EA och Zynga om sitt ställningstagande för HBT-personer

Robot
EA och Zynga om sitt ställningstagande för HBT-personer

Tidigare tog speljättarna ställning för homoäktenskap. I en intervju berättar de nu om reaktionerna och varför de valde att gå emot det amerikanska lagförslaget "Defense of Marriage Act".

#electronic-arts, #zynga


Medlem
EA och Zynga om sitt ställningstagande för HBT-personer

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Asso...jag föredrar att inte ha det, men vill folk se det i spelen så är det väl inget fel med det? Fast vad är nästa steg, ska vart enda minoritet vara representerade i varje spel?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

What?! visste inte om att detta var något att prata om... självklart spelade man kvinna i alla ME och blev ihop med Liara. Sedan om Liara är kvinna heller inte låter jag andra argumentera för (en ras av bara ett kön...)


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Asso...jag föredrar att inte ha det, men vill folk se det i spelen så är det väl inget fel med det? Fast vad är nästa steg, ska vart enda minoritet vara representerade i varje spel?

Det är vilket som, köper ändå inte spel som publicerats av EA..

Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Ankh:

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Asso...jag föredrar att inte ha det, men vill folk se det i spelen så är det väl inget fel med det? Fast vad är nästa steg, ska vart enda minoritet vara representerade i varje spel?

Det är vilket som, köper ändå inte spel som publicerats av EA..

Jag antar att alla gör vi olika - men jag köper spel som är bra oavsett vem som som står för dess distribution.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

man har väl kunnat böga i the sims sedan the sims 1?
Bioware har ju haft bögerier sedan KOTR. ser inget fel att folk ska få kunna vara sin egentliga läggning i ett RP liknande spel.

Du kan ju verkligen inte kalla det ett RPG spel om du inte har valet att vara homosexuell tex

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel?" vadå bör? Vilken idiotisk frågeställning. Bör heterosexualitet finnas i dataspel är en minst lika korkad frågeställning som den föregående och med det sagt vill jag poängtera att det här är en icke-fråga. Hade du ställt frågan på 40-talet och tv-spel funnits kan jag förstå att den kommit upp, då samhället i större mån såg homosexualitet som någonting sjukligt.

Tycker med andra ord att denna frågeställning vittnar om ett illa genomtänkt försök till att skapa debatt. Lite SD-vibbar sådär, även om det säkert inte var menat på detta sätt (får man hoppas).

Medlem

Det är inte mer än rätt att företag tar ställning i frågor om mänskliga rättigheter. Den tragiska sanningen är att det inte är överflödigt, lika onödigt som ifall de hade sagt att de för att fria slavarna tex. Det här handlar, som sagt, om mänskliga rättigheter, och det kan inte vara någonting annat än bra när företagen stödjer lika rättvisa och demokrati. Om fler börjar se värdet i att uttrycka sig offentligt på sådant vis, även/speciellt företag, så kan hela homosexualitets-debatten försvinna och vara arkaisk och barbarisk om 10-20 år - precis som vi ser tillbaka på slav-debatten!

Medlem

För egen del spelar det ingen som helst roll vad det är för personligheter i ett spel. Straight, HBT eller något annat. Bara det passar in och inte känns tvingat (åt något håll) är allting lugnt.

Enda negativa jag kan se komma från det här är väl om företag börjar känna sig tvugna att inkludera minst en från alla läger så det blir som de dära reklambilderna med en asiat, en afrikan och en europé/amerikan bara för att "alla ska vara med" och ingen ska "diskrimineras mot".

Nae, acceptans och taktfullhet är vägen att gå, tycker jag.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag bryr mig inte ett dugg om man inkluderar sexualitet mellan två vuxna personer i spel, så länge det passar in i sammanhanget, punkt slut

Inaktiv

När vi ändå är inne på ämnet rättvisa

Våldtäcktsförsök som blev misshandel enligt tingsrätten då det var på en transexuell eftersom "kvinnan var en man"

http://na.se/nyheter/orebro/1.1721191-valdtaktsforsok-blev-mi...

Skönt nog så överklagades det till hovrätten och blev våldtäkt.
Vilka jävla pajasar som jobbar på tingsrätten i detta fall, helt ofattbart.

Jag har inga problem med homosexualitet och vidare i spel så länge det inte är påtvingat och man tvingas att göra "det".

Att frågan med homosexualitet blev så stark i Me3 är konstigt, är det bara för att män också kunde ha sex med varandra nu(annars har ju femshep kunna ha sex med ett antal asari sen första spelet(som någon skrev innan))

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Ankh:

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Asso...jag föredrar att inte ha det, men vill folk se det i spelen så är det väl inget fel med det? Fast vad är nästa steg, ska vart enda minoritet vara representerade i varje spel?

Det är vilket som, köper ändå inte spel som publicerats av EA..

Jag antar att alla gör vi olika - men jag köper spel som är bra oavsett vem som som står för dess distribution.

haha jag älskar det här forumets negativa attityd!

Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Ankh:

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Asso...jag föredrar att inte ha det, men vill folk se det i spelen så är det väl inget fel med det? Fast vad är nästa steg, ska vart enda minoritet vara representerade i varje spel?

Det är vilket som, köper ändå inte spel som publicerats av EA..

Jag antar att alla gör vi olika - men jag köper spel som är bra oavsett vem som som står för dess distribution.

haha jag älskar det här forumets negativa attityd!

huh? Jag hade väl inte någon negativ attityd???


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Ankh:

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Asso...jag föredrar att inte ha det, men vill folk se det i spelen så är det väl inget fel med det? Fast vad är nästa steg, ska vart enda minoritet vara representerade i varje spel?

Det är vilket som, köper ändå inte spel som publicerats av EA..

Jag antar att alla gör vi olika - men jag köper spel som är bra oavsett vem som som står för dess distribution.

haha jag älskar det här forumets negativa attityd!

huh? Jag hade väl inte någon negativ attityd???

Nej, inte du.. men folk som tummar ned! haha

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Jag har inga problem med homosexualitet och vidare i spel så länge det inte är påtvingat och man tvingas att göra "det".

Att frågan med homosexualitet blev så stark i Me3 är konstigt, är det bara för att män också kunde ha sex med varandra nu(annars har ju femshep kunna ha sex med ett antal asari sen första spelet(som någon skrev innan))

Varför? man tvingas att vara hetro i många spel idag.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av eddie the eagle:

Jag har inga problem med homosexualitet och vidare i spel så länge det inte är påtvingat och man tvingas att göra "det".

Att frågan med homosexualitet blev så stark i Me3 är konstigt, är det bara för att män också kunde ha sex med varandra nu(annars har ju femshep kunna ha sex med ett antal asari sen första spelet(som någon skrev innan))

Varför? man tvingas att vara hetro i många spel idag.

Man tvingas faktiskt ingenting alls. Det är inte så att du tvingas spela något spel överhuvudtaget.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Den egentliga frågan är väll: Varför skulle man inte ha med HBT personer i ett spel, om så sammanhanget tillåter/gör det relevant.

Har man ett spel där spelaren kan ingå en relation med en NPC så är det väll rimligt alla sexuella läggningar är representerade? Så länge man inte tvingar in spelaren i en relation som majoriteten av befolkningen kan ha svårt att relatera till så ser jag inte problemet i det hela.

Mycket kan sägas om EA men i detta fall gör de helt rätt.

Medlem

Jag gillar tv-spelens stereotyper.
-Men, hur många kan säga att de kan relatera till dagens hetro hjältar som finns i tv spel.

Medlem

I stort sett alla militärskjutare (MoH, BF3 etc.) innehåller ju bara manliga karaktärer. Jag kan inte tänka mig en miljö lämpligare för homosexuella män =P

Medlem

Man kan fråga sig vad företag har att göra med lagstiftning som bara påverkar den privata sfären.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Eftersom EA-spel inte längre går att köpa på Steam så kvittar det för mig som konsument.
Däremot så tycker jag väl inte att homosexualitet är särskilt uppseendeväckande. Så varför inte ha det som ett val i spel om någon nu skulle vilja det?

Medlem

Jag tycker det är bra om datorspel, i synnerhet rollspel, reflekterar verkligheten på ett ärligare sätt än samhället gör.
Spelande görs oftast inte offentligt så det är ett bra medium att på ett öppnare sätt visa att t ex. homosexualitet egentligen inte är så himla konstigt, det har alltid funnits hos människor även om man i vissa kulturer försöker svartmåla det.
Den andra sidan av myntet är att homosexuella då inte utesluts i spel, utan kan få samma upplevelse som alla andra.
Det gäller inte bara homosexualitet utan många andra ämnen som man normalt tystar ner i offentlig media. Det kan absolut vara ett riktigt bra sätt att bidra med ett öppnare tankesätt hos ungdomar.

Medlem
Skrivet av Securion:

Däremot så tycker jag väl inte att homosexualitet är särskilt uppseendeväckande. Så varför inte ha det som ett val i spel om någon nu skulle vilja det?

Jag kan komma på två saker direkt:
1/ Som med många andra media är spel oftast en produkt som kommer från någon eller flera personers vision. Alla filmer, böcker och serietidningar representerar inte heller alla läger. Skaparna hade helt enkelt en väg de vill följa. I Mass Effect, till exempel, tyckte de tydligen att det var en bra idé så de tog med det. I andra spel är det inte ens lite relevant som till exempel Super Meat Boy, Portal, Half Life serien, Total Annihilation eller många andra.

2/ Det kan också vara så enkelt att det saknas resurser. Med tanke på hur många spel som verkligen skyndas färdigt så fort som möjligt för att klara deadlines kan det tänkas att det finns saker som utvecklarna tycker är viktigare.

Val är väl bra men kanske inte alltid möjligt eller viktigt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Jag tänker bara säga en sak och det är att jag älskar bögar!

Känner två homosexuella och ingen av dom har något emot ordet bög, så antar att det är okej här.

Medlem

Jag ser bara alla dessa tummar upp och ner o_0

Här i min umgängeskrets använder vi inte ordet bög synonymt med homosexuell.

Annars håller jag väl med den som nu skrev att i ett rpg ska ens karaktär kunna vara vad som helst och det inkluderar sexuell läggning...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Inaktiv

för min del räcker det att kolla på snygga lesbiska tjejer

Medlem
Skrivet av Sahsoka:

Här i min umgängeskrets använder vi inte ordet bög synonymt med homosexuell.

Nu är det ju faktiskt så att de kallar sig själv bögar ju. Kanske inte alla, men en hel del.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Jag är generellt kritisk till företag som blandar sig i politik. Man kan inte kritisera lobbyister som fyller Romneys fickor å ena sidan och samtidigt gulla med företag som EA för deras "mod" å andra sidan.

Gällande homosexualitet i spel så är det inget jag är intresserad av att se och slipper därför helst men jag ballar inte ur av det lika lite som jag ballar ur av andra saker jag tycker är störande i spel som jobbiga barnkaraktärer, stereotypa afroamerikanska och/eller ryska karaktärer eller misogyna framställningar av kvinnor.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

"Vad tycker du – bör spelföretag ta ställning i den här frågan och bör homosexualitet finnas i dataspel? Gör din röst hörd i kommentarsfältet."

Jag är generellt kritisk till företag som blandar sig i politik. Man kan inte kritisera lobbyister som fyller Romneys fickor å ena sidan och samtidigt gulla med företag som EA för deras "mod" å andra sidan.

Gällande homosexualitet i spel så är det inget jag är intresserad av att se och slipper därför helst men jag ballar inte ur av det lika lite som jag ballar ur av andra saker jag tycker är störande i spel som jobbiga barnkaraktärer, stereotypa afroamerikanska och/eller ryska karaktärer eller misogyna framställningar av kvinnor.

Mja, det är ju en sak att uttrycka sin åsikt, och en annan att köpa någons åsikt.

12
Skriv svar