Wii U tillverkas av barnarbetare

Medlem

Jag måste säga att jag blir förvånad att så många blir förvånade över detta.
Jag menar, vi lever i en värld där allt som spelar roll är hur mycket pengar det ligger att göra något.
Som de säger i recettear, "Capitalism, ho!"


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Själv jobbade jag heltid på Ica när jag var 16. Var kul som Fasen att komma iväg hemifrån och tjäna egna pengar.

Problemet här är väl företagets taskiga villkor och utsugning av personal snarare än de anställdas ålder. Fabriksjobb i Kina lär ju vara rätt sunkiga jämfört med villkoren här hemma.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Med tanke på hur mycket komponenter de tillverkar i produkter också (exempelvis externa I/O-kontakter i din dator är Foxconn sannolikt tillverkare av, samt även interna gränssnittskontakter (PCI/PCIe/ATXpwr etc. etc.) - med tanke på att var och varannan elektronikpryl använder sig av liknande komponenter (titta hur mycket pryttlar som har Ethernet eller USB i dagsläget) växer Foxconn bara.)

Med andra ord; har du en dator eller annan datorliknande enhet (spelkonsol, mediaspelare, NAS, etc.) har du sannolikt någon komponent tillverkad av Foxconn i din ägo, och det är inte mycket att göra annat än att acceptera med tanke på hur stora marknadsandelar de har i elektronikkomponentsfären.

Sen behövs det lite mer detaljer kring det här känns det som - som praktikant på ~15 bast körde man 6-8-timmarsdagar, 5 dagar i veckan i ett par veckor, utan ersättning. Big deal.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Nu får ni faktiskt skärpa er lite FZ. Något vinklat det här.
Måhända att det är just i fabriken som tillverkar flest Wii U i Kina som barnen arbetat i. Detta är dock bara på grund av en slump då en brand utbröt på en fabrik i Japan någon vecka tidigare.

Foxconn är det som begår lagbrott. Och de tillverkar som sagt långt ifrån bara Nintendos produkter.

Medlem

Foxconns anställda har ju också sjukt dåliga arbetsförhållanden så de tar självmord lite nu och då, det är sjukt att pengar går före "människo liv" (indirekt) plus att de som får stålarna i slutändan är ofta jävligt rika ändå :/
har alltid varit så och kommer säkert alltid att vara så

och det finns inte så jävla mycket att göra åt det heller :S

Medlem
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!

Du jag är då inte en "vänstermupp"..

Det är fult att ljuga! Men kan inte vara höger eller norr om man är emot barnarbete.

Han kanske är söder-kis då?

Inaktiv
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!

Du jag är då inte en "vänstermupp"..

Det är fult att ljuga! Men kan inte vara höger eller norr om man är emot barnarbete.

Det är fult att myta...

Om produkterna redan är tillverkade behöver dessa inte skrotas, men ge alla utsatta barn en bra grund i livet, kläder, skolundervisning och en framtid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ni på FZ, snälla ta bort funktionen för att rösta ner folk. Hela grejen är barnslig och jag tycker att det blir en tråkig stämning bland kommentarerna. Jag tycker det är bättre med bara +.


signatur

RROD

Medlem

var ju skolan som gort fel å skickat ut för unga praktikanter var ju foxconns egna inspektörer som upptäckte det å anmälde alltihop. så man kan inte skylla barnarbetet på nintendo apple eller nån av dom andra som använder fabriken. där i mot kan man nog klaga lite på att dom skickar jobben till andra länder å att arbetarna får dåligt betalt. dåligt av fz att peka ut ett bolag bara specielt när dom inte har men skiten å göra.

Medlem
Skrivet av GeeZ:

Nu får ni faktiskt skärpa er lite FZ. Något vinklat det här.
Måhända att det är just i fabriken som tillverkar flest Wii U i Kina som barnen arbetat i. Detta är dock bara på grund av en slump då en brand utbröt på en fabrik i Japan någon vecka tidigare.

Foxconn är det som begår lagbrott. Och de tillverkar som sagt långt ifrån bara Nintendos produkter.

Skrivet av GeeZ:

Nu får ni faktiskt skärpa er lite FZ. Något vinklat det här.
Måhända att det är just i fabriken som tillverkar flest Wii U i Kina som barnen arbetat i. Detta är dock bara på grund av en slump då en brand utbröt på en fabrik i Japan någon vecka tidigare.

Foxconn är det som begår lagbrott. Och de tillverkar som sagt långt ifrån bara Nintendos produkter.

är skolan som skickat dit ungarna som gort lagbrott. foxconns egna inspektörer upptäcke det å anmälde det. så foxconn gorde ju i det här fallet snarare rätt..

Medlem
Skrivet av jooel-h:

Ni på FZ, snälla ta bort funktionen för att rösta ner folk. Hela grejen är barnslig och jag tycker att det blir en tråkig stämning bland kommentarerna. Jag tycker det är bättre med bara +.

Jag trodde ingen brydde sig om tummarna längre, de fyller ju ingen funktion.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Zpiritual:

"Wii-U tillverkas av barnarbetare"... seriöst FZ. Vid det här laget är det väl ändå mer eller mindre allmän kunskap att foxconn tillverkar playstation, xbox, wii(-u), iphone och andra mobiltelefoner, datorer, macs, dell, grafikkort, processorer etc. etc. etc.

Rubriken borde ha varit "Din dator, mobiltelefon, TV, spelkonsol, läsplatta tillverkas av barnarbetare" men det hade väl varit för svårsmält. Lättare att ringa in en enskild tillverkare så kan vi kan gnälla lite på dom och känna oss nöjda med oss själva.

Fast om du söker vidare lite så kommer du till den kinesiska källan. Det är dom som påstår att det var just Wii U som tillverkades där i Foxconns fabrik i Yantai. Det är därför man nu "ringar in" just Nintendo.
Andra gånger det hänt saker, tex något om Apple. Då har det ju handlat om en fabrik där man vet att i den så tillverkas Apple-produkter. Det är ju därför just det företagen blir "påhoppat" av pressen vid en incident.

------
*suck* Arbetarna arbetas sönder, men det spelar ingen roll för det finns alltid fler fattiga som kan utnyttjas.
Foxconn verkar ju komma undan med detta för vi låter dom göra det. För de verkar ju få fler och fler kunder och är ständigt tvungna att öppna fler fabriker. Allt detta för att vi fortfarande vill ha våra lyxprodukter till ett bra pris. Alltså så fortsätter Apple, Nintendo, Sony mfl att anställa Foxconn. De säger åt dem att bättra sig blah blah blah ...annars så!. (tomma hot då Foxconn är billigast och är de enda som kan klara produktionsvolymerna, och Foxconn vet detta).
Foxconn svarar då: vi ska göra vårt bästa för att lösa detta --> De höjer lönen med en tiondels yuan mer i timmen och slänger ur sig lite tomma ord om förbättring. Vipps så är nu alla nöjda...

Medlem

Fy farao. Barnarbete är fruktansvärt, de små liven har ingen känsla för kvalité.

"– Vi tar vårt ansvar som ett globalt företag på största allvar och följer en etisk policy kring sourcing, tillverkning och arbete. Om vi får se att någon av våra produktionspartners inte når upp till våra riktlinjer kommer vi kräva av dem att de ändrar sina vanor enligt Nintendos policy, säger en Nintendo-talesperson till IGN." - Är det så man ska hantera problemet? Att "kräva" att de ändrar sina "vanor", jesus amalia.....


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Inaktiv
Skrivet av swordfish:
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Bojkott:

Nintendos nya slogan "För barn, av barn"

Det är fruktansvärt, usch, att ens sådant får förekomma!?

De har ju i alla fall arbete?????

Jävla vänstermuppar som alltid ska komma och klaga på arbetsförhållanden. De har ju tak över huvudet och mat på bordet!!

Vänstermuppar? Du är rolig du, bara för att man klagar på ett företag betyder inte att man är vänster, och sen så är ett jobb mer än att ha tak över huvudet och mat på bordet, eller är det för vänstertänkt av mig att man faktiskt ska ha lite rättigheter också?

Och FZ, whats the deal with aftonbladetrubriker? (seinfeldreferens). Inte så att ni är aftonbladet, vill bli aftonbladet eller medvetet förvrider nyheten för era läsare?

Det handlar om praktikanter som utför jobb på Foxconn, inte femåringar som slickar bort lödtenn och lack från kretskort
Inte bra, men inte så illa som rubriken antyder.

Medlem

Det här är det hemskaste jag sett sedan jag vaknade upp. Och jag har ändå hunnit se min syster

Inaktiv

Inte konstigt att Nintendo gör så stora vinster per såld konsol,
undermålig hårdvara och billig arbetskraft.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Skrivet av Skjuludde1:

Det här är det hemskaste jag sett sedan jag vaknade upp. Och jag har ändå hunnit se min syster

Det där var ju inte snällt sagt!

Medlem

Rensat tråden från skitsnack.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Skjuludde1:

Det här är det hemskaste jag sett sedan jag vaknade upp. Och jag har ändå hunnit se min syster

Hahahah du gjorde precis min morgon!

12
Skriv svar