Microsoft permabannar tidiga Halo 4-spelare

Robot
Microsoft permabannar tidiga Halo 4-spelare

Efter helgens läcka har vissa såkallade pirater fått sina Xbox Live-konton permanent låsta efter att de genom att ha otur medan de tänkte varit online med spelet igång.

#halo-4, #microsoft, #halo-3-odst


Medlem
Microsoft permabannar tidiga Halo 4-spelare

Är man så korkad att man går online före släppet får man fan skylla sig själv. Inte för att jag stödjer nerladdning av spel, men håller man på med sådant, borde man för tusan vara lite klokare. Det borde ingå i allmänbildningen att dom nog blir lite förvånade över att se folk logga in på servern nästan tre veckor innan.


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Medlem

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Nä fast nu är det väl så att dessa inte är sålda spel, utan läckta kopior?

Skrivet av Ztreek:

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Det är helt lagligt då när man köper ett spel(eller konsoll) så godkänner man att Microsoft (i detta fallet) kan ta tillbaka allt om du inte uppfyller kraven (dvs gör saker du inte får göra)

Medlem

Har svårt å tro att detta kommer hjälpa mot framtida spelare som får tag i ett tidigare exemplar av utgåvan.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Ztreek:

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Det är helt lagligt då när man köper ett spel(eller konsoll) så godkänner man att Microsoft (i detta fallet) kan ta tillbaka allt om du inte uppfyller kraven (dvs gör saker du inte får göra)

EULA ja, men riktig lag.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Ztreek:

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Det är helt lagligt då när man köper ett spel(eller konsoll) så godkänner man att Microsoft (i detta fallet) kan ta tillbaka allt om du inte uppfyller kraven (dvs gör saker du inte får göra)

EULA ja, men riktig lag.

Är det någon skillnad? EULAn ger dom laglig rätt att ta bort dig från sin tjänst.

Medlem
Skrivet av Roudolf:

Är det någon skillnad? EULAn ger dom laglig rätt att ta bort dig från sin tjänst.

om EULA'n bryter mot någon lag EU har så gäller EU före EULA.

Just därför undrar jag om deras EULA gör det
exempelvis, det går fortfarande inte att sälja sina spel på steam, när ska de bli stämda egentligen? lagen gäller sedan 1 juli.

Någon grupp från Tyskland har ju gjort någonting vad jag vet, men vad vet jag inte.

Klart man ska bannas för sånt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Korkat av Microsoft; vad händer om en helt oskyldig person blir offer för en fysisk spelbutik som klantat sig och satt ut spelen för tidigt till någon (Stackars) kille/tjej som precis har köpt en 'ny' (Gammal) Xbox 360 och "Det nya Halo!!1!1"?

Men, man får väll skylla sig själv när man rör mjölkkon för tidigt.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Roudolf:

Är det någon skillnad? EULAn ger dom laglig rätt att ta bort dig från sin tjänst.

om EULA'n bryter mot någon lag EU har så gäller EU före EULA.

Just därför undrar jag om deras EULA gör det
exempelvis, det går fortfarande inte att sälja sina spel på steam, när ska de bli stämda egentligen? lagen gäller sedan 1 juli.

Någon grupp från Tyskland har ju gjort någonting vad jag vet, men vad vet jag inte.

Låter ju faktiskt mer sjukt ifall de skulle fråntas rättigheterna för något som de faktiskt äger.

Vi betalar enbart för rättigheterna till att få ANVÄNDA spelen, speltillverkarna/utgivarna äger FULLA rättigheter.

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Korkat av Microsoft; vad händer om en helt oskyldig person blir offer för en fysisk spelbutik som klantat sig och satt ut spelen för tidigt till någon (Stackars) kille/tjej som precis har köpt en 'ny' (Gammal) Xbox 360 och "Det nya Halo!!1!1"?

Men, man får väll skylla sig själv när man rör mjölkkon för tidigt.

AA korkat av Microsoft.. eller vänta, det är korkat av SPELBUTIKEN du köpte ifrån. Klart som fan att det inte är microsofts fel. Vill du ha skadestånd får du gå till spelbutiken


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Roudolf:

Är det någon skillnad? EULAn ger dom laglig rätt att ta bort dig från sin tjänst.

om EULA'n bryter mot någon lag EU har så gäller EU före EULA.

Just därför undrar jag om deras EULA gör det
exempelvis, det går fortfarande inte att sälja sina spel på steam, när ska de bli stämda egentligen? lagen gäller sedan 1 juli.

Någon grupp från Tyskland har ju gjort någonting vad jag vet, men vad vet jag inte.

Men om deras EULA inte var laglig i EU så tror jag att de skulle ändra den...
Sen så var det ju som sagt kopior som folk inte hade kommit över på laglig väg och därmed har de ingen rätt att ha tillgång till spelet oavsett hur man vrider och vänder det, de har då bestridit Xboxs (Microsofts) EULA där de ej får använda konsolen & Xbox Live till olaglig aktivitet, därför får de banna personerna.

Medlem

Vet inte hur det funkar med xbox live del då jag inte har en xbox men är inte just live delen en sak de erbjuder vid sidan om själva konsollen? isf kan de stänga av folk hur de vill, precis som att du kan bli portad från en butik eller en bar eller bli avstäng av din isp så du inte kommer åt internet. För själva xboxen blir väll inte obrukbar bara för att du blir avstäng från live? (i fallet med just isp tror jag dock inte de kan stänga av dig bara för att det känner för det.)

Medlem

Angående EULA försöker ju företag proppa in så mycket de bara kan i de avtalen, även saker som går emot lagar i vissa länder; i resten av länderna kan det fungera bra.

Ett bra exempel på att EULA inte fungerar som en lag är väl Valve's inte allt för gamla ändring av Steam's EULA där de med ren maffiametod höll hela ens spelsammling gisslan om man inte godkände den nya EULA'n (där den stora nya poängen var att Valve och dess användare går med på att inte ingå i gruppåtal mot varandra eller något sådant). Det är tydligen lite folk som inte tyckte om det och tänker dra det inför domstol.

Angående bannandet av ivriga Halo 4 spelare.. jag vet inte om jag tycker det är rätt att stänga av ett helt konto eller ännu värre hela konsollen men i det här fallet kan de dock skylla sig själva om de är så korkade att de går online med något som inte kan fås tag på på något annat sätt än piratkopiering tre veckor innan spelet släpps.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Nu är du ute och cyklar!

Spelet har först och främst inte kommit. Såklart att Micrsoft har rätt att banna folket som går in Online. Det är deras produkt och det finns faktiskt något som heter avtal som folk läser och godkänner.

Står klart och tydligt vad som gäller!

Rätt åt svinen!

Medlem

spelet är inte äns skickat till butiker än å folk spelar det redan. inte så jävla svårt å lista ut att det är en läckt olagligt nerladdad version dom spelar så banna är helt rätt.

Medlem
Skrivet av lastlegion:

Är man så korkad att man går online före släppet får man fan skylla sig själv. Inte för att jag stödjer nerladdning av spel, men håller man på med sådant, borde man för tusan vara lite klokare. Det borde ingå i allmänbildningen att dom nog blir lite förvånade över att se folk logga in på servern nästan tre veckor innan.

Vet inte om jag skulle påstå att pirater klassas som intelligenta personer från börja... "åh ett bra spel, låt oss låta bli att sponsra det!"


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Inaktiv
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Roudolf:

Är det någon skillnad? EULAn ger dom laglig rätt att ta bort dig från sin tjänst.

om EULA'n bryter mot någon lag EU har så gäller EU före EULA.

Just därför undrar jag om deras EULA gör det
exempelvis, det går fortfarande inte att sälja sina spel på steam, när ska de bli stämda egentligen? lagen gäller sedan 1 juli.

Någon grupp från Tyskland har ju gjort någonting vad jag vet, men vad vet jag inte.

Men om deras EULA inte var laglig i EU så tror jag att de skulle ändra den...
Sen så var det ju som sagt kopior som folk inte hade kommit över på laglig väg och därmed har de ingen rätt att ha tillgång till spelet oavsett hur man vrider och vänder det, de har då bestridit Xboxs (Microsofts) EULA där de ej får använda konsolen & Xbox Live till olaglig aktivitet, därför får de banna personerna.

