Filmbevis på att FPS med handkontroll fungerar

Flakmonkey
Filmbevis på att FPS med handkontroll fungerar

Debatten kring handkontroller och FPS är en av de mest livliga och infekterade debatterna i gamervärlden där det tycks vara omöjligt att enas. Det lustiga i det hela, vilket också gäller många debatter i våra kretsar, är att båda sidor är relativt ense egentligen utan det handlar bara om hur hårt man vill dra fördömmandet eller vad man nu vill kalla det. De flesta som spelat FPS på både PC och konsol är ju trots allt överens om att vill du få snabbhet och precision så är det mus och tangentbord som gäller. Den som hävdar någonting annat har i varje fall jag svårt att ta på allvar, men detsamma gäller de som säger att det absolut under några omständigheter inte går att spela FPS med en handkontroll och att det är bland det värsta som finns.

Sanningen (imho) ligger någonstans mittimellan, precis som det tråkigt nog brukar göra. Ja skulle en spelara med mus och tangentbord möta en med handkontroll och de är på samma nivå färdighetsmässigt så kommer personen med mus och tangentbord att vinna. Däremot så finns det ingen som helst sanning i påståendet att det inte går att spela med handkontroll, att man bara kan träffa eftersom det finns autoaim eller att det förstör spelen. Det är ett annat sätt att styra helt enkelt med både sina för och nackdelar.

Hursom så tänkte jag inte gå in närmare på just den debatten eftersom jag inser att det inte kommer gå att övertyga någon sida om att hen (titta det är ju rätt användbart ibland) har fel. Det skulle helt enkelt vara slöseri med tid. Däremot så tänkte jag posta en film som jag såg för en tid sedan som visar hur det kan se ut om man spelar #Quake Live med handkontroll där någon smart person har lyckats koda en egen thingimagig som gör att styrningen blir betydligt bättre. Tycker själv det ser imponerande smidigt ut. Återigen inte som med mus och tangentbord men jag det visar ju ändå på möjligheterna. Samtidigt så blir man ju lite förundrad över att det inte fungerar lika bra på befintliga konsoler.

#blogg

Medlem
Filmbevis på att FPS med handkontroll fungerar

Så, bara för att EN person lyckas med det så funkar det för alla?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Flakmonkey

Går det för en så går det för flera. Det är en gigantiskt skillnad mellan att något kräver träning och att något är omöjligt. Sen om det är värt den träningen eller inte är ju en annan fråga. Mus och tangentbord är troligen väldigt mycket lättare att lära sig, i varje fall om man suttit med en dator någon gång i sitt liv, och kommer med all sannolikhet också fortfarande vara snabbare och mer precist. Men frågan var inte vad som var bättre eller smidigare utan om det går och det gör det ju uppenbarligen.

Medlem

Han lär ha tränat en hel del.

I vilket fall är det en intressant lösning. Men ser ni hur mycket han tittar upp å ner, nästan hela tiden? Precis som han säger "The cursor moves on its own". Har själv spelat både quake III och turok med handkontroll. Siktet flyger åt alla möjliga håll pga sensitiviteten är alldeles för hög. Även i rage som utvecklades i första hand till konsol. Detta går säkert att justera, rent programmeringsmässigt. Har även provat quake III till playstation II.

Har ingenting emot de som gillar och tycker det fungerar bra att spela fps med handkontroll, men jag föredrar mus och tangentbord för att jag känner mig överlägset bekväm med dessa sedan långt tillbaka.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Wow. Helt otroligt hur bra han kan använda handkontrollen.
Jag har spelat mycket fps med handkontroll och mus + tangentbord. Jag är relativt bra med handkontroll men inte nära så bra som jag är med mus.

Han måste övat riktigt länge för det där

Ska visa denna för mina "man kan omöjligt spela fps med handkontroll vänner"


signatur

Rawr

Medlem

Visst.. allt går med träning. Funkar säkert att spela Quake med pekskärm oxå om man gett sig fan på det


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Flakmonkey
Skrivet av Fenix:

Visst.. allt går med träning. Funkar säkert att spela Quake med pekskärm oxå om man gett sig fan på det

Kanske, men jag tvivlar på att du skulle kunna prestera något i paritet med det här hur mycket du än över med en pekskärm ^^ Är ju det som är lite fascinerande med just det som man ser i den här filmen för normalt så ser man ju rätt tydligt om det är spel med handkontroll eller inte, men här är det svårt. Han har ju bättre movement och aim än de flesta som lirar på PC känns det som.

Medlem

Hade varit betydligt intressantare om han hade mött en kompetent motståndare.

Ser gärna ett test i valfritt CoD.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Självklart GÅR det. Jag tror aldrig att debatten har drivits på det viset. Det som ofta kommenteras är ju snarare att det inte går att få samma precision i en handkontroll som det går med mus och tangentbord.

Men allt är ju såklart beroende på person. En av mina pluggkompisar t.ex spelar både på Xbox och PC , men var praktiskt taget färdiglärd när han började på PC. Som han själv sa det;

"Min reaktionsförmåga är samma på konsoll och PC, men jag får bättre utdelning av den på PC, därför får jag bättre score här."


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Han snackade om ett program, men finns det ute för test?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

phi
Medlem
Skrivet av Friberg:

Hade varit betydligt intressantare om han hade mött en kompetent motståndare.

Ironiskt nog så är både han och hans motståndare är mer kompetent än majoriteten av alla quake live-spelare.

phi
Medlem

Nu ska ni ju inte tro att det går att plugga in en xbox-kontroll och få det att kännas som det gör för honom direkt eftersom att med hans program så kan han ändra inställningar för deadzone, treshhold m.m så att det känns mycket bättre än med default-inställningarna. Alltså det är inte som att spela med en handkontroll på en konsol.

Men det är inte mindre imponerande för det eftersom att han fortfarande få tampas med de tekniska bristerna i handkontrollen.

1
Skriv svar