Laserövervakning?

Medlem
Laserövervakning?

Hej på er.
Jag och några till har en lokal och rätt så stor tomt med stängsel runt. Vi har blivit drabbade av inbrott några gånger och har nu tröttnat på det. Vi har börjat spånat lite på övervakning av området med kameror, men har även klurat på laser.
Vi tänkte försöka få så att om någon klättrar över stängslet så sitter det en "laserstråle" innanför stängslet, och när den bryts så går ett larm eller en lampa tänds eller nått.
Har googlat som en galning efter något som kan passa men inte hittat nått. Vet nån av er något som vi kan använda?

Niklas.

Medlem

Finns massor av såna produkter på marknaden, sök bara på "rörelsevakt" eftersom dom i stort sett aldrig använder laser som i filmer, utan vanligt IR ljus.

De flesta butiker i stil med Rusta, Jula och Clas ohlsson brukar även ha lampor med inbyggd sensor.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

kameror får du inte ha om du inte skaffar tillstånd. lr om de garanterat inte kan råka filma någon utanför tomtgränsen. osäker på om det måste inspekteras om man sätter upp det.
IR larm är inget problem däremot.

Medlem

http://www.conrad.se/Utomhusv%26auml;gglampor-med-r%26ouml;re...

Sätt up en hög rörelsekänsliga lampor, samt kolla på rörelsekänsliga larm. Notera dock att de lär reagera på alla sorters djur som katter/fåglar och liknande.

Samt, Larma lokalen?

Medlem

Tjenare.
Jag jobbar inom larm och jag skulle rekomendera vanligt staketlarm, tänk dig din ide med laserstrålar men med stålvajer ist.
Ha de


signatur

I have spoken..

Medlem

Tackar för alla svaren. Vi får kolla närmare på rörelsedetektorn. Hittade några intressanta på claesohlsson.
Staketlarm lät oxå intressant. Vi googlar vidare.

Medlem

Jag funderar lite på hur det där fungerar, med laser alltså. Jag menar, hur kan man vara säker på att det är en person som bryter laserstrålen och inte t ex ett nedfallande löv eller en fågel eller ngt?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag funderar lite på hur det där fungerar, med laser alltså. Jag menar, hur kan man vara säker på att det är en person som bryter laserstrålen och inte t ex ett nedfallande löv eller en fågel eller ngt?

Det kan man inte. Därför använder man inte laser utomhus.

Lenkan: ir-deckare (rörelsedetektorer) borde vid utomhus bruk endast aktivera lampor. Annars får du massa klagomål om sirener drar igång såfort ni får in en katt.


signatur

I have spoken..

Medlem

Exakt.

Kör lampor med rörelsedeckare. Typ sådana man har vid garage, fast kanske aningen starkare. Bör inte behöva bli några större pengar i sammanhanget, och heller inte svårmonterat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar