalt, dvs 16 upphöjt med 12 i decimalt.

Från storyn: "It’s now the year 281 474 976 712 644 AD"

281 474 976 712 644 - 16^12 = 1988

Det blir mer logiskt om ni läser storyn: http://0x10c.com/story/

12
Skriv svar