Router krångel. Hjälp!

Medlem
Router krångel. Hjälp!

Har försökt få igång Xbox live genom att koppla en "lan" sladd mellan en router (med ett mobiltbredband inkopplat) och mitt Xbox360.

Det funkar inte och Xbox internetconnection test analysen säger "Cant obtain an Ip adress from your router or modem".

På Xbox.com's supportsida vill de att jag ska aktivera routerns DHCP settings så att xboxen automatisk kan ta imot ip adressen. När jag kolla routerns inställningar visar det sig dock att DHCP redan är aktiverat.

Kanske är lite flummigt beskrivet men har ingen större koll på hur sådant här fungerar.

Någon som kan assistera mig?

PS: Försök förklara så lätt förståeligt som möjligt


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Är nätverkssladden hel (kan du testa den mellan två maskiner som brukar fungera eller har du en annan sladd du vet är hel du kan testa med)? Har du testat en annan port i routern? Jag antar att du har startat om Xboxen några gånger, men har du testat att starta om routern?


signatur

Victims; aren't we all?

Testpilot

Jag har själv ingen Xbox men en PS3 , på den kan man gå in på en närverksconfig sida och se vilken IP den fått , borde väl finnas nåt liknande på Xbox där du kan se om den överhuvudtaget fått en IP av din router.

Medlem

testa med http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/router...
välj din router och sedan xbox live 360 skulle jag gissa då

Medlem

kan det va fel typ av sladd?

såvitt jag förstår så är en lan-kabel till för att koppla ihop två utgångar (ex. dator 1 till dator 2), medan en internetsladd (eller vad den nu kan heta) är till för att koppla ihop en utgång med en ingång (ex. dator 1 till internet/router/modem).

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Är nätverkssladden hel (kan du testa den mellan två maskiner som brukar fungera eller har du en annan sladd du vet är hel du kan testa med)? Har du testat en annan port i routern? Jag antar att du har startat om Xboxen några gånger, men har du testat att starta om routern?

Jag har startat om både router och Xbox ett antal gånger, men jag testade att byta port och då lyckades Xboxen få kontakt med nätverket... men nu när den försöker få kontakt med Internet så misslyckas det och felbeskrivningen "Your DNS server can't resolve Xbox live names"

Xbox.com's support föreslog att jag manuellt skulle skriva in datorns DNS siffror, jag gjorde detta men hjälpte tyvärr inte.....


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det är inget i stil med att rätt port måste vara öppnad, så att xboxen kan nå ut? Om routern har en inbyggd brandvägg kan det ibland ställa till det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kom plötsligt på en sak.

Routern jag försöker använda fick jag igår av några släktingar som de använt innan dess.
Innebär det att jag kanske måste resetta routern så att den anpassar sig efter min dator istället?

Anledningen till min plötsliga fråga är att jag just upptäckte att de ip-adress-siffror, Subnet mask siffror osv inte stämmer med dem som min dator visar när man "kör" CMD på datorn.

Eller är jag helt ute och cyklar?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det är inget i stil med att rätt port måste vara öppnad, så att xboxen kan nå ut? Om routern har en inbyggd brandvägg kan det ibland ställa till det.

Jag ska ta en koll!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag hade resettat den, för att jag gillar att ha en egen konfig från grunden, men det är ju lätt att ändra på hemmarouters. Som conthox skrev kan det vara att brandväggen spärrar applikationen på portnivå, men problemet har du kommit fram till: din Xbox får ingen IP-adress. Avancerade routers kan blocka enheter på MAC-nivå, men jag tror knappat att det är inställt på din router, om den ens kan det. Kolla den eventuellt inbyggda brandväggen, och sen om det kan vara ett förinställt IP-scope som kanske måste ställas om.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Routern jag försöker använda fick jag igår av några släktingar som de använt innan dess.
Innebär det att jag kanske måste resetta routern så att den anpassar sig efter min dator istället?

Anledningen till min plötsliga fråga är att jag just upptäckte att de ip-adress-siffror, Subnet mask siffror osv inte stämmer med dem som min dator visar när man "kör" CMD på datorn.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Nja, alltså, det är svårt att svara på när vi inte vet vad som använt den till, hur den är konfigurerad och så vidare. Men visst är det alltid bäst att återställa den till fabriksskick när man skall byta nät helt och hållet sådär och inte vet vilka inställningar som är aktiva.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Sen måste jag leka lite kategoripolis och påpeka att den här tråden hör hemma i Mjukvaru/Hårdvaru-sektionen.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Apministern:

Routern jag försöker använda fick jag igår av några släktingar som de använt innan dess.
Innebär det att jag kanske måste resetta routern så att den anpassar sig efter min dator istället?

Anledningen till min plötsliga fråga är att jag just upptäckte att de ip-adress-siffror, Subnet mask siffror osv inte stämmer med dem som min dator visar när man "kör" CMD på datorn.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Nja, alltså, det är svårt att svara på när vi inte vet vad som använt den till, hur den är konfigurerad och så vidare. Men visst är det alltid bäst att återställa den till fabriksskick när man skall byta nät helt och hållet sådär och inte vet vilka inställningar som är aktiva.

En fråga då, måste man ha routern installerad på datorn för att kunna komma in i den och ändra om? Fick nämligen ingen installationsskiva med när de gav mig den och om det inte krävs, vart ska man då gå för att "öppna" upp routerinställningar?

Routern har en resetknapp på baksidan, men det verkar inte hända något särskilt när jag trycker på den, måste routern vara kopplad till datorn för att det ska funka eller räcker det med att den har ström?

Skrivet av 73mpl4R:

Sen måste jag leka lite kategoripolis och påpeka att den här tråden hör hemma i Mjukvaru/Hårdvaru-sektionen.

Åh! Jag såg inte när jag skrev inlägget att det fanns en sådan kategori

Jag tackar förresten för all hjälp jag fått!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det ska stå i din instruktionsmanual (quickstart-guide eller liknande) vilken IP-adress som ställs in när du återställer routern. I nästan alla hemmarouters, så blir det 192.168.1.1 alternativt 192.168.0.1.

Ibland så måste du hålla in den längre eller i olika kombinationer, google på din router och kolla hur man gör en reset på den.

Medlem

Det borde räcka med att routern har ström för att den ska resettas, du behöver ingen "installationsskiva" för att komma åt routern. Öppna bara ett browser eller utforskarfönster, routerns webinterface brukar ligga på som tidigare sagts 192.168.0.1/1.1 eller på 0.254/1.254.

När du kommit åt webinterfacet så bara släng igång DHCP så borde det funka, kan ju vara att de som haft routern tidigare har subnettat eller liknande eftersom du sa att nätmasken inte stämde överens med din (Brukar vara 255.255.0.0 eller 255.255.255.0<--- vettigast, ingen risk att man strular till det på samma sätt). Kan ju dock också vara att du fått syn någon VMWare IP Adress i din IPconfig som ser konstig ut.

Bara lite random ideer, kanske lite overkill med info, hoppas du löser/har löst det det.

1
Skriv svar