De kan inte ha jurister som sitter och omarbetar avtalen för varje land deras produkter ska släppas i. Det är faktiskt inte ens säkert att en EULA gäller mot en privatperson i Sverige över huvud taget.
Det må låta konstigt om man har en absolut bild av rätt och fel men vi har ett stark konsumentskydd i Sverige, om EULAN är riktad mot ett företag är det mycket striktare.

Medlem
Skrivet av Sahsoka:

Vet inte om jag skulle påstå att pirater klassas som intelligenta personer från börja... "åh ett bra spel, låt oss låta bli att sponsra det!"

Dummaste jag hört. De flesta som drar ner spel och gillar spelet, köper det (iaf i de kretsar jag cirkulerar). Man stödjer BRA spel som förtjänar att betalas för. ISO demo är inte ovanligt eftersom utvecklarna nästan exklusivt gör AAA spel som är otroligt generiska. Först nu på senaste år som några få studios gjort ordentliga PC spel typ Deus Ex, Dishonored, Borderlands med många fler lovande spel i kickstarter/crowdsourcing.

Medlem

EULA = inte giltig oavsett i Sverige eftersom du godkänner den först efter faktum (efter att köpet genomförts), sen så är de oftast rent av regelvidriga!

Korea är ända landet som tar dessa saker allvarligt och har därför special EULAor, som när de vägrade gå med på vissa saker i Blizzards EULA för att de var emot lagen. Blizzard blev tvugna att ändra eller inte få sälja SC2 I Korea

Medlem

på dom jävlarna!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av showerguy:

Spelet har först och främst inte kommit. Såklart att Micrsoft har rätt att banna folket som går in Online. Det är deras produkt och det finns faktiskt något som heter avtal som folk läser och godkänner.

Det kan stå vad som helst i deras avtal, många gånger bryter EULA mot lagar.
Kan dra upp 2 st från Valve.
___
1 juli 2012 får man sälja digitala licenser som man har köpt som privatperson, alltså spel, photoshop nycklar, anti virus program m.m
Detta var bestämt i EU, säljer man då inom EU MÅSTE man lyda denna lag.

Valve har inte ändrat sin EULA ännu.

__
Du har rätt att lämna tillbaka ett spel på steam om spelet inte är stabilt nog för att kunna spelas på PC, krashar frekvent, dålig framerate ostabila sparningar, osv osv.
I Valves EULA står det att du har rätt att lämna tillbaka ETT spel.

Enligt konsumentköpslagar hit och dit i Sverige och EU så har du vilken rätt som helst att lämna tillbaka en vara om varan inte uppfyller de krav som den förespråkade, det kan vara tex att spelet är helt och hållet inte optimerat alls, du sitter på ett high end rig som spränger spelet enligt Steams system requirements, men laggar ändå arsle, sitter på 25-30fps.

Ingen EULA i något land kan sätta sig över lagar som vi i Sverige har.

Just av denna anledning frågade jag: Bryter Microsofts EULA mot EU's lagar?

Att banna ens konto från Halo 4, ja, gör det. men att banna ett helt konto, ev hela konsolen är det verkligen lagligt?

Det kan jämföras svagt med att om jag fixade Fable 3 till PC 3 veckor innan release, så har Microsoft all rätt i världen att sätta en spärr på mitt nätverkskort i datorn eftersom jag använder mig av Windows 7 som de har skrivit just att de får göra så i.

Det är en liknande grej, självklart skulle de inte få göra det.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Ztreek:

Har de laglig rätt att göra detta är dock frågan?

Lite gulligt är det dock att det har funnits flertal spel som har kommit tidigt till 360, men så länge det inte är deras egna vara så att säga så verkar det vara /care för dem

Vad spelar det för roll om folk har spelet tidigare ändå? 'orättvist' ja kanske, men istället för att få miljoner som krashar en server så kanske det är bra på att släppa trycket lite tidigare. ser ingenting negativt av detta som försäljare av spel.

Det är helt lagligt då när man köper ett spel(eller konsoll) så godkänner man att Microsoft (i detta fallet) kan ta tillbaka allt om du inte uppfyller kraven (dvs gör saker du inte får göra)

EULA ja, men riktig lag.

Blir man ertappad av ett av världens största mjukvaruföretag när man spelar illegalt nedladdade spel så ska man vara tacksam att allt man får är en bermaban från xbox live...

För övrigt håller jag med om att EULAn själv inte är värd så mycket, rent lagligt kan det ju inte bevisas att det är du som privatperson personligen accepterat den. Det finns ju inget handskrivit alls, så att bara klicka "accept" är värt luft.

Men som sagt, nu bryts ju andra lagar i detta exempel...


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av MADIL:
Skrivet av Sahsoka:

Vet inte om jag skulle påstå att pirater klassas som intelligenta personer från börja... "åh ett bra spel, låt oss låta bli att sponsra det!"

Dummaste jag hört. De flesta som drar ner spel och gillar spelet, köper det (iaf i de kretsar jag cirkulerar). Man stödjer BRA spel som förtjänar att betalas för. ISO demo är inte ovanligt eftersom utvecklarna nästan exklusivt gör AAA spel som är otroligt generiska. Först nu på senaste år som några få studios gjort ordentliga PC spel typ Deus Ex, Dishonored, Borderlands med många fler lovande spel i kickstarter/crowdsourcing.

Då har du inte hört mkt.
Spelar man bara fps (det var det enda du tog upp) så kan jag förstå problemet.
Med den logiken är stöld är alltså ok om jag betalar sen OM jag tyckte om det jag stal, prova det på ica!
Förstår inte var problemet att acceptera att stöld är stöld ligger, ska det stjälas får man väl åtminstone erkänna det för sig själv. Wööööö, förnekelse!


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Korkat av Microsoft; vad händer om en helt oskyldig person blir offer för en fysisk spelbutik som klantat sig och satt ut spelen för tidigt till någon (Stackars) kille/tjej som precis har köpt en 'ny' (Gammal) Xbox 360 och "Det nya Halo!!1!1"?

Men, man får väll skylla sig själv när man rör mjölkkon för tidigt.

Well, står det på internet, plancher, i butiker och andra medier att spelet släpps i Novemeber och man lyckas få tag i ett exemplar innan dess... då kan man nog räkna ut att det var något lurt med sitt inköp.


signatur

Everybody needs help.

six
Medlem

Hmm jag undrar om det är lagbrott att ladda ner ett spel som så att säga inte finns ännu?
Givetvis så begås ett brott när spelet går från företagets privata datorer och ut publikt men inte så säker när det gäller att ladda ner och spela spelet.

Fint med bans iaf och hoppas att det gäller hela konsolen så idioterna och deras eventuella föräldrar lär sig något.

Medlem
Skrivet av Sahsoka:

Då har du inte hört mkt.
Spelar man bara fps (det var det enda du tog upp) så kan jag förstå problemet.
Med den logiken är stöld är alltså ok om jag betalar sen OM jag tyckte om det jag stal, prova det på ica!
Förstår inte var problemet att acceptera att stöld är stöld ligger, ska det stjälas får man väl åtminstone erkänna det för sig själv. Wööööö, förnekelse!

Jag börjar undra om det verkligen är okunskap eller om det är medvetet som folk sätter piratkopiering lika med stöld ? För det är det inte, det är ett annat brott. Upphovsrättsbrott. Inte samma sak.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av six:

Hmm jag undrar om det är lagbrott att ladda ner ett spel som så att säga inte finns ännu?
Givetvis så begås ett brott när spelet går från företagets privata datorer och ut publikt men inte så säker när det gäller att ladda ner och spela spelet.

Jo enligt lag så får man inte utan tillåtelse använda konstnärliga verk (vilket omfattar dataspel). Läs på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Köper man en kopia har man alltså köpt sig rätt att använda den. Däremot har man fortfarande inte rätt att kopiera denna i fler upplagor utan att fråga upphovsrättshavaren.

12
Skriv svar