Livet är för kort för facebook!

Medlem
Livet är för kort för facebook!

Nyligen så uppnådde facebook över 1 miljard användare och man kan snabbt fundera på vad det är igentligen som gör facebook så "fantastiskt" för oss männsikor. Vi blir allt mer beroende av elektroniska "prylar" och i vissa fall blir man lite chockad över att faktiskt samhället ställer vissa krav på att vi måste ha vissa saker för att få livet att fungera. Ta mig inte på fel sätt nu, många av dagens "prylar" fyller faktiskt en bra funktion. Det som intresserar mig mest är hur vi väljer att vika ut våra liv på så kallade "sociala medier". Vad fyller dom igentligen för funktion? Vad är dom bra för? Det första jag tänkte på var att man lättare kunde ha kontakt med folk, men hur gjorde vi innan? Jag kommer ihåg tiden då man faktiskt kunde ringa till folk, visst kan man göra det än idag, men det är nästan lättare att få tag på folk om man skriver ett privat meddelande via facebook.

"Sociala medier" idag funkar lite som en skvaller tidning, Du viker ut ditt liv där och alla som du väljer att följa eller dom som väljer att följa dig ser i stort sett allt du gör, du är alltså din egen papparazzi fotograf. En sak är väl bra ialla fall, du kan åtminstånde välja vad som ska läggas ut på just din sida. Men det finns ju faktiskt flera olika typer av användare på exempelvis facebook, alla är ju trots allt inte ute efter att kontinuerligt uppdatera sina statusar och söka uppmärksamhet. Det finns ju dom som faktiskt bara läser vad andra gör, eller kanske bara vill diskutera och lösa "världsproblem" genom olika forum. Sen så finns det ju dom som bara promotar sina företag eller band. En sak vet jag, jag tror faktiskt inte att vi löser så stora "världsproblem" via sociala medier, utan dom är nog mest tidsfördriv.

Slutligen, vad fick mig att ta samma steg som alla andra? Vad fick mig att äntra denna värld av "Sociala människor"? Den enda anledning jag hade att gå med i facebook och twitter var att jag spelar i band, så det kändes som en självklarhet för att få ut musiken.
Just idag finns det knappt tid att spendera på dessa sidor då man ska föreställa vara "vuxen", det som faktiskt fick mig att tänka till lite på detta var en film jag såg tillsammans med mina barn häromdagen. Ni har nog sett den förut, den heter Wall-e och En bit in i filmen så funderar man faktiskt på om detta är våran framtid? Jag hoppas verkligen att dom sociala medier som finns idag inte finns om 10 år, att vi faktiskt har insett att dom inte tillför någonting annat än slöseri med tid. Det mest ironiska är nog att jag faktiskt väljer att skriva ut en text på fz, som idag mer och mer fungerar som den sak jag kristiserar på detta blogginlägg. Men man ska ta lärdom utav det man gör och respektera andra för det dom vill göra, mitt intresse ligger dock i att skriva "för långa texter" men en sak tänker jag bli bättre på! Jag tänker framöver spendera mindre tid på "sociala medier" och mer tid till att faktiskt leva och göra roliga saker, en sak är ialla fall klar! LIVET ÄR FÖR KORT FÖR FACEBOOK!

Ta hand om er alla!

#blogg

Inaktiv
Livet är för kort för facebook!

Fast det handlar om prioritering.

Jag lever livet och gör roliga saker fast jag är en Facebook nörd. Eftersom du spelar PC och 360 så försvinner det tid där också.

Aja vi alla tycker olika och prioriterar olika.

Inaktiv

När det gäller "vanliga privatpersoner" handlar väl Facebook till 99% ändå bara om att vika ut sitt liv, bekräftelse, få en massa likes och kommentarer så att man känner sig speciell? Den uppfattning har jag fått i alla fall.

Medlem

Våga vägra sociala medier som FaceBook och twitter!

Nej har inget av dessa konton och alla frågar varför inte.
Svaret är enkelt mitt liv fungerar bra utan detta och det finns andra sätt att hålla kontakt med vänner på. Jag delar tex lite foton och annat med vänner det går att göra utan FB.

Man undrar hur många som lagt ut stora delar av sitt liv på FB tänker om 10-15 år?
Vad det egentligen så lyckat att hänga ut sitt privatliv? Visst kan jag se fördelen med att lätt hitta o få direkt kontakt med de jag söker men ser fördelar med att välja tiden jag vill dela med andra så privat livet är viktigare än FB för mig.
Själv så är nog i mitt tycke mobilen det enkla då de flesta har mob i dag och alltid trevligt att prata en stund.
Som showerguy skrev "vi alla tycker olika och prioriterar olika."


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv
Skrivet av deep9:

När det gäller "vanliga privatpersoner" handlar väl Facebook ändå bara om att vika ut sitt liv, bekräftelse, få en massa likes och kommentarer så att man känner sig speciell? Den uppfattning har jag fått i alla fall.

Eller så kan man hjälpa varandra?

Vi är ett gäng som har kommit igång med träningen och vi delar statusar om detta, laddar upp våra resultat och peppar varandra. Vilket har fått fler att hänga på!

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av deep9:

När det gäller "vanliga privatpersoner" handlar väl Facebook ändå bara om att vika ut sitt liv, bekräftelse, få en massa likes och kommentarer så att man känner sig speciell? Den uppfattning har jag fått i alla fall.

Eller så kan man hjälpa varandra?

Vi är ett gäng som har kommit igång med träningen och vi delar statusar om detta, laddar upp våra resultat och peppar varandra. Vilket har fått fler att hänga på!

Absolut! Det finns även bra saker man kan använda Facebook till. Missförstå mig inte. Men när jag tittar på många av mina vänner, får jag känslan av att det bara handlar om att vilja bli uppmärksammad och få beröm.

Inaktiv
Skrivet av deep9:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av deep9:

När det gäller "vanliga privatpersoner" handlar väl Facebook ändå bara om att vika ut sitt liv, bekräftelse, få en massa likes och kommentarer så att man känner sig speciell? Den uppfattning har jag fått i alla fall.

Eller så kan man hjälpa varandra?

Vi är ett gäng som har kommit igång med träningen och vi delar statusar om detta, laddar upp våra resultat och peppar varandra. Vilket har fått fler att hänga på!

Absolut! Det finns även bra saker man kan använda Facebook till. Missförstå mig inte. Men när jag tittar på många av mina vänner, får jag känslan av att det bara handlar om att vilja bli uppmärksammad och få beröm.

Det kan jag hålla med dig om!

Ser många av mina vänner som skriver i varandras loggar och skit.. allt för att det ska synas. Sånt som man kan skicka privat eller på telefonen.

1
Skriv svar