Wii U tillverkas av barnarbetare

Robot
Wii U tillverkas av barnarbetare

"Vår undersökning har visat att internerna, i åldrarna 14 till 16 år, jobbat där i uppskattningsvis tre veckor, erkänner Wii U-tillverkaren Foxconn.

#nintendo


Medlem
Wii U tillverkas av barnarbetare

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

Medlem

Sådant förekommer här i Sverige också. De flesta av oss har väl blivit tvingade till att arbeta utan ersättning i grundskolan. Men vi kallar det för praktisk arbetslivsorientering (PRAO) istället.

Medlem

annars skulle det inte vara så billigt med alla elektroniska prylar och vi skulle inte få nya elektroniska prylar varannan månad som vi kan ersätta förra månadens gamla skräp med

Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

Vilket då kommentaren eller barnarbete ?

Medlem

Shit, vänta tills Aftonbladet får nys om det här! "Skandalen som skakar spelvärlden! Klicka här för att få reda på fasanfulla brottet du ALDRIG trodde Nintendo skulle göra!"

Medlem

*Tittar på IKEA*

Inaktiv
Skrivet av Steve_spelburgo:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

Vilket då kommentaren eller barnarbete ?

...

Inaktiv

Vad som hänt är väl inte alls egentligen renodlat barnarbete.

Utan att några skolor har skickat ut barn på praktik hos Foxconn, i åldrarna 14-16 år. Det här har det då blivit en stor grej av.

Så fungerar det ju här också eller? Folk sommarjobbar ju från 13 års ålder i Sverige eller. Och min första praktik hade jag väl när jag var typ 9 år på Konsum, ska anmäla dom för barnarbete.

Medlem

Kikar man på den länkade wikipedia-sidan ser man ganska snart att det blir svårt att äga en konsoll utan att ha med Foxconn att göra:

Skrivet av Foxconn @wikipedia:

Notable products which the company manufactures include the iPad, iPhone, iPod, Kindle, PlayStation 3, and Xbox 360.

Bara Wii som inte är därifrån ?

Det var väl något härj om det när någon anklagade Apple för samma sak för ett tag sedan men det tystnade ganska fort. Blir säkert samma sak den här gången med.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Medlem

Förvånat? Näh. Nintendo framstår alltid av deras fanboys som skenheliga helgion. Banne mig på tiden att deras gloria puttas ner.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Är ju precis som Schindler's List, barns flinka fingrar är dom enda som kan komma åt små utrymmen. Och vi vet ju hur kompakta dagens konsoler är.

Och ja, man kan inte göra så mycket åt Foxconn, dom är så pass stora att dom gör mer eller mindre ALLT elektroniskt som är made in China.

Men det är bara att vänta på att Kina växer till sig och man flyttar alla bolag till Indien/Afrika i stället. Måste ha "slavar" ju, annars kan vi bli tvugna att betala 500kr extra för våra saker...

Medlem

Den där kommentaren fick nog många att ilskna till. Men jag håller med faktiskt.

Medlem

Är man ute efter billiga mediaprodukter måste man ju betala något pris

Medlem

signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Nu är den här artikeln lite väl vinklad mot att det är bara är Nintendo som använders sig av Foxconns barnarbetare. Är ju inte bara dem som Foxconn producerar åt, bland deras kunder kan vi hitta: Acer, Apple, Cisco, Dell, Intel, Microsoft, Sony etc.
De har tillverkat både PS3:an och Xbox360...

Inaktiv
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!

Du får ursäkta, men jag är då inte någon "vänstermupp"..

Medlem

Foxconn tillverkar även bla Apples produkter samt PS3 så inte direkt bara nintendo som råkar få en undertillverkare som gör det..

Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!

Du jag är då inte en "vänstermupp"..

Det är fult att ljuga! Men kan inte vara höger eller norr om man är emot barnarbete.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Vaddå vinklad artikel...
Foxconn är världens största electroniktillverkare. De har 1.2 miljoner anställda och tillverkar tusentals olika produkter.
Ingenstans framgår det på vilka produkter dessa barn har jobbat på.
Foxconns största kunder är: Acer Inc., Amazon.com, Apple Inc., Cisco, Dell, Hewlett-Packard, Intel, Microsoft, Motorola, Mobility, Nintendo, Nokia, Samsung Electronics, Sony, Toshiba, Vizio.

För övrigt så var det Apple som startade den här utredningen men det nämns inte. Fattar inte varför det bara är Nintendo som svartmålas.

Medlem

Nintendo är också rätt ökända för att köpa konfliktmineraler som används till att producera komponenterna i deras maskiner. Nintendo är ett av de hemskaste företagen som bryr sig absolut minst men trots det sitter folk och älskar allt som har med nintendo att göra

Medlem
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!

Du jag är då inte en "vänstermupp"..

Det är fult att ljuga! Men kan inte vara höger eller norr om man är emot barnarbete.

Haha sämst.

Medlem

Det är inte bara barn som det slavas med.
Tänk allt billigt skit man köper. Mycket kommer ifrån områden runt asien, dit företag tycker det är så förbannat bra, billigt att låta tillverka sina produkter i. Företagen sparar massa kosing på billig arbetskraft som jobbar arslena av sig, och säljer sen betydligt dyrare.

Så är det med ett sånt ruttet föråldrat politiskt & monetärt system vi lever i.

Money, is king!


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

"Wii-U tillverkas av barnarbetare"... seriöst FZ. Vid det här laget är det väl ändå mer eller mindre allmän kunskap att foxconn tillverkar playstation, xbox, wii(-u), iphone och andra mobiltelefoner, datorer, macs, dell, grafikkort, processorer etc. etc. etc.

Rubriken borde ha varit "Din dator, mobiltelefon, TV, spelkonsol, läsplatta tillverkas av barnarbetare" men det hade väl varit för svårsmält. Lättare att ringa in en enskild tillverkare så kan vi kan gnälla lite på dom och känna oss nöjda med oss själva.

dmn
Medlem

Barn har ju så dålig känsla för kvalitet.

Medlem

14-16 borde vara laglig arbetsålder.

Medlem

Vafan jobbade på Scania när jag var 14, ingen som kallade det barnarbete, har även jobbat inom produktion på volvo när jag var 16 =D

Jobbade med högspänning som får elektriska stolen att blekna i jämförelse, inget snack om "minderårig där inte" men när man skulle köpa cigaretter då jävlar vart det stop i maskinen

Skit kul var det ;P

12
Skriv svar