4G Bra eller *nus?

Medlem
4G Bra eller *nus?

Hallå alla Fz'are.

Undrar om någon av er har någon erfarenhet av 4G internet.

Nämligen så att här jag bor kan man bara få 8mbit som högst med vanligt ADSL, Och så hörde jag av min granne att med 4G kan man få mellan 40-80mbit?! Men det är ju trådlöst!? WTH!

Det jag undrar är, hur fungerar det, och är det någonslags nedladdnings begränsning på det?
Kan man spela med det?, Fungerar det till stationär dator, Är det stabilt? Osv..

Tacksam för svar.

Medlem

Kolla upp ordentligt vilken signalstyrka du får på 4g innan du skaffar det. Täckningskartorna från de olika leverantörerna är rena fantasier och dessutom baserade på utomhusmätningar. Kolla upp mängden data du får skicka på de olika abonnemangen eftersom ordet "obegränsat" används rätt...kreativt av en del leverantörer. Vad jag vet är det bara Telenor som erbjuder obegränsad surf på riktigt, men det kan ha ändrats sen jag skaffade det.

Stabiliteten på 4g har varit väldigt bra för mig, men hastigheten på topparna har varit högre på 3g. Så om du befinner dig på ett ställe med låg signalstyrka på 4g skulle jag inte välja det. Spelar jag ett MMO eller BF3 har jag en stabil uppkoppling på 4g, men jag switchar alltid över till 3g när jag ska dra ner en ny patch. Jag kör på stationär och det är inga problem.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Exakt min situation. 8 Mbit/s ADSL med Tele2. Kom förbi en säljare från dom och sa att det hära Mobilt Bredband XL var mycket bättre och att jag borde köpa det istället. Så då gjorde jag det. Så i korthet så sa han sa att det inte alls var anus. Och så har jag en polare som går i god för att det är riktigt bra. Och så har jag en mast i närheten. Och så har Tele2 varit riktigt bra att ha att göra med i alla dessa år. Men jag har inte fått det levererat än.

Det negativa är att det finns en datamängdsbegränsning och det ligger på 80GB/mån.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Bryr du dig inte om att köpa spel på Steam/Origin, titta på film med NetFlix/Headweb/Itunes eller för mycket på YouTube eller Playkanalerna eller har en digitalbox med C-More Play eller Viasat Play kan du lugnt byta ADSL mot Mobilt bredband. Om du däremot använder några av de tjänster jag räknade upp, kommer du ångra dig.

Tänk på att Mobilt bredband är en delad resurs.


signatur

Det var detta...

Medlem

Ah, Ja jo jag kör ju med Viaplay. Och jag köper digitala kopior i mängder :/
Men 80gb är det mycket i detta fallet? Jag menar vad man än gör på internet så räknas det ju som nedladdning eller vad man nu kan kalla det.

Medlem

Allt du gör på internet räknas med som datatrafik. Även när du surfar in på www.fz.se så kommer du ladda ner ett par hundra kb.
läser du lite artiklar och kollar på videoklipps så tar de lätt flera mb..
surfar du på youtube och kollar på vids... data mäste laddas ner först osv.

80gb känns ganska lite
kollar du på Average quality stream från twitch, så brukar du internet 1000-5000kb/s =P

för en "vanlig" användare räcker 80gb säkert gott o väl.

Medlem

måste bara tillägga att mobilt internet är som det är, själv skulle jag inte klara av.. man vet aldrig hur bra de fungerar. en dag kan vara smidigt men sen kommer riktigt kass väder och signalen drabbas totalt och koppling bryts hela tiden..

dunno. 3g var då inge bra iaf (ett par år sedan)

Medlem

Jag sitter med telenor mobilt 4G, har även deras 4G router, jag snittar mellan 8-50 mb/s ned och 1-6 mb/s upp. Brukar inte ha några problem med ping i spelen jag lirar (SC2, dota2), tankar även stora filer via steam och så.

Dock så behöver du skaffa frisurf om du ska ha 4G för något mer än mailande..akta dig för fällorna hos typ telia där de har jättebra deals i övrigt men fuckar dig när det gäller datamängd/månad. Telenor har frisurf för en 50-lapp extra i månaden och om du måste skaffa 4G så kommer du förmodligen behöva frisurf, om du har tillgång till 8 mb adsl skulle jag nog behålla det ändå, för beroende på var du bor så får du ju olika 4G täckning. Jag bor i centrala uppsala och här har vi finfin täckning men om du bor några kilometer utanför centrum i din ort så skulle jag inte lita på täckningen..

Medlem

Den enda erfarenheten jag fått från 4G av kompisar jag spelat med är följande;

Hög ping
Konstant droppade från servrar och games
Försvinner från skype

Detta även om de haft bra hastighet osv många gånger. Tips är att köra någon sorts testperiod innan du byter till det.

PS. Du var bara tvungen att skriva *nus i topic? Dåligt hade inte funkat eller?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av stormense:

Tänk på att Mobilt bredband är en delad resurs.

Det är ADSL också på sätt och vis. I princip är allt som riktas mot privatpersoner delat/överbokat. Ska man köpa garanterad och dedikerad bandbredd handlar det om andra priser.

Jag har många spel på Steam och kanske kommer använda sånt som netflix och jag gör bedömningen att det kommer räcka med 80GB. Man hinner inte spela och kolla på film hur mycket som helst om man har jobb och träning också iallafall. Helst hade man ju sluppit den där gränsen såklart men man vinner massor i bandbredd och flexibilitet. Man kan exempelvis ta med sig till burken till sommarstugan eller liknande, bara att plugga in i strömjack, man behöver ju inte hittas telefonjack #1 och dra kablar därifrån (upp på övervåningen som det blir idag för mig). Dom höjer priserna efterhand på ADSL också, det är dyrare att underhålla. Jag har fått en höjning än så länge.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Testade och fick en riktigt kass mottagning. Ställde ut routern t.om på balkongen för att testa men icke. Bor "knepigt till" då masten är en bit bort ovh tydligen rätt överbelastad enligt dem.Telenor ska ändå ha creds för att de så smidigt kunde avsluta mitt abonnemang och få allt överstökat.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Jo, dom presenterar oftast "glädjesiffor", det vill säga hur det ser ut under bästa möjliga förhållanden. Som fri sikt, bra väder, ingen annan trafik och så vidare, inte direkt som det verkligen kommer att vara när de flesta av kunderna använder det.

Jag tror jag väntar med all mobil uppkoppling ett par år (till). Även om det har gått framåt och hastigheterna har gått upp, så finns ändå en del grundläggande negativa sidor med trådlösa uppkopplingar kvar. Att ha en stabil uppkoppling utan avbrott eller alltför häftiga hastighetssvackor är inte direkt kännetecken för mobilt (bredband), inte än i alla fall.

Skrivet av Stag:

PS. Du var bara tvungen att skriva *nus i topic? Dåligt hade inte funkat eller?

Men det var väl fint av honom att censurera?

// edit

Sedan tillkommer säkerheten också, den är ju sämre, om man nu bryr sig om det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Jag sitter med telenor mobilt 4G, har även deras 4G router, jag snittar mellan 8-50 mb/s ned och 1-6 mb/s upp. Brukar inte ha några problem med ping i spelen jag lirar (SC2, dota2), tankar även stora filer via steam och så.

Dock så behöver du skaffa frisurf om du ska ha 4G för något mer än mailande..akta dig för fällorna hos typ telia där de har jättebra deals i övrigt men fuckar dig när det gäller datamängd/månad. Telenor har frisurf för en 50-lapp extra i månaden och om du måste skaffa 4G så kommer du förmodligen behöva frisurf, om du har tillgång till 8 mb adsl skulle jag nog behålla det ändå, för beroende på var du bor så får du ju olika 4G täckning. Jag bor i centrala uppsala och här har vi finfin täckning men om du bor några kilometer utanför centrum i din ort så skulle jag inte lita på täckningen..

Yes bor utanför centrum, Men stan är relativt liten. Är en smula skeptisk till 4G efter jag läst era inlägg.
Kanske lika bra att köra säkra kort med mitt lilla 8mbit, fungerar att spela på, Men att ladda ner saker å ting tar ju sin lilla tid.

Medlem
Skrivet av Stag:

Den enda erfarenheten jag fått från 4G av kompisar jag spelat med är följande;

Hög ping
Konstant droppade från servrar och games
Försvinner från skype

Detta även om de haft bra hastighet osv många gånger. Tips är att köra någon sorts testperiod innan du byter till det.

PS. Du var bara tvungen att skriva *nus i topic? Dåligt hade inte funkat eller?

Haha, ber om ursäkt om du tog illa upp av topic, men har för mig att någon sagt det på TV.
Kanske ska sluta ligga framför dumburken så mycket.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Testade och fick en riktigt kass mottagning. Ställde ut routern t.om på balkongen för att testa men icke. Bor "knepigt till" då masten är en bit bort ovh tydligen rätt överbelastad enligt dem.Telenor ska ändå ha creds för att de så smidigt kunde avsluta mitt abonnemang och få allt överstökat.

Denna masten sägs vara ca 1.5km bort, Också en sak som gör mig skeptisk till 4G.

Medlem
Skrivet av Stag:

Den enda erfarenheten jag fått från 4G av kompisar jag spelat med är följande;

Hög ping
Konstant droppade från servrar och games
Försvinner från skype

Detta även om de haft bra hastighet osv många gånger. Tips är att köra någon sorts testperiod innan du byter till det.

PS. Du var bara tvungen att skriva *nus i topic? Dåligt hade inte funkat eller?

Har folk på senaste blivit så fina att man blir stött av att läsa ett skämtsamt tilltaget ord som anus?


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Nja, snarare att det kanske känns onödigt.

Speciellt när man t.om tar sig tiden att censurera det.

Vill man ställa en seriös fråga med seriösa svar så anser iaf jag att man kan undvika sådant.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar