Bragden i Berlin

Flakmonkey
Bragden i Berlin

Omg... Finns ju inte mycket annat att säga än omg!!!

#blogg

Medlem
Bragden i Berlin

Bästa matchen jag någonsin sett. Fick en tår i ögat helt klart. :')

Medlem

Stängde ner efter första halvleken när det står 3-0, 4-2 står det halvtimmen senare och då slår jag på, fy fasen.. bästa halvleken sverige spelat sen 1994.

Och då är jag en som alltid nobbat sverige för vi överskattar oss själv, men idag förtjänas det beröm av högsta skala.

Hoppas att se mer av detta sverige 2014.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

HLEVETE!!

Det är så jävla sjukt det här!!

FZ borde skriva en nyhet om det här förfan!!

Medlem

Tog mig ett tag att förstå att ni inte menade musikvideon.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Tog mig ett tag att förstå att ni inte menade musikvideon.

Vem menar inte musikvideon? =o

Medlem

Såg hela första halvlek INKLUSIVE intervjuer i paus, sen bytte jag kanal. Döm om min förvåning när jag scannade av tidningarna nyss, SABLAR!!!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Historiskt. Och man kan bara drömma om vad som hade hänt om Sana nätat sitt fenomenala läge i 84:e...


signatur

Imperator

Medlem

Alltså. Visst var det bra gjort att ta igen en 0-4, men allvarligt, en bragd? Om dom verkligen hade varit så bra så att dom förtjänar en bragd så hade dom väl inte släppt in fyra mål från första början?

Plus att snacka om bragd för detta är lite som att peka finger åt andra idrottare, både lagsporter och individuellt, som kämpar och presterar mer/bättre än vad fotbollslandslaget har gjort.

T ex så vann vi OS- och VM-guld samma år i ishockey och då var det inte så mycket mer snack än att dom nämnde det i sportnytt, nu pratar alla om hur jäkla bra Zlatan & Co var i en match där dom spelade oavgjort...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

^ Saken är ju att vi är inte tillräckligt bra för att göra det här egentligen. Tyskland är ett av dom bästa lagen i världen, om inte DET bästa. Vi har aldrig vunnit mot dom på bortaplan, någonsin. Att därför kunna ta igen 4 (!) mål och spela oavgjort är en bragd. Men om man inte förstår det så finns det inga ord i världen som kan förklara det. Historia skrevs igår.

Att det inte pratas om ishockey lika mycket är ju inte så konstigt, sporten är inte lika stor som fotboll, varken nationellt eller internationellt.

Medlem

Nu var det inte meningen att ta bort glädjen på något sätt, jag tycker bara att hela bevakningen och rapporteringen av sport är så förbaskat snedvinklad.

Visst, det är många fler som utövar och framför allt kollar på fotboll. Men det känns ändå fånigt och det är irriterande att fotboll ges så mycket plats i media. Speciellt med tanke på att vi inte är en speciellt stor nation inom den sporten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Snedvinklad vet jag väl inte, media skriver om det som säljer.

Vi försöker nog vara lite större än vad vi är, men trots att vi inte är särskilt bra på fotboll så är det fortfarande otroligt populärt.

Flakmonkey

Kan hålla med om att det här kan få för stora proportioner. Jag tycker inte det här är en större vändning än den som hockeylaget gjorde mot Finland i VM 2003 när de vände från 1-5 till 6-5. Där gällde det någonting för både lagen och även om det här inte var någon träningsmatch så var det inte heller slutspel i VM där det var vinna eller försvinna som gällde. Tyskland har sitt på det torra ändå. Det visste de om igår och jag tror knappast det här skulle hänt om det hade varit en kvartsfinal i EM eller VM.

Är ju självklart en fantastiskt prestation ändå, kanske den största ett svenskt landslag gjort sedan den fantastiska sommaren 94, men det gällde inte "allt". Däremot så ser jag inget problem med att en vinst i ett kval mot Tyskland i fotboll rent generellt anses som en större prestation än att vinna tex hockey-VM. Som land betraktat så tycker iaf jag det är större att kunna vara bland de 20 bästa i fotboll än att vara bland de 5 bästa i hockey. Sett till antalet utöver över hela världen och framförallt antalet länder som satsar hårt på det.

Sen så lider ju hockey också av att det blivit så mycket slentrian i landslagshockeyn. Jag kan ju bara tala för mig själv, men det är få saker som känns så meningslöst som landslagsturneringarna där det är långt ifrån de bästa spelarna länderna har som spelar. Det är ungefär som de ointressanta USA-turnéerna som fotbollslandslaget ger sig ut på. Självklart är de givande för lagen i sig och en viktig erfarenhet för spelarna, men som supporter är det ju svårt att tagga till.

Samma sak gäller ju tyvärr också för hockey-VM. Är inte de bästa länderna på plats med de bästa lagen de kan få ihop med friska spelare så tycker jag det är fel att kalla sig för bäst i världen. VM borde spelas vart fjärde år precis som i fotbollen med OS också vart fjärde så att det blir en stor turnering med alla proffsen vartannat år. Då skulle det bli lite intresse och prestige i det hela. Och framförallt en enorm prestation attt ta sig långt. Nu tycker jag att hockeyn förstör för sig själv på internationell nivå på precis samma sätt som de gör nationellt. För mycket matcher som inte betyder någonting öht. Då sjunker intresset.

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Alltså. Visst var det bra gjort att ta igen en 0-4, men allvarligt, en bragd? Om dom verkligen hade varit så bra så att dom förtjänar en bragd så hade dom väl inte släppt in fyra mål från första början?

Plus att snacka om bragd för detta är lite som att peka finger åt andra idrottare, både lagsporter och individuellt, som kämpar och presterar mer/bättre än vad fotbollslandslaget har gjort.

T ex så vann vi OS- och VM-guld samma år i ishockey och då var det inte så mycket mer snack än att dom nämnde det i sportnytt, nu pratar alla om hur jäkla bra Zlatan & Co var i en match där dom spelade oavgjort...

Förstår vad du menar och jag håller med dig till en visst del! Men någonstans så vet vi att fotboll är störst av alla sporter. Inte bara i Sverige utan i hela världen.

Att vända ett 4-0 underläge mot Tyskland på bortaplan ska vara omöjligt. Vi kanske aldrig kommer få uppleva något sådant igen.

När vi vann VM och OS så var det jävligt skönt! Tråkigt bara att Sverige la sig mot Slovakien med 3-0 för att få lättare motstånd i kvarten och semin.

1
Skriv svar