Avellone: "Rädd att folk tröttnar på Kickstarter"

Robot
Avellone: "Rädd att folk tröttnar på Kickstarter"

Project Eternity, Leisure Suit Larry, Shadowrun Returns, Wasteland 2 – listan kan göras lång. När tröttnar vi? Chris Avellone oroar sig för Kickstarter-spelens framtid.

#planescape-torment, #project-eternity, #wasteland-2, #double-fine-adventure, #obsidian-entertainment


Medlem
Avellone: "Rädd att folk tröttnar på Kickstarter"

Löser sig säkert.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tror inte det är problem. Vill folk att t.ex ett spel ska bli av så får dom pengar inte mer med det.

Medlem

Kickstarter är här för att stanna. Det är det bästa som hänt spelvärlden på länge. Men alla projekt kan inte "gå i mål" precis på samma sätt som en utgivare inte kan backa upp varje spelidé.

Sedan är det väl självklart att Kickstarter inte räcker till om man vill skapa en jätteproduktion som Battlefield 3. Kickstarter är dock det perfekta verktyget för att hjälpa den lilla människan att genomföra (ibland ganska nischade) projekt som inte hade klassats som ekonomiskt hållbara av de stora fiskarna.

Medlem

"Rädd att folk tröttnar på Kickstarter"

Ojj det var förvånande, ja får inte folk det dem betalar "ytterligare" för, så kommer KS att gå i KK.

KS Proj kan fungera om man levererar det man säger att man skall göra. Blir det inte så, så är det finito med KS och hela spelindustrin,


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Tror den stora hysterin är nog förbi, men folk tröttnar nog inte, det är samma sak med CoD, plöjer ut samma skit varje år men tröttnat folk? nä

Medlem

Jag är också skeptisk på att folk kommer att "tröttna" på det.
Det som skulle göra saken negativ vore om majoriteten av alla Kickstarterprojekt aldrig blir färdiga när dom väl fått pengarna. Isåfall så blir folk skeptiska till att investera, men än så länge har jag inte märkt någon sådan trend.

Vi får väl se, så länge bra spel blir gjorda kommer inte folk sluta stödja dessa spelproducenter, eller andra kreativa individer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag vet inte om jag skulle säga att jag tror att folk kommer tröttna, jag har kickstartat flera projekt själv. Dock så kan jag inte Kickstarta ALLT. Det är rätt självklart. Jag har begränsat med pengar och kan inte haka på allt jag tycker ser coolt ut.

En annan stor grej är det som Deep Throat snackade om, skulle det bli så att någon av de riktigt stora projekten, som t.ex. Project Eternity, floppar och inte blir av eller suger stenhårt så är det ett enormt slag mot Kickstarter. Det kommer hända förr eller senare så enkelt är det, och det kommer bli en riktig kalldusch för vissa.

Medlem

Tror folk som har använt kickstarter för just pc-spel kommer att donera för projekt som låter intressanta och sedan kanske inte vara så mycket aktiv på kickstarter efter att projekten börjar komma igång.

Sen när produkten kommer ut och man gillar den så tror jag många kommer kika in på kickstarter igen för intressanta projekt osv.

Blir intressant att se men personligen så tror jag att det kommer vara en ganska aktiv tjänst hursomhelst.

Medlem

Trams. Kickstarter är här för att stanna, i alla fall för mindre projekt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Kickstartar inget projekt själv då jag inte har en bra inkomst men jag tycker definitivt att de spel som skapas är oftast mycket mer intressanta än vad stora spelutgivare gör.

Dock hoppas jag att företag håller sig borta från kickstarter, Uber Entertainment vill göra Planetary Annihilation (likt Total Annihilation, Supreme Commander-serien) och enligt mig har de råd att göra det utan fans pengar...

Medlem

Tröttna och tröttna, jag tror ingen betalar in pengar till projekt de inte är intresserad av bara för att det är via kickstarter.
Men kanske finns det inte utrymme för lika många WOW!-ideer längre då många redan verkar finnas som kickstarter-projekt.

Men utvecklare som får in mycket pengar (pga att de tilltalat en stor publik) och sedan inte levererar kommer nog att få utstå en hel del. Direkta klagomål följt av år av smutskastning.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Nja, att skänka pengar till kickstarter är som att förboka. Du riskerar att köpa grisen i säcken ja. Men Enda skillnaden är att spelet inte är påbörjat ännu...

Medlem

Det jag är trött på är alla dessa förbannade uppföljare till tråkiga FPS-serier som har sett likadana ut de senaste 10 åren utan att utvecklas alls.

Kickstarter ftw!

Medlem

Loor Drops rollspel "Shaker" http://www.kickstarter.com/projects/lootdrop/an-old-school-rp...
verkar ha drabbats av pengautmattning... För många lovande spel på en gång.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag tror inte att folk tröttnar på Kickstarter i sig, men det riskerar att bli en backlash på det hela. Det lovas en hel del men vi har än så länge inte sett något av storspelet faktiskt bli av än. Jag tvekar inte på viljan bakom skaparna, men de måste möta förväntningarna. Något som kan bli svårt då de ibland blir skyhöga.


signatur

Videomupp

Medlem

Det ända som kommer hända är att folk kommer bli mer kräsna all eftersom, och det ser jag inte som en direkt dålig sak. Då får de som vill använda sig av kickstarter verkligen anstränga sig för att få fram något intressant.


signatur

Nämen!

Inaktiv

Chris Avellone är rädd för att hans eventuella ideer i framtiden skall vara så dåliga att ingen vill köpa dem.

Om spel eller ideer är bra så kommer människor att betala för dem.

Medlem

Det känns ändå som Project Eternity borde vara ett 10 gånger dyrare spel än ett peka-klicka.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kickstarter är det bästa som hänt PC sedan på 10 år, folk investerar i spel som man faktiskt vill ha och som speljättarna är för fega för att spendera pengar på. Det är win-win, vill man inte delta så är det bara att hålla i plånboken.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av neonille:

Nja, att skänka pengar till kickstarter är som att förboka. Du riskerar att köpa grisen i säcken ja. Men Enda skillnaden är att spelet inte är påbörjat ännu...

I värsta fall kan man ju också förlora sin investering helt och hållet, och där är något som faktiskt kan göra så att folk tappar tilltro till kickstarters... att ett projekt går i konkurs eller att någon rent av stjäl alla pengarna som skänkts


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Risken är ju som vanligt att man måste förstå att ett projekt kan floppa också, det är inte alla som klarar av att se förbi sådant och det är nog där man kommer tappa investerare.

Sedan så tror jag det finns gott om plats att locka fler på samma sätt om positiva intryck sprids från kickstartade spel

Medlem

Har lagt ner totalt 3000kr på 3 olika projekt.

Jag gillar kickstarter för jag får välja var mina pengar ska gå och till vilka utvecklare jag personligen tycker har bra idéer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag är redan trött på kickstarter, känns som att allt ska kickstartas nu förtiden, snart kommer EA och vill kickstarta sina spel....


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Tror den stora hysterin är nog förbi, men folk tröttnar nog inte, det är samma sak med CoD, plöjer ut samma skit varje år men tröttnat folk? nä

Nåja det är ju inte samma personer som köper cod idag som köpte det för 5år sen. Med tanke på att spelarna i cod oftast verkar vara 12-15år gamla så skulle jag gissa att varje "generation" spelar två codspel innan nästa tar över.

Jag tror absolut folk tröttnar, annars skulle cods spelarbas i dagsläget bestå av i princip enbart 20-30åringar

ELF
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag är redan trött på kickstarter, känns som att allt ska kickstartas nu förtiden, snart kommer EA och vill kickstarta sina spel....

Är ju för att kickstarter är väldigt nytt. Folk som kanske inte har vågat starta ett spelprojekt kan nu visa sina idéer på kickstarter och hoppas på att folk gillar det så de kan få lite pengar att utveckla för. En mindre spelstudio som har ett spel i tidigt skede kan visa upp det de har hunnit med och säkra spelets vidareutveckling.

Men sen kan man ju ha lite delade idéer om spelstudior i storlek med Obsidian Entertainment och uppåt borde hänga på kickstarter eller ej.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Kommer säkert att minska lite intresse i kickstarter när folk börjar inse att alla projekt inte lyckas. Har man rätt inställning så är kickstarter perfekt men man måste vara medveten om att risken är ganska stor att man investerar i något man trodde skulle blir något annat eller att det kanske inte blir något alls i vissa projekt.

Själv har jag lagt några hundralappar här och där på olika projekt som verkar intressanta och ser ut att ha potential. Bara att hålla tummarna på att något av projekten blir så pass bra att man känner att det varit värt det.

Inaktiv

Hur kan man tröttna på Kick Starter? :S

Medlem
Skrivet av Kuci:

Kickstartar inget projekt själv då jag inte har en bra inkomst men jag tycker definitivt att de spel som skapas är oftast mycket mer intressanta än vad stora spelutgivare gör.

Dock hoppas jag att företag håller sig borta från kickstarter, Uber Entertainment vill göra Planetary Annihilation (likt Total Annihilation, Supreme Commander-serien) och enligt mig har de råd att göra det utan fans pengar...

"Enligt mig har de råd" - kul att du har så mycket insikt i hur mycket det kostar att göra ett spel i en studio med fler än en person, *utöver* Ubers ekonomiska tillgångar.

Kickstarter är till för att ta idéer som kommit en bit på väg, in i mål. Eftersom pengarna går till initiativ man själv väljer (du betalar inte EA, som öser in pengar i annan skit trots att du kanske bara ville köpa ett enda spel från dem) och du stöttar i den mån du kan och vill - ser jag en konstant potential.

Så länge skepticismen inte växer (om flera stora projekt floppar eller kör rejäla bedrägerier) kommer det här att vara ett ypperligt verktyg till att få fram produkter som konsumenter faktiskt vill ha, trots att de inte är del av den enorma hjärndöda massa som bara konsumerar samma skit, hela tiden och vad det än kostar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar