Xcom Dagbok - Del1

Testpilot
Xcom Dagbok - Del1

Xcom äventyr , nu börjar de.

Då jag började spela så var spelet lätt och man tänkte inte så mycket på striderna , visst man kunde förlora nån men oftast var det nån kass gubbe så man orkade ju aldrig ladda om banan direkt.

Naiviteten slutade då man kom till alienbasen!

Hade en bra styrka , en nybörjare, en medelkokt sniper , 2 bra supportkillar , en brutal assault kille och en riktigt bra heavy som invaderade basen.

Allt gick som på räls i början , basen var tom i starten och man hörde bara ljud men inga aliens var i närheten , delade upp mitt team i 2 småteam som avancerade mot varsin öppning mot en annan area medan snipern fick stå lite längre bak.
Sen bröt helvetet lös , precis som i en Alienfilm så rusade Chyssalids fram och totalägde mitt stenhårda assault/support class team då jag klantat mig med overwatch.
Samtidigt öppnade jag dörren på andra sidan för att snabbt ta mig till mitt attackerade gäng , BAD MOVE – 2 robotar var bakom som stoppade all hjälp från det teamet.

Bara att reloada o starta om.
Ok ny start , nu visste jag att det fanns ett gäng chryssalids på banan , fram med teamet och försiktigt gå framåt , OOPS där triggade min heavy dem att attackera.
Hjältemodigt kastade han granater , körde granatgevär och överlevde 2 attacker från dem innan han bet i gräset och blev en zombie , med lite besvär plockade resten av teamet ned fienden och min sniper fick köra processen kort med min fd soldat men numera gröna och dregglande zombie.

Långsamt avancerande så plockar jag även de robotar som bromsade min support förra gången innan jag åter igen stöter på problem , Mutons! O dom är svåra att få grepp på , tyvärr blåser de hjärnan och säkert ryggraden också ur min nybörjarkille med en grym träff på långt avstånd , aj aj inte bra detta men mitt numera 4 man starka team flankar och mosar även detta motstånd.

Försiktigt tar jag mig fram till slutet och stöter inte på några större problem genom att spela väldigt defensivt. PUH!

Nu jäklar börjar det bli kul i uppdragen jag kör vidare och sväljer förlusten av min bästa heavy för att träna upp nya i några enkla småmissions där allt går som på räls igen.

Nästa bromskloss är ett Terror Mission .
Har skaffat en SHIV robot som får ersätta nybörjaren i detta uppdrag , sen har jag ett mixat team med min toppsniper som bästa gubbe och bra pimpade supportkillar samt min bästa assault.
Tur som sjutton att man tog det teamet , de hinner knappt gå fram från landningsplattan innan ett gäng med Chryssalids sätter fart och i min iver att sprida ut mitt team upptäcker jag ytterligare 3 Chryssalids samt en cyberdisc + repairbot , det innebär 8 fiender inom loppet av 2 drag.

Nu åker strategimössan på! , flankar , kör rocketlauncher , attackerar och drar på mig fienderna på min SHIV samt min sniper får jobba tills bössan glöder innan den värsta paniken är över.
Okeeeejj , det var ju meningen att man skulle rädda lite människor på banan också ? Oeeps typ 4 av 18 räddades medan resten blev zombies , fler chryssalids eller bara kanonmat.

Shit det där var den mest roliga banan jag spelat nånsin , enda förlusten var SHIV roboten medan mitt stenhårda team fick promotions hela bunten !

Stort UFO attack.
Ett stort ufo har landat , mitt team som nu inte har en SHIV robot får fyllas ut med en nybörjare igen , en assault som jag utrustar med en bra rustning , stunpistol och ett bra plasmagevär så han gör lite skada om han träffar.
Avancerar försiktigt mot UFO't då vi förväntar oss starkt motstånd och jamenvisst , en grupp av chryssalids igen (min favorit) , som möter hett bly och plasma och på 0 avstånd får de laserskott av min bästa assault som älskar närstrid! (EAT THIS SUCKERS!)

Sprider ut mitt team ytterligare och triggar en grupp på 3 Mutons och en cyberdisc med repairbot , tur nog står min nya heavy som nu har advancerat i graderna lite redo att regna raketer på cyberdisc och dess kompis och så är den ute ur leken.

Min bästa sniper som nu är maxlevlad chillar uppe på en kulle och gör processen kort med de Mutons som råkar sticka fram huvudet.
Kort framryckning där mitt team lokaliserar motståndet med hjälp av ljud , öppnar en dörr och 3 mutons samt en berserker muton får äta laser och plasma då jag förståndigt nog placerat hela min grupp på eldavstånd.

Ufot är lite knasigt byggt och det jag tror är en gång visar sig vara en förhöjd avsats där min support plötsligt får syn på 2 mutons gör att han snabbt får dra sig tillbaka i skydd medan resten av teamet positionerar sig.
Dock svårt att kunna flanka då jag tar fram min nybörjare för att titta så får han ett plasmaskott i pannan och är nu utsmetad som målarfärg på backen , CRAP!

Jag rushar fram min sniper som får täcka mitt team som nu är under tung eldgivning av 2 Mutons med en 3e som kan vara precis vart som helst.

Min heavy får täcka med covering fire och sedan glänser min sniper med hjälp av bästa skillen ”in the zone” som innebär att skott mot flankade eller fiender som inte är bakom skydd ej tar ett drag vilket gör att hon slaktar de 2 mutons som nyss var farligt nära att ta kål på min heavy och assault kille.

Försiktigt tar jag mitt team framåt , plockar den sista muton utan problem och hör sedan ljud från ett angränsande rum , advancerar försiktigt men inte försiktigt nog , ett gäng på 3 st sectoid commanders smyger undan , attackerar och lyckas mind controlla min assault , lyckas genom listiga drag samt med rökgranat få kål på dem men inte innan 2 av mina soldater var styrda och gick berserk , som tur var pallade min heavy av att få ett laserskott i magen från min mindcontollerade assault och överleva .

PUH! Svettigt men kul!

Mer äventyr kommer framöver , nu skall det byggas plasmagevär till alla i mitt team , prio är plasma-sniper

#blogg

Medlem
Xcom Dagbok - Del1

Spelar bara Iron Man, så det har tyvärr blivit många dyra läxor att lära sig i helgen. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt den där jäkla mechliknande roboten.

Medlem

Måste då säga att spela iron man gör spänningen oerhört awesome i spelet. Har hunnit spela två rundor i detta spel, första förlorade jag hårt och i andra gick jag iväg(typ) som en segrare.
Men ångrar inte en sekund att jag började med iron man läget istället för "normal/hard utan", varje steg har sin konsekvens och det känns alltid som om slutet är nära vid varje beslut.

Hatar, Hatar! Defuse Bomb- uppdragen i XCOM. När det sätts tidspress på mig i uppdragen så gör jag misstag. Och när jag gör misstag så dör alltid någon.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

phi
Medlem

Starta om och kör iron man. Det är "svettigt". Normal är ju bara att spara/ladda frekvenkt så klarar du varje uppdrag galant.

Testpilot

Jag kör enligt premissen att det ska gå ruskigt illa innan jag laddar om , dessutom sparar jag sällan mitt i ett uppdrag utan bara i början om ens det.
Under dag 2s uppdrag har jag tex sparat i basen innan jag får uppdrag vilket innebär att uppdraget blir på en helt annan bana.

1
Skriv svar