Xcom - Enemy Unknown

Medlem
Xcom - Enemy Unknown

Vill bara klargöra att jag tycker att detta är ett fantastiskt bra spel, som funkar skitbra att spela med dualshock controllern på PS3:an.

Om du, liksom jag, på den gamla goda tiden spenderade åtskilliga veckor (ren speltid alltså) med det ursprungliga "UFO - Enemy Unknown", så finns det ingenting att fundera på. KÖP!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv

Ja det är wunderbar och känns precis så bra som det ska göra. Inte nerdummat heller vilket är ett stort plus!

Inaktiv

Sineplayer of the year! Dock så har det en del jobbiga buggar & glitchar. Man kan nitpicka vidare om en hel del saker som blir drygt efter 30+ speltimmar så jag hoppas att det är öppet för mindre moddning.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

En del säger att det faktiskt är nerdummat, andra säger att det inte är så farligt. Vilket är det? Det låter nästan som man borde satsa på orginalet om man gillar spel med strategi som Civilization. För grafiken är ju inte något säljargument här som jag förstår det.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

En del säger att det faktiskt är nerdummat, andra säger att det inte är så farligt. Vilket är det? Det låter nästan som man borde satsa på orginalet om man gillar spel med strategi som Civilization. För grafiken är ju inte något säljargument här som jag förstår det.

Spelet har strategi och är i mitt tycke väl värt pengarna. Det sagt så är det inte särskilt djup som i originalet, men hur mycket jag än försöker få ett perfekt spel i nya XCOM så går det inte. Man blir smått gråtfärdig när man förlorar sina bästa veteraner som man tagit hand om i 8 timmar. Spelet har det ökända "That¨s X-COM" faktorn i sig som gjort tidigare titlar så populära. Fördummat? Ja. Men inte bara för det värre.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv
Skrivet av matte89:
Skrivet av Paddington:

En del säger att det faktiskt är nerdummat, andra säger att det inte är så farligt. Vilket är det? Det låter nästan som man borde satsa på orginalet om man gillar spel med strategi som Civilization. För grafiken är ju inte något säljargument här som jag förstår det.

Spelet har strategi och är i mitt tycke väl värt pengarna. Det sagt så är det inte särskilt djup som i originalet, men hur mycket jag än försöker få ett perfekt spel i nya XCOM så går det inte. Man blir smått gråtfärdig när man förlorar sina bästa veteraner som man tagit hand om i 8 timmar. Spelet har det ökända "That¨s X-COM" faktorn i sig som gjort tidigare titlar så populära. Fördummat? Ja. Men inte bara för det värre.

På vilket sätt är det fördummat? Visst saknar man inventory inbattle och möjlighet att byta prylar med varandra inbattle, men annars? Knappast en fördumning utan beror på att man har olika klasser med sitt egna lilla talent tree. Anser själv att nya Xcom är ett av de bästa spelen på flera år, just för att det inte är svårt och inte nerdummat. Eller minns jag bara fel hur fösta Xcom var?

Medlem

Det var någon som sa att man kunde forska på flera teknologier i orginalet. Att det fanns flera val.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

På vilket sätt är det fördummat? Visst saknar man inventory inbattle och möjlighet att byta prylar med varandra inbattle, men annars? Knappast en fördumning utan beror på att man har olika klasser med sitt egna lilla talent tree. Anser själv att nya Xcom är ett av de bästa spelen på flera år, just för att det inte är svårt och inte nerdummat. Eller minns jag bara fel hur fösta Xcom var?

Som sagt så är det ett massivt problem att man inte har ett inbattle inventory, men i det stora hela så saknar inte spelet mycket mer än det. Dock så finns det inget särskilt djup i alla grenar i spelet. Efter trettio plus timmar så har man i stort sett bemästrat både strategin och taktiken som funkar. Det börjar handla mer om vilka som får "tur-skotten" vilket jag tycker är tröttsamt.

Jag börjar sakna klassiska saker som "aimed fire", "rapid fire" osv. Karaktärernas utrustningsval är relativt få och ensidiga. I deras trädförmågor är alltid ett av dom två alternativen bäst men allt är inte fördummat till det sämre. Det nya movement / dash systemet fungerar utmärkt, det tar bort mycket av det dryga med action points samt ger ett enkelt och bekvämligt djup. Likaså cover systemet som passar spelet utmärkt.

Sen kan jag nitpick en hel del om vad som borde fixas. Utomjordingarnas introduktion nästan varje gång du möter dom är otroligt drygt och det borde gå att stängas av. Det finns för få kartor och man memorerar dom allt för lätt, samt vart vilken typ av fienden spawnar i dom.
Ett mer random system för fiendens spawning samt att spelet ändrar på placering av cover osv är i stort behov för replay value. Vilket x-com ska vara kung på!

Ser inte heller vitsen med att en del UFO landing kartor, som får dig att cirkulera skeppet utomhus och inombords. I jakt på fienden vilket tar allt för lång tid så att du tröttnar och tar onödiga risker med dina soldater All and all, så är nya xcom ett väldigt bra spel. Men det behöver patchar och möjligtvis expansioner för att "fixa" saker som förhindrar att det blir ett perfekt xcom spel.


signatur

The definition of insanity?

1
Skriv svar