Sveriges populäraste utvecklare

Medlem
Sveriges populäraste utvecklare

Det här är inte direkt någon undersökning av värde. Jag funderade bara hur många likes som olika svenska studior har - och det här är vad jag fick fram på säkert 5-7 minuters research.

Mojäng toppar (jo jag vet att de inte kör med ä, men det skiter jag i) inte helt oväntat. De har dock ingen riktig sida, men är iaf etta. Däremot Minecraft har smått overkliga 5 012 033 likes! DICE har ingen sida alls typ, återigen av vad jag hittat, men är iaf tvåa av de jag kollade upp. Battlefield har 3 858 694 likes, men kan trots 10 år på nacken och otaliga versioner inte konkurrera med Mincecraft. Bara vara impad av vad Mojäng lyckats med, hatten av till han med hatten. Bara en sån sak som att WOW har 4 480 188 likes...

Studio - Likes
Mojäng 24 667
DICE 2776
Starbreeze 2242
Fatshark 1793
Avalanche 1374
Arrowhead 491
Tarsier 415
Sounthend 296

Nu har jag som sagt inte tittat på alla, utan bara de jag hade i huvudet (har dålig lagringskapacitet där). Sedan hittade jag tex inga sidor för Massive och Machine Games.

Nåja. Kvällens undersökning visade vad jag trodde. Mojäng är Sveriges populäraste utvecklare. Fyll gärna på med andra studior jag glömt. Det finns väl över 100 st enl MDTS har jag för mig.

Över och ut.

#blogg


signatur
Medlem
Sveriges populäraste utvecklare

Jag kan tänka mig att Mojang är såpass populär på Facebook p.g.a. att de är mest aktiva av spelutvecklarna på bl.a. Facebook och Twitter.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Nå ja DICE är bäst i min bok. Man behöver inte FB eller Twitter för att veta det och det är ingen tillförlitlig källa på statistik.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Dice är den studion som gjort mest för Sverige, och banat vägen för så många andra utvecklare. Så helt klart är att Dice är vår nummer ett. De fortsätter producera storsäljare efter storsäljare. Men däremot är FB en ypperlig källa för statistik, precis som alla andra ställen där man kan mäta ett resultat och jämföra mot andra på lika grund.

Bästa sätt att mäta spel på är annars sålda exemplar, och även där vinner nog Minecraft (såvida man inte slår ihop alla BF-titlarna dvs). I pengar däremot är nog senaste BF större, det iom att prislappen är högre per spel. Nåja, det här var ingen analys, bara ett konstaterade av de siffrorna jag fick fram på mindre än 10 min.


signatur
Medlem

Syftade du på Massive Entertainment?
http://www.massive.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Massive
http://www.facebook.com/Ubisoft.Massive

Ska bli intressant att se vad de lyckats göra med Far Cry 3 och AssCreed 3. Skulle helst vilja se mer WiC dock speciellt när EA Bioware messar upp C&C Generals2.

Skägg.
10 Chambers

FZ har mer likes än Dice. Like!


signatur
Medlem

Heh "mojäng".

Med tanke på att Battlefield hade sin storhetstid (iaf imo) för flera år sedan, innan like-sjukan, så är det inte så konstigt att den har lite mindre.

Fast jag tycker att hur många likes ett företag har är av mindre intresse, det är mer intressant hur många som deras projekt har. I och med att de olika projekten kan vara så olika och variera i kvalitet och kvalisort. Om nu det där med likes är intressant över huvud taget...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Likes är ju en sak som användaren väljer att göra själv, och vet om att det kommer komma i feeden från FB. Det gör att de valt att få reklam, och är intresserade av den. Så för den som har sidan är FB mkt mkt mkt bättre än tex en annons i en tidning el liknande. Då är det spill iom att alla läsarna inte är intresserade, och så är det reklam. Därför är FB (även Twitter, Instagram, Tumblr osv) skitviktigt för avsändaren.

Och att veta att man har en mängd aktiva fans/kunder är därför ett mått på att veta hur väl man slår igenom med saker och ting. Så, kort och gott, likes är viktigt.

För en utvecklare är det viktigt med att likes ligger på dem och inte på spelet. För om spelet A säljer bra, då är de användarna intresserade av A2. Inte utvecklarens nya spel B. Men om man gillar utvecklaren, då är den garant till att alla spel oavsett om det är A, B eller C, håller en gemensam kvalla. Typ som allt från Rockstar är direkt intresant, medan allt från UBI tex inte är det.


signatur
1
Skriv svar