Kickstarter-finansierat spelprojekt misslyckas

Robot
Kickstarter-finansierat spelprojekt misslyckas

Två av de fyra utvecklarna bakom Kickstarter-finansierade spelet Haunts har lämnat – nu är det osäkert om spelet någonsin blir verklighet.


Medlem
Kickstarter-finansierat spelprojekt misslyckas

Hur kommer det sig att de valt ett så udda programmeringsspråk? Sen är det riktigt dålig stil att överge när de väl fått in pengarna.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vad är det för spadskaft som beslutar sig att programmera i sitt egna lilla språk? Extra märkligt är det i denna typen av projekt som är ett högriskprojekt, där risken för saker som just detta är mycket större.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är väll något man får räkna med när man betalar pengar till kickstarter projekt tyvärr. Precis som med all annan spelutveckling så kommer det finnas spel som aldrig blir färdiga av olika anledningar och att de uppnår den önskade summan är ju aldrig en garanti för att projektet lyckas.

Jag gillar personligen kickstarters men man ska nog vara medveten om att de pengar man lägger in kan gå förlorade.

Medlem

Easy money


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Projektet är inte dött och absolut inte övergivet. Utvecklarna har kontakt med en annan studio för att kunna färdigställa spelet och söker dessutom själva folk för att jobba vidare med det. Utöver det så har ju Rick Dakan som sagt erbjudit en refund ur egen ficka för de som vill.

Jag antar att de valde att skriva i Go eftersom det var det språket som båda programmerarna kunde.

Medlem

Eftersom det inte finns några som helst garantier så bör man ju donera till projekt som man tror kommer lyckas såvida man inte är beredd att chansa. Inte ens de bästa utvecklarna lyckas varje gång, Blizzard har minst två spel som de inte gjorde klart och dessa lär ha kostat en hel del att utveckla.

Medlem

Jag har supportat 3 spel, men den jag la ner mest pengar på är Wastelands 2....av någon anledning tror jag inte han kan misslyckas


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Easy money

Håller med!

Samma sak med välgörenhet.. easy money. Fått in några miljoner på kontot och sedan slutar dom bara.

Lurendrejeri!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Eftersom det inte finns några som helst garantier så bör man ju donera till projekt som man tror kommer lyckas såvida man inte är beredd att chansa. Inte ens de bästa utvecklarna lyckas varje gång, Blizzard har minst två spel som de inte gjorde klart och dessa lär ha kostat en hel del att utveckla.

Jo trist nog eftersom både SC:Ghost och Warcraft peka-klicka äventyret verkade lovande från det man läste/såg från mässor i alla fall.

Antar att de var lite sent ute med sitt peka-klicka, vad jag minns så var det inte förrän i slutet av 90-talet det skulle ha släppts.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Easy money

Om det nu är så lättförtjänta pengar så är det ju bara att skapa ett projekt och sedan så kommer pengarna bara att rulla in. Varför inte prova ;-),

Medlem
Skrivet av Ankh:

Hur kommer det sig att de valt ett så udda programmeringsspråk? Sen är det riktigt dålig stil att överge när de väl fått in pengarna.

Ena programmeraren verkar ha jobbat på google och då google ligger bakom Go så är det troligt han använt det tidigare. Det var inte oväntat att han lämnade då han hade i princip sa att han kunde jobba med Haunt i ett år. Dock så fallerade planeringen och saker tog längre tid en beräknat samtidigt som den andra programmeraren fick ett saftigt jobb erbjudande.

Medlem
Skrivet av conthox:

Vad är det för spadskaft som beslutar sig att programmera i sitt egna lilla språk? Extra märkligt är det i denna typen av projekt som är ett högriskprojekt, där risken för saker som just detta är mycket större.

"Sitt egna lilla språk" är att ta i. Go lanserades av Google 2009 och senaste revisionen är bara en månad gammal. Man väljer ju språk efter förutsättningarna man har och de kom kanske fram till att Go var lämpligast för detta projekt.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av conthox:

Vad är det för spadskaft som beslutar sig att programmera i sitt egna lilla språk? Extra märkligt är det i denna typen av projekt som är ett högriskprojekt, där risken för saker som just detta är mycket större.

"Sitt egna lilla språk" är att ta i. Go lanserades av Google 2009 och senaste revisionen är bara en månad gammal. Man väljer ju språk efter förutsättningarna man har och de kom kanske fram till att Go var lämpligast för detta projekt.

/ LordDaimos

Men hur stort är det egentligen? Jag hade inte hört talas om det. (Det säger dock inte så mycket... )

Men om jag hade startat ett projekt där sannolikheten för att det inte är jag som är med och utvecklar det hela vägen ut, så skulle jag välja ett språk som jag vet är såpass etablerat att man kan finna personer med kompetens nog att slutföra det man påbörjat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tycker att det är förjävligt att man frågar efter folks pengar utan att se till ordentligt så att alla bultar sitter i ordentligt innan man sätter igång.

"Our lead programmer, Jonathan, was always going to move on to something else after a year or so. We had hoped that he would be able to work on the game in his spare time, but now that he’s going back at Google, he has told us that his spare time will be very minimal and not enough to make progress on the game."

Hur jävla flimsy kan man ha planerat innan man började fråga efter pengar?

Det är dock självklart att sånt här händer, och vi kommer helt klart att se många fler krashade Kickstarter-projekt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av conthox:

Men hur stort är det egentligen? Jag hade inte hört talas om det. (Det säger dock inte så mycket... )

Men om jag hade startat ett projekt där sannolikheten för att det inte är jag som är med och utvecklar det hela vägen ut, så skulle jag välja ett språk som jag vet är såpass etablerat att man kan finna personer med kompetens nog att slutföra det man påbörjat.

För en proffesionell programmerare är det en piss i Nilen att lära sig ett nytt programmeringsspråk.

Medlem
Skrivet av tetsu:

För en proffesionell programmerare är det en piss i Nilen att lära sig ett nytt programmeringsspråk.

Frågan kvarstår dock varför man inte använder ett etablerat språk när man tar sig an ett högriskprojekt. Det finns ju andra faktorer som spelar in än att bara kunna språket.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av tetsu:

För en proffesionell programmerare är det en piss i Nilen att lära sig ett nytt programmeringsspråk.

Frågan kvarstår dock varför man inte använder ett etablerat språk när man tar sig an ett högriskprojekt. Det finns ju andra faktorer som spelar in än att bara kunna språket.

Ja, den frågan kan väl egentligen bara de inblanda svara på. Men bara för ett språk är etablerat så är det inte säkert det är det bästa valet. Nu är jag varken insatt i själva projektet eller Go. Men Go utvecklades ju av en orsak, att ha ett språk som är bättre anpassat för dagens datorsystem som finns i hemmen, underlätta att skriva stabilare program m.m.

phi
Medlem

Hur tänkte folk där när dom backade spelet och utvecklarna? Inte alls?

Medlem

Kickstarter som misslyckas.. Oväntat och förvånande.


signatur
Medlem

Inte alls, sponsra nått på kickstarter är en risktagning , är man bara medveten om det så ser jag inga problem med det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar