FIFA 13 visar att EA kan om de bara vill

Flakmonkey
FIFA 13 visar att EA kan om de bara vill

Det är inte ofta man har någon anledning att ösa beröm över Electronic Arts. Som gammal gamer har man ju sett hur de har mjölkat och kört ner serier i avgrunden utan minsta respekt för sin egen historia. Företaget var ju trots allt en gång i tiden ett föredöme för nya idéer och kvalitet, något som ofta glöms bort. Dock så är man ju inte sämre än att man måste ge beröm när beröm förtjänas och det gör det verkligen i fallet #FIFA 13 och onlineläget Seasons.

Nu är det här kanske inte någon direkt nyhet, utan det kan ha varit med redan i förra årets version som jag helt hoppade över, men för mig är det en fantastisk skapelse. Kortfattat så går det ut på att du spelar säsonger som består av ett antal matcher där du spelar mot andra personer online som ligger i samma division som du gör och har ett lag som är lika bra som det du valt. Totalt är det 10 divisioner och vinner du ett visst antal matcher stannar går du upp till nästa division eller så kan du rent av vinna den. Förlorar du för många kan du självklart också åka ner, så länge du inte är i division 10 förstås.

Allt detta ger onlinespelandet i sportspel en helt ny dimension som åtminstone jag saknat sedan jag la av med att spela #Unreal Tournament 2004 seriöst. Det ger matcherna nerv. Varje match räknas och när jag ikväll ledde med 1-0 i säsongens sista match där enbart en vinst skulle rädda mig från nedflyttning så var de sista 10 minuterna en plåga. Plågan övergick dock till stor glädje så fort slutsignalen ljöd och det är just det som gör det hela så härligt.

Tidigare versioner har saknat det här. Visst har det funnits en form av ranking, men det har aldrig givit samma känsla som de här säsongerna gör. Sen så är det ju också som så att det med jämna mellanrum går att spela cuper där det är direkt utslagning som gäller vid förlust. En självklar adrenalinhöjare även det förstås som kryddar upplevelsen ytterliggare. Bästa med det hela är dock att du hela tiden får möta spelare som är på din egen nivå med lag som också spelar med lag på samma nivå. Kanske ändras det ju högre upp man kommer men jag har inte stött på Barcelona, Real Madrid eller någon av Manchester-klubbarna när jag spelat mitt Liverpool.

Nej, dags att sluta skriva och spela lite. Bara en match till... och sen en till... och en till...

#blogg

Medlem
FIFA 13 visar att EA kan om de bara vill

Du stöter på de lagen i högre divisioner.
Har självklättrat från div 5 till div 1 i UT season.
Dock är det mer nervkliande emot riktigt folk på andra sidan plan.
Klart det bästa fifa i serien.Mkt som finslipats i gameplayet.

1
Skriv svar