Min vattenflaska verkar ha skapat egen värld

Inaktiv
Min vattenflaska verkar ha skapat egen värld

Hejsan! Jag har tränat nu sönder mig på väg till gymmet hypad så tar jag fram min vattenflaska lägger vatten in i den och den smakar bokstavligen som om jag druckit akvarium vatten och luktar avlopssrör det verkar som om det är bakterier eller alger på gång där inne i sin värld men vattenflaskan är knappt använd och jag undrar har någon lösning till detta?? Funderar på att lägga klor med vatten i den skaka låta den vänta sedan sprit och sedan disken. För jag märkte och i gymmet att vid vattnet höjd så var det något vitt som om vit spott. Det känns ju dyrt för en ny flaska fan 40kr också. Har mi tips??

Medlem

Ta inte klor, det är ett helvete att få flaskan att sluta lukta klor. Köp en ny flaska och se alltid till att du tömmer den efter träning och sedan vänder den upp och ner i diskstället så den får torka.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Precis, köp en ny flaska. Om inte annat, köp en cola-flaska för 10 spänn, drick ur läsken och använd till vatten!

Som Purresnurre säger, klor-lukten kommer inte släppa på länge.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Ska göra det då, tack så mycket för tipsen!

Medlem
Skrivet av Stag:

Precis, köp en ny flaska. Om inte annat, köp en cola-flaska för 10 spänn, drick ur läsken och använd till vatten!

Som Purresnurre säger, klor-lukten kommer inte släppa på länge.

Klassiskt sätt att skaffa billiga vattenflaskor!

Medlem

Var noga med ditt val av plastflaska då det finns en många som läcker kemikalier. En tumregel brukar vara att ju mer de luktar, ju farligare är dom. Se i första hand till att välja plastflaskor med returnummer 1 (PET) eller 5(Polypropen). Om du inte skäms så kan du använda en nappflaska då dom har hårda kontroller. Har du lite pengar så kan du investera i en aluminiumflaska eller stål. Dom kostar 150kr och uppåt, så det är inte billigt, men kvaliteten går inte att klaga på då den kommer överleva dig.

Medlem

Kloka ord av Pooslice, det är helt sant det där.

KoP
Medlem

Clas Ohlson will provide. Dom har billiga stålflaskor ifrån Asaklitt. Inget 150 spänn och uppåt här inte. Har själv 2 st.

http://www.clasohlson.com/se/Rostfri-vattenflaska-Asaklitt-0,...

Medlem
Skrivet av Dennardo77:

Hejsan! Jag har tränat nu sönder mig på väg till gymmet hypad så tar jag fram min vattenflaska lägger vatten in i den och den smakar bokstavligen som om jag druckit akvarium vatten och luktar avlopssrör det verkar som om det är bakterier eller alger på gång där inne i sin värld men vattenflaskan är knappt använd och jag undrar har någon lösning till detta?? Funderar på att lägga klor med vatten i den skaka låta den vänta sedan sprit och sedan disken. För jag märkte och i gymmet att vid vattnet höjd så var det något vitt som om vit spott. Det känns ju dyrt för en ny flaska fan 40kr också. Har mi tips??

"För jag märkte och i gymmet att vid vattnet höjd så var det något vitt som om vit spott"

Du ska ge fan i o lägga morgonsattsen i flasken. då försvinner dom vita avlagringrna

Medlem

Köp en vanlig shaker som du kan diska ur dagligen.

Inaktiv

[quote=DraxXus]Köp en vanlig shaker som du kan diska ur dagligen.[/qu

Skrivet av DraxXus:

Köp en vanlig shaker som du kan diska ur dagligen.

Har Redan en shaker men den används till mitt protein. Funderar på det KoP och Pooslice sa om Petmärkta lukten och en aluminium. Ska nog köpa den i Clas Ohlson!.

Inaktiv
Skrivet av Pooslice:

Var noga med ditt val av plastflaska då det finns en många som läcker kemikalier. En tumregel brukar vara att ju mer de luktar, ju farligare är dom. Se i första hand till att välja plastflaskor med returnummer 1 (PET) eller 5(Polypropen). Om du inte skäms så kan du använda en nappflaska då dom har hårda kontroller. Har du lite pengar så kan du investera i en aluminiumflaska eller stål. Dom kostar 150kr och uppåt, så det är inte billigt, men kvaliteten går inte att klaga på då den kommer överleva dig.

Dum jag nog var som inte tänkte på det dära speciellt om lukten, ska köpa då en Aluminium/stål ifrån clas ohlson som KoP länkade

Inaktiv

läskflaskor av plast är en mkt dålig idé att återanvända. Om man inte vill dö av skrumplever. Plasten fäller ut mkt gifter.

Medlem

Helt sant som ninjan säger.

Det är biligt med sådana flaskor men inte speciellt hälsosamt.

Det bästa är att investera i en sjysst träningsflaska och som tidigare sagt tömma den och låta den torka uppochner med korken av efter varje pass.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Köpte en Klean Kanteen 1182ml i borstat aluminium för en vecka sedan. Riktigt bra, och vattnet smakar gott, och inte unket som det gör i en gammal vattenflaska.

http://www.kleankanteen.com/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

läskflaskor av plast är en mkt dålig idé att återanvända. Om man inte vill dö av skrumplever. Plasten fäller ut mkt gifter.

Shit såna har jag druckit ur i flera år nu ju, fattade det inte förrän en vecka sedan att det är dåligt med läskplastflaskor och att dom endast ska användas en eller max ett par gånger.

Tydligen samma sak med matlådor också, man ska ha riktiga matlådor och inte återanvända annan skit som man köper mat i, typ kesoburkar eller bigpacks..

edit: googlade lite och hittade följande
"Enligt en uträkning från Rexan Petainer kan man anta att så länge man diskar i vatten som inte är varmare än 40°C och om disken tar ca 30 s, kan man tryggt använda PET flaskan ca 20 000 ggr innan man riskerar att få i sig kemikalier som vandrat från plasten i flaskan. Inte illa, lite skillnad från de där 2 gångerna."

Källa: http://frokenarktis.wordpress.com/2009/06/12/aktion-365-dag-5...

Vad ska man tro på?

Medlem

Jag har också läst att så länge det inte är för varmt vatten är det ingen fara. Sköljer du dessutom ur den direkt brukar det inte behövas speciellt varmt vatten.

Men som med allt finns det studier som bevisar olika. Även vad gäller detta att lagra vatten.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Betänk att gojjan som samlats beror på din egen bakterieflora, så skall du sanera så gå till "källan".


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar